Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2003, 01:40   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Excuseer, je hebt gelijk. Bismarck had ook gelijk
Jullie hebben beiden gelijk. Mooi he.
Je bent aan het raaskallen. De waarheid kwetst...
Oud 1 februari 2003, 01:41   #22
Tantist

Standaard

Citaat:
Nog aan toevoegen: De theorie is juist, maar daarom sta ik nog niet op mijn stoel van vreugde te dansen. Spijtig, maar het is zo.
Voila, dat bedoel ik dus. Dit soort racistische onzin leeft in het gedachtengoed van de BUB...
Oud 1 februari 2003, 01:43   #23
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ik raaskal niet, ik had onze vriend zijn theorie niet gelezen. Maar hij had gelijk; QUA TAAL. Racisme is er uiteraard enkel wanneer er mensen in betrokken zijn en worden uitgesloten, vervolgd, vermoord door de staat of door personen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 01:55   #24
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik raaskal niet, ik had onze vriend zijn theorie niet gelezen. Maar hij had gelijk; QUA TAAL. Racisme is er uiteraard enkel wanneer er mensen in betrokken zijn en worden uitgesloten, vervolgd, vermoord door de staat of door personen.
Blijkbaar heb jij een zeer subjectieve invulling gemaakt van het begrip "racisme"... Van Dale zegt...

[size=6]ra·´cis·me (het ~) [/size]
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassenhaat, rassendiscriminatie
2 leer van de superioriteit van het ene ras boven een ander => rassenwaan
Oud 1 februari 2003, 09:16   #25
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Excuseer, je hebt gelijk. Bismarck had ook gelijk
Jullie hebben beiden gelijk. Mooi he.
De raad van Europa moet nu kleur bekennen. Ik hoop dat die rapporteur wél naar de Brusselse ziekenhuizen zal gaan om de wantoestanden daar te gaan vaststellen, maar als de rest van Europa zich tegen ons keert, en met dat liegebeest Guy aan de macht (gaf zich vroeger uit voor gematigd Vlaamsgezind), ben ik er alles behalve gerust in. Vergeet niet dat België ons in 1830 door het buitenland is opgedrongen. De Fransen zaten daar achter, met steun van Engeland. En de Nederlandse overheid doet lustig mee met de verengelsing daar. Ik verwacht niet dat Balkenende daar veel zal aan (kunnen) doen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 10:34   #26
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.
PARDON???? Hallo kroket!! Nu vallen de maskers af!

Jij droomt gewoon van une grande belgique latine, une et indivisible en hebt blijkbaar niet het minste respect voor je eigen moedertaal.

Is genoteerd.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 12:52   #27
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:

Jij droomt gewoon van une grande belgique latine, une et indivisible en hebt blijkbaar niet het minste respect voor je eigen moedertaal.

Is genoteerd.
Allez, dat had ik al lang door hoor... De BUB en op zijn minst Bruno is extremistisch, van het soort waarbij superioriteitsgevoelens en imperialisme niet geschuwd worden. Echt Belgisch dus, lees er de geschiedenis van het ontstaan van den Belziek maar eens op na...
Oud 1 februari 2003, 20:47   #28
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zozo, onzen Bruno is aanhanger van de Wet van Bismarck.

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.
Dat klopt niet helemaal. Het recentste voorbeeld is Shakira. Deze Colombiaanse zangeres zingt in het Engels. Zelfs "Objection" is in het Engels. Dat liedje is nochtans zo latino als maar zijn kan. 'n Tango gezongen in het Engels... En dan is er Madonna. Zij is van Italiaanse afkomst. Haar Italiaanse familie heeft Engels geleerd. Haar moeder was van Franse afkomst. Toch zingt zij in het Engels. "La isla bonita" had weliswaar een Spaanse titel en op het eind een paar korte zinnetjes in het Spaans, maar de rest is allemaal in het Engels. In de clip van "Open your heart" is er op het eind een ondertiteling die (denk ik) Italiaans is. En verder heeft ze "You'll see" ook in het Spaans gezongen. Maar er was ook de versie in het Engels, hee? Al haar andere liedjes zijn in het Engels. En dan is er nog Enrique Iglesias. Zijn vader is Spanjaard, uiteraard spreekt hij Spaans. Maar "Bailamos" heeft enkel een Spaanse titel. De rest is in het Engels (op dat één zinnetje na), hoewel ik het liedje nogal Spaans vind. Hetzelfde als bij "Objection" van Shakira. En dan zijn er nog de Italiaanse immigranten in Vlaanderen. Zij hebben allemaal Nederlands geleerd. Ze zijn de grootste groep migranten in België. Nee, in tegenstelling tot hun voorouders destijds verromaniseren zij ons land niet. Neem nu Sandra Kim. Zij heeft Nederlands geleerd, nochtans is zij 'n Waalse van Italiaanse afkomst. Ik herinner mij trouwens een liedje in 't Nederlands van haar, eind jaren '80 of zo. Ook heeft ze nog in het Engels gezongen. En dan is er nog "Lady", die hit van een paar jaar geleden. Heb ik hier op het forum al eens vernoemd. Een franse groep die in het Engels zong. En dan is er Sabrina met "Boys boys boys" en "Hot girl". Een Italiaanse die in het Engels zong. "Spagna" met Call me. Een Italiaanse die in het Engels zong. Misschien dat die liedjes deze stelling niet ontkrachten, maar ze nuanceren het toch op z'n minst.
Oud 1 februari 2003, 21:26   #29
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:

Is genoteerd.
Ik respecteer wel mijn moedertaal, maar ik kan enkel maar vaststellen dat ze zal verdwijnen, tenzij we nu eindelijk eens iets doen aan een beter talenonderwijs.
Oud 2 februari 2003, 00:12   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:

Die stelde immers dat bij een confrontatie van een Germaanse taal met een Slavische de Slavische gedoemd is om te verdwijnen, maar dat bij een strubbeling tussen een Germaanse en een Romaanse de Germaanse het zal laten afweten.
Dat klopt niet helemaal.
Uiteraard klopt dat niet, dit is een racistisch waanidee. Het Engels is nog altijd dé wereldtaal en is Germaans (ook al heeft het veel Romaanse invloeden)
Oud 2 februari 2003, 00:13   #31
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Is genoteerd.
Ik respecteer wel mijn moedertaal, maar ik kan enkel maar vaststellen dat ze zal verdwijnen, tenzij we nu eindelijk eens iets doen aan een beter talenonderwijs.
Dat kan je geen barst schelen, Franse assimilatie is enkel wat er zal komen als de BUB het voor het zeggen zou krijgen...
Oud 2 februari 2003, 00:15   #32
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Citaat:

Dat klopt niet helemaal.
Uiteraard klopt dat niet, dit is een racistisch waanidee. Het Engels is nog altijd dé wereldtaal en is Germaans (ook al heeft het veel Romaanse invloeden)
Bovendien is het zo dat alle Romeinen in de oudheid die hoog opgeleid waren Grieks leerden. Al wie "geleerd" was, sprak ook Grieks.
Oud 2 februari 2003, 00:41   #33
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Citaat:

Dat klopt niet helemaal.
Bovendien is het zo dat alle Romeinen in de oudheid die hoog opgeleid waren Grieks leerden. Al wie "geleerd" was, sprak ook Grieks.
Maar als ze mensen als Bruno die hun moedertaal het Nederlands is, zulke onzin kunnen wijsmaken, dat ze zelfs actief willen meewerken aan de vernietiging van die taal, ewel, dat is nu extremisme...
Oud 2 februari 2003, 00:45   #34
Bruno*
Banneling

Standaard

Ik werk passief mee
Oud 2 februari 2003, 00:56   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik werk passief mee
Dus toch een Franstalige Vlaming?

Citaat:
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2003, 10:15   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waaruit blijkt die "verdwijning"? Welke evolutie herkent u dan die u toelaat te concluderen dat onze Nederlandse taal, een taal van 22 miljoen mensen, aan het verdwijnen is?

De belgicisten tonen eens te meer hun ware gelaat. Of om een uitspraak van de Waal Gérard Harry in zijn "Le Petit Journal" aan de halen (aan de vooravond van WO I): "Le flamand, dialecte provincial effiloché en patois locaux, est appelé �* disparaître parce qu’il n’est la langue que d’un petit, petit peuple."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2003, 10:58   #37
Tantist

Standaard

De "Belgen" (lees: Luikenaars en Fransen) hebben het altijd al van verraders als Bruno moeten hebben.

Kroonprins Willem van Oranje-Nassau (de latere Willem II) sprak ook liever Frans dan Nederlands en had een ontzettende bewondering voor de Franse cultuur. Dankzij zijn verraad konden de Franse revolutionairen de Belzieke staat uitbouwen.

Louis De Potter, nochtans een van de founding fathers van den Belziek, erkende de culturele verschillen tussen noord en zuid (a part de taal), en heeft al heel snel na de secessie van België deze veroordeeld. Nochtans heeft hij er vlot aan meegewerkt, maar uiteindelijk streefde hij naar een hereniging met een federaal model. Hij erkende dat in de nieuwe staat -ondanks de klassieke Belzieke propaganda als zouden wij de meest liberale staat in Europa geweest zijn- er minder vrijheid was dan in het VKN. Hij stierf in volle teleurstelling.

Laat ons hopen dat het Bruno ook zo vergaat, met zijn waanideeën...
Oud 2 februari 2003, 12:54   #38
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
En waaruit blijkt die "verdwijning"? Welke evolutie herkent u dan die u toelaat te concluderen dat onze Nederlandse taal, een taal van 22 miljoen mensen, aan het verdwijnen is?
Uit die laatste zin.
Oud 2 februari 2003, 13:10   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Uit die laatste zin.
Kortom, u hebt geen argumenten. De belgicisten op hun best!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2003, 15:00   #40
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Uit die laatste zin.
De maskers zijn nu echt wel aan het vallen.

Het Nederlands verdwijnt dus (en daar hebt u blijkbaar geen enkel probleem mee) omdat m�*�*r 22 miljoen mensen deze taal spreken. Wat een belachelijk argument; dan zouden het Noors, Zweeds, Deens, Fins, Iers,..... allemaal moeten verdwijnen.

Toch vreemd dat de belgicisten; zogezegd de liefhebbers van "verscheidenheid", de kleine taaltjes willen doen verdwijnen om zo tot een "grote" cultuur, zoals de Franse (?) te behoren. Indirect geven ze dus toe dat een staat met twee verschillende culturen niet kan werken, aangezien ze de "kleinere" cultuur willen doen verdwijnen.

Ik noem zoiets nestbevuiling en verraad van je eigen Vlaamse/Nederlandstalige cultuur- en taalgemeenschap. Sorry, maar voor zo'n mensen heb ik geen respect. Géén.

Ik hoop dat ik dit alles verkeerd begrepen heb, Tacitus!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be