![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vraag maar eens aan iemand in de zorg, in het onderwijs aan leerkrachten en medeleerlingen, in de opvoeding, met eentalig anderstalige buren, bij de ocmw's en rva's en vdab's hoe goed die communicatie verloopt.
Iedereen is plots verplicht taalleerkracht geworden. Maar taalleerkracht is een groot woord, het niveau ligt zo laag dat we dingen hard moeten zeggen, zonder lidwoorden en bijwoorden, allerhande gebaren- handen en voetentaal moeten invoeren, woordje per woordje, alles zeven keer articuleren, ... Bv: ocmw? Recht door (wijzen) kerk zien? links LLLLinks (wijzen die kant) andere mensen vragen daar zij uw weg wijzen Zo moet ik tegenwoordig spreken tegen 50% van de mensen die me de weg vragen. Ik ben een gewone wandelaar en dus nog niet eens werkzaam in één van bovenstaande takken die beroepshalve constant hiermee in aanraking komen en zien welke uitwerking ons beleid in de praktijk heeft (bv je kinderen worden levende taalleerkrachten, je zegt tegen de kinderen van een klas wat ze moeten doen - alle vreemde kinderen weten van toeten noch blazen ... vervolgens moet je kind per kind met hand en tand uitleggen wat de bedoeling is, liefst nog voordoen ook (zodat je uiteindelijk gewoon hun werkjes zelf maakt), als je iets wil organiseren en daarom wil dat men iets meebrengt en hun papiertjes meegeeft waarop je boodschap staat, weet je dat er evenveel kinderen niet in orde zullen zijn als er anderstaligen zijn, ... Zelfs op hogeschool, de werkjes die er worden afgegeven door anderstalige studenten of het taalniveau ervan... Altijd fijn als er een groepswerk moet gedaan worden met anderstalige studenten (met anderstalig dan heb ik het over derde generatie mensen uit Limburg van Marokkaanse of Turkse afkomst), ik heb zelf zo al werkjes mogen aanschouwen ... de Vlaamse student heeft dan 3x zoveel werk, want hij of zij kan het zich niet permitteren van dat arabisch-vloms af te geven dat vol elementaire fouten staat tegen het Nederlands. Je moet je niet afvragen wat de leerkrachten te zien krijgen als ze die examens of individuele werkjes van die studenten moeten verbeteren. Ik vraag me trouwens af hoe dat überhaupt kan, want zelfs met zeer veel verbeeldingskracht kan je uit veel zinnen niets opmaken, begin dan maar eens te corrigeren of het juist of fout is? Blijkbaar krijgen ze het voordeel van de twijfel. Het is maar dat je weet wat het niveau is van de nieuwste lichtingen bachelors van vreemde herkomst, al zijn ze van de x-ste generatie. Dat klinkt bijzonder discriminerend tegenover die groepen en ik ben me er zeer bewust van dat er zijn die de taal zeer goed onder de knie hebben (die geraken dan ook no time aan werk omdat de quota moeten ingevuld worden). Maar dan moeten we natuurlijk niet gaan zeggen dat er gediscrimineerd wordt op basis van afkomst bij het aanwerven van personen, want als de kennis van het Nederlands zo beperkt is ... Iig, het niet aanleren van de taal - oh excuseer - waarom ga ik ervan uit dat wij die taal moeten aanleren? Zij zijn hier toch bewust en vrijwillig komen wonen??, dus, het niet willen leren van de taal, heeft maar één gevolg: segregatie en separatie en zou eigenlijk gezien moeten worden als een weigering tot inburgering en een weigering tot bijdragen aan de samenleving of een werkweigering met al zijn implicaties (schorsing RVA-uitkering en liefst ook moet men dit meenemen als criterium om iemand al dan niet de nationaliteit toe te kennen of eventueel zelfs te ontnemen. Je moet een beetje ernstig blijven. En al die mensen die in de wijken samengeklit wonen van bv Limburg, Antwerpen, Gent, of eender waar, ... hebben bij mijn weten ook de mogelijkheid om daar uit te komen. Ik heb er namelijk nog geen muur gezien. Als ze willen stelen of de crimineel uithangen zijn ze er toch in twee minuten uit, waarom zouden ze dan niet eens naar een blanke supermarkt gaan en een blanke bakker, of godbetert iets gaan eten of drinken in de horeca, zodat ze eens met iemand in aanraking komen die de taal spreekt godbetert. Ze hoeven daarvoor geen alcohol met een goede saucis (varkensvlees) te bestellen hé. ![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mmmm , Je ligt op de operatietafel in Vlaanderen ,
operatie op leven & dood , je bent wel bij bewustzijn , je spreekt geen nederlands ; de dokter spreekt de taal van de patiënt niet ?? Wat nu ?? Tolk zoeken ?? Ik vind als in Vlaanderen komt wonen , dat je nederlands moet kunnen , en dat de vlaming niet de taal van de nieuweling moet spreken !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 15 januari 2013 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |