Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2013, 11:59   #1
D.J.G.
Burger

D.J.G.'s schermafbeelding

Standaard Wanneer ik een röntgenfoto krijg, doet het telkens plots heel pijn op de plaats

Enige verklaringen en antwoord is bijzonder welkom want ik krijg maar geen informatie over wat er aan de hand is met mij en röntgenfoto momenten.

Ik weet geen betere plaats om het aan te kaarten, nu ik weer een hard pijnlijk weefsel en botten heb door een röntgen.

Ik verklaar nader:

Op de moment de foto wordt genomen doet me dat op de plaats erge pijn dat uren en dagen duurt.

Het voelt telkens alsof de botten met hout is geslagen en alsof mijn weefsel verbrand is.

Ik heb het als eens op een wetenschappelijk forum voorgelegd maar daar kwam maar 1 ludiek non answer waar ik niets aan had. Ook stelde ik mijn probleem aan mijn geneesheer, hij zei dat het onmogelijk is Alsof het niet eens waar is!
En ook aan radiologie ziekenhuis personeel wist er niks van of zei ook dat het niet kon.

Wel, ik ben dus weer een plek op mijn lichaam dat precies een pak knuppel slaag gekregen heeft bij wijze van spreken.

Ik hoop echt dat ik de verklaring zal kennen, want echt ik weet niet wat ik erover moet denken, en het baart me zorgen.

Enige doorverwijzing naar een geschikter forum of naam waar ik dan wel zeker ben voor een verklaring.

Bedankt
D.J.G. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 13:20   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Uw probleem is bijna opgelost: tegnwoordig gaat iedereen onder de scanner.

Als U een probleem heeft als je onder de MNR gaat, dan zou ik toch wel eens laten onderzoeken of je geen stuk ijzer in je lichaam hebt zitten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 13:48   #3
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Uw probleem is bijna opgelost: tegnwoordig gaat iedereen onder de scanner.

Als U een probleem heeft als je onder de MNR gaat, dan zou ik toch wel eens laten onderzoeken of je geen stuk ijzer in je lichaam hebt zitten.
NMR
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 14:04   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
NMR
Dan zou ik dat toch eens heel snel laten onderzoeken! wie weet heeft U ooit metalen platen in uw lichaam moeten laten installeren of zo, of met een ongeluk een stukje metaal laten zitten;

In ieder geval zou ik toch niet meer onder de NMR gaan (Nuclear magnetic resonance ;
Raar dat uw huisdokter net doet of uw problemen kunnen zich niet voordoen:

Citaat:
Beperkingen door het magneetveld
Veelvoorkomend veiligheidssymbool

De aanwezigheid van sommige metalen voorwerpen in het lichaam van patiënten (onder andere endoprothesen, pacemakers, spiraaltjes, neurostimulatoren, insulinepompen, intra-oculaire metaaldeeltjes, metalen kunsthartkleppen en cochleaire implantaten[1]) kan, afhankelijk van de sterkte van het magnetische veld van het MRI-apparaat, een contra-indicatie zijn voor het uitvoeren van het MRI-onderzoek, omdat het plaatsen van deze voorwerpen in een magnetisch veld een gevaar kan opleveren voor de patiënt. Dit geldt vooral voor ferromagnetische materialen. Er zijn gevallen bekend van patiënten met metalen clips op slagaders van de hersenen waarbij tijdens een MRI-onderzoek de clips losschoten en letsel aan de hersenen toebrachten. Moderne implanteerbare clips en andere voorwerpen zijn om deze reden in het algemeen niet gevoelig meer voor magneetvelden (worden veelal gemaakt van titanium) maar kunnen soms nog wel de beeldvorming bij MRI verstoren. Normaal gesproken ligt hierbij de grens bij het jaar 1990: ferromagnetische clips die hiervoor intracranieel zijn aangebracht of die minder dan vijf weken voor het onderzoek zijn geplaatst vormen een absolute contra-indicatie voor het vervaardigen van een MRI. Ook bij een zwangerschapsduur korter dan twaalf weken wordt meestal geen MRI vervaardigd. Oude tatoeages (die door het magneetveld kunnen vervloeien) en claustrofobie vormen relatieve contra-indicaties
http://nl.wikipedia.org/wiki/MRI-sca...et_magneetveld

Rap een andere huisdokter nemen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 17 februari 2013, 16:04   #5
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het gaat hier niet over een NMR,een toestel dat artsen echt niet snel zullen gebeuiken. je moet al van goede huize zijn om geen vrede te hoeven nemen met en andere scan die normaal gezien veel meer contra-indicaties heeft door de radio-actieve straling.
Ik heb zelf ooit de zoveelste ct laten maken (200x straffer dan gewone RX en wordt eigenlijk ook zeerbsterk afgeraden om te gebruiken bij vrouwen <30 omdat bij hun het risico op kanker veel hoger id hierdoor, zeker als die vrouwen niet eens 50kg wegen. Maar daar wordt in Belgie naturlijk alemaal noet te nauw mee gekeken. Een buitenlamds arts die ik dit vertelde kreeg bijja iets toen hij dit van me hoorde. Ij zijn land worden die toestellen nl. zo weinig mogelijk gebruikt door de schade de ze kunnem aanrixhtn (verhoging kankerrisico bedoel k dan).
Een NMR heeft dit probleem niet,maar is zeer duur. Bovendien mogen er maar een eperrt aantal exemplaren van zijn door de lange wachttijden.
Oud 17 februari 2013, 16:11   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het gaat hier niet over een NMR,een toestel dat artsen echt niet snel zullen gebeuiken. je moet al van goede huize zijn om geen vrede te hoeven nemen met en andere scan die normaal gezien veel meer contra-indicaties heeft door de radio-actieve straling.
Ik heb zelf ooit de zoveelste ct laten maken (200x straffer dan gewone RX en wordt eigenlijk ook zeerbsterk afgeraden om te gebruiken bij vrouwen <30 omdat bij hun het risico op kanker veel hoger id hierdoor, zeker als die vrouwen niet eens 50kg wegen. Maar daar wordt in Belgie naturlijk alemaal noet te nauw mee gekeken. Een buitenlamds arts die ik dit vertelde kreeg bijja iets toen hij dit van me hoorde. Ij zijn land worden die toestellen nl. zo weinig mogelijk gebruikt door de schade de ze kunnem aanrixhtn (verhoging kankerrisico bedoel k dan).
Een NMR heeft dit probleem niet,maar is zeer duur. Bovendien mogen er maar een eperrt aantal exemplaren van zijn door de lange wachttijden.
Citaat:
NMR
het gaat weldegelijk over NMR.

Ik ben misschien al tien keer in zo'n doodskist gaan liggen, maar moest ik dezelfde pijnen voelen als TS, ik zou verdorie heel snel en ONMIDDELLIJK de dokters verwittigen.

Laatst gewijzigd door circe : 17 februari 2013 om 16:12.
Oud 17 februari 2013, 16:14   #7
Groentje-18

Standaard

on-topic:

Eind 2011 kwam ik snachtsde spoed binnn met klachten van hevige kortademigheid. Er werd toen een CT-scan met contrast gemaakt tot mijn sterke afschuw. Het middel werd ingespoten en niet veel later kreeg ik n afgrijselijke pijn onderaan links in mn romp.Het leek wel alsof plots iets in brand stond binnenin en zich ontwikkelde in n vuurbal. De verpleegkundige kwam vanachtee haar veiligheidsgpas naar me toegerend daar ze mijn plotse gespartel en kreet vreemd vond, maar besloot dat er niks aan de hand was... De pijn is maar zeer langzaam weggegaan. Ik heb het aangekaart, nadien naar het ziekenhuis gebeld (het voelde alsof mijn vlees op dr plaats gewoon verschroeid was of toch echt beschsdigd) . Ze zeiden hier nog nooit problemen mee te hebben gehad. De ct-scan was door die plotse beweging wel compleet onbruikbsar geworden. Massale radiatie van de romp van n op dat moment.25-jarige vrouw, voor niets dus. En schande voor hetbgezondheidszorgsysteek
Oud 17 februari 2013, 16:18   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
on-topic:

Eind 2011 kwam ik snachtsde spoed binnn met klachten van hevige kortademigheid. Er werd toen een CT-scan met contrast gemaakt tot mijn sterke afschuw. Het middel werd ingespoten en niet veel later kreeg ik n afgrijselijke pijn onderaan links in mn romp.Het leek wel alsof plots iets in brand stond binnenin en zich ontwikkelde in n vuurbal. De verpleegkundige kwam vanachtee haar veiligheidsgpas naar me toegerend daar ze mijn plotse gespartel en kreet vreemd vond, maar besloot dat er niks aan de hand was... De pijn is maar zeer langzaam weggegaan. Ik heb het aangekaart, nadien naar het ziekenhuis gebeld (het voelde alsof mijn vlees op dr plaats gewoon verschroeid was of toch echt beschsdigd) . Ze zeiden hier nog nooit problemen mee te hebben gehad. De ct-scan was door die plotse beweging wel compleet onbruikbsar geworden. Massale radiatie van de romp van n op dat moment.25-jarige vrouw, voor niets dus. En schande voor hetbgezondheidszorgsysteek
Groentje,
dit is NIET on-topic.
topicstarter zoekt hulp in verband met pijnen na een NMR.

Uw privé verhaal over radiatie en CT scan heeft hier niks mee te maken.

Oud 17 februari 2013, 16:21   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Groentje,
dit is NIET on-topic.

Groentje probeert overal draden te kapen met haar persoonlijke wederwaardigheden, zoals haar fugue met een Spaanse dokter naar Spanje...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 16:29   #10
Groentje-18

Standaard

gezondheidszorgsysteem dus. Ik heb het hier nadien over gehad met mijn huisarts. Het klonk haar nietbvolledig veeemd. Ze dacht aan een allergie voor de gebruikte contraststof (net als mn moeder) zebhadden me echter voordien gezegd dat dit onmogelijk was daar kmn vrees voor n allergie reeds had geuit nav wat mn moeder reeds tweemaal overkomen is met die stofjes (anafylactischr reactie).
Ze zei dat ik die pij nog een hele tijd zou blijven voelen. Het is inderdaad een week of twee zo gebleven om dan heel geleidelijk en langzaam af te nemen over enkele maanden. Maar bij bepaaldebhoidingen of her aanspannen van bepaalde spieren krijg ik ze terug, heel scherp, en die intensiteit van de pijn is nooit meer verminderd. Jammergenoeg voor mij is die pijn er net als je iets dat doorbde meeste mensen als heel plezant ervaren wordt aan het doen bent...
Van een verlies aan levenskwaliteit gesproken dus op je 25e al door zon stomme scan waar je later mss nog aan sterft dan ook.

Die ondingen van n CTs zouden imho medisch gezien enkel nog gebruikt mogenbwirden bij mensen waaarbij nmrs niet mogen of bij oude peekes wiens kans op kanker door die scan veel kleiner of onbestaande is ... (TS had geen nmr want metaal vliegt dan gewoon uit je lijf hoor tg de magneet aan en dat datbpijn doet zou men niet direct in twjfel trekken + dat zou n zeer zware blunder zijn...
Oud 17 februari 2013, 16:33   #11
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Groentje,
dit is NIET on-topic.

Basetnote zegt nochtans :

Citaat:
Enige verklaringen en antwoord is bijzonder welkom want ik krijg maar geen informatie over wat er aan de hand is met mij en röntgenfoto momenten.

Ik weet geen betere plaats om het aan te kaarten, nu ik weer een hard pijnlijk weefsel en botten heb door een röntgen.
X-ray (röntgen) is niet hetzelfde als NMR hoor.
CT scans daarentegen gebruiken wel X-stralen.
Oud 17 februari 2013, 16:33   #12
Groentje-18

Standaard

De man spreekt over rontgenfotos. Dat zijn gewone RXen die je standaard krigt vr n simpele breuk hoor 'platen of plakken' in de volksmond.
Geloof me, met een stuk metaal, hoe klein dan ook, geraak je in geen enkel Belgisch ziekenhuis nog maar in de buurt van een NMR of fMRI scanner hoor!!
Oud 17 februari 2013, 16:36   #13
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeg mensen, het nemen van een rontgenfoto gebeurt nog steeds hoor, voor longen bijvoorbeeld en dat is niet hetzelfde als een NMR scan.
Pijn bij het nemen van die foto is wel erg raar, ook vreemd dat dokter dit blijkbaar negeren.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 16:39   #14
Groentje-18

Standaard

Inderdaad.
CT is RX maar dan 200x sterker... En de richtlijn is dst je maar 5 RXen mag hebben per jaar.
Persoo hier spreekt duidelijk an een RX. Ik vermoed eentje met contrast of jodiumtoediening want radipactieve straling op zich kan normaal idd geen pijn doen.

Bij een NMR werkt men met elektromagnetische straling. Ik wil best technische details geven over hoe dat beeld wordt opgebouwd maar dat drijft ons wat ver.
Oud 17 februari 2013, 16:45   #15
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
CT is RX maar dan 200x sterker... En de richtlijn is dst je maar 5 RXen mag hebben per jaar.
Persoo hier spreekt duidelijk an een RX. Ik vermoed eentje met contrast of jodiumtoediening want radipactieve straling op zich kan normaal idd geen pijn doen.

Bij een NMR werkt men met elektromagnetische straling. Ik wil best technische details geven over hoe dat beeld wordt opgebouwd maar dat drijft ons wat ver.
? Bij het nemen van die foto krijg je helemaal niets toegediend, het gaat niet over het nemen van een scan!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 16:55   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Zeg mensen, het nemen van een rontgenfoto gebeurt nog steeds hoor, voor longen bijvoorbeeld en dat is niet hetzelfde als een NMR scan.
Pijn bij het nemen van die foto is wel erg raar, ook vreemd dat dokter dit blijkbaar negeren.
De dokter had tenminste kunnen zeggen dat de persoon een hypochonder is.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 17:37   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Basetnote zegt nochtans :

X-ray (röntgen) is niet hetzelfde als NMR hoor.
CT scans daarentegen gebruiken wel X-stralen.
Topicstarter heeft zich twee posten later verduidelijkt door NMR te zeggen. De "platen" zien er hetzelfde uit als röntgenfoto's voor een leek.

djeezes!

het gaat niet over X-stralen, maar over NMR waarbij metalen delen in het lichaam serieuze schade kunnen aanrichten als ge in de magnetisch veld ligt. Nog nooit gehoord dat je totaal geen enkel metalen voorwerp mag dragen als je onder de NMR gaat?

Laatst gewijzigd door circe : 17 februari 2013 om 17:38.
Oud 17 februari 2013, 17:40   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
TS heeft twee posten later verduidelijkt dat het over NMR ging, het gaat totaal niet over X-stralen, niet over CT en niet over gewone röntgenfotos.

Citaat:
NMR

Laatst gewijzigd door circe : 17 februari 2013 om 17:41.
Oud 17 februari 2013, 17:42   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
? Bij het nemen van die foto krijg je helemaal niets toegediend, het gaat niet over het nemen van een scan!
toch wel. het gaat over een NMR scan.

TS heeft twee posten later verduidelijkt dat het over NMR ging, het gaat totaal niet over X-stralen, niet over CT en niet over gewone röntgenfotos.

Citaat:
NMR

Oud 17 februari 2013, 17:49   #20
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toch wel. het gaat over een NMR scan.

Waarom denk jij dat jogo een dubbelnick is van D.J.G. ?
Volgens mij wou jogo alleen maar jouw inversie van letters verbeteren en heeft die niets met de T.S. te maken.

Laatst gewijzigd door Zucht : 17 februari 2013 om 17:51.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be