Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag een kind over zijn leven zelf beslissen , aangaande medisch ??
ja 7 63,64%
nee 3 27,27%
hangt ervan af 1 9,09%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2013, 13:34   #21
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dat is een standpunt dat velen hier aannemen met betrekking tot besnijdenis.

Ik duid erop dat het er bij Léonard om ging dat kinderen niet autonoom kunnen beslissen. Ik heb verder geen nood om mij aan een absoluut standpunt vast te klampen.
Kijk eens aan. Toch één die een beetje kan nuanceren.
Leonard is ondertussen een rode doek geworden voor velen die zich atheïst noemen.
Grotendeels ten onrechte volgens mij.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 13:52   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Vanaf welke leeftijd is een kind eigenlijk voldoende rijp om een gefundeerd oordeel te kunnen vellen over de keuze tussen euthanasie of palliatieve zorg? Dit valt niet zomaar te beantwoorden. Elk antwoord wordt geconfronteerd met het niet te ontkennen feit dat ook op dat vlak het ene kind vroeger rijp en intelligenter is dan het andere. Overigens, wordt een kind (en eigenlijk evenzeer een volwassene hoor) in die omstandigheden niet al te zeer gevoelsmatig beïnvloed door de stress van het ogenblik. M.a.w. wordt wel steeds een rationele keuze gemaakt?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 14:00   #23
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Discusieer nu toch eens serieus...
Om te beginnen definieer kind. 3 jaar? 6 jaar? 9 jaar?
In die drie gevallen sowieso nee dus.
16 jaar? Ongeneeslijke kanker en veel afzien? Ja. Boehoe, mijn lief heeft een ander. Nee Boehoe, mijn lief is doodgereden en ik ga haar nooit meer zien. Nee

Hier een ja/nee discussie van maken getuigt enkel van de infantiliteit van de topicstarter...
Overal waar geloofsgeloof (religie) zich moeit ,
problemen worden hevig & rijkelijk gecreëerd !!!!
Ik vind het celibaat prima !!!!

Verder , een baby kan inderdaad niet beslissen ,
maar vanaf dat ze , zeg maar 1ste studiejaar gaan ,
waarom zou het kind de situatie niet aanvoelen ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 14:00   #24
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vanaf welke leeftijd is een kind eigenlijk voldoende rijp om een gefundeerd oordeel te kunnen vellen over de keuze tussen euthanasie of palliatieve zorg? Dit valt niet zomaar te beantwoorden. Elk antwoord wordt geconfronteerd met het niet te ontkennen feit dat ook op dat vlak het ene kind vroeger rijp en intelligenter is dan het andere. Overigens, wordt een kind (en eigenlijk evenzeer een volwassene hoor) in die omstandigheden niet al te zeer gevoelsmatig beïnvloed door de stress van het ogenblik. M.a.w. wordt wel steeds een rationele keuze gemaakt?
Misschien zou het beter zijn om eerst aan één of meerdere deskundigen de vraag te stellen of euthanasie hier wel zou mogen toegestaan worden en dan pas, bij een positieve uitspraak, de patiënt, indien deze door een deskundige in staat wordt geacht om dit voor zichzelf te doen, inspraak te verlenen.
Ongeacht de leeftijd van de patiënt...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Oud 8 maart 2013, 14:06   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een standpunt dat velen hier aannemen met betrekking tot besnijdenis.

Ik duid erop dat het er bij Léonard om ging dat kinderen niet autonoom kunnen beslissen. Ik heb verder geen nood om mij aan een absoluut standpunt vast te klampen.
Dat is het spijtige eraan: over euthanasie lijkt iedereen wel een mening te hebben, de rest mag er precies niet bij betrokken worden. Te moeilijk, allicht. Voor de mensen die in die situatie zitten is het wel de dagelijkse werkelijkheid. Iedere dag opnieuw beslissen over je kind.
Oud 8 maart 2013, 14:10   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je vat de essentie van de zaak in één zin samen :

Alleen zou ik er het volgende van willen maken :
Ja, zonder leven geen lijden natuurlijk.
Het is vaak nogal moeilijk om je kind los te laten. Er zijn dankzij de medische wetenschappen tal van opties om dat leven te rekken, en te rekken, en te rekken.... Als volwassene kan je er zelf voor kiezen om niet meer te rekken, als baby kan je dat natuurlijk niet.
Oud 8 maart 2013, 14:12   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we jou consequent zijn even onder de loep nemen.
Eigenlijk stel je hier dat je of alles of niets mag verbieden indien je consequent wil zijn.

En laten we het even toepassen op een simpel gegeven, de verkeerswet.
Indien je dus tegen het verbieden van snelheidsovertredingen bent moet je maar consequent zijn en alle verkeersregels afschaffen?

Ik ben liever logisch dan op deze manier consequent dank u...
Jij vindt de verkeerswet van dezelfde aard als een ethische discussie over leven en dood?
Oud 8 maart 2013, 14:13   #28
giserke
Banneling

Standaard

"Wat Léonard zei, was slag in mijn gezicht"

"Wat Léonard zei, kan me de kloten schelen"
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 14:21   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leonard is ondertussen een rode doek geworden voor velen die zich atheïst noemen.
Ik vraag mij vooral af waar Leonard het recht vandaan haalt om te oordelen of alle mogelijkheden wel gebruikt werden om een stervend kind het zo comfortabel mogelijk te maken.

Er komt heel vaak een moment dat je pijnmedicatie niet meer kan verhogen, omdat anders de dood gaat volgen, maar dat iemand toch nog tekenen geeft dat hij/zij nog afziet. Er zijn ook comapatiënten die pijn voelen. Zelfs met de hoogste pijnmedicatie. En er zijn gevallen waarbij je zo'n coma lang kunt rekken met medische ondersteuning. Eigenlijk is dat een beetje foltering, niet?
Oud 8 maart 2013, 14:35   #30
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik vraag mij vooral af waar Leonard het recht vandaan haalt om te oordelen of alle mogelijkheden wel gebruikt werden om een stervend kind het zo comfortabel mogelijk te maken.
Sinds er vrijheid van meningsuiting bestaat.

Ik weet het, sommigen kunnen daar moeilijk mee overweg.
Oud 8 maart 2013, 14:39   #31
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Sinds er vrijheid van meningsuiting bestaat.

Ik weet het, sommigen kunnen daar moeilijk mee overweg.
Dat is geen meningsuiting, dat is een medisch oordeel.
Oud 8 maart 2013, 14:51   #32
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

[quote=Nynorsk;6560342]Ik vraag mij vooral af waar Leonard het recht vandaan haalt om te oordelen of alle mogelijkheden wel gebruikt werden om een stervend kind het zo comfortabel mogelijk te maken.

QUOTE]

In hetzelfde winkeltje waar jij dat recht gekocht hebt...
Oud 8 maart 2013, 15:02   #33
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
In hetzelfde winkeltje waar jij dat recht gekocht hebt...
Ik ga artsen in ieder geval niet tegenspreken als ze zeggen dat er geen andere mogelijkheden meer zijn voor palliatieve pijnbestrijding dan deze die op dat moment toegepast worden.

Wat ik zeker nooit ga doen is tegen ouders die hun kind hebben verloren aan een slepende en pijnlijke ziekte, zeggen dat er meer had kunnen gedaan worden om het einde van dat kind comfortabel te maken. Je moet volgens mij echt katholiek zijn om zoiets - onbewogen! - te kunnen zeggen. De katholieke kerk, waar dogma boven menselijkheid primeert.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 8 maart 2013 om 15:03.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 15:06   #34
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ga artsen in ieder geval niet tegenspreken als ze zeggen dat er geen andere mogelijkheden meer zijn voor palliatieve pijnbestrijding dan deze die op dat moment toegepast worden.

Wat ik zeker nooit ga doen is tegen ouders die hun kind hebben verloren aan een slepende en pijnlijke ziekte, zeggen dat er meer had kunnen gedaan worden om het einde van dat kind comfortabel te maken. Je moet volgens mij echt katholiek zijn om zoiets - onbewogen! - te kunnen zeggen. De katholieke kerk, waar dogma boven menselijkheid primeert.
Ik vrees dat u een aantal dingen meent te zien en lezen die er niet zijn en staan...
Vooral kalm blijven, u mag gerust uw mening hebben hoor.
Ik blijf bij de mijne.
Oud 8 maart 2013, 15:10   #35
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is geen meningsuiting, dat is een medisch oordeel.
Zever
Oud 8 maart 2013, 15:15   #36
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat u een aantal dingen meent te zien en lezen die er niet zijn en staan...
Ik blijf bij de mijne.
?

Léonard heeft het filmpje van baby Ella-Louise gezien, maar zijn standpunt, dat er manieren zijn zodat zo'n kind niet hoeft af te zien blijft ongewijzigd.
Het zou eens over jouw kind moeten gaan, misschien dat je dan wel zou inzien dat dat niet zo menslievend is.

Wat hadden die ouders of die artsen dan nog meer moeten doen?
Of ook: waar zijn ze precies tekortschoten?
Oud 8 maart 2013, 16:35   #37
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf bij de mijne.
"In zulke gevallen zijn er andere manieren om een kind dat lijden te besparen", verklaarde hij." Dat staat er.
Hij kende dus de medische achtergronden van dit specifiek geval aan de hand van een filmpje ? Of bedoelde hij soms 'bidden, veel bidden' ????
Oud 8 maart 2013, 18:42   #38
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mgr. Léonard verwoordt op ongenuanceerde en harde manier het standpunt van de Roomse Kerk. Ik vind het verschrikkelijk ontactisch, maar aan de andere kant wordt Mgr. Léonard ook verplicht om kort en bondig te zijn in een taal die niet de zijne is. In persoonlijke gesprekken is hij overigens veel charismatischer. Mgr. Léonard is ook iemand die met logische argumenten betoogt, niet verwonderlijk als iemand opgeleid met het thomisme. Dat botst dan ook nog eens met de emotionele argumenten die gegeven werden.

Mevrouw Van Roy maakt echter met haar hoogst ongewone situatie een valse analogie, en vervalt nu tot ad hominems, net zoals velen in deze draad. Dat vind ik bijzonder triest.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 20:08   #39
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mgr. Léonard verwoordt op ongenuanceerde en harde manier het standpunt van de Roomse Kerk. Ik vind het verschrikkelijk ontactisch, maar aan de andere kant wordt Mgr. Léonard ook verplicht om kort en bondig te zijn in een taal die niet de zijne is. In persoonlijke gesprekken is hij overigens veel charismatischer. Mgr. Léonard is ook iemand die met logische argumenten betoogt, niet verwonderlijk als iemand opgeleid met het thomisme. Dat botst dan ook nog eens met de emotionele argumenten die gegeven werden.
Mevrouw Van Roy maakt echter met haar hoogst ongewone situatie een valse analogie, en vervalt nu tot ad hominems, net zoals velen in deze draad. Dat vind ik bijzonder triest.
Hij mag voor mijn part zoveel standpunten verkondigen als hij wil, maar mij stoort het dat hij over dit specifieke geval zegt wat hij gezegd heeft (als het natuurlijk klopt wat er staat en hij die manieren niet heeft gespecifieerd.....journalisten en letterlijke weergave.... ):
"In zulke gevallen zijn er andere manieren om een kind dat lijden te besparen", verklaarde hij."
Oud 8 maart 2013, 20:17   #40
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
"Euthanasie voor minderjarigen" is hier wel een eufemisme voor ouders die hun kinderen doden.
2

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be