![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waar nog aan kan worden toegevoegd dat de bevolking van elk kanton altijd zelf kan beslissen over politieke kwesties. In het Zwitserse model zou er onmiddellijk een volksinitiatief aangevraagd kunnen worden over onafhankelijkheid van Vlaanderen.
Overigens geldt dit ook op confederaal niveau (Juju, Zwitserland is dus een confederatie, en geen unitaire staat! Als je van België net zo'n land als Zwitserland wilt maken, moet je zeker VLD of CD&V stemmen, om even in te haken op een andere discussie). In het verleden is er bijvoorbeeld een referendum over afschaffing van het leger geweest, en vorig jaar nog heeft de bevolking besloten volwaardig lid te worden van de VN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Voor het behoud van België !!! Voor de hereniging van Limburg !!! Ik zou bijna zeggen een contradictio in terminis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vandaag in de krant: vakbonden vrezen faillissement NMBS.
Misschien zijn Vlaamse spoorwegen dichterbij dan we denken, er is immers 600 miljoen euro tekort. Laat ze voorlopig maar nog wat zoeken naar die 600 miljoen! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Partijlid
|
![]() Een hereniging van Limburg binnen België
![]() Als beiden niet samen haalbaar zijn opteer ik nog altijd voor het beste, het behoud van België. Daar die hereniging toch een utopie zal blijven, vrees ik. Alhoewel veel Nederlands-Limburgers in België komen wonen. Nu hoor ik u zeggen jaja, fiscale redenen. Maar vele Limburgers naturaliseren zich als Belg. ( waardoor dat fiscale voordeel wegvalt ). Maar ja, het Nederlandse beleid faalt dan ook op vele gevallen, en België wordt stilaan een voorbeeld voor Nederland. En men moet altijd streven naar een ideaal.
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Die Nederlanders zouden wel GEK zijn om zich te willen verenigen met het vierkant-draaiende Belgie! Vraag het maar aan Dimitri, Nederlander van dienst op dit forum. 8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeno, als België Unitair zou zijn... zouden de Franstalige politici wel Nederlands moeten leren! Hoe kunnen ze anders een nationaal kiespubliek tevreden stellen?!
En in 1919 was het ons bijna gelukt, die Hereniging ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ook leuk dat je spreekt in de wij-vorm, al is het maar om te weten wie de imperialisten zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België doet het beter dan Nederland... Ooit dergelijke onzin gehoord? Op welk economisch cijfermateriaal zou dat gelul nu gebaseerd zijn??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() De enigen in Waver die niet tekenden waren degenen die op tijd moesten zijn voor de NMBS die nog zo stipt reed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens te meer toont u aan dat uw kennis over de Belgische geschiedenis tot nul te herleiden valt. Jawel, men heeft het idee geopperd in Versailles, maar de grootmachten hebben er nooit op ingegaan. Op welke manier rechtvaardigt u dat streven? Nederland was tijdens WO I neutraal. Enkel het imperialistisch streven van de belgicisten? En ooit eens stilgestaan bij de mening van de Nederlands-Limburgers? Of telt dat plotseling niet meer??? Trouwens, uw kennis van de geschiedenis gaat blijkbaar niet verder dan 1815. Toen werd voor de eerste keer die ene provincie Limburg op de kaart getekend; voordien bestond die gewoonweg niet. Op welke gronden streeft u dan naar een hereniging? Toch niet omdat die vermaledijde Willem I het voorbeeld gaf??? Kijk eens aan, de belgicisten nemen die zo verafstote koning der Nederlanden tot voorbeeld. De merkwaardige kronkels van de geschiedenis... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn meerdere Belgischgezinde bewegingen geweest in 'Nederlands'-Limburg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen België uiteindelijk afstand deed van Nederlands-Limburg tekenden inderdaad een aantal notabelen protest aan. Lees: notabelen. Niet toevallig, de toplaag van Maastricht was zeer verfranst. Merkwaardig is wel dat een niet onaardig deel van de Franstalige burgerij van Gent en Antwerpen echter organgistisch was, en niet gewonnen was voor een Belgische scheuring. Blijkbaar speelden tegenstrijdige belangen een rol. Maar meerdere? Graag een woordje uitleg! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is het verleden. Iets zegt mij dat de Franstalige politici nooit meer dezelfde fout zullen maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gelooft maar uw eigen begoochelingen, maar vraagt dat niet aan mensen die met hun twee voeten op de grond staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zolang België unitair was konden kiesgerechtigden voor alle politici stemmen. Dat leidde evenwel niet tot de beheersing van het Nederlands onder de Franstalige politici. Uw argument is dan ook nep. |
|
![]() |
![]() |