Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2004, 16:29   #21
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Of het goedkoper is, valt nog te bezien. Mag ik van u cijfers die dergelijke stellingen moeten ondersteunen?

Feit is dat De Lijn heel goed werk levert, wat niet gezegd kan worden van haar unitaire voorganger. Amaai, was me dat toen een puinhoop (ik herinner me nog van uit mijn studententijd welke rompslomp het was een abonnement aan te vragen en die dan uiteindelijk te ontvangen - nu is dat kinderspel geworden).
Daar ben ik het mee eens hoor. Ik zeg niet dat alles wat vroeger was, ook beter was hoor.
Ik zeg enkel dat het veel eenvoudiger en goedkoper zou zijn (ook voor de passagier) om 1 nationale vervoersmaatschappij te voorzien.

Goedkoper?
- slechts 1 directie ipv 3
- slechts 1 administratie ipv 3
- slechts 1 toestellenfabrikant ipv 3 waardoor de prijs per stuk van de
toestellen lager zal liggen (hoe groter de oplage, hoe lager de prijs per stuk.
- Goedkoper voor de klant: aangezien een ticket van maatschappij A nu niet
geldig is op maatschappij B of C en omgekeerd. Indien er slechts 1
maatschappij is, zijn deze tickets wel geldig over heel het net.
Oud 4 augustus 2004, 16:29   #22
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 16:30   #23
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het waarom zal hem ongetwijfeld ontsnappen, maar dat is ook niet belangrijk. Wanneer de aanduidingen goed zijn (en dat zijn ze volgens mij), dan is er geen kans dat hij zich vergist.

Als hij niet weet welke bus hij moet nemen, dan heeft hij misschien niet goed naar de informatietabellen gekeken of gewoon niet gelet wat er op de bus staat.
Of niet geweten op welke tabellen hij moest kijken omdat er te veel hingen?
Oud 4 augustus 2004, 16:31   #24
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

?
Oud 4 augustus 2004, 16:31   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Als men de strategie van Ryanair bekijkt: goedkope prijzen lokkken veel meer klanten. Dus pak een lagere winstmarge, en verdien meer.
Dat doet De Lijn met haar BuzzyPas. Ook de OmniPas vind ik redelijk, vooral als je echt veel gebruikt maakt van de bus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 16:32   #26
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

ik betaal al genoeg autobelasting 300 euro per jaar, 1400 euro aan verzekering en ongeveer 1500 liter benzine �* 70 cent per liter of 1.000 euro aan accijnzen en andere taksen !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 16:32   #27
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doet De Lijn met haar BuzzyPas. Ook de OmniPas vind ik redelijk, vooral als je echt veel gebruikt maakt van de bus.
Zijn allemaal goede initiatieven hoor, maar ik doelde eerder op het gewoon ticketkopen in de tram (of de automaat).

Van mij mogen deze initiatieven zeker blijven in een nationale openbare vervoersmaatschappij...
Oud 4 augustus 2004, 16:33   #28
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Mijn vraag was eigenlijk vooral wat jullie vinden van het voorstel van de BBL, niet zozeer wat jullie vinden van mijn mening. Echter, doe gerust voort, maar ik zou wel op het eerste ook van iedereen een eerlijk antwoord willen krijgen, en eventuele alternatieven.
Oud 4 augustus 2004, 16:35   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of niet geweten op welke tabellen hij moest kijken omdat er te veel hingen?
Soms hangen er een aantal tabellen, maar dat heeft niets met de drie maatschappijen te maken. Alleen dat bepaalde haltes nu eenmaal op knooppunten liggen.
Oud 4 augustus 2004, 16:36   #30
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

in ieder geval lijkt het mij het eenvoudigste dat er 1 firma is die de dienstverlening verzorgt. Dat is toch de evidentie zelve dat dat het meest eenvoudige is?
Oud 4 augustus 2004, 16:40   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was eigenlijk vooral wat jullie vinden van het voorstel van de BBL, niet zozeer wat jullie vinden van mijn mening. Echter, doe gerust voort, maar ik zou wel op het eerste ook van iedereen een eerlijk antwoord willen krijgen, en eventuele alternatieven.
Het grote probleem is dat hierbij de plattelandsbevolking het ergst wordt getroffen. Woon je in een landelijke streek dan is er echt niet zoveel openbaar vervoer. Hoogstens is er een belbus, maar dan ook weer niet na of voor een bepaald uur.

De enige manier is sleutelen aan het aanbod van het openbaar vervoer. Laat ook toe dat De Lijn bijvoorbeeld met "light trains" bepaalde door de NMBS afgestoten lijnen kan rijden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Eeklo-Brugge, al moet daar op bepaalde plaatsen wel wat gebeuren aan de infrastructuur die her en der volledig is weggehaald. Of de oude treinverbinding tussen Diksmuide-Nieuwpoort die zo kan aangesloten worden op de NMBS-lijn Adinkerke-Gent. Enzovoort. Maar dat alles kost natuurlijk geld, veel geld.
Oud 4 augustus 2004, 16:42   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in ieder geval lijkt het mij het eenvoudigste dat er 1 firma is die de dienstverlening verzorgt. Dat is toch de evidentie zelve dat dat het meest eenvoudige is?
Neen, dat is niet de evidentie zelf. Wie zien duidelijk dat de werkelijkheid iets anders geeft: sedert de federalisering heeft De Lijn heel veel goede zaken uitgebouwd waarvan geen sprake was in unitaire tijden.
Oud 4 augustus 2004, 16:42   #33
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Ik pleit zeker voor een stevig uitgebouwd, en voor iedereen bereikbaar openbaar vervoer. Enkel zo kunnen we koning Auto wat meer op stal laten.

Afgedankte lijnen kunnen zeker gebruikt worden, echter, ik denk dat dit zeer moeilijk wordt, daar die lijnen uiteindelijk op het hoofdnet komen.
Dit is echter werk voor ingenieurs om dat uit te zoeken, denk ik, maar daar moet een mogelijkheid bestaan.

Belangrijk is dat een maximum van mensen bereikbaar is met het openbaar vervoer...
Oud 4 augustus 2004, 16:44   #34
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet de evidentie zelf. Wie zien duidelijk dat de werkelijkheid iets anders geeft: sedert de federalisering heeft De Lijn heel veel goede zaken uitgebouwd waarvan geen sprake was in unitaire tijden.
Dat zijn inderdaad fouten uit het verleden, toen het openbaar vervoer overigens vnl in handen van de overheid was. Een bedrijf dat grotendeels in privéhanden is, draait dikwijls (niet altijd) beter.

Maar ik zeg het: de goede zaken moeten uiteraard blijven, de slechte zaken zouden moeten verdwijnen. Ik wil niet het openbaar vervoer uit het verleden hoor, maar een goed, eenvoudig, sterk uitgebouwd nationaal openbaar vervoer!
Oud 4 augustus 2004, 16:44   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg enkel dat het veel eenvoudiger en goedkoper zou zijn (ook voor de passagier) om 1 nationale vervoersmaatschappij te voorzien.

Goedkoper?
- slechts 1 directie ipv 3
- slechts 1 administratie ipv 3
Een enkele directie die veel groter zal zijn. Denken we maar aan de vele directies en onderdirecties die de NMBS telt.

Een enkele administratie die veel groter en in veel gevallen ook veel logger zal werken.

Dit alles weegt niet op tegen de veel grotere doeltreffendheid waarmee de huidige maatschappijen werken. Effeciëntie heeft immers ook een prijs.
Oud 4 augustus 2004, 16:46   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik zeg het: de goede zaken moeten uiteraard blijven, de slechte zaken zouden moeten verdwijnen. Ik wil niet het openbaar vervoer uit het verleden hoor, maar een goed, eenvoudig, sterk uitgebouwd nationaal openbaar vervoer!
De Lijn levert goed werk: daarom is de splitsing een goede zaak gebleken. Een terugkeer naar unitaire onzekerheid hoeft echt niet, zeker niet omwille van ideologisch-staatkundige motieven.
Oud 4 augustus 2004, 16:46   #37
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

efficientie heeft zeker een prijs, maar ik denk niet dat die directie veel groter hoeft te zijn, of dat die administratie zoveel groter moet zijn.
Dat het log is, daar moet uiteraard ook aan gesleuteld worden, maar dat is mogelijk.
Ik blijf in de veronderstelling dat 3 openbare netten in een klein land als het onze nutteloos zijn, en veel te duur.
Oud 4 augustus 2004, 16:46   #38
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Lijn levert goed werk: daarom is de splitsing een goede zaak gebleken. Een terugkeer naar unitaire onzekerheid hoeft echt niet, zeker niet omwille van ideologisch-staatkundige motieven.
Ik spreek dan ook niet over een terugkeer uiteraard.
Oud 4 augustus 2004, 16:49   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Goedkoper voor de klant: aangezien een ticket van maatschappij A nu niet
geldig is op maatschappij B of C en omgekeerd. Indien er slechts 1
maatschappij is, zijn deze tickets wel geldig over heel het net.
Over welke kaartjes heeft u het dan? Een lijnkaart? Daar waar er overeenkomstcontracten zijn afgesloten worden de vervoersbewijzen van de ene maatschappij op de andere aanvaard.

De lijnpassen is een andere zaak, maar de kostprijs van zo'n lijnpas zal ook hoger zijn wanneer die het hele Belgische grondgebied beslaat i.p.v. bijvoorbeeld alleen het Vlaams Gewest.
Oud 4 augustus 2004, 16:49   #40
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het helemaal geen evidentie om omwille van de 'simpelheid' alle vervoer door 1 maatschappij te laten gebeuren. Je vermijdt daarmee alle concurrentie, en eindigt in NMBS, Sabena, Electrabel en Belgacom toestanden waar veel te veel volk werkt om een minderwaardige dienst aan een veel te hoge kost aan te bieden. (of je die kost nu door belastingen betaalt of rechtsreeks laten we in het midden)

Het zou veel beter zijn om die diensten te laten aanbieden door de privesector. Die zal automatisch inspelen op de vraag op de markt. Lijnen die niet gebruikt worden sterven af, en lijnen die druk gebruikt worden zullen meer vervoer krijgen.

Met het geld dat je uitspaart, omdat je die structuur niet meer moet onderhouden, geef je de mensen korting op hun belastingen. Dan kunnen ze zelf kiezen waaraan ze hun geld uitgeven, aan openbaar vervoer, of aan iets anders.

Het meest gehoorde argument tegen is dat de bus moet blijven rijden voor 1 persoon om 3 uur 's morgens omdat dat nu eenmaal die persoon zijn enige manier van vervoer is. Dat argument is fout. Om drie uur 's morgens voor 1 persoon is het niet alleen goedkoper om een taxi te laten komen, hij zal er ook beter door bediend zijn.

Het tweede meest gehoorde argument is dat de rijken meer profiteren van de tax breaks als de armen. Ook een non-argument, want je kan tax breaks zodanig formuleren dat ze vooral te goed komen aan de zwakkeren in de maatschappij.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be