![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Spijtig voor u komt er wel geen onafhankelijk Vlaams gewest. Dat willen de meeste Belgen niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ga zeer graag op vakantie in uw streken, mijn beste Staatsvlaming. U heeft wel een verkeerd beeld van bepaalde zaken. - De godsdienstonderdrukking is vandaag geen feit meer. Overal in Zeeland staan gereformeerde, hervormde, rooms-katholieke, nieuw-hervormde, en wat er ook nog mag wezen van kerken, naast elkaar. - Voor een oplossing van laagsoortig vertier en drugstrafiek moet u gaan klagen bij de Nederlandse overheid. Nederland is nog steeds het land met het grootste gedoogbeleid, de meeste smokkelaars, de meeste drugsproblemen. - Over buitenkomen moet u niets zeggen aan Belgen, zij het Waals zij het Vlaams. Zij hebben nog steeds de naam een "bourgondisch" leven te leiden, op elke hoek van elk dorp een café te kennen... ik vergeet mijn fietstocht niet een paar weken geleden in Zeeland, waar ik 12 km heb moeten fietsen, door 3 dorpen waar toch zeker 1000 man woonde, om een terrasje te vinden. Het zou hier niet waar zijn. Evenzo is het bij ons aangenamer buitenkomen dan in Nederland, waar je over de stonede koppen kan lopen - veilig gevoel geeft dat dan toch niet. - Welk bewijs kunt u leveren dat een Heelnederland een oplossing zou zijn voor de Zeeuwse problemen? Romantiek is geen bewijs.
![]() |
![]() |
#25 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Een Nederlander die zich met Belgische zaken zou bemoeien...ONZIN!! Ik ben Vlaming! Alleen niet geboren in Vlaanderen , tja daar hebben een hoop Belgen geen antwoord op hee? Dan hoor je er ineens niet meer bij! Gelukkig ook positieve reacties. Maar een ding zou ik toch willen samenvatten. Ik ben zeer verheugd over de toon van de antwoorden. Nimmer platvoers en altijd inhoudelijk. Er werd ook een suggestie gedaan , waarom ik als Vlaming voelende, nog geen Belg zou geworden zijn. Mijn overgrootvader en moeder waren Belgen, maar economische nood bracht hun naar Nederlands-Vlaanderen. Ben ik daardoor een Hollander? Zijn Vlamingen dus zo narrow minded , dat een exil-vlaming , die op Vlaams, door Hollanders bezet gebied dus gelijk een Hollander is geworden? Er is in de wereld geen enkel volk , dat zijn volksgenoten zo behandeld en in de steek laat als de Vlaams-Belgische. Daar kun je dus de Belgische staat aan herkennen. De "weg met ons Vlamingen" , mentaliteit. Het wordt dus tijd voor onafhankelijkheid. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt ben ik de "eerste" , die mij als "buitenlander" zal aanmelden als volksgenoot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Burger
|
![]() Citaat:
Persoonlijk juich ik elke vorm van samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland toe, maar jij mag niet zo dom zijn om de basis van die samenwerking op een totaal irrelevant verleden te baseren. De geschiedenis is wat ze is en dat kan je niet veranderen. Doe jezelf een plezier en laat in een politieke discussie dat romantisch geleuter over Boudewijn van Vlaanderen, 17de eeuwse bezettingen en volksverbondenheid vallen. Citaat:
Veel Vlaamsnationalisten streven naar de onafhankelijk. Zij gaan niet geneigd zijn die moeizaam bekomen onafhankelijk op te offeren voor Nederland dat zich traditioneel altijd onverschillig heeft opgesteld t.o.v. de Vlaamse Beweging. Je hebt natuurlijk wel de Groot-Nederlandse strekking binnen deze Beweging, maar die wordt blijkbaar gedomineerd door het "Diets" gespuis, dat trouwens graag dweept met dezelfde romantische bevliegingen die jij koestert. Misschien wel leuk voor rond het kampvuur, maar de doorsnee Vlaming ga je er niet mee overtuigen. Citaat:
De meerderheid van de Noord-Brabanders en Nederlands Limburgers die ik ontmoet heb, geven er bewust de voorkeur aan om zich "Nederlander" te noemen en niet "Hollander", want dat slaat volgens hen enkel op de inwoners van de gelijknamige provincie. Als jij deze ruwe vorm van Brabants en Limburgs regionalisme in een politieke waarde kan omzetten, bestaat er misschien een klein kansje dat Nederland wat meer voeling en verbondenheid gaat krijgen met haar Vlaamse zuiderbuur. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Niet Frankrijk, maar Engeland is in 1830 zowel de grote speler als de grote winnaar geweest bij de belgische opstand. Frankrijk kreeg alleen gedaan dat belgië een francophone staat zou zijn, maar het koningshuis was nadrukkelijk niet Bourbon-Orleans, maar zou nauw verwant zijn aan het Engelse koningshuis (Leopold I was zelfs even kandidaat voor de Britse troon). In 1830-1831 werd den belgiek bij uitstek een Engelse vazalstaat, de facto eigendom van Engels kapitaal, het speelterrein van het Engelse liberalisme. De RKK kreeg weliswaar als beloning een staat waarin ze het religieuze monopolie had, en de Fransen hun culturele hegemonie. De basis van de HUIDIGE financiële elite in in de periode 1830-1840 gelegd. (Onder andere door de door Koning Willem I opgestarte projecten af te pakken.) Geen enkele Vlaming (behalve de franskiljons natuurlijk) was gebaat bij den belgiek. Na jarenlange terreur en indoctrinatie zijn Vlamingen inderdaad niet echt geneigd om voor Dietsland te kiezen, maar de redenen daarvoor zijn altijd belachelijke vooroordelen, gevoed door de kunstmatige tegenstelling belgiek <=> Nederland, die er zoveel mogelijk ingepompt wordt door de belse media. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ps: het klopt dat ze in Terneuzen goeie shit verkopen ![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Hoe de contacten in de negentiende eeuw verliepen tussen Nederland en Vlaanderen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de godsdienstige verschillen tussen de Nederlandse regering (vrnl. Calvinistisch en liberaal) en de Vlaamse beweging (katholiek) destijds een rol hebben gespeeld, terwijl de katholieke leiders in Nederland veel te druk waren om hun eigen positie te verbeteren. Men dacht ook en denkt soms nog steeds dat Vlaanderen zelf de afscheiding van 1830 heeft gewild. Waarom zou je dan verder contact zoeken met mensen die jouw land vijandig tegenover staan? Er is door de Belgische staat nadien natuurlijk ook behoorlijk veel 'zendingswerk' verricht om de Vlamingen en de Nederlanders zover mogelijk uit elkaar te houden. Waar komen anders al die misvattingen en dat onbegrip over Nederland vandaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Maar in dit specifieke geval zoek jij meer in mijn woorden dan ik erin leg. Ik refereerde naar de Nederlandse maatschappij in het algemeen, en niet naar de Nederlandse regering en/of de Nederlanders. Ik reageerde enkel maar op de uitlating van Staatsvlaming die ik beledigend vond voor mijn gemeenschap aangezien er altijd iets meer maatschappelijke interesse voor Nederland in Vlaanderen bestond dan andersom. (Sinds de beschadiging van het zelfbeeld "Nederland, Gidsland" door allerlei schandalen, schijnt daar wel een verbetering in te zijn. Maar aangezien ik te weinig in Nederland verblijf, kan ik er geen uitspraken over doen) Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Een paar dingetjes toch: Woeste Hoeve, Putten, Englandspiel... Tik eens in op Google en informeer u een beetje beter over het Nederlandse verzet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Vreemdeling
|
![]() Oorspronkelijk bericht door Staatsvlaming
"Er is in de wereld geen enkel volk , dat zijn volksgenoten zo behandeld en in de steek laat als de Vlaams-Belgische". Ik ben door de antwoorden gesterkt dat dit zo is. Ik word hier als indringer gezien een "Hollander" , die het beter weet. Een "Hollander" die zijn geschiedenis niet mag noemen "wat heeft Boudewijn van Vlaanderen er mee te maken.." En ook nog eens beledigend wordt geconfronteerd met het (m.i. foute liberale drugsbeleid van Nederland) "in Terneuzen waar de wiet zo verkrijgbaar is". Terneuzen is Vlaanderen beste Vlamingen! Meer Vlaanderen dan Voeren , dat LIMBURG is! Achter de ellebogen dus. Voor mij is de randstad Holland verder weg dan voor de meesten van jullie. Ik woon 240 kilometer van Amsterdam en 350 km van Antwerpen vandaan. Dus dat hele "Hollander-Randstad" verhaal gaat niet eens op. Jammer hee? Tja "Holland" of beter Nederland is toch wat groter dan Vlaams-Belgie. NJSV Antwerpen begrijpt mij het beste. Wij in het verderfelijke Holland weten heel goed wat nieuwe politiek is. Onze Pim Fortuijn heeft ons de weg gewezen! Tegen al de stroming in. Niet links niet rechts, maar recht door zee! Voor het behoud van onze cultuur en taal! Overigens Vlaanderen is gewoon bezet. Dat werd me tijdens een bezoek aan Mont Cassel , Frans Vlaanderen , meer dan duidelijk. Wanneer dringt dat eindelijk eens tot jullie hersens door ! Heeft niets met rechtsradicalisme te maken! Wel met realisme! Dat is helaas bij veel Belgen ver te zoeken. Daar helpt het gezellige staminee ook niet veel verder... |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Lokaal Raadslid
|
![]() een heel-nederlandse gedachte?
ik herinner me nog in een vaag schoolverleden het zinneke: twee volkeren gescheiden door één en dezelfde taal |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Als geharde Vlaams-Nationalist betreft de groot-Nederlandse gedachte voor mij eerder een strikt socio economisch samenwerkingsmodel dan een unitaire staatsstruktuur. Maar voor we daarover kunnen praten zijn er, zoals U reeds heeft gemerkt, een paar hindernissen die moeten worden opgeruimd. Om kort te gaan het volgende. Heeft U al notie genomen van de weliswaar gedecideerde doch mededogende wijze waarom Vlaams-Nationalisten over Wallonië spreken? Heeft U daarentegen de blinde haat en onbeschoftheid al gemerkt waarmede een gast, zoals U, die niet van Unitaristische, Belgicistische of cultureel-Marxistische gedachte is door deze Royalisten wordt bejegend? Snapt U de teneur waarop onze strijd zal moeten worden gevoerd? Maar maak U vooral geen illusies. Vijf minuten na de Vlaamse onafhankelijkheidsverklaring zullen het deze laatsten zijn die, in analogie van hun ouders en voorouders bij de bevrijding, met een leeuwenvlag de boer zullen opgaan om de zogenaamde door hunzelf beschuldigde belgicisten te gaan verkrachten, beroven ja zelfs vermoorden. Hopelijk zullen de Vlaamse milities dan goed genoeg georganiseerd zijn om de geschiedenis zich niet te laten herhalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |