Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is er een draagvlak voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Ja. 29 55,77%
Neen. 24 46,15%
Wat is Vlaanderen ? 11 21,15%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2013, 21:18   #21
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Welke truuk ? Waarom zou ik me überhaupt van een truuk bedienen ? Om wat te bereiken ?
Wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...

Citaat:
Vlaamsgezind wil niet zeggen dat men voorstander is van een onafhankelijk Vlaanderen.
Heb ik dat dan gezegd? Maar Vlaamsgezind was in het verleden wel degelijk een vies woord en is dat nu -gelukkig maar- steeds minder.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 21:19   #22
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat staat er volstrekt niet haaks op. De meerderheid van de Vlamingen wil een veel grotere eigen beleidsbevoegdheid en niet-onmiddellijk onafhankelijkheid. Maar de Belgische francofonie noemt dat al evenzeer "du séparatisme". M.a.w.. zij willen de huidige staatsstructuur laten zoals ze is. Wij niet. En als die francofonie dan blijft dwarslioggen, zal de optie voor volledige onafhankelijkheid in Vlaanderen aanzienlijk groter worden.
Ofwel kies je voor unilateraal beslissingen uit het Vlaams niveau ofwel kies je voor onderhandelingen op federaal niveau. Jij stelt dat het aan de 'deelstaten' is om de bevoegdheden van het federaal niveau te bepalen. Dat is kiezen voor een onafhankelijk Vlaanderen. Het eerste houdt onafhankelijk in ( confederalisme volgens de 'academische' betekenis) het tweede niet. Daarom dat die 2 haaks op elkaar staan.

Vrij zielig dat op het huidige moment waar het Vlaams Nationalisme nooit een groter draagvlak had jij niet durft kiezen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 4 januari 2013 om 21:20.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 21:23   #23
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...
Leg het toch maar eens uit. Ik ben vrij zeker dat jouw idee over mij op vooringenomenheid is gebaseerd en ik wil die graag uit de wereld helpen.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 4 januari 2013, 21:24   #24
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Ofwel kies je voor unilateraal beslissingen uit het Vlaams niveau ofwel kies je voor onderhandelingen op federaal niveau. Jij stelt dat het aan de 'deelstaten' is om de bevoegdheden van het federaal niveau te bepalen. Dat is kiezen voor een onafhankelijk Vlaanderen. Het eerste houdt onafhankelijk in ( confederalisme volgens de 'academische' betekenis) het tweede niet. Daarom dat die 2 haaks op elkaar staan.

Vrij zielig dat op het huidige moment waar het Vlaams Nationalisme nooit een groter draagvlak had jij niet durft kiezen.
Neem eens een potje witte en zwarte verf, meng de twee een beetje (de verhouding kies je zelf) en je zal merken dat er grijs ontstaat. Doen alsof er maar 2 opties zijn is onzin.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 21:24   #25
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat zo zou wezen dan waren de Vlaams Nationalisten ingegaan op Plan B dat meermaals door Elio Di Rupo werd voorgesteld.

Je kan beter de waarheid onder ogen zien. Jouw kleine groep radicalen is marginaal en gaat nooit een draagvlak in Vlaanderen kunnen creëren.
Het zijn partijen die bepalen waarop wordt ingegaan, ook al zijn die partijen verkozen door de kiezer. Van geen enkele partij zijn alle partijpunten gedragen door al haar kiezers. Net zoals misschien niet alle, maar wel heel wat, kiezers van het N-VA pro splitsing zijn, zijn ook niet alle kiezers van CD&V, SPa, O-VLD, Groen en LDD contra een splitsing van België. Er zijn nog andere factoren waarom een kiezer op een welbepaalde partij stemt. Dan zwijgen we nog over het VB.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat het gemiddelde van de voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen, van al deze partijen samen, veel hoger zal liggen dan dat wat gij meent dat het is.

Willen ze echt weten of het gedragen wordt of niet, kan dan ook alleen maar echt geweten worden wanneer ze er een referendum rond organiseren. Gezien dat partijen zoals CD&V en co, daar kennelijk een heilige schrik van hebben, ga ik er vanuit dat een onafhankelijk Vlaanderen weldegenlijk een draagvlak geniet in Vlaanderen. Wanneer alle andere partijen deze stelling willen onderuit halen, dat ze het dan maar bewijzen bij middel van een referendum, zo niet houden ze beter hun smoelen dicht over het ontbreken van een draagvlak dienaangaande.

Het enige waaraan het hier aan ontbreekt, is aan de moed van bepaalde politici.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 januari 2013 om 21:29.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 21:29   #26
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Leg het toch maar eens uit. Ik ben vrij zeker dat jouw idee over mij op vooringenomenheid is gebaseerd en ik wil die graag uit de wereld helpen.
Ik zie geen reden om uitvoerig te gaan uitleggen wat al duidelijk is. Ofwel is er dan -van de kant van de lezer- sprake van onwil, ofwel van ontoereikend intellect. In beide gevallen vind ik het sop de kolen niet waard.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 21:38   #27
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Neem eens een potje witte en zwarte verf, meng de twee een beetje (de verhouding kies je zelf) en je zal merken dat er grijs ontstaat. Doen alsof er maar 2 opties zijn is onzin.
Jij gelooft dat een condoom met gaten effectief is.

Oud 4 januari 2013, 21:40   #28
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Ik zie geen reden om uitvoerig te gaan uitleggen wat al duidelijk is. Ofwel is er dan -van de kant van de lezer- sprake van onwil, ofwel van ontoereikend intellect. In beide gevallen vind ik het sop de kolen niet waard.
Leg het dan beknopt uit. Ik heb er begrip voor dat het moeilijk is om heel even uit je vooringenomenheid ten aanzien van 'LangLeveBelgië' te stappen.

Oud 4 januari 2013, 21:43   #29
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jij gelooft dat een condoom met gaten effectief is.
Hangt af waarvoor je het wil gebruiken maar ik zou het toch niet aanraden. Geoon al de verschillende mogelijke machtsverhoudingen gewesten/gemeenschappen/federale overheid zorgt echter voor meer mogelijkheden dan "federaal of onafhankelijk".
Oud 4 januari 2013, 21:46   #30
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Het zijn partijen die bepalen waarop wordt ingegaan, ook al zijn die partijen verkozen door de kiezer. Van geen enkele partij zijn alle partijpunten gedragen door al haar kiezers. Net zoals misschien niet alle, maar wel heel wat, kiezers van het N-VA pro splitsing zijn, zijn ook niet alle kiezers van CD&V, SPa, O-VLD, Groen en LDD contra een splitsing van België. Er zijn nog andere factoren waarom een kiezer op een welbepaalde partij stemt. Dan zwijgen we nog over het VB.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat het gemiddelde van de voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen, van al deze partijen samen, veel hoger zal liggen dan dat wat gij meent dat het is.

Willen ze echt weten of het gedragen wordt of niet, kan dan ook alleen maar echt geweten worden wanneer ze er een referendum rond organiseren. Gezien dat partijen zoals CD&V en co, daar kennelijk een heilige schrik van hebben, ga ik er vanuit dat een onafhankelijk Vlaanderen weldegenlijk een draagvlak geniet in Vlaanderen. Wanneer alle andere partijen deze stelling willen onderuit halen, dat ze het dan maar bewijzen bij middel van een referendum, zo niet houden ze beter hun smoelen dicht over het ontbreken van een draagvlak dienaangaande.

Het enige waaraan het hier aan ontbreekt, is aan de moed van bepaalde politici.
Het is vooral de N-VA die het referendum steeds verwerpt steeds dat het voor haar voeten wordt geworden door de PS. N-VA is de grootste partij van ons land en samen met het Vlaams Belang de grootste familie. Het separatisme is hun thema en zij moeten de leiding nemen in het organiseren van een referendum. De traditionele partijen worden keer op keer afgestraft en halen amper stemmen. Op hen moet je niet rekenen, zeker niet voor een referendum over iets wat niet hun eerste programmapunt is.

Oud 4 januari 2013, 21:47   #31
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt af waarvoor je het wil gebruiken maar ik zou het toch niet aanraden. Geoon al de verschillende mogelijke machtsverhoudingen gewesten/gemeenschappen/federale overheid zorgt echter voor meer mogelijkheden dan "federaal of onafhankelijk".
Soevereiniteit kan maar op 1 niveau liggen. Het niveau met de soevereiniteit is onafhankelijk.

Oud 4 januari 2013, 21:51   #32
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Soevereiniteit kan maar op 1 niveau liggen. Het niveau met de soevereiniteit is onafhankelijk.
Dus je wil beweren dat er maar 2 mogelijkheden zijn, federalisme of onafhankelijkheid? Dat geloof je toch zelf niet? Wat dan met confederalisme, unitarisme etc?
Oud 4 januari 2013, 21:57   #33
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus je wil beweren dat er maar 2 mogelijkheden zijn, federalisme of onafhankelijkheid? Dat geloof je toch zelf niet? Wat dan met confederalisme, unitarisme etc?
Het komt er niet op neer op wat ik geloof of niet. Het is gewoon dat ik wil begrijpen wat jij bedoelt. Jij hebt het over onafhankelijkheid terwijl je eigenlijk autonomie bedoelt. Dat maakt de discussie onmogelijk.

Oud 4 januari 2013, 22:02   #34
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het komt er niet op neer op wat ik geloof of niet. Het is gewoon dat ik wil begrijpen wat jij bedoelt. Jij hebt het over onafhankelijkheid terwijl je eigenlijk autonomie bedoelt. Dat maakt de discussie onmogelijk.
Hmm neen, ik heb het weldegelijk over onafhankelijkheid, aotonomie heeft een andere invulling die niet direct van toepassing is in deze context (tenzij we het hebben over de autonomie van vlaanderen om een eigen cultuurbeleid op te stellen etc).
Oud 4 januari 2013, 22:23   #35
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
tsja ..weet u en zeg zelf : wat is mijn eigen mening in verhouding tot die van een gigant als Ben Weyts ? maar aangezien u aandringt, ja ik denk dat er een draagvlak is voor de onafhankelijkheid van vlaanderen, net zoals ik er rotsvast van overtuigd ben dat er een draagvlak - weliswaar een ander - voor de onafhankelijkheid van pakweg Shiselweni en Bajanhongor.
Een zeewaardig schip is een schip dat niet zinkt op zee. Een draagvlak betekent meer dan een of ander gammel vlakske waar je niets op kan zetten.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:56   #36
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als dat zo zou wezen dan waren de Vlaams Nationalisten ingegaan op Plan B dat meermaals door Elio Di Rupo werd voorgesteld.

Je kan beter de waarheid onder ogen zien. Jouw kleine groep radicalen is marginaal en gaat nooit een draagvlak in Vlaanderen kunnen creëren.
De peiling die moest verdwijnen onder druk van de VLD (De Gucht) en De Morgen, de moeder van alle peilingen "De Stemmenkampioen" in het Laatste Nieuws, liet in 2005 het volgende noteren:

51,1% voor onafhankelijkheid, 40,5% tegen

In 2006:
51,3% voor onafhankelijkheid, 40,5% tegen

Laatst gewijzigd door Jakko : 4 januari 2013 om 22:57.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 23:06   #37
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
De peiling die moest verdwijnen onder druk van de VLD (De Gucht) en De Morgen, de moeder van alle peilingen "De Stemmenkampioen" in het Laatste Nieuws, liet in 2005 het volgende noteren:

51,1% voor onafhankelijkheid, 40,5% tegen

In 2006:
51,3% voor onafhankelijkheid, 40,5% tegen
Waarom gaat N-VA dan niet in op het voorstel van referendum dat ze regelmatig aangeboden krijgt ? Nu verklaren ze zelfs openlijk dat er geen draagvlak is.

Oud 4 januari 2013, 23:11   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom gaat N-VA dan niet in op het voorstel van referendum dat ze regelmatig aangeboden krijgt ? Nu verklaren ze zelfs openlijk dat er geen draagvlak is.
Bij mijn weten behoort het tot de bevoegdheid van parlement en regering hiervoor de nodige stappen te zetten.

Dus, de vraag luidt: wanneer zal de regering-Di Rupo haar eigen woorden ernstig nemen en dus de nodige wetgeving voorzien voor een dergelijke volksraadpleging?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 23:13   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is vooral de N-VA die het referendum steeds verwerpt steeds dat het voor haar voeten wordt geworden door de PS. N-VA is de grootste partij van ons land en samen met het Vlaams Belang de grootste familie. Het separatisme is hun thema en zij moeten de leiding nemen in het organiseren van een referendum. De traditionele partijen worden keer op keer afgestraft en halen amper stemmen. Op hen moet je niet rekenen, zeker niet voor een referendum over iets wat niet hun eerste programmapunt is.
Moeten? Waarom sleurt u er "moeten" bij?
Oud 4 januari 2013, 23:15   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
Wevermans zegt dat Vlaanderen er niet klaar voor is. Wel Bart De Streber, als Vlaanderen dat nu niet is, dan zal het dat nooit zijn.

Ofwel is hij te bang, ofwel heeft hij er eigenlijk gewoon geen zin in. Dat is het enige wat je daar als gewone sterveling uit kunt opmaken.
Wat u beweert, is gewoonweg onjuist. Bepaalde politieke beslissingen vragen een bepaalde mentaliteitswijziging. Kijk naar Québec waar het aantal onafhankelijkheidsgezinden stijgt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be