![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
-pijn is een gewaarwording door zenuwen naar de hersenen(geen zenuwen=geen pijn, denk aan ontzenuwde tand...) -röntgen stralen prikkelen geen zenuwen, we kunnen ze dus niet voelen, wat een risico inhoud bij grote straling(o.a. Marie Curie is hier aan gestorven).(wel de gevolgen van zeer grote straling bij een kernramp kunnen we voelen,brandwonden) -pijn gewaarwording is complex en oorzaak niet altijd duidelijk, niemand ontkend uw pijn Misschien reageert uw lichaam verkeerd op die contraststof die men vaak injecteert bij zulke onderzoeken… Of gewoon de tegenzin om die onderzoeken te ondergaan kunnen zelfs pijn opwekken. Pijn is een extreme vorm van voelen (we kunnen er (helaas) niet zonder)wel best trachten te beheersen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wees blij dat men je een NMR wil geven! Dat is zo'n 900 euro per keer dat hij gebruikt wordt - en in België staat dat ding niet stil tijdens de werkuren, ook niet tijdens de middag - voor de sociale zekerheid! Als je door een ring gehaald wordt, of een ring en zo'n "plaat" boven je krijgt die je langzaam scant, ... d�*n heb je reden tot klagen ja. Maar een NMR is absoluut de veiligste manier van beeldvorming die er bestaat (tenzij contra-indicaties zoals hierboven beschreven), en is bovendien een super uitvinding als je het mij vraagt! Het is zeer erg dat hij niet meer gebruikt kan/mag worden in België omwille van financiëel-economische redenen, en niet om redenen die iets van doen hebben met de gezondheidszorg an sich... de beeldkwaliteit van NMR is bovendien nog stukken verfijnder, dan die van de CT met zeer veel gevaarlijke straling of RX dus ... (die dan wel een pak minder sterke straling heeft, maar nog steeds wel radioactief is). En röntgenstraling komt dus wel degelijk niet vrij bij een NMR.
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Dan gaat het idd wel niet om een gewone standaard RX voor de longen of een fractuur, maar bv in mijn geval om een nierfunctie te meten, of een keer om mijn darmen te bekijken etc. Dacht je dat dit allemaal zomaar ging? ![]() Google maar eens op "RX met contrast". Bij een scan (welke?) krijg je ook niet zomaar standaard wèl iets toegediend. Hangt er puur vanaf wat men net wil zien hoor ... ![]() Jouw onderscheid gaat dus sowieso niet op. Als dit topic me één ding leert, is het dat ik véél te véél ziekenhuiservaring heb voor mijn leeftijd. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 februari 2013 om 19:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Dit gaat mijn petje nu toch ook volledig te boven. ![]() DJG zegt "röntgenstralen" Een ander met een totaal andere naam begint over kernspintomografie en dan zou dit opeens hetzelfde moeten zijn? ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 februari 2013 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
RX niet, wel een echografie voor oppervlakkiger onderzoek en controle. Rx, zoals u bevestigt, is normaal gezien zonder toedienen van contrastvloeistof, ik heb nog geen enkele scan gehad waar niets bij werd toegediend, daar kwam altijd contrastvloeistof of andere troep bij aan te pas. Nu ja, iedere patient zijn eigen ervaring, u en ik zijn geen dokters,maar volgens mij kun je van RX geen pijn voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() I stand corrected. Ik dacht dat dit gewoon een verduidelijking van TS was.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Nope, van de RX zelf kan je geen pijn voelen.
Een scan is zogenaamd niet-RX en kan uitgevoerd worden met of zonder contrastvloeistoffen. Hangt er echt puur vanaf wat gezien moet worden. Ik heb beide al gehad. En RX idem, hangt er ook maar puur vanaf. Als men echt de binnenkant van een orgaan moet zien of de werking van iets, is men op contrast aangewezen. Ook op dat vlak heb ik beide al gehad. En ik heb er spijt van ... want eigenlijk heeft men toen heel veel RXen genomen (die met contrast) om een beeld te krijgen van iets, terwijl men gewoon een NMR had kunnen nemen (met contrast) wat minder schadelijk is. Maarja, de prijs hé ... Bij je leveronderzoek hangt het er ook maar puur vanaf wat men precies wil onderzoeken (vaak zal men trouwens meestal niet direct naar een scan grijpen vooraleer men een aanwijzing heeft dat ... en die aanwijzingen komen vaak van RX'en). Een RX kan al veel zeggen over grootte, vorm, eventuele aanwezigheid van dingen die er niet moeten zijn ... Maar als er echt iets is, heeft men een gedetailleerd beeld nodig, dan is het of heel veel RX'en maken, of ineens scannen ... En bij een jong persoon zou men dan eigenlijk echt geen CT mogen gebruiken wegens het veel te grote risico op nieuwvormingen ... Maarja, daar houdt men dus bijlange niet altijd rekening mee. Iig, ik vermoed ook dat de persoon gereageerd heeft op een middel. Pijn krijgen van gewone röntgenstraling kan echt niet. Van een CT-scan echter (200x RX) kan je wel misselijk worden, vermoeid, en/of een vreemde smaak in je mond. Ik heb er al vier gehad, telkenmale moest ik vlak erna braken en voelde ik me verschrikkelijk ellendig... Zo hoog is die straling. ![]() Nja, inmiddels heb ik ook al gehoord dat die apparaten wat men noemt wel eens "slecht afgesteld" worden ... Ik moet er geen tekening bij maken zeker?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 februari 2013 om 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() De enigste optie is dat hij bestaat uit stoffen die massaal veel X-rays absorberen en dat hij plaatselijk verbrand wordt.
Maar normaliter bestaan alle mensen uit hetzelfde ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Burger
|
![]() Ik moet precies nog wat uitleggen;:
De röntgenfoto's dat ik kreeg waren allemaal van de longen. (Klaplongen, x3, en symptomen ervan) En ik denk niet dat weefsel en botten randen vol miniscuul metaal zit. En hypochonder? Dat was toch ironisch bedoelt hoop ik. Klinkt wel aanemenlijk dat er iets in mijn lichaam zit wat niet past bij een longplaat. De eerste keren dacht ik, shit die psycho platen pakker heeft mij een absurd hoge dosis gegeven met de laptop dat op het bedienings apparaat stond. Maar ik denk dat ik misschien een beetje materialistisch schizofreen van foutelucke psychics ben, en zoiets heb van .. het is denk ik dat mijn lichaam het niet goed doorlaat, maar wacht eens even .. ik redeneer -rand van botten doen het pijnst en weefsel tijdelijker .. dus voor mij is een long röntgen belichting materiale inpakt dat zowat mild schurend mij intern irriterend, zo van gevoelig iets met mijn zenuwen. Klets Aa! hetzelfde but sociopaths might as goed iets gedaan hebben, in mij of naar mij for all I know .. -weten jullie nog, level54 en een metaal dat slim zou denken? Een zekere stof in mij .. B-) transfusie naar de soort van praktisch apathisch onverschillig medisch personeel dat zei das niks(en buiten het kleedhokje stond ik wee), en is onmogeluck, .. leeks Verder heb ik niks aan te geven dan 'bagger Laatst gewijzigd door D.J.G. : 17 februari 2013 om 22:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Misschien deden je klaplongen an sich gewoon zeer hevig pijn op dat moment? (Dat je daar zeer hevige pijnscheuten van krijgt is niet abnormaal).
Jonge, lange smalle man toevallig? Sterkte! Aangenaam is anders.
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Maar dat kan allicht niet? Nu weet ik wel dat mijn lichaam weigert om draden die zogenaamd oplossen in je lichaam ook te laten oplossen, maar ik neem aan dat die niet heel veel X-rays gaan absorberen? ![]() Soit t was ook niet overal bij mij dus het was duidelijk door de contrastvloeistof die gewoon ad random een plaats heeft uitgekozen.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ook toen ik geen klaplongen had, valse alarmen, maar zowiezo doet een klaplong bij aanvang geen pijn dan wat op schouderbladen, de pin na behandeling is 1 keer een jaar of 2 heel pijnlijk geweest over heel mijn borstkas zijde, untouchable. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Burger
|
![]() Duideluck men zenuwen, for what redenen' poost mag het weten. Ja, mijn zenuwen zijn misschien zeemzoet meespelerkes-brain'end ipv uit bij een röntgen van de longen
Bedankt voor jullie reacties alvast, (cntrl-a cntrl-c cntrl-v) |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Burger
|
![]() Citaat:
200x G lees even mijn twee vorige berichten, want pijn, kneuzenstoe, echt! bampijn, foto genomen, en dan pijn to the bone. Ik ben as far as iets met mijn zenuwen .. isn'd zeker sterkte met je verhaal |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
![]() Citaat:
Voor de longen ... Positie is dan op de rug liggen en armen gestrekt achter je en hetzelfde zijwaarts ... Kan zijn dat je zo per ongeluk op de één of andere manier een verkeerde beweging maakte en iets knelde lijkt me? In ieder geval is er niet zoiets bekend volgens mij. Ooit een CT gehad? Of foto's van andere plaatsen? Nja als je echt 1000% zeker bent dat het dat was, probeer eventueel iemand in de stralingsfysica te pakken te krijgen? Bij mijn weten is er niet zoiets bekend mja, ik geloof in interindividuele verschillen tussen mensen, en je zou maar net die persoon zijn die veel gevoeliger voor iets is, dan iets anders. Moest zoiets blijken, en er blijken meerdere gevallen te zijn ... zoiets is wel nader onderzoek waardig dunkt me. Jammer dat zo weinig mensen tegenwoordig geïnteresseerd lijken in "special cases", die kunnen volgens mij de wetenschap toch iets bijdragen. En tenslotte blijkt toch dat: Citaat:
Ik ben zelf voor de tweede dag op rij namelijk constant aan het draaien, tollen, hondsellendig door al dat getol, gedraai en geduizel, dit maak ik voor de tweede maal in mijn leven mee. Het enige verband tussen die twee periodes: een bepaald medisch stofje, op zééér andere wijze toegediend en in zééééér andere hoeveelheden ... (ene keer intraveneus in mij gegaan, deze keer in zalf-vorm op een wonde gesmeerd). Het kan officieel absoluut niet en is onmogelijk. Maar ik voel me wel krak mottig op dezelfde manier en tol alle kanten uit als ik nog maar met mijn hoofd draai... kan het dan nog toeval zijn? Volgens de arts kan het alvast niet, maar ... ik weet het niet. Ik ga die zalf niet opnieuw gebruiken om het uit te testen. En hoop dat ik snel van dat geduizel af ben. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 februari 2013 om 00:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Burger
|
![]() Na intensief gezocht te hebben heb ik denk de logische verklaring van mijn geval:;
Het is ten eerste eerder het weefsel op de ribben, mijn velvlees, dat gekwetst aanvoelde, maar ik denk dat dat gewoon de zenuwen zijn dat ik zelf, blij, de foto momenten waar ik obsessief kordaat op reageer vanuit een soort van pijn reflex, iets met het vlees aanvang, of het vlees pijn uit mij triggert. Obsessief dus, misschien hou ik gewoon niet van radio actieve foto sessies. Ik denk dat de term Myofascial pain syndrome op wikipedia omschrijft wat obsessie gerelateerd en proporties kunnen zijn enz. PS1: Ik moest toevallig enkele weken geleden een scann van mijn hoofd laten nemen omdat ik uren daarvoor tijdje mijn ogen scheel had staan,, vraag me niet hoe dat allemaal noemde, ik kwam onder de (ook radio actieve) scann onderuit en was helemaal helemaal het westen kwijt. moest moeite doen om te stappen zonder te vallen en had van zien geen motorische zelfvertrouwen en kordaatheid en helemaal in paniek onder de indruk in dat hospitaal haar gangen en van eene naar de andere dokter voor testen. Echt weird ik en die bullen. Groetje 18, gaaf gereageerd trouwens Laatst gewijzigd door D.J.G. : 18 februari 2013 om 06:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even wat dingen op een rijtje zetten.
Tenzij je een doodzieke baby of ouderling bent, is de kans minimaal dat je van minder dan 1 sievert op korte tijd (200 keer de maximaal toegelaten dosis voor nucleaire medewerkers) veel gaat merken. De grofste soort rontgenfoto, een thorax CT scan, komt aan 7 millisievert. Oftewel, na 7 van die scans op een jaar mag een nucleair medewerker niet meer aan de slag in een stralings-zone. Ook de aanwezigheid van metaal in het lichaam zou geen invloed mogen hebben op enig gevoel bij Röntgenfoto's. (Bij MRI/NMR is het een heel ander verhaal) Als men gaat spreken over contrastvloeistoffen en dergelijke, dan is een branderig gevoel niet uit te sluiten. Niet iedereen reageerd goed op die spullen. Een metalige smaak in de mond. Als men dit ondervind tijdens een orthodontische RX, is niet zo abnormaal. Als men dit ondervind bij "een kernramp", dan is de dosis verschrikkelijk hoog. Maar, er zijn al gevallen bekend van mensen die effectief gevoelig zijn voor radiogolven, zelfs voor de algemene , zoals de effecten van een nabij onweer. Dus het is niet uitgesloten dat iemand specifiek gevoelig kan zijn voor röntgenstralen.
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ieder persoonlijk verhaal mag best gelezen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is uiteindelijk het verschil tussen een NMR-scan en een CT-scan ? Kwalitatief, en ook wat het kostenplaatje betreft.
De topicstarter is blijkbaar niet zo echt geïnteresseerd in het antwoord. Wat is uiteindelijk zijn of haar probleem behalve medisch ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |