Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2012, 13:31   #21
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
http://www.nujij.nl/algemeen/paus-wi...20637884.lynkx

En dat van de leider van de organisatie die ons onder meer de kruistochten, de inquisitie, de heksenverbrandingen en meer recent nog ontelbare pedofilieschandalen bracht...

Ik vraag me af of zelfs doorwinterde katholieken die man nog ernstig nemen...
ze hebben wel voor voldoende miserie gezorgd, maar je geeft de foute voorbeelden:

- de kruistochten = hetzelfde als de geallieerden die Europa hier van het nazisme kwamen verlossen. Ik neem aan dat je daar geen probleem mee hebt? Het verschil is dat de moslims gewonnen hebben, en de nazi's verloren.

- heksenverbrandingen: spreekt heel erg tot de verbeelding maar was slechts gedurende een korte periode in zwang, meer door massale hysterie door mislukte oogsten en besmetting door moederkoren dan door het christelijke principe van het verbranden van heksen (nu ja, het uitroeien van dat vermaledijde heidense geloof met gebruiken en rituelen zal er wel voor iets tussengezeten hebben).

- inquisitie : jammer maar helaas is dat iets wat ze in Spanje van de Moren hebben geleerd. Beetje sneu om daar nu naar te verwijzen. Het arabische Al Andaluz was toch een schoolvoorbeeld van gelukte multicultuur met de vredelievende islam als coordinator?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 14:05   #22
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ze hebben wel voor voldoende miserie gezorgd, maar je geeft de foute voorbeelden:

- de kruistochten = hetzelfde als de geallieerden die Europa hier van het nazisme kwamen verlossen. Ik neem aan dat je daar geen probleem mee hebt? Het verschil is dat de moslims gewonnen hebben, en de nazi's verloren.
Vergelijk je nu de christelijke 'bevrijding' van wat voor het christendom 'heilige plaatsen' waren en de machtswellust van het christendom die daaraan ten grondslag lag met het gezamenlijk uitschakelen van een oorlogsmisdadiger die 6 miljoen doden op zijn geweten heeft? Een beetje een vreemde vergelijking moet ik zeggen...

Citaat:
- heksenverbrandingen: spreekt heel erg tot de verbeelding maar was slechts gedurende een korte periode in zwang, meer door massale hysterie door mislukte oogsten en besmetting door moederkoren dan door het christelijke principe van het verbranden van heksen (nu ja, het uitroeien van dat vermaledijde heidense geloof met gebruiken en rituelen zal er wel voor iets tussengezeten hebben).
Ik denk dat je je geschiedenis dringend een beetje moet oppoetsen. Heksenvervolgingen vonden van 1450 tot 1750 plaats. Dat zou ik niet meteen een 'korte periode' willen noemen. Tussen de 30.000 en 60.000 mensen werden koelbloedig gemarteld en vermoord en de katholieke kerk was de grote aanvoerder ervan.

Citaat:
- inquisitie : jammer maar helaas is dat iets wat ze in Spanje van de Moren hebben geleerd. Beetje sneu om daar nu naar te verwijzen. Het arabische Al Andaluz was toch een schoolvoorbeeld van gelukte multicultuur met de vredelievende islam als coordinator?
Ook hier heeft je geschiedenis een grondige oppoetsbeurt nodig. De Spaanse Inquisitie was inderdaad een antwoord op de aanwezigheid van de Moren in Spanje, maar de Inquisitie op zich bestond al van in de 4de eeuw. De daadwerkelijke vervolgingen begonnen weliswaar pas in de 12de eeuw, na het Concilie van Reims, maar toch nog ruim 300 jaar vóór de Spaanse Inquisitie door Ferdinand II werd ingevoerd. Of daarbij eventueel technieken werden overgenomen van de Moren, is niet echt relevant voor het punt dat ik trachtte te maken.
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 14:23   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Die man houd er middeleeuwse denkbeelden op na.

http://www.nujij.nl/algemeen/paus-wi...20637884.lynkx
Wel, hier geef ik u de integrale tekst mee van de pauselijke toespraak. Bij deze een uitdaging aan u: geef het citaat waarin staat wat het kleine artikel beweert.

http://www.catholicherald.co.uk/news...-to-the-curia/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 14:24   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zijn woorden roepen ook niet direct op om homoseksuelen te vermoorden, zijn woorden zetten wel aan tot haat en die haat. We weten allemaal waar haat kan toe leiden (en lijden).
Graag citaat van die woorden.

http://www.catholicherald.co.uk/news...-to-the-curia/
Oud 23 december 2012, 15:46   #25
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je je geschiedenis dringend een beetje moet oppoetsen. Heksenvervolgingen vonden van 1450 tot 1750 plaats. Dat zou ik niet meteen een 'korte periode' willen noemen. Tussen de 30.000 en 60.000 mensen werden koelbloedig gemarteld en vermoord en de katholieke kerk was de grote aanvoerder ervan.
Men is hier dan nog de uitroeiing van de katharen vergeten.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 15:50   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Of de manier waarop de inheemse volkeren in America behandeld werden, met vele miljoenen doden tot gevolg, en nee...niet van onschuldige ziekten zoals de westerling zichzelf graag wijsmaakt.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 15:52   #27
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Zeer juist! Nog zo'n bloedige bladzijde uit de geschiedenis van het katholicisme...
Oud 23 december 2012, 15:54   #28
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De bron in het openingsbericht komt wel leugenachtig over. Dat is de naam 'artikel' niet waardig.

Website
Oud 23 december 2012, 15:56   #29
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergelijk je nu de christelijke 'bevrijding' van wat voor het christendom 'heilige plaatsen' waren en de machtswellust van het christendom die daaraan ten grondslag lag met het gezamenlijk uitschakelen van een oorlogsmisdadiger die 6 miljoen doden op zijn geweten heeft? Een beetje een vreemde vergelijking moet ik zeggen...
jij weet dus niet dat de moslims een veelvoud van die 6 miljoen hebben omgebracht?
Het was de geallieerden trouwens ook niet om die zes miljoen te doen, maar om de mogelijke hegemonie van de USSR als die de oorlog wonnen. Anders waren ze wel wat vroeger komen aanwaaien denk je niet?

Citaat:
Van die cijfers had ik toch graag wat bronnen gezien. De laatste jaren wordt die geschiedenis van de heksenverbrandingen wel in een ander daglicht geplaatst. Veel maakt dat echter niet uit in vergelijking tot bijvoorbeeld 80 miljoen doden in India alleen al, maar laat dat je pret niet derven.

Citaat:
Ook hier heeft je geschiedenis een grondige oppoetsbeurt nodig. De Spaanse Inquisitie was inderdaad een antwoord op de aanwezigheid van de Moren in Spanje, maar de Inquisitie op zich bestond al van in de 4de eeuw. De daadwerkelijke vervolgingen begonnen weliswaar pas in de 12de eeuw, na het Concilie van Reims, maar toch nog ruim 300 jaar vóór de Spaanse Inquisitie door Ferdinand II werd ingevoerd. Of daarbij eventueel technieken werden overgenomen van de Moren, is niet echt relevant voor het punt dat ik trachtte te maken.
Inquisitie in de vierde eeuw? waar? ook hier graag wat bronvermelding als het kan.
Dat het net door de invloed van de moren is ontstaan is net het punt dat ik wou maken. Gemakkelijk argumenteren zo.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 december 2012 om 15:57.
Oud 23 december 2012, 15:59   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat het net door de invloed van de moren is ontstaan is net het punt dat ik wou maken.
U zou graag de inquisitie in de schoenen van de moslims schuiven. Dat typeert u.

Wat met de 90 miljoen doden (sommige bronnen geven meer andere minder aan) als gevolg van de verovering van America?

Ook de schuld van de moslims?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 december 2012 om 16:01.
Oud 23 december 2012, 16:30   #31
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Inquisitie in de vierde eeuw? waar? ook hier graag wat bronvermelding als het kan.
Ik denk dat GrahamC gelijk heeft als hij de verkettering van de gnostische christenen bedoeld na het 1e concilie van Nicea, http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea_I en wat zijn hoogtepunt bereikte onder keizer Justinus I. http://nl.wikipedia.org/wiki/Justinus_I
Dit heeft ook aanleiding gegeven tot het ontstaan van de Islam.
Oud 23 december 2012, 16:35   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
U zou graag de inquisitie in de schoenen van de moslims schuiven. Dat typeert u.
Ik vind het artikel niet terug, of ik zou je de bron geven.

In dit boek wordt er wel naar verwezen: How Islam Killed Greco-Roman Civilization
Citaat:
The author also describes how certain ideas such as an early version of the Inquisition, the concept of Holy War and other often negative innovations were spread due to Islam. The first massacres of Jews in Europe were carried out in Spain by Muslim mobs early in the eleventh century; in 1011 (in Cordoba) and 1066 (in Granada).

------------------
Citaat:
Wat met de 90 miljoen doden (sommige bronnen geven meer andere minder aan) als gevolg van de verovering van America?
komaan, ernstig blijven, of ik begin over de pestepidemie die 1/3 van Europa uitroeide en die ontstond door de vlooien op de ratten die ze vanuit Istanbul mee hadden gekregen in het ruim van hun schepen.
En volgens mij waren er geen 90 miljoen indianen in het nieuwe continent.

Citaat:
Ook de schuld van de moslims?
tja.... het is het een of het is het ander hé.

Laatst gewijzigd door circe : 23 december 2012 om 16:57.
Oud 23 december 2012, 17:20   #33
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
jij weet dus niet dat de moslims een veelvoud van die 6 miljoen hebben omgebracht?
Het was de geallieerden trouwens ook niet om die zes miljoen te doen, maar om de mogelijke hegemonie van de USSR als die de oorlog wonnen. Anders waren ze wel wat vroeger komen aanwaaien denk je niet?
Doet dat op een of andere manier teniet wat ik stelde?

Citaat:
Van die cijfers had ik toch graag wat bronnen gezien. De laatste jaren wordt die geschiedenis van de heksenverbrandingen wel in een ander daglicht geplaatst. Veel maakt dat echter niet uit in vergelijking tot bijvoorbeeld 80 miljoen doden in India alleen al, maar laat dat je pret niet derven.
Hier heb je alvast een bron over de heksenvervolgingen in Europa: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heksenvervolging_in_Europa

Je houdt er wel een beetje een vreemde manier van discussiëren op na... Denk je dat ik 'pret' heb om de vele doden en al de andere ellende die rechtstreeks kunnen teruggevoerd worden op een of andere georganiseerde religie? Dan zou ik graag willen vernemen wat jou op dat onzalige idee heeft gebracht...

Citaat:
Dat het net door de invloed van de moren is ontstaan is net het punt dat ik wou maken. Gemakkelijk argumenteren zo.
Zoals ik al zei, maakt het me niet echt veel uit onder wiens invloed dat al dan niet ontstaan zou zijn. De gevolgen zullen er niet door veranderen.

En hier heb je een beginnetje voor je geschiedkundige zoektocht naar het ontstaan van de inquisitie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie.
Oud 23 december 2012, 17:21   #34
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik denk dat GrahamC gelijk heeft als hij de verkettering van de gnostische christenen bedoeld na het 1e concilie van Nicea, http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea_I en wat zijn hoogtepunt bereikte onder keizer Justinus I. http://nl.wikipedia.org/wiki/Justinus_I
Dit heeft ook aanleiding gegeven tot het ontstaan van de Islam.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde.
Oud 23 december 2012, 17:31   #35
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind het artikel niet terug, of ik zou je de bron geven.

In dit boek wordt er wel naar verwezen: How Islam Killed Greco-Roman Civilization
Dat is niet zo. Achtereenvolgens een pest-epidemie, een aardbeving en mislukte oogst door gebrek aan mensen ( 1/3 bleef gespaard ) in die mate dat naar verslag, het gras in de straten van Rome stond en Constantinopel in puin lag. Geen manschappen meer genoeg om het Oost-Romeinse rijk te verdedigen tegen de Araben en de Perzen en in het noorden stond de poort open voor de Ostrogotische invallen.

Laatst gewijzigd door Aton : 23 december 2012 om 17:32.
Oud 23 december 2012, 20:38   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Uiteraard. De katechismus omschrijft de de homoseksuelen 'slechts' als een groep die 'bijzondere aandacht' en 'veel gebed' nodig heeft.
Kunt u mij de referentie geven in de catechismus a.u.b.?
Oud 23 december 2012, 20:39   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer juist! Nog zo'n bloedige bladzijde uit de geschiedenis van het katholicisme...
Helemaal niet, wel in de geschiedenis van het Spaanse vorstendom. De Kerk heeft zich meer dan eens negatief uitgelaten over wat de Spaanse kolonialen uitspookten.
Oud 23 december 2012, 20:50   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, wel in de geschiedenis van het Spaanse vorstendom. De Kerk heeft zich meer dan eens negatief uitgelaten over wat de Spaanse kolonialen uitspookten.
Jullie hoererij met de macht is iedereen bekend. Toen en nu nog. Jullie hebben hem trouwens zelf bekleed, de absolute wereldlijke macht in de middeleeuwen. Dat is nu afgelopen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 20:52   #39
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
?

Het Spaanse vorstendom heeft daar niet veel mee te maken. Niets eigenlijk. De Katharen waren vooral actief in Frankrijk en Noord-Italië; niet in Spanje.

De vervolging van en moordpartijen op de Katharen gebeurden in rechtstreekse opdracht van verschillende opeenvolgende pausen, waarvan Innocentius III de eerste was en Gregorius IX de laatste.
Oud 23 december 2012, 20:55   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jullie hoererij met de macht is iedereen bekend. Toen en nu nog. Jullie hebben hem trouwens zelf bekleed, de absolute wereldlijke macht in de middeleeuwen. Dat is nu afgelopen
En? Als katholiek kan ik het maar als een goede zaak zien dat de verstrengeling uit bepaalde tijden voorbij is. Dus, wat wilt u nu eigenlijk zeggen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be