Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 1 augustus 2004, 21:11   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het is natuurlijk makkelijk om denkpistes uit hun context te rukken. Maw een totaal overbodige en idiote topic. Zal ik daarentegen eens 70 topics openen over het VB?
U mag altijd, maar de moderators zullen hun werk wel doen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 1 augustus 2004, 21:14   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Als ik in het Chinees had willen leren, was ik wel in Sjanghai gaan studeren of zo. Als ik alleen het Nederlands had gewild, dan had ik eerst stevig moeten werken voor geld voor alle vertalingen - dat kost geld, en tenzij ge een gratis-beleid gaat voeren in uw onafhankelijke Vlaanderen, gaat dat er niet aan verhelpen.
U gooit twee zaken door elkaar: onderwijs in moedertaal en bepaalde handboeken in andere talen. Anderstalig materiaal betekent nog niet noodzakelijk dat ook de colleges in die taal moeten worden gegeven. Ik denk dat Dimitri hier op dit forum al vele voorbeelden in die zin heeft gegeven van de Nederlandse praktijk.
Oud 1 augustus 2004, 21:52   #23
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Ieder heeft het recht de kiezen in welke taal hij onderwijs krijgt, maar wil men in een Nederlandstalige regio les krijgen in het Engels vindt ik dat dat niet kan. Wil men toch per sé les krijgen in het Engels? Dat men naar Amerika gaat. Men kan niet de boter en het geld van de boter krijgen!

Ik vind het schandalig hoe de BUB'ers proberen cultuur de herleiden tot louter TAAL. Taal is een deeltje in het pakket van Cultuur daar het HET communicatiemiddel tussen mensen is.

Belgisch is geen taal => de Belgische cultuur mist iets ESSENTIEEL.
Tiger777 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 21:53   #24
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Natuurlijk heeft hij dat niet gezegd. Hans heeft gezegd, als persoonlijk standpunt, dat het misschien nuttig zou zijn om het Engels als bijkomende vierde landstaal aan te leren.
[font=Comic Sans MS]Hij heeft[/font] [font=Comic Sans MS]hier[/font] [font=Comic Sans MS]onder meer het volgende gezegd:[/font]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Why not making it the fourth Belgian language and the only administrative language in the long run. So, you will solve at once the internal linguistic problem as well.
Citaat:
Of course people can continue to speak their own language but over 10 or 20 years the whole Belgian administration should know and apply English for internal use and on the international level.
Deze twee citaten bevestigen mijn stelling, nl. dat Hans1 (op termijn) de overheid intern én naar de burger toe in het Engels wil laten communiceren.

Citaat:
Forget about Dutch in the long run.
Dit bevestigt op zijn beurt dan weer dat de onderliggende bedoeling van Hans van de Cauter de bedoeling heeft op Vlaanderen en Wallonië te verengelsen.

Ik herhaal dus mijn vraag: wat is er gekomen van dit idee? En ook: in de topic waar hij zijn zotterij voorstelde, zei hij: "I'll propose it to the members of the Belgian Union", wat hebben die 'members' daarop geantwoord?
Groot Bakkes is offline  
Oud 1 augustus 2004, 21:54   #25
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

U ziet toch ook wel dat het idee is afgevoerd.
Patriot! is offline  
Oud 1 augustus 2004, 21:59   #26
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Als ik nu toevallig aan die universiteit een buitenlandse professor heb die pas is komen aanzetten en die de taal nog niet machtig is, dan heb ik geen andere keus. Ik volg liever een goede les in goed Engels dan een goede les in slecht Nederlands of een slechte les in goed Nederlands. Aan de internationalisering van de wetenschappen kunt u niets doen, tenzij u er ongelooflijk veel geld tegen smijt - waar u dat gaat halen weet ik niet.

Een Nederlandstalig violist/cellist die naar het conservatorium wil, trekt indien mogelijk vaak naar het Brussels franstalige conservatorium. Daar zijn de beste professoren voor die instrumenten, dat is internationaal gerenommeerd, en daar zijn 70% van de leerlingen buitenlanders. Lessen en examens zijn Frans en Engels, maar dat nemen ze er maar graag bij omwille van de goede opleiding. De Russische en Bulgaarse professoren zullen waarschijnlijk ook wel een mondje Russisch en Bulgaars spreken met hun Russische en Bulgaarse leerlingen.

Antwerpen is dan weer voor piano zeer geschikt, maar iemand als een Pascal Sigrist geeft even graag les in het Frans aan zijn Franstalige leerlingen - hij is Fransman. De nationaliteit van Levente Kende ken ik niet, maar die zit daar ook.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:01   #27
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha, dat vroeg ik me af. Maar is Hans1 nog altijd overtuigd van dit idee, en zet hij zich er ook actief voor in?
Groot Bakkes is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:03   #28
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777
Ieder heeft het recht de kiezen in welke taal hij onderwijs krijgt, maar wil men in een Nederlandstalige regio les krijgen in het Engels vindt ik dat dat niet kan. Wil men toch per sé les krijgen in het Engels? Dat men naar Amerika gaat. Men kan niet de boter en het geld van de boter krijgen!

Ik vind het schandalig hoe de BUB'ers proberen cultuur de herleiden tot louter TAAL. Taal is een deeltje in het pakket van Cultuur daar het HET communicatiemiddel tussen mensen is.

BUBers zijn niet diegenen die taal eigen stellen aan de cultuur. De Belgische cultuur bestaat ondanks het ontbreken van een eenheidstaal. U ziet echter (u zegt het zelf) taal als essentieel. Wij niet. Waarom wij dan cultuur tot taal zouden herleiden, weet ik niet. Vlaamsgezinde logica?

Engels is wel een taal. Is de Amerikaanse cultuur dan gelijk aan de Britse? Benieuwd hoelang u zult leven als u dat in een pub in London zegt.

Als men les wil krijgen in het Engels, dan is dat 's mans goed recht. Wie ben jij om te bepalen wat iemand wilt? Als professor en leerling daar nu meer akkoord gaan, wie ben jij dan om te bepalen welke omgangstaal ze hanteren? Vind je dat Franstaligen in Antwerpen onder elkaar geen Frans meer mogen spreken?
Foundation is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:03   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerder zei u dat de voorzitter dit niet had gezegd: de citaten tonen duidelijk het omgekeerde.
Oud 1 augustus 2004, 22:04   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BUBers zijn niet diegenen die taal eigen stellen aan de cultuur. De Belgische cultuur bestaat ondanks het ontbreken van een eenheidstaal.
Mag ik eens van u vernemen wat de kenmerken zijn van die zogezegde Belgische cultuur?
Oud 1 augustus 2004, 22:05   #31
Foundation
Minister

Standaard

Is dat een ziekte of zo, die onvolledigheid, dat moedwillig weglaten van details?

Hans109-04-2004, 15:45

Thank you.

It is a personal idea of mine.
Foundation is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:07   #32
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mag ik eens van u vernemen wat de kenmerken zijn van die zogezegde Belgische cultuur?
Bourgondische levenswijze, samenvallende geschiedenis, gezamenlijke rouwbeleving van momenten zoals deze met Gislenghien onlangs, de broederlijkheid op de Belgische feestdag, BRUSSEL...
Foundation is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:12   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men les wil krijgen in het Engels, dan is dat 's mans goed recht. Wie ben jij om te bepalen wat iemand wilt? Als professor en leerling daar nu meer akkoord gaan, wie ben jij dan om te bepalen welke omgangstaal ze hanteren? Vind je dat Franstaligen in Antwerpen onder elkaar geen Frans meer mogen spreken?
Daar de overheid geld ter beschikking stelt voor dat onderwijs, mag ze inderdaad wat eisen stellen. Ook op vlak van het gebruik van een bepaalde taal. Voor de rest is iedereen vrij les te geven en/of te volgen door hem of haar georganiseerd met eigen fondsen in om het even welke taal.

En natuurlijk mogen de Franstaligen van Antwerpen spreken wat ze willen. Maar documenten moeten ze niet in het Frans vragen: onze overheid werkt er alleen in het Nederlands.
Oud 1 augustus 2004, 22:16   #34
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Citaat:
BUBers zijn niet diegenen die taal eigen stellen aan de cultuur. De Belgische cultuur bestaat ondanks het ontbreken van een eenheidstaal. U ziet echter (u zegt het zelf) taal als essentieel. Wij niet. Waarom wij dan cultuur tot taal zouden herleiden, weet ik niet. Vlaamsgezinde logica?

Engels is wel een taal. Is de Amerikaanse cultuur dan gelijk aan de Britse? Benieuwd hoelang u zult leven als u dat in een pub in London zegt.

Ik stel ook niet Cultuur = Taal, maar ik stel: Taal behoort tot Cultuur. Wil men een volledige cultuur, benodigt men een Taal.

Zoals ik reeds zei, Wil men Engelse lessen krijgen, dat men naar het VK gaat, daar geeft men engelse lessen. Ik denk niet dat je in Frankerijk moet afkomen met het organiseren van Nederlandstalige lessen omdat toch iedereen het recht heeft lessen te volgen in de taal van zijn of haar keuze. Eens benieuwd hoe lang je daar zal leven als je dat verkondigt.

Onder elkaar mogen de Antwerpenaren voor mijn part Swahili praten, zolang ze in communicatie met andere mensen en instanties de Taal van de regio gebruiken en niet eisen dat zijn tegen hen Swahili praten
Tiger777 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:31   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777

Waar haalt u dat nu weeral vandaan? Wij beweren juist het tegendeel.
Hans1 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:33   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar u probeert wel anderen dat in de schoenen te schuiven alsof Vlaamsgezinden cultuur gelijk stellen met taal.
Oud 1 augustus 2004, 22:37   #37
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik merk dat u ons Vlaams-nationalisten maar al te graag in de mond legt...
Tiger777 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:37   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bourgondische levenswijze, samenvallende geschiedenis, gezamenlijke rouwbeleving van momenten zoals deze met Gislenghien onlangs, de broederlijkheid op de Belgische feestdag, BRUSSEL...
Bourgondische traditie? Al ooi in Noord-Brabant of Nederlands-Limburg geweest? Even bourgondisch als hier.

Samenvallende geschiedenis? O ja, sedert 1839. Daarvoor niet altijd "samenvallend". Ooit gehoord van Bouillon en omgeving bijvoorbeeld dat een onafhankelijk vorstendom was dat nooit tot de Nederlanden heeft behoord?

Momenten van rouwbeleving? Ik zag echt geen zwarte vlaggen hier. Ik hoor hier niemand praten met tremolo's in de stem over Gellingen, hoor. Men praat erover op dezelfde manier als over die vuurwerkontploffing indertijd in Nederland. Broederlijk op de Belgische feestdag? Hohohohoho! Wat een giller! Hier op de gemeente was er op de Belgische feestdag NIETS te doen. Gewoon stilte alsof er niets te vieren viel. Tussen haakjes, op 11 juli was er wel feestgedruis...

Wat "BRUSSEL"?
Oud 1 augustus 2004, 22:40   #39
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Wij kunnen toch alleen maar weergeven wat jullie aan de publieke opinie trachten te verkopen. Schiet niet op de pianist, hè. Misschien is er gewoon een probleem met jullie communicatie of misschien is die stelling dat V-N cultuur gelijk stellen met taal gewoon juist.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 1 augustus 2004 om 22:41.
Hans1 is offline  
Oud 1 augustus 2004, 22:41   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik nu toevallig aan die universiteit een buitenlandse professor heb die pas is komen aanzetten en die de taal nog niet machtig is, dan heb ik geen andere keus. Ik volg liever een goede les in goed Engels dan een goede les in slecht Nederlands of een slechte les in goed Nederlands. Aan de internationalisering van de wetenschappen kunt u niets doen, tenzij u er ongelooflijk veel geld tegen smijt - waar u dat gaat halen weet ik niet.
Aha, ik wist echt niet dat u zomaar als student zelf uw professor gaat uitkiezen. Bij mijn weten kiest de academische overheid haar personeel, en niet de studenten. Van een universitair geschoold iemand mogen we wel verwachten dat hij de taal van het land waarin hij werkt, wel op een redelijke termijn beheerst. Aan de Vlekho heb ik indertijd nog avondles gevolgd bij een professor uit Litouwen: in nauwelijks enkele maanden tijd had die man Nederlands geleerd. Hij sprak het goed, wel niet perfect en moest soms eens een woord aan ons vragen, maar hij toonde grote bereidwilligheid.

Ik volg trouwens liever een les in het Nederlands dan slecht Engels zoals sommige verengelste colleges door Vlamingen gegeven...

Internationalisering van de wetenschappen houdt niet in dat de colleges plotseling ook in het Engels moeten worden gegeven. Bepaald studiemateriaal kan gerust in die taal blijven, maar de lessen zelf moeten in de taal van de regio/land.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be