Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2013, 08:06   #21
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Bron?
deductie.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 08:16   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw Bekijk bericht
Of omdat ze te sexy was.

Serieus : ik vind het belachelijk dat men in een winkelketen als werknemer geen hoofddoek mag dragen.
dat is uw opinie. Blijkbaar waren er genoeg klanten die het tegengestelde vinden. Daarom dat Hema (nu blijkbaar verplicht) een neutraliteitsprincipe heeft ingesteld.

Ik vraag me af of dezelfde commentaren zouden gelden als mevrouw Hoofddoek in een bikini zou willen komen werken. Heeft men daar al een dresscode voor uitgevonden?

Ik mis hier nog altijd de argumenten:
- ze had een tijdelijk (week) contract dat niet verlengd werd
- ze kreeg een andere job aangeboden in het magazijn - dat ze WEIGERDE.

(ik dacht dat men na jobweigering zelfs niet mocht gaan doppen, hier krijgt men er zes maanden gratis bij!).

Enfin, ik hoop dat ze nu bij de halal beenhouwer aan de slag kan, want in een gewone zaak zal ze wel niet meer hoeven aan te bellen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 3 januari 2013, 15:53   #23
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of omdat ze te sexy was.

Serieus : ik vind het belachelijk dat men in een winkelketen als werknemer geen hoofddoek mag dragen.
Maar ge vindt het niet belachelijk dat men als werknemer in een winkelketen zijn geloof wilt gaan opdringen ? Zullen we maar meneer pastoor achter de kassa zetten ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 15:56   #24
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of omdat ze te sexy was.

Ik vind het belachelijk dat men dat zou willen dragen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 18:51   #25
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of omdat ze te sexy was.

Ik wil toch zeker niet aan een kassa staan waar een hoofddoek in plaats van een vrouw zit.
Privé doet ze wat ze wil.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 22:03   #26
Groentje-18

Standaard

Ik had me voorgenomen hier niet op te reageren en me in zwijgen te hullen maar ik ga het toch doen:

Even serieus nadenken:

Genk is een stad met 150 nationaliteiten. Velen daarvan zijn nazaten van mensen die vroeger nog naar België afgezakt zijn om in de mijnen te gaan werken. De rest zijn gezinsherenigingen en hun achterban. Dat heeft ertoe geleid dat heel Limburg bestaat uit een aangeregen structuur van sociale wijken of volledig Islamitische wijken waar groepen leven die totaal geen enkele voeling hebben met de Belgische cultuur. Mensen die nooit met een Belg contact hebben gehad en die na 30 jaar verblijf op dit land nog géén woord (ik overdrijf niet) Nederlands spreken.
Dit weet ik door mensen werkzaam in de overheids-/welzijnssector (voor sommige mensen zijn dat immers synoniemen, dus de rva's, ocmw's, vdab's, ...).
Maar dat gaat goed. Zolang er geen blanke zijn auto daar te kort bij zal parkeren natuurlijk. Krasvrij zal hij hem dan niet terug vinden. Dat een Moslim iemand met een blank iemand een relatie heeft zien ze daar ook absoluut niet zitten, laat staan huwen. Het is daar werkelijk zo dat er van ieder kind nog voor het gebaard staat al vastligt met wie het zal huwen, zowel voor jongens (!) als voor meisjes! Dat is dan uiteraard iemand van het thuisland die overkomt met haar hele familie in haar kielzog.
Ze zullen een blanke ook de kleren van het lijf vragen (dus eisen stellen) en beklag doen over alles wat ze hebben gekregen tot en met, maar bon. Verder niets aan de hand, zeker niet in vergelijking tot de problemen die zich stellen in Gent, Antwerpen, Brussel, ...

Het gaat daar allemaal relatief goed. Sommige spreken van het grootste multiculturele succes dat er ooit in Vlaanderen geboekt is. Ik denk dat dit terecht is.
Vele Turken en Marrokkanen zijn daar overigens niet slecht geïntegreerd. Kijk naar de hogescholen in en rond Hasselt: daar vind je een volledige mix van allerlei culturen. Het is niet zo dat enkel blanken in Limburg voortgezet onderwijs volgen dus, zoals dat in Antwerpen en Brussel meer het geval is.
Stappen naar mekaar toe worden gezet, meer door de jongeren (die vrienden maken onafhankelijk van huidskleur) dan door de ouderen (die de jongeren aanmoedigen om dit niét te doen en deze mensen "vreemdelingen" - wij dus - niét mee naar huis te brengen. Niet als vriend(in) en zéker niet als huwelijkspartner). Zeker dat laatste is absoluut taboe.
Maar verder leven er in de meeste huiskamers - zover ik weet - geen ideeën om België te annexeren, de sharia op te leggen, ... Het gaat en het gaat goed zo.

Nu, iédereen die zelfs maar ooit in Genk komt of ooit een stap in die richting heeft gezet, wéét dat Genk zeer multicultureel is op de meest positieve manier die in dit land ooit geschied is! Iédereen weet dat je daar Moslima's tegenkomt, zonder of met hoofddoek, al dan niet roze, zilver, met witte stippen, op heel traditionele of op heel moderne wijze gedragen met een jeans en een hoop mascara en lippenstift net als hakken eronder!

Dat is natuurlijk zéker het geval in een budgetwinkel als de Hema waar je goedkope huisraad en andere hebbedingetjes kan vinden.
Het zou mij dus ten zééééééééééééééééérste verbazen moest er daar ook maar één Belgisch iemand binnengaan die er aanstoot aan neemt een hoofddoek te zien! Achter of voor de kassa lijkt me echt geen punt te kunnen zijn! :-S
Wie daar werkelijk een probleem mee heeft, geloof me, die zet geen voet in Genk want die wordt er compleet onwel. En die zal al zeker niet de hema binnengaan.
Dat is een beetje hetzelfde als naar Mekka gaan terwijl je Moslims haat ofzo. :-S

Daarom vraag ik me nogmaals af: wié oh wié is de persoon of zijn de personen die gereclameerd hebben?
Geen haar op mijn hoofd gelooft immers dat een autochtone Belg in Genk aanstoot zal nemen aan een hoofddoek.

Als diezelfde Belg een echte Belg is zal hij overigens regelmatig in het Nederlandse Maastricht gaan winkelen, waar je ongeveer evenveel Moslima's met hoofddoek als zonder - achter de kassa vindt en waar vermoed ik ook niet op gereageerd zal worden.

Dan nog iets anders:

in dat Genk, waarbij je bv in wijken als Sledderlo de gebeden zoveel maal per dag door de straten hoort schallen en waarvan iedere Genkenaar zich haast om te zeggen dat dit zeker niet als storend wordt ervaren dat alles plots moet worden stilgelegd en iedereen de grond op gaat om richting Mekka ...
vraag ik me af wat er zou gebeuren als je iemand achter éénder welke kassa zet die bv, ik zeg maar wat, een tattoo op zijn hoofd zet met als opschrift "ik ben Christen".

Zou deze niet op staande voet ontslagen worden? Zou deze persoon zelfs nog maar mogen plaatsnemen achter die kassa van dat bedrijf? Zou deze persoon zelfs nog thuisraken als hij dat doet, of als hij dat zou doen in bv Antwerpen of Brussel? Of Mechelen? ...
En mag de werkgever daar niet tegen optreden?
Zou het CGKR de man die ook gewoon aan de rest van de mensheid wil meedelen dat hij een bepaald geloof heeft, wat zijn volste recht is (vrijheid van godsdienst - maar betekent dat ook vrijheid van godsdienstexpressie op iedere wijze en plaats vraag ik mij af en is dat recht nooit ondergeschikt aan iets anders? - ook bijspringen en steunen, als die man dan een drama maakt van het feit dat hem een andere functie wordt aangeboden waarin hij minder in het oog van de mensen springt?

Dan nog, deze hoofddoek wordt gewoon gedragen om zich te onderscheiden van anderen. Men acht zichzelf namelijk superieur en wil iedere gelijkenis met westerse vrouwen - in haar geval sowieso al problematisch door haar westers uiterlijk gezien het een westerse is - uitsluiten. Of haar man heeft de tactiek van boil the frog slowly toegepast. Dat kan ook.

Maar het meest waarschijnlijke lijkt me nog dat het kind een manier zocht om zoals haar medegelovigen levenslang van een inkomen voorzien te worden zonder daarvoor te hoeven gaan werken. Daarin is ze met glans geslaagd.
Dat wel over de rug van alle andere Moslima's die nu weer veel moeilijker aan werk zullen geraken, want wat als ze plots met een hoofddoek of erger komen aandraven?

Dat de arbeidsrechtbank van Tongeren hierin meegaat verbaast me niks, deze heeft al vaker vreemde beslissingen gemaakt. Ze vinden bv ook niet dat studenten recht moeten hebben op een leefloon, en al zeker niet als die studenten blank zijn, geen strafblad hebben, niks hebben mispeuterd, maar integendeel braaf hebben proberen te gaan werken voor hun geld en dan ook nog eens niet blijken te hebben gestolen, geen zwartwerk te doen, niet aan de drugs te zitten, geen abortussen te hebben gepleegd en zich niet te hebben geprostitueerd. Al die dingen die je thans wel moet doen wil je een beetje respect bekomen van de autoriteiten.

Ik hoop dat Hema in hoger beroep gaat zodat die nonsens onklaar kan worden gemaakt.
Al kan het zijn dat de rechtbank wilde voorkomen dat de zaak zou worden uitgesmeerd over heel Europa, wat dan ook zou betekenen dat dit over het hele continent zou worden uitgesmeerd en ik denk dat er genoeg redenen zijn om dit te voorkomen. Niet enkel om buitenlandse bedrijven erop te wijzen dat ze hier beter wegblijven omdat het hier een -everything for Muslims-continent geworden is, maar ook om de spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen niet langer te laten escaleren.
Wij zijn niet blij met de Griekse rijkelijk betaalde nepjobs, maar ik denk de overige Europeanen ook niet al te blij met de rol die België zichzelf heeft toebedeeld als ocmw van de wereld wat alles naar binnen haalt zonder enige selectie, wat zich dan naar believen vrij mag bewegen binnen Europa onder het schengen-akkoord.

In ieder geval, wat van dat hele hoofddoeken debat ook mag zijn.
Als er één ding is, is het dat het niet nodig is om in een samenleving als de onze hoofddoeken te dragen om verkrachting te voorkomen, omdat de vrouwen hier namelijk net als alle andere mensen ook rechten hebben. Al hebben ze niet dezelfde kleur noch hetzelfde geloof als ons. Wij maken namelijk geen onderscheid op basis van die dingen. En dat niet enkel en alleen omdat het bij wet is verboden!

Ik hoop dat zij ook stoppen met dat onderscheid te maken...
Oud 5 januari 2013, 03:22   #27
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Al die aandacht: Sluikreclame voor hema

Nu serieus:
Het & ze wordt zo in het belachelijke getrokken ,
en die snapt het zelf niet !!
Als er geen klanten meer komen , wat moet je dan doen ??

Misschien naaktbediening in een kledingzaak ,
neutraler kan het niet !!

Als haar geloof haar zo hoog ligt:
1) wordt priesteres
2) Start zelf een geloof op

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 04:17   #28
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of omdat ze te sexy was.

Als men in een winkelketen gaat toelaten dat iedereen ( we gaan toch niet discrimeren?) op zijn hoofd mag zetten wat hij wil.......
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 07:43   #29
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Het mooiste antwoord op de vraag waarom zij geen hoofddoek droeg, kreeg ik van een moslima in Turkije.
Als het Allah's wil was, was ik met een hoofddoek geboren ipv met haren.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 10:14   #30
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Misschien naaktbediening in een kledingzaak ,
neutraler kan het niet !!
Integendeel, in een kledingzaak maakt men juist reclame voor kleren, niet voor nudisme.
Zo zou men in een zaak voor religieuze kleren geen verkoopster in minirok dulden, in een parfumerie geen hippie als verkoopster enz.
Oud 5 januari 2013, 10:19   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het mooiste antwoord op de vraag waarom zij geen hoofddoek droeg, kreeg ik van een moslima in Turkije.
Als het Allah's wil was, was ik met een hoofddoek geboren ipv met haren.
Goed geantwoord.
Maar waarom trekken ze het niet door naar het besnijden ?
Oud 5 januari 2013, 10:22   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Enfin, Hema gaat niet in beroep.

Citaat:
Winkelketen Hema gaat niet in beroep tegen de uitspraak van de arbeidsrechtbank van Tongeren die een moslima uit Genk een schadevergoeding van 9.351 euro toekende nadat ze ontslagen was omwille van het dragen van een hoofddoek op het werk. "We leggen ons neer bij de uitspraak van de rechter", zegt Hema-woordvoerster Judy op het Veld.

"Op het moment dat de kwestie met de Genkse vrouw zich voordeed, waren onze kledingvoorschriften mogelijk toch niet duidelijk genoeg", geeft Judy op het Veld toe. "We hebben daarom besloten niet in beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter. Ondertussen zijn onze kledingvoorschriften wel verscherpt, zodat dit soort problemen in de toekomst niet meer zullen voorvallen."
Nu Hema de zaak als gesloten beschouwt, moet de winkelketen aan de Genkse Joyce Van Op den Bosch effectief een schadevergoeding van 9.351 euro betalen.
http://www.vandaag.be/binnenland/113...oekenzaak.html

--------------------------------

Geef deze tip door aan je werkgever! Om te vermijden dat die in de toekomst ook geconfronteerd wordt met werknemers die menen zich in SS pakjes te mogen hullen omdat er niet specifiek in het arbeidsreglement vermeld staat dat men geen SS pakjes of bruinhemdpakjes mag dragen, MOET men dit in het arbeidsreglement vermelden!

Anders betaalt men een half jaar loon aan een interim die in zo'n zwart pakje wil komen werken, al of niet begeleid van een gestrekt rechterarmpje.

Blijkbaar kan men interims evenmin nog van functie laten veranderen binnen het bedrijf : wil je een caissière, dan krijg je een caissière. Heb je iemand extra nodig in het magazijn, dan is het blijkbaar zo dat je de caissière ONTSLAAT (???) en iemand anders aanwerft bij het interimkantoor om in het magazijn te werken.
Want ons Joyce kreeg weldegelijk een ANDERE job aangeboden, mèt gedoogde hoofddoek, maar dat wou deze vrome moslima niet aanvaarden.
Een ongehoofddoekte belg krijgt daarop geen dopgeld, zij krijgt niet alleen dop, maar daar bovenop nog eens zes maanden loon.

Dit is weldegelijk een zeer belangrijk precedent.

Alleen zal Joyce waarschijnlijk enkel nog aan de kassa van de halalbeenhouwer kunnen werk vinden, als ze al mag, als vrouw. (maar daar hoeven wij ons dan weer niks van aan te trekken, en het CGKR nog minder, want halalbeenhouwers zijn "tendensondernemingen" en die vallen niet onder de muilkorfwetten.

Laatst gewijzigd door circe : 5 januari 2013 om 10:23.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be