Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2013, 18:52   #21
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb toch ook dikwijls de indruk dat die pinkers een 'niet-gekochte optie' zijn bij een aantal dikke bmw's ...
Op mijn kleine bmw is dit er standaard op.

Bij de auto's die de autostrades oprijden is het een optie en voorrang geven aan die AL op de autostrade rijden is ook optie.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 18:53   #22
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het is een gewoonte. Als je het overal doet, vergeet je het niet.
Ik heb vroeger eens een deur ingestampt van ne lompen boer met BMW.
Ik zat op de fiets, en die randdebiel sneed me de pas af, en ook zonder pinkers uit te steken.
Wel ik kwam toen van de scouts en had legerbotten aan. Eens flink mijn bottine in zijn deur geplant.
Hij kwam dan nog van zijn tak maken.
Ben dan voor zijn wagen gaan staan, en iemand met GSM belde de flikken. Hij mocht zijn deur vervangen, en zijn rijbewijs gaan inleveren voor een maand.
Richtingaanwijzers zijn een optie bij BMW.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:02   #23
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waar gaat het eigenlijk over. Over 50% die zijn richtingsaanwijzers niet gebruikt, of over 50% die ooit wel eens zijn aanwijzers niet gebruikt heeft? In het 2e geval pleit ik ook schuldig. Ik heb het ook wel eens gedaan. In het holst van de nacht op een boerenwegel zonder auto's in een omtrek van 1 km.

In elke andere omstandigheid gebruik ik wel mijn pinkers en ik heb zo het idee dat 99% van de bestuurders in 99% van de gevallen de richtingsaanwijzers gebruikt.
Als een vereniging die de belangen van automobilisten verdedigt en er melding van maakt met cijfers, dan moet het wel al erg zijn.

U hebt er blijkbaar nog niet bij stil gestaan, maar richtingaanwijzers gebruiken zorgt ervoor dat anderen kunnen anticiperen op uw manoeuvres en ermee rekening kunnen houden. Het is dus een onderdeel van het defensief rijden. Ook voor weggebruikers die u misschien wel niet gezien hebt en uw persoonlijke interpretatie of het al dan niet nodig is om richtingaanwijzers te gebruiken is ondermeer omwille van die reden gewoon fout. Richtingaanwijzers moet je steeds gebruiken zoals het verkeersreglement dat voorschijft en dat wordt al snel een gewoonte.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:01   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Die moeten zich ook aan de maximum snelheid houden omdat ze anders de andere bestuurders in gevaar brengen.
sinds wanneer ?

Bepaalde voertuigen met bevoegde personen -met een bepaalde (prioritaire) opdracht- hoeven dat helemaal niet.

Citaat:
Artikel 59. Allerhande bepalingen

59.13. De bepalingen van *artikel 11 en *artikel 22 quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.

In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen.

http://www.wegcode.be/actueel/recent...39-art59#59.13
*
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/170-art11
Artikel 11. Snelheidsbeperkingen [....]
*
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...81-art22quater
Artikel 22quater. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen

Binnen de zones afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b is de snelheid beperkt tot 30 km per uur.
Het lijstje van de bevoegde personen is lang...:
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...gcode/101-art3

Artikel 3. Bevoegde personen

De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :

1° het personeel van het operationele kader van de federale en de lokale politie;

2° de ambtenaren en beambten van het Bestuur van het Vervoer te Land, van het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, die met een mandaat van gerechtelijke politie belast zijn;

3° de ambtenaren en de beambten van de Regie der Luchtwegen, die met een mandaat van gerechtelijke politie belast zijn, binnen de grenzen van de luchthavens en van hun aanhorigheden;

4° de ingenieurs en conducteurs van Bruggen en Wegen en andere voor het toezicht op de openbare weg aangestelde beambten;

5° de ambtenaren en beambten van de provinciale wegendiensten, behalve het kantoorpersoneel;

6° het personeel aangesteld voor het bewaken en het bedienen van de in de openbare weg liggende bruggen, voor wat het verkeer op die bruggen en in de nabijheid ervan betreft;

7° het douanepersoneel bij de uitoefening van zijn dienst;

8° de officieren en agenten van de politie der spoorwegen, binnen de perken van hun territoriale bevoegdheid;

9° de conducteurs, controleurs en opzichters van de Algemene Dienst der Militaire Gebouwen, voor wat het gebruik van de militaire wegen betreft;

10° de eerstaanwezende ingenieurs-hoofden van dienst, de rijksingenieurs van Waters en Bossen, de brigadechefs en technische beambten van het Bestuur van Waters en Bossen, voor wat het verkeer op de boswegen van de Staat betreft;

11° het personeel van de Belgische militaire politie bij de uitoefening van zijn dienst, uitsluitend inzake de toepassing van artikel 4.1 tot 4.3;

12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.

13° de interveniërende leden van de openbare brandweerdiensten en van de diensten van de civiele bescherming op de plaats van de interventie, uitsluitend inzake de toepassing van artikel 4 en voor zover het in punt 1° bedoelde personeel niet op de plaats van de interventie aanwezig is.
Hebben die bevoegde personen geen navenante opdracht bij hun snelheidsovertredingen en andere overtredingen... kunnen ze (minstens op papier toch) ook geverbaliseerd worden:
Citaat:
http://www.wegcode.be/actueel/recent...oritair-rijden

3. Principes inzake vaststelling en vervolging

3.1. Overschrijding van de maximaal toegelaten snelheid
...
Deze korpschef bevestigt of de inbreuk al dan niet werd gepleegd in het raam van een dringende of daarmee gelijkgestelde opdracht overeenkomstig artikel 59.13 van het koninklijk besluit.
Uiteraard zijn er veel gevallen waar een prioritair voertuig zich niet herkenbaar maakt... vb dus "iemand" die aan ++ 200 kmh op de snelweg aanstormt en even met zijn grootlichten flikkert kan politie of whatever zijn... (hopelijk begrijp je dat wel ...? )

Citaat:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/flikwet4.htm

Nuttig om weten:

Prioritaire voertuigen met uitsluitend zwaailichten aan:

Zoals hierboven uitgelegd mag je als bestuurder gewoon de rijbaan blijven volgen wanneer achter jou een prioritair voertuig rijdt met uitsluitend zwaailichten aan.
Toch is er een verschil tussen een prioritair voertuig zonder zwaailichten of met zwaailichten.

Zijn de zwaailichten van een prioritair voertuig (politie, ambulance, brandweer) in werking, dan is dit een teken dat het voertuig op weg is naar een opdracht, maar waarbij het niet nodig is dat andere bestuurders onmiddellijk doorgang verlenen.
Voorbeeld: een ambulance vervoert iemand met een beenbreuk naar een hospitaal.

Maar soms kan het wel zijn dat de opdracht hoogdringend is, maar dat om bepaalde redenen het geluidssignaal niet kan gebruikt worden.
Voorbeeld: politie rukt uit om dieven op heterdaad te betrappen. Het alarmsignaal zou hen kunnen aansporen tijdig de benen te nemen.

Helaas heeft de wetgever hiermee onvoldoende rekening gehouden. Vandaar onderstaand advies:
- Je mag gewoon verder rijden, doch blijf zeer alert, hou het prioritair voertuig nauwgezet in het oog en maak zelf geen plotse bewegingen.

- Gebruikt de bestuurder van het prioritair voertuig geen speciaal alarmsignaal, maar wel het flikkeren met de grootlichten, maak dan de rijbaan vrij en verleen onmiddellijk doorgang (ook al staat dit niet in de wegcode).

- Hou er rekening mee dat deze bestuurder niet alleen rijdt, maar tegelijkertijd met een opdracht bezig is en onverwachte rijbewegingen zou kunnen maken.

Voorbeeld: Politie is op zoek naar iemand. Plots zien ze de gezochte in een zijstraat lopen en draaien de zijstraat in zonder dus vooraf het knipperlicht gebruikt te hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2013 om 20:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:15   #25
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

50 % gebruikt wel zijn knipperlichten zoals het moet? Toch niet in België zeker
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:18   #26
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Richtingaanwijzers zijn een optie bij BMW.
En bij Mercedes, 4x4 speelgoed, golf GTI, Audi"s boven de 60.000 €, enz.
Oud 3 juni 2013, 20:19   #27
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Op mijn kleine bmw is dit er standaard op.
Auto van bij Cardoen? een buitenlands model?
Oud 3 juni 2013, 20:26   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat van :"op ne kameel staan geen pinkers".
Ook als je geen pinkers hebt moet je "de richting aanwijzen indien mogelijk", zelfs op een echte kameel.
Citaat:
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2013 om 20:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2013, 12:58   #29
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Met mijn vorige auto, die defender, daar was mijn pinker kapot.
Allez, bij een defender gaat er niets kapot, het werkt gewoon... Anders.

De pinker werkte nog maar je moest die naar boven duwen ofwel naar beneden. Die hield zijn punt dus niet meer vast. Vandaar kan je niet naar rechts pinken en naar rechts draaien. Links pinken en afdraaien (links of rechts) was echter geen probleem.

Het spreekt voor zich als ik in de Stad rij ik meer mijn vierpinkers gebruik dan mijn gewone pinkers.
Oud 10 juni 2013, 13:00   #30
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook als je geen pinkers hebt moet je "de richting aanwijzen indien mogelijk", zelfs op een echte kameel.
Ik heb dat eens gehad toen ik geen stoplichten meer had op mijn defender, dat was levens gevaarlijk.
Als ik stopte dan deed ik een gebaar met mijn arm door het raampje. Werkte goed.
Oud 10 juni 2013, 14:28   #31
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Die moeten zich ook aan de maximum snelheid houden omdat ze anders de andere bestuurders in gevaar brengen.
Eens lezen:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/239-art59

Citaat:
59.8. De bepalingen van artikel 8.2.1°, 2° en 3° gelden niet voor de militairen in dienst.

59.9. De bepalingen van de artikelen 9.1.2 en 43 gelden niet voor de deelnemers aan de wielerwedstrijden.

59.10. Voor zover de behoeften van de dienst of van hun opdracht het rechtvaardigen, gelden de bij artikel 21 voorgeschreven regels voor toelating en verkeer op autosnelwegen niet :

1° voor de ambtenaren en beambten belast met een opdracht van politie, van toezicht of van beheer van de autosnelweg en voor de bestuurders van het materieel van de administratie.

2° voor de aannemers, de vergunninghouders en de concessiehouders, voor de leden van hun personeel, en voor de bestuurders van het materieel van voormelde personen, gemachtigd door de Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of door zijn gemachtigde.

59.11. De bepalingen van de artikelen 7.1, 9.3, 10.1, 10.2, 11, 23, 24, 25.1, 46 en 49.1 gelden niet voor de voertuigen van de administratie die dienen voor het toezicht, de controle en het onderhoud van het wegennet, als zij onverenigbaar zijn met de aard of met de tijdelijke of vaste aanwending van het voertuig.

59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.

59.13. De bepalingen van artikel 11 en artikel 22 quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.

In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen.

C43

59.14. De bepalingen van artikelen 40bis en 41 gelden niet voor de prioritaire voertuigen wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

59.15. De bepalingen van de artikelen 43ter, 44.3, 46, 49.1, 49.4.1 en 81.5 gelden niet voor de voertuigen van de federale politie en lokale politie en van de krijgsmacht, als zij onverenigbaar zijn met de aard of met de tijdelijke of vaste aanwending van het voertuig.
Jazeker: als hun opdracht het maar rechtvaardigt, mogen zij véél. Desnoods zelfs kinderen in gevaar brengen.

Laatst gewijzigd door lohabra : 10 juni 2013 om 14:37.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2013, 17:21   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar gaat het eigenlijk over. Over 50% die zijn richtingsaanwijzers niet gebruikt, of over 50% die ooit wel eens zijn aanwijzers niet gebruikt heeft? In het 2e geval pleit ik ook schuldig. Ik heb het ook wel eens gedaan. In het holst van de nacht op een boerenwegel zonder auto's in een omtrek van 1 km.

In elke andere omstandigheid gebruik ik wel mijn pinkers en ik heb zo het idee dat 99% van de bestuurders in 99% van de gevallen de richtingsaanwijzers gebruikt.
U gebruikt ze dus eerder selectief ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2013, 18:18   #33
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik dacht dat dat versiering was, die grappige flikkerlichtjes.

Laatst gewijzigd door Vrolijk op Vrijdag : 10 juni 2013 om 18:18.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2013, 21:27   #34
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Ik dacht dat dat versiering was, die grappige flikkerlichtjes.
BMW ?
Oud 10 juni 2013, 23:03   #35
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het is een gewoonte. Als je het overal doet, vergeet je het niet.
Ik heb vroeger eens een deur ingestampt van ne lompen boer met BMW.
Ik zat op de fiets, en die randdebiel sneed me de pas af, en ook zonder pinkers uit te steken.
Wel ik kwam toen van de scouts en had legerbotten aan. Eens flink mijn bottine in zijn deur geplant.
Hij kwam dan nog van zijn tak maken.
Ben dan voor zijn wagen gaan staan, en iemand met GSM belde de flikken. Hij mocht zijn deur vervangen, en zijn rijbewijs gaan inleveren voor een maand.
Ik had niet van mijn tak gemaakt, maar U gewoonweg tot pulp geslagen. En dan hadden ze me gerust een boete mogen geven.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2013, 23:29   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Ik heb dat eens gehad toen ik geen stoplichten meer had op mijn defender, dat was levens gevaarlijk.
Als ik stopte dan deed ik een gebaar met mijn arm door het raampje. Werkte goed.
Defenders pfff....zijn passé.
Cherokee is in.
Vooral de xjs.

En hun stoplichten werken tenminste.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2013, 02:21   #37
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
't is maar eerst om pisnijdig van te worden als er zo eentje voor u stopt zodat je je kan afvragen "gaat hij nu verder rijden of parkeren" daar krijg ik ECHT een hangzak van.
In een slechte bui trapte mijn schoonvader gewoon op het gaspedaal.
Oud 12 juni 2013, 14:58   #38
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Op bijvoorbeeld autostrade heb ik de indruk dat de meeste bestuurders knipperlichten gebruiken. Maar als je dan eens naar een rotonde gaat kijken, daar zijn er veel die hun knipperlichten niet gebruiken bij het verlaten van de rotonde.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 15:49   #39
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik had niet van mijn tak gemaakt, maar U gewoonweg tot pulp geslagen. En dan hadden ze me gerust een boete mogen geven.
Dan had ik U met mijn combats aan in uw kloten gestampt, zodat ge in de toekomst nooit geen zorgen meer hoefde te maken over kinderen.

Laatst gewijzigd door giserke : 12 juni 2013 om 15:50.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 22:26   #40
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Heer en meester op de weg en iedereen uit mijn weg!!! Zoiets?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be