Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt U van de sneltramverbinding Brussel - Ninove?
Onvoorwaardelijk akkoord 7 33,33%
Voorwaardelijk akkoord 3 14,29%
Niet akkoord 11 52,38%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2013, 15:37   #21
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je hebt ook groene bussen? Je kunt ook, zoals je zelf aangeeft, investeren in buslijnen in plaats van een geheel poepduur tramnet?

Enschede-Gronau vormt eigenlijk een stadskern. Iets anders dan de dunbevolkte rand van Brussel doorkruisen met een tram naar de "buiten"wijken als Ninove.
Je moet hier m.i. wel 20 jaar verder in de tijd proberen te kijken en nadenken over de relatie van de buitengebieden/de Rand met de Europese grootstad Brussel.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 15:59   #22
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Je moet hier m.i. wel 20 jaar verder in de tijd proberen te kijken en nadenken over de relatie van de buitengebieden/de Rand met de Europese grootstad Brussel.
yup, er sprake van een groei met 200.000 Brusselaars de komende twee decennia. Die gaan ook transportbewegingen willen maken, ergens willen wonen etc.

Het beleid dient nu al een antwoord te bieden op de mobiliteitsproblemen in de toekomst.
Oud 2 februari 2013, 16:14   #23
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
yup, er sprake van een groei met 200.000 Brusselaars de komende twee decennia. Die gaan ook transportbewegingen willen maken, ergens willen wonen etc.

Het beleid dient nu al een antwoord te bieden op de mobiliteitsproblemen in de toekomst.
Zoals het metronetwerks dat reeds het vorige millennium in Charleroi is gebouwd, de mobiliteitsproblemen in de toekomst ...
Oud 2 februari 2013, 16:19   #24
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Vooral ook gezien de beruchte snelheid waarmee dergelijke projecten worden verwezenlijkt, ik denk even aan het Spartacusplan, aan het GEN, zelfs aan de Oosterweelverbinding.

Een flink deel van Dilbeek, van Meise, Herent (Heist-o/d-Berg is misschien een beetje te ver gemikt) is nu al met Brussel vergroeid. En ondertussen blijven de huizen in het 'landelijke' Pajottenland maar overal ontstaan. Logisch, ook, de bereikbaarheid is van overal even goed. Of even slecht, zo je wil. Een performant OV-net kan de kernen versterken. En een sneltram, lightrail of hoe je het ook wil noemen, kan zo'n performant OV aanbieden.
Onteigeningen zijn voor zo'n project onvermijdelijk. Maar de vraag naar mobiliteit gaat alleen maar toenemen. En dan is een tramlijn toch een pak zuiniger op ruimte dan een snelweg...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 16:20   #25
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Zoals het metronetwerks dat reeds het vorige millennium in Charleroi is gebouwd, de mobiliteitsproblemen in de toekomst ...
Met dat verschil dat de demografische boom in Brussel een realiteit is
Oud 2 februari 2013, 16:30   #26
groentje
Minister-President

Standaard

Zeg nooit nooit, natuurlijk. Als morgen de EU beslist uit Brussel te vertrekken, dan zal de mobiliteitsvraag inderdaad stagneren, en mogelijk zelfs afnemen. Voorlopig zijn er geen plannen in die richting, en draait ook de privé redelijk, vooral waar er een goede bereikbaarheid is (met het OV...).
Laat ons dus maar uitgaan van een stijging van de mobiliteitsvraag, en die tramlijnen deftig onderzoeken; want welke oplossing je ook kiest, je hebt tijd nodig om ze te implementeren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 2 februari 2013, 20:47   #27
Zwitser

Standaard

Citaat:
Dus, het 'laten zien' van een tramlijn gaat die mind share volledig omzwaaien?
Dat is alleszins wat men in Straatsburg heeft kunnen waarnemen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2013, 12:10   #28
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dat verschil dat de demografische boom in Brussel een realiteit is
En wat is de relatie tussen de populatie die toeneemt in Brussel en de tramliijnen naar Ninove, Heist op Den Berg, ...?
Oud 3 februari 2013, 12:41   #29
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En wat is de relatie tussen de populatie die toeneemt in Brussel en de tramliijnen naar Ninove, Heist op Den Berg, ...?
Meer inwoners in een stad impliceert een drukker verkeer in de stad, en een nog slechtere bereikbaarheid van buiten de stad
Oud 4 februari 2013, 15:10   #30
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer inwoners in een stad impliceert een drukker verkeer in de stad, en een nog slechtere bereikbaarheid van buiten de stad
Maar zijn tramlijnen van tientallen kilometers naar Ninove, Heist-op-den-Berg, ... een oplossing voor wat er zich binnen de grootstad afspeelt?
Oud 4 februari 2013, 18:30   #31
groentje
Minister-President

Standaard

Wat is het alternatief? Een grote parking in het centrum van Dilbeek, en van daar met een pendeldienst (of een metroverlenging) naar Brussel? Dilbeek zal blij zijn... Want qua bebouwing is Dilbeek nu al Brussels stedelijk gebied, er wonen alleen meer Vlaamse Brusselaars dan andere Brusselaars. En binnen 10-20 jaar rijkt dat gebied misschien tot Schepdaal. Nog een paar km verder, en je bent in Ninove...
Voor de lijn naar Haacht, idem. Misschien is het stuk voorbij Haacht minder interessant, ik ken die buurt onvoldoende, en het lokale protest lijkt dermate hevig dat ze in staat zijn om het hele project te vertragen.
Richting Boom: dit is een duidelijk gat in het spoorwegnet. Vanuit de Rupelstreek moet je een stevige omweg maken richting Brussel, en dat terwijl er toch heel wat pendelaars wonen. Dus komen de meesten met de wagen... De snelbussen zijn redelijk succesvol, een goede sneltram/lightrail zou hier wellicht een deel van de autopendelaars kunnen lokken.
Jeroen Boone
Oud 6 februari 2013, 06:10   #32
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Richting Boom: dit is een duidelijk gat in het spoorwegnet. Vanuit de Rupelstreek moet je een stevige omweg maken richting Brussel, en dat terwijl er toch heel wat pendelaars wonen. Dus komen de meesten met de wagen... De snelbussen zijn redelijk succesvol, een goede sneltram/lightrail zou hier wellicht een deel van de autopendelaars kunnen lokken.
Wat ik vrees is dat het echter geen echte sneltram zal worden. Als je nu al kijkt naar de trieste Metro in Antwerpen. Vlaanderen heeft een sneltramnet naar voorbeeld van de Duitse Stadtbahn nodig.
... repeat ...
Oud 6 februari 2013, 10:57   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wat ik vrees is dat het echter geen echte sneltram zal worden. Als je nu al kijkt naar de trieste Metro in Antwerpen. Vlaanderen heeft een sneltramnet naar voorbeeld van de Duitse Stadtbahn nodig.
Idd.
De Duitse S-bahn heb ik ~ 30 jaar geleden al gebruikt vanuit Essen kwam ik direct aan luchthaven Düsseldorf uit. Om de xx-minuten een trein op dat traject.

Maar zowat alles in mobiliteit-BE gaat enorm traag of de infra komt er wslk nooit... bvb de Spartacus-sneltramlijnen in Limburg... daar waar geen treinen bestaan (maar wel bestonden in het verleden, het onbenutte kolenspoor ligt er zelfs nog...)

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spartacusplan
Regiotreinen (Sneltram)

De Lijn voorziet volgende regiotreinen:

Hasselt – UHasselt – Genk – Maasmechelen Leisure Valley – (Sittard)
Hasselt – UHasselt – Lanaken – Maastricht.
Hasselt – verstedelijkt gebied Noord-Limburg (Lommel, Neerpelt, Overpelt)
Neerpelt – Weert (–Eindhoven)
De bipool Hasselt - Genk krijgt een snelle en hoogfrequente verbinding via de campus van UHasselt en de hogescholen in Diepenbeek. Op deze hoofdas rijdt er om het kwartier een regiotrein.

Controverse rond het plan

Pro
Minister Hilde Crevits stelt dat er onderzoek verricht is naar het mogelijk aantal grensoverschrijdende verplaatsingen tijdens het zomerseizoen van 6,8 miljoen reizigers op jaarbasis. Daarbij verkoos men de duurdere minder milieubelastende elektrische sneltram in plaats van de diesel-variant. In de kostprijs zijn naast de investeringen ook de nieuwe door Europa opgelegde spoorbeveiligingssystemen verrekend. Volgens het onderzoek blijken de geraamde inkomsten de exploitatiekosten te dekken. Het kabinet weet nog dat men op zoek is naar een privé-partner die in zee wil gaan in dit project. [1]

Contra
Het gebrek aan langetermijnsvisie, mankracht en capaciteit bedreigen de concretisering van het project. [2]
Eind december 2011 kwam een rapport van de Inspectie van Financiën naar boven dat de haalbaarheid van het plan in vraag stelde. Het rapport stelt: Het dossier is onvolledig, niet transparant, de kostprijs is meer dan verdubbeld en de inkomstencijfers zijn vaag. De inkomsten worden overschat en de uitgaven onderschat. Het geschatte reizigersaantal van 6 000 per dag berust op speculatieve gegevens. Het rapport gaat uit van een bezettingspercentage van 20 %. Men neemt de verdubbeling van de kostprijs (van 55 naar 128 miljoen euro), het exploitatieverlies van 17,5 miljoen euro per jaar, en de erg vage inkomstencijfers op de korrel. [3]

Zie ook
Neptunusplan
Pegasusplan
(duur) Plannen doen ze langs alle kanten, maar ooit iets degelijks uitvoeren olala...
http://nl.wikipedia.org/wiki/N74_(Belgi%C3%AB)
maar we zijn al blij dan na 30 jaar de beruchte snelwegrotonde, L'échangeur de Lummen... eindelijk een ongelijkvloerse snelwegverkeerwisselaar geworden is. Ik weet niet hoeveel plannen er daar eerst door de molen gegaan zijn...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knooppunt_Lummen
http://www.klaverbladlummen.be/

Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2013 om 11:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 18:36   #34
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een terugkeer van de oude boerentram hoeft voor mij ook niet. Maar waarom zou een snelle lightrail niet kunnen in Vlaanderen, naar het voorbeeld van Saarbrücken of Kassel? Het zal, naar goede Belgische gewoonte, wel met flink wat jaren vertraging aankomen, maar an sich geloof ik er wel in.
Jeroen Boone
Oud 6 februari 2013, 20:12   #35
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

[quote=groentje;6524366]...
Voor de lijn naar Haacht, idem. Misschien is het stuk voorbij Haacht minder interessant, ik ken die buurt onvoldoende, en het lokale protest lijkt dermate hevig dat ze in staat zijn om het hele project te vertragen.
...[quote]

Voorbij Haacht op het einde van de lijn situeert zich het industriegebeid van Heist OD Berg.
In de beoordeling van het sneltramproject moet men niet alleen naar de Brusselse pendelaars kijken. Werkwilligen zullen ook gemakkelijker de industriegebieden in Heist od Berg kunnen bereiken.

Anderzijds kan de horeca en de handelszaken in de dorpen waarlangs de tramlijn komt garen spinnen van dagjestoeristen uit de grootstad.

Laatst gewijzigd door bartelx : 6 februari 2013 om 20:12.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 21:13   #36
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar zijn tramlijnen van tientallen kilometers naar Ninove, Heist-op-den-Berg, ... een oplossing voor wat er zich binnen de grootstad afspeelt?
minder auto's die zich naar de grootstad begeven, dus meer ruimte voor de overige auto's in de grootstad ?

nogmaals: er zal een deftige kosten-batenanalyse nodig zijn, want de tram moet natuurlijk wel voldoende passagiers moeten aantrekken
Oud 6 februari 2013, 22:46   #37
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Lijn koestert plannen om een sneltramverbinding aan te leggen tussen Ninove en Brussel, dit is niet nieuw maar wordt nu wel concreet.

De consultatie voor de opmaak van een milieu-effectenrapport is in november 2012 gebeurd. Over de mogelijke tracés voor in totaal vier potentiële tramlijnen is nog geen beslissing genomen zeggen De Lijn en minister Crevits.

Maar wat denk u van deze plannen?

Start publieke consultatie voor onderzoek naar vier potentiële tramverbindingen

Eerste stap gezet voor tramlijn naar Brussel

Zin in wat onzin op een hoopje?

Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel
Het past allemaal in de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 22:48   #38
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
minder auto's die zich naar de grootstad begeven, dus meer ruimte voor de overige auto's in de grootstad ?

nogmaals: er zal een deftige kosten-batenanalyse nodig zijn, want de tram moet natuurlijk wel voldoende passagiers moeten aantrekken
Ik wil nog bezien wie er gebruik van zou maken. Veel hangt ook af van de haltes die men wil.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 00:43   #39
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik wil nog bezien wie er gebruik van zou maken. Veel hangt ook af van de haltes die men wil.
²
Oud 7 februari 2013, 07:18   #40
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Een terugkeer van de oude boerentram hoeft voor mij ook niet. Maar waarom zou een snelle lightrail niet kunnen in Vlaanderen, naar het voorbeeld van Saarbrücken of Kassel? Het zal, naar goede Belgische gewoonte, wel met flink wat jaren vertraging aankomen, maar an sich geloof ik er wel in.
Als ik kijk naar de Antwerpse pre-metro bijvoorbeeld dan houdt ik toch mijn hart vast. Het lijkt er altijd weer op dat men voor halfslachtige oplossingen kiest, en dan toch maar probeert het OV te vullen door het bijna voor niets weg te geven.
En kijk naar de kustram. Die evolueert juist weg van light rail, en steeds meer richting gemoedelijke boerentram...

De stad waar ik woon (Bern) had ook ooit een netwerk van regionale tramlijnen. Een er van heeft nog steeds een tram karakter, maar de overige lijnen zijn opgewaardeerd tot echte lichte metrolijnen, en vervoeren massa's volk. Stellen van 6 rijtuigen, alle 7 minuten tijdens de spits...
Zo krijg je het inderdaad voor elkaar dat het OV een groter aandeel krijgt dan de auto.
... repeat ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be