Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2007, 12:20   #21
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Het is op geen enkel moment verboden om Frans te spreken in het Nederlandstalige gebied. Zelfs niet in een gemeentehuis.

Niet om tegen je eigen familieleden te zeggen dat je slecht te been bent.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2007, 12:22   #22
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vandaar dat de post van ossaert interessant is.
Dat vind ik niet echt.

De nazi verwijzing is idd irrelevant.
Maar het is niet verboden om Frans te spreken tegen je eigen familie in de taal die je zelf kiest.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 21 juli 2007, 12:27   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar het is niet verboden om Frans te spreken tegen je eigen familie in de taal die je zelf kiest.
Het getuigt anderzijds wel van arrogantie om te verwachten dat je als Franstalige zomaar in het Frans geholpen wordt in gelijk welk Vlaams gemeentehuis.

EDIT. Na de "lezersbrief" te hebben herlezen, blijkt het dat hij niet tegen de ambtenaar praatte, maar tegen een familielid. Dat maakt de tekst zo mogelijk nóg ongeloofwaardiger.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 21 juli 2007 om 12:29.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2007, 12:30   #24
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het getuigt anderzijds wel van arrogantie om te verwachten dat je als Franstalige zomaar in het Frans geholpen wordt in gelijk welk Vlaams gemeentehuis.

EDIT. Na de "lezersbrief" te hebben herlezen, blijkt het dat hij niet tegen de ambtenaar praatte, maar tegen een familielid. Dat maakt de tekst zo mogelijk nóg ongeloofwaardiger.
Maar als en slechts als hij waar is, dan is de ambtenaar zwaar in de fout.
En dat heeft niéts met 'de wet' te maken.
Oud 21 juli 2007, 12:31   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als en slechts als hij waar is, dan is de ambtenaar zwaar in de fout.
En dat heeft niéts met 'de wet' te maken.
Tegen uw familieleden praat je wat je wil.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 21 juli 2007, 12:32   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar is Patriot enorm ijverig geweest met zijn tekstje te verspreiden.
Hier nog zo'n topic...
http://forum.politics.be/showthread.php?t=18526

Straks heeft hij nog zelf naar HBVL geschreven ook...

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 21 juli 2007 om 12:33.
Oud 21 juli 2007, 12:33   #27
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tegen uw familieleden praat je wat je wil.
Natürlich.
Oud 21 juli 2007, 12:48   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is Patriot enorm ijverig geweest met zijn tekstje te verspreiden.
Hier nog zo'n topic...
http://forum.politics.be/showthread.php?t=18526

Straks heeft hij nog zelf naar HBVL geschreven ook...
Nu moet je weten dat het BVL een krant is waar de bubbels regelmatig lezersbrieven naartoe stuurden. Tot en met Bruno Yammine toe. Ik vraag me dus af wie die G. Vandewijer is die zijn eigen naam niet eens met een hoofdletter schrijft, maar meer nog wie zijn, Franse, schoonvader is...

Zou het de oude man kunnen zijn die, voor hij geband werd op dit forum, dit schreef?

Citaat:
Melf, U bent misschien historicus, dat blijft nog te bewijzen, maar kom waarom dan ook niet eerst de geschiedenis van het Derde Reich bestuderen, dat zou uw vlaamsgezinde overtuiging misschien wat meer tempereren. Verder, heb ik nooit beweerd dat ik "magistraat" was geweest. Wel ben ik, eind november 1944, in dienst getreden van de gerechtelijke politie en heb dan ook, vanwege de krijgsauditeur, menige dossiers van collaborateurs moeten onderzoeken ( er waren er ongeveer 300.000 voor Brussel alleen ). Ik kan U van een ding verzekeren dat onschuldige mensen door ons spoedig werden vrijgelaten maar dat verklikkers, militaire collaborateurs van de SS,de Gestapo,
de GFP en de Wehrmacht, na een grondig onderzoek, allen te beschikken werden gesteld van het militair gerecht. Geen enkel werd zonder proces gestraft. Andere hebben kunnen onderduiken in het Derde Reich in de wagens van de SS of de Wehrmacht.

Verder had de Gestapo, Louizalaan te Brussel, in september 1944, een van hun agenten achtergelaten, een zekere Maria Poh, dewelke van haar chefs de opdracht had gekregen de belgische overheid de namen van verklikkers en collaborateurs over te maken, hetgeen, moet ik zeggen, ons werk heeft vergemakkelijk.Dit kan historisch nagezien worden ! In november 1944 was 21 jaar oud !
Gedurend de bezetting, als lid van groep "G" ook genoemd groep "Dewez", deze laatste
zijnde in dien tijd directeur van de R.TT., heb ik, werkend in de brusselse centrale van de rue de la Paille, inlichtingen over de duitse krijgsmacht kunnen doorseinen naar Londen. Eind 1943, heb ik moeten onderduiken daar de vijand mij zocht. In september
1944, heb ik deelgenomen aan de bevrijding van de haven van Antwerpen. Ik beschouw dit echter niet allemaal als heldendaden, simpelweg heb ik mijn plicht gedaan.
Ik ben de ironie van al die pubers beu ! Ik ben 81 jaar oud maar genoeg klaarziende om de doelen van al deze pubers tegen te werken. Hun ironie laat mij ijskoud ! LEVE BELGIE EEN EN ONVERDEELBAAR

En dit:

Citaat:
Vous êtes dans l'incapacité de mener un débat autrement que dans la langue de Vondel qui il faut le dire doit s'en trouver bien marri. Vos insultes, vos dénigrations, vos mensonges, me laissent froid. Quant �* la Sibérie, si Poutine était ici, il y a longtemps que l'on ne parlerait plus de vous. Elève de Staline, le grand ami d'Hitler en 1939,
Poutine n'est qu'un vulgaire menteur ... mais il trouverait bien les gardiens nécessaires �* vous garder au froid !

Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 juli 2007 om 12:52.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2007, 22:00   #29
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Als iemand een brief scgruhft en een verwijzing maakt naar een bepaalde groep uit de WO dan mag dit absoluut niet.

Als men begint over de onafhankelijkheid van Vl. mag men terug grijpen naar 1302 en andere tijden.

Als het maar uitkomt zeker ?
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2007, 23:15   #30
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Als iemand een brief scgruhft en een verwijzing maakt naar een bepaalde groep uit de WO dan mag dit absoluut niet.

Als men begint over de onafhankelijkheid van Vl. mag men terug grijpen naar 1302 en andere tijden.

Als het maar uitkomt zeker ?
Huh? Waar hebben ze u losgelaten?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 02:32   #31
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Wat een geluk dat de Franstaligen in dit land wel altijd zo attent zijn tegenover Vlamingen:
Oud 22 juli 2007, 02:36   #32
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Is dat zoiets als:

"Meneer de dokter, ik denk dat mijn moeder een hartaanval heeft!"

Waarop de dokter de vrouw afblaft met:

"Je ne parle pas cette langue!"

Vorige week gebeurd met een kennis van mijn moeder, de kennis woont in Heers. Gelukkig dat de schoonzoon van de oude vrouw juist thuis kwam en het in het Frans uitlegde, of de vrouw was er niet meer.

(Het ging, by the way, om een MUG-dienst die thuis moest komen.)
Tja, het is onze eigen fout. Waarom hebben wij geen politici die hierover moord en brand schreeuwen? Wij zijn in de meerderheid in dit land.
Moet je kijken :

"vreemdelingen in eigen land" noemen ze zich
Oud 22 juli 2007, 06:50   #33
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Och dit alles is een speeltijd voor zowel dik gefrustreerde franstaligen als vlamingen met inferioriteitsgevoel....
graag wat opbod en drukdoenerij langs alle kanten....

waar het op aankomt: wat wil de democratische meerderheid van de mensen van zowel de gewesten als de regio's en het land...?

maar dan echt willen hé...

dat is noch wat het FDF wil, of het VB, of nog het FN, of het VNV-A, of Spirit... want dat zijn ondemocratische extremisten...
noch wat de foert stemmers willen, van alle kanten van de regio's...

maar het is wat de burger wil, die een beleid wil waar zijn socio-economische noden zover mogelijk beantwoord worden... waar de "breed gezien" culturele dingen goed aan bod komen...

ik ken St-Genesius-Rode en zijn originele inwoners goed, die hebben hun gronden goed duur kunnen verkopen, de handelaars onder hen vinden de nieuwe inwoners een zegen voor hun commerce...
en al die communautaire spellekes spelers... och dat amuseert hen.... tja... brood en spelen... ook nog van deze tijd...

en intussen werken gelukkig meer "verantwoordelijkheidszin"-dragers aan een nieuwe echte beleidsregering... met hier en daar een communautair dingetje, omdat dat moet voor sommigen, maar dat laatste niet voor allen...
Oud 22 juli 2007, 09:36   #34
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht

ik ken St-Genesius-Rode en zijn originele inwoners goed, die hebben hun gronden goed duur kunnen verkopen, de handelaars onder hen vinden de nieuwe inwoners een zegen voor hun commerce...
en al die communautaire spellekes spelers... och dat amuseert hen.... tja... brood en spelen... ook nog van deze tijd...
Laat mij u verzekeren dat we in mei genoeg thumbs up hebben gekregen van Vlamingen achter hun vensters.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 22 juli 2007 om 09:36.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 09:49   #35
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is op geen enkel moment verboden om Frans te spreken in het Nederlandstalige gebied. Zelfs niet in een gemeentehuis.
Dat is waar.

Het enige dat verboden is, is Frans spreken tegen het gemeentepersoneel in de gemeentediensten.
De overheidsdiensten zijn eentalig Nederlands in het Vlaams grondgebied. Ze mogen je bij wet niet in het Frans te woord staan.

Daarom hangen bijvoorbeeld in de rand in de gemeentehuizen overal bordjes op dat het voor anderstaligen verplicht is een tolk mee te nemen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 09:50   #36
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Laat mij u verzekeren dat we in mei genoeg thumbs up hebben gekregen van Vlamingen achter hun vensters.
Inderdaad. Veel mensen juichten ons toe van achter hun vensters. Hier en daar hingen zelfs Vlaamse leeuwen uit.

Ik heb maar één slechte reactie gezien van een franstalige vrouw.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 22 juli 2007 om 09:50.
Oud 22 juli 2007, 09:52   #37
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
dat is noch wat het FDF wil, of het VB, of nog het FN, of het VNV-A, of Spirit... want dat zijn ondemocratische extremisten...
En waarom zouden deze partijen ondemocratisch zijn?
Ze hebben een rechtvaardige eis, gedragen door een deel van de bevolking, en ze proberen die democratisch te verwezelijken.

Wat is daar ondemocratisch aan, als ik vragen mag?
Oud 22 juli 2007, 09:56   #38
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik heb maar één slechte reactie gezien van een franstalige vrouw.
Yep, dat gefrustreerde oude wijf
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 16:58   #39
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Of het verhaal nu waar is of niet, wat ik bijzonder stuitend vind is dat weer de obligate nazi's erbij moeten gesleurd worden. De relevantie van die vermelding is nul komma nul (de man is slecht te been - punt), maar toch moet ze erbij, alsof de arme 88-jarige op zijn gezegende leeftijd ten tweeden male door de fascisten mishandeld werd. Die nazi-connectie wordt overigens weer duidelijk geïnsinueerd in het laatste paragraafje van de brief... Wat een bekrompenheid!

Verder, als het in de randgemeenten, of in die specifieke gemeente, verboden is Frans te spreken op het gemeentehuis (bij officiële plechtigheden?) dan was het inderdaad de plicht van de ambtenaar om de overtreder daarop te wijzen. Dura lex, sed lex!
Dan zou het nog erger zijn, wegens totaal ongrondwettelijk.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 16:58   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
En waarom zouden deze partijen ondemocratisch zijn?
Ze hebben een rechtvaardige eis, gedragen door een deel van de bevolking, en ze proberen die democratisch te verwezelijken.

Wat is daar ondemocratisch aan, als ik vragen mag?
Waar gaan we dat schrijven.

Een Vlaams-Nationalist die het fdf democratisch noemt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be