![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat wel zo is, is dat Christendom en islam het opgenomen hebben voor de van overspel beschuldigde vrouw: de islam door vier getuigen te eisen en het Christendom met de parabel van de overspelige vrouw, die echter later niet meer werd toegepast. Zo werd een Britse koningin zeer on-Christelijk onthoofd nadat ze valselijk beschuldigd werd van overspel en incest. Ook in de islam is men niet altijd trouw aan de oorspronkelijke geest.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat wel zo is, is dat Christendom en islam het opgenomen hebben voor de van overspel beschuldigde vrouw: de islam door vier getuigen te eisen en het Christendom met de parabel van de overspelige vrouw, die echter later niet meer werd toegepast. Zo werd een Britse koningin zeer on-Christelijk onthoofd nadat ze valselijk beschuldigd werd van overspel en incest. Ook in de islam is men niet altijd trouw aan de oorspronkelijke geest.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ kallikles,
"In het Jodendom, in het Christendom en de islam zijn fornicatie en overspel verboden. Dat blijkt perfect uit de teksten" Maar de islam is toch een erg anarchistische religie ? Je hebt toch verschillende interpretaties? Naar mijn inziens zijn er namelijk genoeg moslims die zelf een wat modernere draai geven aan de teksten in de koran. De koran was/is namelijk ook een boek van de tijd waarin het geschreven is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over deze vraag zou een religieuze socioloog waarschijnlijk een heel leven kunnen werken. Nu wat interpretatie betreft, je kunt interpreteren zoveel je wil, maar op een bepaald moment ben je niet meer aan het interpreteren maar projecteer je in de tekst zaken die er niet in staan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Los daarvan is voor een gelovige de moraal in laatste instantie steeds religieus gemotiveerd en gefundeerd, al overstijgt religie natuurlijk de moraal en mag je religie nooit eng-moralistisch definiëren.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 2: Maar neem nu de soennieten en de sjiieten, en enkele andere islamitische-groeperingen, die verschillen allemaal van elkaar qua interpretatie toch? Wie is dan de boel aan het verdraaien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 2: Eng moralistisch, wat bedoel je daar precies mee? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En "die britse koningin" was uiteraard Anna Boleyn, tweede vrouw van Hendrik VIII die net wèl eventjes had gebroken met het pauselijke gezag. Me dunkt had die onthoofding niet echt iets met enige religieuze overtuiging te maken. Het blijft moeilijk voor theocraten om het onderscheid tussen Moskee en Staat te maken: uw godsdienstvrijheid is namelijk onderworpen aan ONZE wetten en niet andersom zoals U stelt.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is echter wel zo dat de laatste i-phone dikwijls hoger op het verlanglijstje staat van vele jongeren dan meer spirituele doelstellingen en dit ongeacht geloof of ongeloof. Ook is het niet omdat je atheïstisch bent dat je daarom materialistischer bent. In mijn atheïstische periode was ik ook vooral met geestelijke zaken bezig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 mei 2013 om 11:01. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allahu a'lam! (Letterlijk: "God is wetender")
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2: Ah.. duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zou dus eerder een hedonistische filosofie onderschrijven?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Menselijke kennis is noodwendig relatief, dus zeker ook mijn kennis. Wat ik je kan zeggen is dat er misschien wel wat verschillen zijn in 'Aqida (geloofsbelijdenis) tussen Sji'ieten en Sunnieten (hoewel we die ook niet mogen overdrijven - beiden geloven in de Tawhid, de uniciteit van God), qua fiqh (rechtswetenschap & geloofspraktijk) zijn er eigenlijk weinig verschillen. De ja'afaritische rechtschool, de school van de twaalver-sji'ieten, de grootste groep sji'ieten en ook de dominante stroming in Iran, is door de sunnitische universiteit Al-Azhar als geldige rechtsschool erkend naast de sunnitische rechtscholen. Er zijn dus zeker verschillende interpretaties mogelijk, maar dat betekent niet dat je alles en zijn tegengestelde kan zeggen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 mei 2013 om 12:46. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hoef dus niet aan te nemen dat uw god het beter weet, want dat is slechts een relatieve stelling van jou. Maar geen probleem. Als uw god alles beter weet, mag hij mij eens een en ander komen uitleggen. Ik steek de BBQ aan om ribbetjes en korteletjes te grillen, en ik haal mijn beste wijnen boven. Breng hem maar mee.
![]() |
![]() |