Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2013, 17:49   #21
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, maar je weet zelf ook dat de realiteit niet bepaald wordt door de abstracte Belgische grondwet
Welke wetten bepalen die realiteit dan wel?
Citaat:
In de realiteit ligt Brussel in Vlaanderen - men moet al ziende blind zijn en te kwader trouw om dat af te strijden.
Met die redenering kan Italië meteen San Marino annexeren. Of nog beter, de kwestie Baarle-Hertog en Baarle-Nassau. En zo zijn er nog een hele hoop enclaves.

Bon, als de Franstalig hun corridor hebben is dit dus opgelost?

Citaat:
En welke taal men er spreekt doet niet ter zake, anders zou Benidorm Vlaams grondgebied zijn en dat is het nu eenmaal niet. Stel je voor dat de Noord-Afrikanen Borgerhout als grondgebied zouden opeisen "want het is daar in de praktijk grotendeels Arabisch," men zou die mensen vierkant uitlachen.
En de VN gaan niet lachen met de eis van Brussel Vlaams?

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 8 februari 2013 om 17:51.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 17:56   #22
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
"Brussel, DC" is een element dat vaak terugkomt in splitsingsscenario's die ietwat realistisch zijn. Als Brussel dient afgekocht te worden van Vlaanderen, dient het evengoed afgekocht te worden van Wallonie-Bruxelles. Zouden beide groepen elkaar überhaupt Brussel gunnen in een splitsingsscenario?
Los van de vraag of een splitsingsscenario wel kan werken heb ik toch een paar bedenkingen. Brussels DC valt veel voor te zeggen, moest het op een neutraal stuk liggen tussen wallonie en vlaanderen. Maar nu ligthet in vlaanderen. Dat maakt een wereld van verschil. Het afstaan aan europa wil zeggen dat vlaanderen 100% schenkt en wallonie niks. Hoe je het draait of keert het komt altijd neer op de fundamentele keuze of men vertrekt vanuit het territorialiteitsprincipe, of vanuit de keuze van het individu. In ons systeem werkt alles nu eenmaal vanuit dat territorialiteitsbeginsel. Dat is dan ook de reden dat ik eens goed moet lachen met politici die met veel stelligheid komen vertellen dat wij bij een doorgedreven confederalisme of splitsing (waar ik tegen ben) sowieso brussel zouden "verliezen". Dat is eenvoudigweg niet waar. Het zou dan nog altijd in vlaanderen liggen, desnoods met een bevolking die voor meer dan 90% anderstalig is.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 18:12   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke wetten bepalen die realiteit dan wel?

Met die redenering kan Italië meteen San Marino annexeren. Of nog beter, de kwestie Baarle-Hertog en Baarle-Nassau. En zo zijn er nog een hele hoop enclaves.

Bon, als de Franstalig hun corridor hebben is dit dus opgelost?

En de VN gaan niet lachen met de eis van Brussel Vlaams?
Het is u misschien ontgaan - wat heel wel zo kan zijn vermits je schijnt te denken dat bij de stopzetting van België post-Belgisch Europa gaat ingericht worden aan de hand van de afgeschafte Belgische grondwet, maar het is het Vlaamse volk dat onafhankelijk wordt, en de Brusselaars horen daar nu eenmaal bij. En dan mag je roepen "ze spreken Frans!" zoveel je wil, het doet niets ter zake.

Pas op, ik geloof ook wel dat de mensen die in de imperialistische Franstalige waandenkwereld leven werkelijk ook hun eigen nonsens geloven wat betreft hun aanspraken op Brussel, maar ik had u, tot nu toe, daar niet bij gerekend.
Oud 8 februari 2013, 18:29   #24
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is u misschien ontgaan - wat heel wel zo kan zijn vermits je schijnt te denken dat bij de stopzetting van België post-Belgisch Europa gaat ingericht worden aan de hand van de afgeschafte Belgische grondwet, maar het is het Vlaamse volk dat onafhankelijk wordt, en de Brusselaars horen daar nu eenmaal bij. En dan mag je roepen "ze spreken Frans!" zoveel je wil, het doet niets ter zake.
En welke hogere macht gaat arbiter wezen? De VN zou referenda eisen, en je zult nooit in Brussel aan een meerderheid raken. Welk precedent heb je om een onwillende bevolking mee te slepen?

Citaat:
Pas op, ik geloof ook wel dat de mensen die in de imperialistische Franstalige waandenkwereld leven werkelijk ook hun eigen nonsens geloven wat betreft hun aanspraken op Brussel, maar ik had u, tot nu toe, daar niet bij gerekend.
De Vlaamse aanspraken zijn dan evenzeer waanbeelden.
Oud 8 februari 2013, 18:32   #25
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En welke hogere macht gaat arbiter wezen? De VN zou referenda eisen, en je zult nooit in Brussel aan een meerderheid raken. Welk precedent heb je om een onwillende bevolking mee te slepen?
VN referenda?
geef daarvan eens een resolutie en voorbeeld uit het recente verleden.

Citaat:
De Vlaamse aanspraken zijn dan evenzeer waanbeelden.
Vlaanderen hoeft geen aanspraken te doen op Brussel.
Vlaanderen krijgt gewoon Brussel.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 18:32   #26
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Het afstaan aan europa wil zeggen dat vlaanderen 100% schenkt en wallonie niks.
En de Franstalige gemeenschap óók 100%.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Het zou dan nog altijd in vlaanderen liggen, desnoods met een bevolking die voor meer dan 90% anderstalig is.
Zoals Baarle-Hertog in Nederland ligt, San Marino in Italië, Mützenich in België, Ll�*via in Frankrijk, ...
Oud 8 februari 2013, 18:33   #27
Shadowke

Standaard

Citaat:
En de Franstalige gemeenschap óók 100%.
Zoals Baarle-Hertog in Nederland ligt, San Marino in Italië, Mützenich in België, Ll�*via in Frankrijk, ...
dat telt niet meer nu.
welkom in de 21e eeuw.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 februari 2013 om 18:34.
Oud 8 februari 2013, 18:37   #28
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Indien Shadowke op mij reageert, wil ik hem er aan herinneren dat ik op zijn negeerlijst sta, en hij ook op de mijne. Kan iemand dat overbrengen?
Oud 8 februari 2013, 18:53   #29
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
VN referenda?
geef daarvan eens een resolutie en voorbeeld uit het recente verleden.
Wat dacht je van het VN-referendum in Oost-Timor in 1999? Of dat in Cyprus in 2004?
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 19:00   #30
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Brussel is grondgebied van de Vlaamse en de Franstalige gemeenschap, en is in de praktijk grotendeels Franstalig.
Broekzele,Schaarbeek,Etterbeek,Molenbeek zijn Vlaamse namen voor Vlaamse gemeentes.Het is niet omdat er veel Franstaligen wonen, die zich natuurlijk niet kunnen aanpassen, dat deze gemeentes geanexeerd zijn.Het is niet zo dat je grondgebied mag stelen omdat je je niet wil aanpassen.Trouwens,als je een talentelling gaat houden,ga je zien dat Frans een minderheidstaal is geworden.De Vlaams- Arabische meerderheid zou wel es de Franstalige bestuurders kunnen ontslaan.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 19:06   #31
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Broekzele,Schaarbeek,Etterbeek,Molenbeek zijn Vlaamse namen voor Vlaamse gemeentes.Het is niet omdat er veel Franstaligen wonen, die zich natuurlijk niet kunnen aanpassen, dat deze gemeentes geanexeerd zijn.Het is niet zo dat je grondgebied mag stelen omdat je je niet wil aanpassen.Trouwens,als je een talentelling gaat houden,ga je zien dat Frans een minderheidstaal is geworden.De Vlaams- Arabische meerderheid zou wel es de Franstalige bestuurders kunnen ontslaan.
Een talentelling is overbodig, we kunnen gewoon voortgaan op de verkiezingsuitslagen... En dan zien we duidelijk dat de Franse Gemeenschap en haar instellingen ondertussen bijna 90% van de Brusselaars vertegenwoordigen terwijl de Vlaamse Gemeenschap onder de 10% dreigt weg te zinken. Met zo'n verhoudingen is er zelfs geen referendum nodig, het is duidelijk tot welke natie de Brusselaars wensen te behoren.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 19:32   #32
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wat dacht je van het VN-referendum in Oost-Timor in 1999? Of dat in Cyprus in 2004?
ik denk niet dat dat van de VN was, maar van de beleidsmakers zelf ...

Oost-Timor wilde onafhankelijkheid van Indonesië en vroeg het aan de bevolking of ze dit wilden.

Cyprus weet ik niet meer waarom.
Oud 8 februari 2013, 19:36   #33
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maw, Voka is niet de baas van N-VA.
Tja, ik denk niet dat ik dat ooit beweerd heb, hoor.
Oud 8 februari 2013, 19:37   #34
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een talentelling is overbodig, we kunnen gewoon voortgaan op de verkiezingsuitslagen... En dan zien we duidelijk dat de Franse Gemeenschap en haar instellingen ondertussen bijna 90% van de Brusselaars vertegenwoordigen terwijl de Vlaamse Gemeenschap onder de 10% dreigt weg te zinken. Met zo'n verhoudingen is er zelfs geen referendum nodig, het is duidelijk tot welke natie de Brusselaars wensen te behoren.

Een talentelling is overbodig? Omdat het Frans helemaal niet de meerderheid haalt in Brussel bedoel je?

Nog zo één en het is Kerstmis.

Wat de Brusselaars wensen? :Trololol:

Laatst gewijzigd door Xenophon : 8 februari 2013 om 19:38.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 20:24   #35
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel is grondgebied van de Vlaamse en de Franstalige gemeenschap, en is in de praktijk grotendeels Franstalig.
Eigenlijk is het niet volledig juist.

Brussel is grondgebied van het Brussels Gewest, waarbij zowel de Vlaamse als de Franstalige Gemeenschap bevoegdheden uitoefenen op personen en structuren. Maar geen van beiden heeft een "territorium" in Brussel.
Oud 8 februari 2013, 22:49   #36
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien Shadowke op mij reageert, wil ik hem er aan herinneren dat ik op zijn negeerlijst sta, en hij ook op de mijne. Kan iemand dat overbrengen?
Ik wil nu ook een negerlijst opmaken... welke leden van dit forum een... donkere huid hebben aub?

On topic: RBC is maar 19 gemeenten, wat een idiote draad alweer...

Laatst gewijzigd door Echte Waal : 8 februari 2013 om 22:50.
Echte Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 23:00   #37
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
een goeike !
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 01:18   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En tot welke natie is dat dan? Ben jij zeker dat die allemaal voor Wallo-Brux zijn? Ik weet zelf niet of je een meerderheid van politiekers gaat vinden.
Oud 9 februari 2013, 01:41   #39
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
San Marino, Mützenich en Baarle-Hertog zijn geen steden van een miljoen inwoners die daarenboven honderdduizenden werknemers uit de (Vlaamse) agglomeratie per dag aantrekken.

Het is een beetje appelen met ... ehm ... een genetisch gewijzigde peer vergelijken.

Het enige voorbeeld in de wereld dat ietwat vergelijkbaar is, is Singapore (hoewel dat een zeegrens heeft). Daar lopen eveneens Maleisische werknemers de deur plat. Groot verschil wel: Singapore is zeer Maleisisch-gericht en men kan er in elk geval met de taal terecht.
Oud 9 februari 2013, 07:40   #40
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is me zeker duidelijk welk grondgebied ze wensen in te pikken.Mijnheer Pikke legt dat zeer goed uit.Hier;http://www.lesoir.be/185808/article/...utur-bruxelles.
Mijnheer Pikke gaat beslissingen nemen in verband met 135 gemeentes,waar hij zeker niet verkozen is.
De bezetting van dit grondgebied is al jaren aan de gang.De troepen zijn reeds ingeschreven in de betreffende gemeentes.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be