Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2012, 20:38   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dus je wil meer werklozen ?
Als we nu een ambtenaar een volwaardig loon moeten betalen, of een werkloze een minimumloon, dan weet ik wel wat kiezen hoor.
De pot waar die uit betaald worden is effectief dezelfde.

Citaat:
Welke ambtenaren vliegen de laan uit trouwens ? Er zijn zoveel soorten ambtenaren in zoveel verschillende functies. Ik heb geen enkel probleem met snoeien in het zeer grote ambtenarenkorps, maar dan wel waar er effectief te veel zijn.
En wie gaat bepalen waar er te veel ambtenaren een bepaalde taak uitvoeren? Een bedrijfsrevisor uit de priveé? Dat gaat nog hilarische taferelen opleveren, en VEEL stakingen.

Laatst gewijzigd door maddox : 20 oktober 2012 om 20:39.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 20:58   #22
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als we nu een ambtenaar een volwaardig loon moeten betalen, of een werkloze een minimumloon, dan weet ik wel wat kiezen hoor.
De pot waar die uit betaald worden is effectief dezelfde.
Je visie op de ambtenarij is blijven steken in de jaren 70.

Citaat:
En wie gaat bepalen waar er te veel ambtenaren een bepaalde taak uitvoeren? Een bedrijfsrevisor uit de priveé? Dat gaat nog hilarische taferelen opleveren, en VEEL stakingen.
Dus we plukken er zomaar weg, zonder de minste vorm van controle ? En achteraf maar klagen dat het overheidsapparaat te traag werkt en vele fouten maakt.

Ja, je hebt er duidelijk sterk over nagedacht.

Nogmaals, zet de schaar in het ambtenarenkorps waar er effectief te veel zijn, want zomaar snoeien is cafépraat.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 21:06   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je visie op de ambtenarij is blijven steken in de jaren 70.
Dus de staatskas is niet de bron van de lonen der ambtenaren, noch de uitkeringen van werklozen? Kan u me dan eens verduidelijken wat er veranderd is sinds de jaren 70 dan?

Citaat:
Dus we plukken er zomaar weg, zonder de minste vorm van controle ? En achteraf maar klagen dat het overheidsapparaat te traag werkt en vele fouten maakt.

Ja, je hebt er duidelijk sterk over nagedacht.
Ik stel alleen de vraag wie dat de boel moet doorlichten, en welke criteria die doorlichter moet gebruiken.
U moet me niet beginnen afschieten omdat ik een vraag stel.

Hebt U een beter antwoord?
Citaat:
Nogmaals, zet de schaar in het ambtenarenkorps waar er effectief te veel zijn, want zomaar snoeien is cafépraat.
6 regeringen, elks met een ondersteunend ambtenarenkorps. Ik denk dat er wel wat jobkes een paar keer dubbel uitgevoerd worden.
Oud 20 oktober 2012, 21:11   #24
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel alleen de vraag wie dat de boel moet doorlichten, en welke criteria die doorlichter moet gebruiken.
Geen idee, maar een afdeling, dienst of overheidsgebouw doorlichten en nagaan wie wat doet en over welke middelen ze beschikken lijkt me nu niet zo moeilijk. Een audit doet daar pakweg 1 �* 2 maand over.

Daarna kunnen er conclusies getrokken worden.

Citaat:
6 regeringen, elks met een ondersteunend ambtenarenkorps. Ik denk dat er wel wat jobkes een paar keer dubbel uitgevoerd worden.
Geen probleem voor mij hoor, als blijkt dat er echt te veel zijn, mogen die gerust ofwel taken bijkrijgen, ofwel op straat gezet worden.
Oud 20 oktober 2012, 21:13   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee, maar een afdeling, dienst of overheidsgebouw doorlichten en nagaan wie wat doet en over welke middelen ze beschikken lijkt me nu niet zo moeilijk. Een audit doet daar pakweg 1 �* 2 maand over.

Daarna kunnen er conclusies getrokken worden.
In de priveé zijn zulke audits meer voorkomend.
Ook zijn er meer dan genoeg bedrijven waarvan de leiders zich geen drol aantrekken van dat alles, en daar kieperen ze volk buiten, om met minder volk dezelfde taken te blijven doen.

Citaat:
Geen probleem voor mij hoor, als blijkt dat er echt te veel zijn, mogen die gerust ofwel taken bijkrijgen, ofwel op straat gezet worden.
Eerst eens kijken hoever we geraken met het starten van een audit.
Oud 20 oktober 2012, 21:25   #26
Antiochos
Vreemdeling

Antiochos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de priveé zijn zulke audits meer voorkomend.
Ook zijn er meer dan genoeg bedrijven waarvan de leiders zich geen drol aantrekken van dat alles, en daar kieperen ze volk buiten, om met minder volk dezelfde taken te blijven doen.

Eerst eens kijken hoever we geraken met het starten van een audit.
En waarom zou een audit in de privé wel kunnen en in de publieke sector moeilijker liggen?
Antiochos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 21:26   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Van zolang dat Raf bij diegenen is die ontslagen worden ben ik al tevreden.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 21:41   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antiochos Bekijk bericht
En waarom zou een audit in de privé wel kunnen en in de publieke sector moeilijker liggen?
Awel, dat vraag ik me ook af. Toch zien we duidelijk dat de efficientie der Belgische ambtenarij niet je van het is.

Hier een greep uit Google.
Oud 20 oktober 2012, 22:04   #29
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus je wil meer werklozen ?
Welke ambtenaren vliegen de laan uit trouwens ? E.
heeft reynders niet genoeg gesnoeid in de belastingscontroleurs?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 22:06   #30
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
heeft reynders niet genoeg gesnoeid in de belastingscontroleurs?
NEEN.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 22:06   #31
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Awel, dat vraag ik me ook af. Toch zien we duidelijk dat de efficientie der Belgische ambtenarij niet je van het is.

Hier een greep uit Google.
Wat heeft dat te maken met efficiëntie ? Niets.
Oud 20 oktober 2012, 22:12   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ok, het aantal ambtenaren heeft niks te maken met de efficientie.
Awel, als de ambtenaren dan efficient hun werk zouden doen, waarom lezen we dan zoveel kafkaiaanse toestanden in de kranten?

Of ondervind het eens in levende lijve.
Rij maar eens van de Belgische snelweg de grens over.
Ik weet het, Raf heeft al een paar keer geargumenteerd dat zulke dingen niks te zien hebben met de ambtenarij.

Vraag maar eens een document op bij de overheid. Doe een bouwaanvraag.
Als ik aan dat tempo mijn werk zou doen, dan weet ik wat ik nu als job zou hebben. Geen.
Oud 20 oktober 2012, 22:29   #33
Antiochos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat te maken met efficiëntie ? Niets.
De afvloeiïngen bij privatisering van overheidsbedrijven zullen wel niet omwille van de hoge graad van nuttigheid van elke werknemer zijn. Ook vandaag bestaan er nog enorm logge structuren (NMBS bv.) die nodeloos ingewikkeld ineen zitten ergo teveel aan personeel hebben.
Oud 20 oktober 2012, 22:33   #34
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De afvloeiïngen bij privatisering van overheidsbedrijven zullen wel niet omwille van de hoge graad van nuttigheid van elke werknemer zijn. Ook vandaag bestaan er nog enorm logge structuren (NMBS bv.) die nodeloos ingewikkeld ineen zitten ergo teveel aan personeel hebben.
Nodeloos ingewikkeld is niet automatisch hetzelfde als teveel aan personeel.

Maar of het een stuk overzichtelijker zou kunnen, daar ga ik niet over discuteren, weet ik veel. Het zal wel zeker.
Oud 20 oktober 2012, 22:38   #35
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, het aantal ambtenaren heeft niks te maken met de efficientie.
Awel, als de ambtenaren dan efficient hun werk zouden doen, waarom lezen we dan zoveel kafkaiaanse toestanden in de kranten?

Of ondervind het eens in levende lijve.
Rij maar eens van de Belgische snelweg de grens over.
Ik weet het, Raf heeft al een paar keer geargumenteerd dat zulke dingen niks te zien hebben met de ambtenarij.

Vraag maar eens een document op bij de overheid. Doe een bouwaanvraag.
Als ik aan dat tempo mijn werk zou doen, dan weet ik wat ik nu als job zou hebben. Geen.
De administratieve molen, die in veel gevallen gruwelijk complex en onoverzichtelijk is, is niet enkel voor de burger een gruwel maar in veel gevallen ook voor de ambtenaar, want ook zij zitten gebonden aan de wetten die de wetgevende macht beslist heeft boven hun hoofd.

Wat betreft je bouwaanvraag en het, in jouw geval, lange wachten op het antwoord: kan het misschien zijn dat men te weinig mensen in dienst heeft bij de overheidsinstelling die dergelijke zaken behandelen ?

Want je wil dat je dossier snel behandeld wordt - hetgeen logisch is - maar tegelijkertijd pleit je voor veel minder ambtenaren.

Enerzijds klagen over het teveel van ambtenaren en anderzijds klagen over lange wachttijden is toch niet heel erg consequent. Als je in de winkel lang moet wachten aan de kassa omdat er maar twee kassa's open zijn, ga je toch niet pleiten om nog een kassa te sluiten ?
Oud 20 oktober 2012, 22:49   #36
Antiochos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Nodeloos ingewikkeld is niet automatisch hetzelfde als teveel aan personeel.

Maar of het een stuk overzichtelijker zou kunnen, daar ga ik niet over discuteren, weet ik veel. Het zal wel zeker.
Als iets ingewikkeld is, heb je personeel nodig om je eigen knopen te ontwarren. Opnieuw, zie NMBS voor een klassiek voorbeeldje van de linkerhand die niet weet wat de rechter doet. En nogmaals: wat bij de privatisering van de nutsbedrijven gebeurt is op personeelsvlak en niet bij de nog overblijvende enorme overheidsbedrijven (Bpost, NMBS) staaft het punt over inefficiënte van het ambtenarenkorps.

En moest ook dat je niet overtuigen, leg dan eens uit waarom België in godsnaam 4 ambtenaren op 100 Belgen nodig heeft, meer dan in de buurlanden.
Oud 20 oktober 2012, 22:51   #37
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En moest ook dat je niet overtuigen, leg dan eens uit waarom België in godsnaam 4 ambtenaren op 100 Belgen nodig heeft, meer dan in de buurlanden.
Weet ik veel. Net daarom dat ik een voorstander van een strenge maar correcte audit ben.
Oud 20 oktober 2012, 22:51   #38
Antiochos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De administratieve molen, die in veel gevallen gruwelijk complex en onoverzichtelijk is, is niet enkel voor de burger een gruwel maar in veel gevallen ook voor de ambtenaar, want ook zij zitten gebonden aan de wetten die de wetgevende macht beslist heeft boven hun hoofd.

Wat betreft je bouwaanvraag en het, in jouw geval, lange wachten op het antwoord: kan het misschien zijn dat men te weinig mensen in dienst heeft bij de overheidsinstelling die dergelijke zaken behandelen ?

Want je wil dat je dossier snel behandeld wordt - hetgeen logisch is - maar tegelijkertijd pleit je voor veel minder ambtenaren.

Enerzijds klagen over het teveel van ambtenaren en anderzijds klagen over lange wachttijden is toch niet heel erg consequent. Als je in de winkel lang moet wachten aan de kassa omdat er maar twee kassa's open zijn, ga je toch niet pleiten om nog een kassa te sluiten ?
U lijkt iets logisch te presenteren, maar dat komt door de verkeerde assumpties erachter. Het ambtenarenkorps is inderdaad niet gescheiden van de al even inefficiënte wetgeving. Dat beweert ook niemand. Vandaar ook dat beide hervormd moeten worden.
Oud 20 oktober 2012, 22:53   #39
Antiochos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Weet ik veel. Net daarom dat ik een voorstander van een strenge maar correcte audit ben.
Dan begrijpen we elkaar verkeerd . Dacht even dat je een voorstander van de status-quo was.
Oud 20 oktober 2012, 22:55   #40
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan begrijpen we elkaar verkeerd . Dacht even dat je een voorstander van de status-quo was.
In geen geval.

Ik ben absoluut geen voorstander van het leger ambtenaren, maar om dan zomaar wat in het wilde weg wat te snoeien is gewoon nonsens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be