Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2013, 14:09   #21
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In welke zin is dit een antwoord op wat ik opmerkte?

PS: mijn vader is geboren in de jaren dertig en poetste steeds zijn tanden hoor... (Hij heeft wel een gebit nu, maar kom.)

Ah voila, waarmee bewezen is dat poetsen zorgt voor tandverlies...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2013, 14:13   #22
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ah voila, waarmee bewezen is dat poetsen zorgt voor tandverlies...
Je zou verstomd staan hoeveel mensen hun gebit ernstige schade toebrengen door verkeerd/te hard te poetsen.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2013, 14:14   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Je zou verstomd staan hoeveel mensen hun gebit ernstige schade toebrengen door verkeerd/te hard te poetsen.
En hoeveel schade tandartsen toebrengen door lukraak te trekken om de rekening te spijzen.

Oud 14 april 2013, 14:15   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Mijn ouders zijn (werden) ook geboren jaren '30. In hun kinderjaren was er thuis geen tandpasta beschikbaar. " Poetsen" gebeurde af en toe gewoon met zout. Waarmee poetste jouw vader zijn tanden?
Dat moet ik eens vragen hoor.
Oud 14 april 2013, 14:19   #25
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoeveel schade tandartsen toebrengen door lukraak te trekken om de rekening te spijzen.

Je moet wel dom zijn om "lukraak" uw tanden te laten uittrekken hoor. Ik heb er als kind ééntje laten trekken, en als volwassene 2 (kiezen), NA mij goed te laten informeren hebben. Indien ik zou twijfelen of de kies misschien nog redbaar is, zou ik een second opinion vragen. Zeker weten.
Oud 14 april 2013, 14:20   #26
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet ik eens vragen hoor.
Doen!
Zal wss ook met zout of soda ofzo geweest zijn.
Oud 14 april 2013, 14:42   #27
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Oma weet raad en dit voor je tandjes

Link

Hoor ik daar nu in de verte eensklaps Oma's aan de top scanderen?

Veelvuldig poetsen van je tanden lijkt mij ook niet echt een goede optie, daar ons lichaam een eigen beschermlaagje maakt op je tanden en als je die er dan telkens weer gaat afschrobben ...

Het tong schrobben, iets wat ik nog nooit gedaan heb. Een hoogst merkwaardige actie. Misschien een actie die sommigen hoog in het vaandel dragen alvorens men gaat muilen (dat was op zijn H. Brusselmans) om zo tijdens het wisselen van de tongen geen onaangename geurtjes/stukken vlees en andere etensrestjes te verspreiden.

Lijfgeurtjes/stinken dat kan al wel eens handig zijn tijdens het aanschuiven in een warenhuis in de zin van, dan staat er waarschijnlijk nooit iemand in je rug te porren maar blijft men op een afstandje.

Het gebruik van parfums dan weer. Er zijn weinig goede parfums op de markt in de zin van, een goed parfum moet lang ruiken. Uw reukorgaan zal het parfum dat u gebruikt snel gewoon zijn wat dan weer kan leiden tot, u gaat het hele flesje leegspuiten.

Over het broekhoesten wil ik om de goede orde van dit forum te bewaren niet in detail treden.

Laatst gewijzigd door Universalia : 14 april 2013 om 14:44.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2013, 15:47   #28
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Marie, denk nou toch eens even twee keer na met dat kopje van je. Het moet toch haalbaar zijn iets evenwichtigere uitspraken te doen?

"Vroeger" aten mensen betrekkelijk veel bedorven voedsel. Hopen kruiden moesten de smaak van verrot vlees maskeren. Als het vlees zelf nog goed was - want vee dat aan pakweg miltvuur gestorven was, werd gewoon mee opgegeten met alle gevolgen vandien. Moederkoorn en allerlei andere leuke schimmels en infecties zorgden voor het uitroeien van ganse bevolkte streken. Dat kregen boeren binnen door het slechte , harde roggebrood dat ze voor de rest moesten eten (met wat smaakloze groentensoep erbij). Door het slechte voedingspatroon en dito verzorging hadden mensen massaal last van slechte tanden, buikproblemen, &c.

Vergelijk het een beetje met de melk of het fruitsap dat je in de winkel koopt., dat oud is en eigenlijk van ondermaatse consumptiekwaliteit en opgesmukt wordt met allerlei goedhouders en smaakversterkers.

Logisch dus dat de levensverwachting bij geboorte in de Vroege Middeleeuwen schommelde rond de 30 jaar. Boeren moesten hun landbouwopbrengst aanvullen met rondscharrelen in de bossen naar bessen, wortels en dergelijke. Honger was wijdverspreid (en zou dat blijven tot de achttiende eeuw ongeveer, met leuke pieken nog in de negentiende eeuw - denk maar aan de Europese golf van aardappeloogstmislukkingen). In de late Middeleeuwen at de gewone man hier een brij van bieten en slechte stukken varkensvlees dat "cumpost" heette. Dat doet vast een belletje rinkelen.

Zulke omstandigheden bleven tot in de late negentiende eeuw schering en inslag. De betere stand praatte dat dan ook noodzakelijkerwijs goed: voor de kerk was honger goed voor het afweren van de duivel en diens lusten en de rijkere standen hadden de brede volksmassa liefst wat hongerig zodat ze niet te veel capsones zouden krijgen.

Zeer slecht dus, die onnatuurlijke voeding van heden ten dage. Allemaal slecht. Nog wat realityseries op Vitaya of Vijf over 160-kilo wegende zestiggers erbij en we krijgen helemaal het gevoel dat we terug moeten naar die goede bietensoeptijd.

't Is voor een groot deel waar wat u vertelt, ik ontken dat allemaal niet.
Maar vroeger wisten de mensen wat er in hun eten zat. Die bessen en wortels die ze in de bossen gingen zoeken, waren bessen en wortels en anders niets.
Nu worden planten behandeld met pesticiden en dieren met hormonen. Na de oogst of de slacht worden er bewaarmiddelen aan toegevoegd - hebt u bijvoorbeeld al eens nagedacht over het feit dat melk tegenwoordig maanden goed blijft (ik heb een flesje in huis dat pas vervalt in juli) terwijl ze vroeger na 2 dagen zuur was? En dan de smaakstoffen die erbij komen en andere chemische brol.
Nee hoor, denk eens niet enkel aan levensduur enzo, denk eens aan de vele allergieën - vroeger bijna allemaal ongekend, aan het feit dat kinderen van jongsaf volgepompt worden met medicijnen. Ja, we overleven het grotendeels maar niet dank zij het voedsel, eerder door vaccinaties, veel doktersbezoeken en de tonnen medicijnen die we dagelijks slikken.
Ja, vroeger stierven veel mensen op 30 jaar. Nu ken ik oude mensen die overleven dank zij het slikken van tientallen (jazeker, tientallen) medicijnen per dag.
Als de arme mensen vroeger bedorven voedsel aten, was dat inderdaad uit armoede. Dat wil niet zeggen dat voedsel an sich slechter was dan nu, zeker niet!
Oud 14 april 2013, 15:53   #29
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welke zin is dit een antwoord op wat ik opmerkte?

PS: mijn vader is geboren in de jaren dertig en poetste steeds zijn tanden hoor... (Hij heeft wel een gebit nu, maar kom.)

Uw vader wel, mijn ouders (en eerlijk gezegd heel mijn familie) niet.
Nochtans hebben wij geen slecht gebit, in onze familie heeft iedereen goede tanden. Ter illustratie : mijn moeder moest toen ze in de 80 was ooit een maagonderzoek laten doen met zo'n slangetje in de mond en de verpleegster zei tegen haar dat ze haar vals gebit moest uitdoen. Mijn moeder had - op enkele kiezen na - al haar eigen tanden nog, de verpleegster wou dat niet geloven!
Mijn zus en ik leerden in de middelbare school één en ander over mondhygiëne en begonnen dan onze tanden te poetsen. Toen zijn onze ouders gevolgd. Dat was in de jaren '60.
Tandenpoetsen werd in mijn omgeving tot laat ons zeggen 1960 haast nergens gedaan.
Uw vader zal waarschijnlijk iemand van de hogere stand zijn waar die dingen wel gekend waren.
Oud 14 april 2013, 16:50   #30
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Suiker, iemand ?
Oud 14 april 2013, 17:03   #31
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Suiker, iemand ?
Tanden poetsen met vodka-cola of zo...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2013, 17:51   #32
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Van overdadig veel koffie te drinken kan je adem inderdaad sterk ruiken. Maar dan ruikt hij naar koffie. Ik ken 2 mensen waarvan de adem stinkt naar uitwerpselen. En dan maak ik geen grap. We maken soms wel eens achter zijn rug grapjes dat hij zijn eigen stront opeet. Mensen moeten zich bewust worden van hygiëne. Het kost echt geen handen vol geld om uzelf goed te verzorgen.
Er bestaat geen beleefde manier om mensen te vertellen dat ze een stinkende adem hebben.
Ik denk dat in meer dan 80% van de gevallen de oorzaak in de mond te zoeken is. Slechte tandverzorging. Het kan ook gelegen zijn aan een niet regelmatig genoeg onderhouden kunstgebit. De tong kan ook een bron van stank vormen. Niet zonder reden worden (vooral in Oost-Azië) "tongschrapers" verkocht. Daarmee moet je dan elke dag de achterkant van je tong schrapen. Wat dikwijls aanleiding geeft tot walgneiging.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2013, 21:33   #33
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Hoe kunnen mensen zich trouwens bewust van iets worden als ze er niet op gewezen worden? Je schrijft zelf dat je de persoon er niet durft op aan te spreken.
Ik ben nochtans niet op mijn mond gevallen maar ik heb het inderdaad nog nooit durven vertellen aan die personen. Nogmaals, er bestaat geen beleefde manier om te vertellen dat iemand zijn adem ruikt naar rottende buidelratten. Als je die persoon goed kent, als het een familielid is of een goede vriend(in), dan zou dat makkelijker gaan. Maar een kennis of een collega op school of op je werk, dat is moeilijker dan je denkt. Stel je eens voor dat iemand dat tegen jou zou zeggen... zoiets kan je leven gaan beheersen indien die personen lichtgeraakt zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Lijfgeurtjes/stinken kan tijdens het aanschuiven in het warenhuis wel eens handig zijn, niemand die zo in uw rug staat te duwen dan hé.

Het gebruik van parfum. Eigenlijk zijn er weinig goede parfums op de markt. Een goed parfum blijft lang ruiken. Toch moet je met parfums opletten want uw neus zal die reuk snel gewoon worden zodat de kans bestaat dat je u teveel gaat besproeien met lekkere geurtjes.
Er zijn genoeg goede parfums op de markt. Je moet je alleen laten informeren door mensen die er echt iets van kennen. De vrouwen die werken in de parfumerie gaan altijd de nieuwste geuren aanprijzen van de merken waar ze het meest aan verdienen. Je moet dus net hun advies vermijden.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2013, 21:37   #34
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat in meer dan 80% van de gevallen de oorzaak in de mond te zoeken is. Slechte tandverzorging. Het kan ook gelegen zijn aan een niet regelmatig genoeg onderhouden kunstgebit. De tong kan ook een bron van stank vormen. Niet zonder reden worden (vooral in Oost-Azië) "tongschrapers" verkocht. Daarmee moet je dan elke dag de achterkant van je tong schrapen. Wat dikwijls aanleiding geeft tot walgneiging.
Het is inderdaad in de meeste gevallen de tong die zorgt voor een slechte adem. Je moet eens als je lang niet gegeten en gedronken hebt met je vinger ff over je tong wrijven en er eens aan ruiken. Je zal schrikken.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2013, 22:03   #35
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=dtq90JzRZFo

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 05:52   #36
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vrouwen die werken in de parfumerie gaan altijd de nieuwste geuren aanprijzen van de merken waar ze het meest aan verdienen
Ik word daar meestal verliefd op, op sommige van die vrouwen.

Misschien laat ik mij dan weeral in de zak zetten bij de aankoop van het één of ander parfum.
Oud 15 april 2013, 08:21   #37
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Je moet eens als je lang niet gegeten en gedronken hebt met je vinger ff over je tong wrijven en er eens aan ruiken. Je zal schrikken.
Mensen die aan hun vingers lopen te ruiken kan je beter mijden.
Oud 15 april 2013, 09:28   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
doet mij aan een filmke denken
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 10:05   #39
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Zie de ex-burgemeester van Aalst haar vriend bovenop de toren....
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 11:18   #40
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zie dat die mens last krijgt van winderigheid door die muntjes, dan staat hij daar met z'n frisse adem de meest waanzinnige muntscheten te laten...
Dat zijn dan frisse muntscheten.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be