Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2004, 02:56   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surlet
Mij geen probleem als je er ook bij vermeld hoeveel er rechtstreeks naar de extra Vlaamse ambtenaren en Vlaamse infrastructuur gaat sinds de federalisering, hoeveel er rechtstreeks naar de Kerk gaat (leuk wanneer je niet gelooft), hoeveel er rechtstreeks naar de infrastructuur van de Antwerpse ring en leien gaat (als je in de Panne woont) en hoeveel je betaalt voor de Poolse boeren en de europese instellingen (als je een westvlaamse boer bent). Hoeveel zullen er dan nog pro-Vlaanderen, pro-Europa, pro-financiering van de geloofsgemeenschappen zijn,...

een beetje intellectueel eerlijk blijven aub
Leuk idee.
Elk kiest voor wat hij zelf wilt.
0% voor cultuur
30% voor de zieken
30% voor de werklozen
10% voor de buitenlandse hulp
20% voor de politie
10 % voor mij
0% voor de kerk.
En vooral: 0 % voor de politiekers.

Ben ik nu intellectueel eerlijk?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 03:07   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door SurletWaarom moet ik een voorbeeld geven. Of Wallonië als entiteit al ooit een vorm van solidariteit heeft betoond met Vlaanderen, des te beter, zo niet, dan hoop ik dat ze die middelen zelf goed hebben besteed
.
Dat vind ik ook.
Aangezien ze de middelen goed besteed hebben kunnen ze nu meer bijdragen dan de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Bobke : 12 augustus 2004 om 03:13.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 07:35   #23
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Solidariteit moet in de eerste plaats vrijwillig zijn, 'gedwongen solidariteit' is een contradictio in terminis. 8)
Zeeer waaar !! Daarenboven is 'behoeftigheid' een voorwaarde voor solidariteit. Combineer 'behoeftigheid' en 'vrijwilligheid' en het leven zou weer een stukje mooier worden...
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 07:49   #24
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

[quote=Surlet] Wel wil ik uit mijn persoonlijke portefeuille als ik het me kan permitteren graag een bijdrage doen voor de stimulering van de werkgelegenheid van een ander: hetzij een limburger zonder werk, een luikenaar zonder werk, of een poolse boer in het EU van de 25.
QUOTE]

Mooi. Hartverwarmend. Leg dat eens uit aan de landbouwers in Vlaanderen die stuk voor stuk hun stallen kunnen sluiten nu de opbrengst voor hun (vb) suikerbieten nul is, leg dat ook eens uit aan de arbeiders van de suikerfabrieken die zeer dra hun deuren kunnen sluiten, leg dat ook eens uit aan de tomatenkwekers, de aarbeienkwekers, de graantelers en ga zo maar verder... Beperk solidariteit toch tot degenen die het echt nodig hebben: hongersnood, oorlogsgebieden, ellende en armoe ... Of denk je dat Polen solidair zal zijn met Vlaanderen ? Net zo min als Wallonië het ooit zal zijn...
Oud 12 augustus 2004, 08:50   #25
Surlet
Burger

Surlet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi. Hartverwarmend. Leg dat eens uit aan de landbouwers in Vlaanderen die stuk voor stuk hun stallen kunnen sluiten nu de opbrengst voor hun (vb) suikerbieten nul is, leg dat ook eens uit aan de arbeiders van de suikerfabrieken die zeer dra hun deuren kunnen sluiten, leg dat ook eens uit aan de tomatenkwekers, de aarbeienkwekers, de graantelers en ga zo maar verder... Beperk solidariteit toch tot degenen die het echt nodig hebben: hongersnood, oorlogsgebieden, ellende en armoe ... Of denk je dat Polen solidair zal zijn met Vlaanderen ? Net zo min als Wallonië het ooit zal zijn...
Inderdaad: groot gelijk: afschaffen die boel. Solidariteit binnen België en Europa: weg er mee. Ik heb berekend dat mijn straat perfect autarkisch kan leven, dat de werkloosheid in mijn straat 0% bedraagt en het gemiddeld inkomen 1500 €. Daarom mijn eigen straat onafhankelijk! Stop de geldstromen naar onze buurstraat (werkloosheid 10%) De profiteurs, want dat geld zien we toch niet meer terug. Wel heeft ons straatcomité beslist de getroffenen van de watersnood in Bangladesh te steunen. Die mensen leven pas echt in ware miserie. En we zijn niet voor niets een solidiaire straat. Maar de rest van ons geld: eigen straat eerst.
Surlet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 10:01   #26
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Inderdaad: groot gelijk: afschaffen die boel. Solidariteit binnen België en Europa: weg er mee. Ik heb berekend dat mijn straat perfect autarkisch kan leven, dat de werkloosheid in mijn straat 0% bedraagt en het gemiddeld inkomen 1500 €. Daarom mijn eigen straat onafhankelijk! Stop de geldstromen naar onze buurstraat (werkloosheid 10%) De profiteurs, want dat geld zien we toch niet meer terug. Wel heeft ons straatcomité beslist de getroffenen van de watersnood in Bangladesh te steunen. Die mensen leven pas echt in ware miserie. En we zijn niet voor niets een solidiaire straat. Maar de rest van ons geld: eigen straat eerst.
Buiten het feit dat Uw cynisme er af druipt: wat is er eigenlijk fout aan dit prentje ? Is Uw buurstraat (werkloosheid 10 % in Uw plaatje) aan't verhongeren ? Geef eens een BBQ voor die sukkelaars dan ... God zal het U lonen...
Oud 12 augustus 2004, 11:01   #27
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Praatjes vullen geen gaatjes: nog steeds geen voorbeeld van Waalse solidariteit.
Oud 12 augustus 2004, 21:15   #28
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Zou het niet solidair zijn om, zoals afgesproken, het aantal RIZIV nummers voor artsen en tandartsen dat hen toebedeeld werd te respecteren en ook hun instroom beperken?
Het eerste gebeurt correct, het tweede is gemeenschapsbevoegdheid en dus niet van toepassing.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 21:17   #29
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Praatjes vullen geen gaatjes: nog steeds geen voorbeeld van Waalse solidariteit.
Vele jaren geïnvesteerd hebben in Vlaanderen en haar industrie, de mensen werk verschaft hebben, wegen aangelegd, huizen gebouwd, spoorwegen gelegd,... waardoor we nu in "de rijkste regio ter wereld" (al twijfel ik nog aan de Limburgse en Antwerpse bijdrage tot die status) mogen leven.

Dit lijkt mij uiterst waardevol en niet te versmaden.
Oud 12 augustus 2004, 21:18   #30
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Maar solidariteit, is dat altijd via centen? Zou het niet solidair zijn om, in ruil voor al die jaren faciliteiten in Vlaanderen (die itt tot de faciliteiten in Wallonië vaak gebruikt en misbruikt werden), de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen?
Het lijkt me solidairder om de provincie Brabant te herenigen en de faciliteiten af te schaffen...
Oud 13 augustus 2004, 20:27   #31
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Vele jaren geïnvesteerd hebben in Vlaanderen en haar industrie, de mensen werk verschaft hebben, wegen aangelegd, huizen gebouwd, spoorwegen gelegd,... waardoor we nu in "de rijkste regio ter wereld" (al twijfel ik nog aan de Limburgse en Antwerpse bijdrage tot die status) mogen leven.

Dit lijkt mij uiterst waardevol en niet te versmaden.
Zo mooi concreet, dank u.
Nu weten we het
Oud 13 augustus 2004, 21:29   #32
Tantist

Standaard

Citaat:
Het eerste gebeurt correct,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Contingentering.be
Dus eisen de Franstaligen nu de afschaffing van de contingentering (wetsvoorstel van de CDH, Ecolo en de PS van 23/11/2003 én de recente uitlatingen van minister Demotte in de pers) zodat al hun kersvers afgestudeerde artsen aan de slag kunnen.
En de lkeugenpropaganda van de BUB gaat verder...

Citaat:
het tweede is gemeenschapsbevoegdheid en dus niet van toepassing.
Het ideale hulpmiddel om zich solidair te tonen als het een gemeenschapsbevoegdheid is, vind je ook niet?
Oud 13 augustus 2004, 21:30   #33
Tantist

Standaard

Citaat:
Het lijkt me solidairder om de provincie Brabant te herenigen en de faciliteiten af te schaffen...
Wat er na de "en" komt, zal onaanvaardbaar zijn voor de franstaligen... Trek uw conclusies...

Laatst gewijzigd door Tantist : 13 augustus 2004 om 21:30.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 21:39   #34
Tantist

Standaard

Citaat:
Vele jaren geïnvesteerd hebben in Vlaanderen en haar industrie, de mensen werk verschaft hebben,
De Belgische kapitalisten hebben altijd geïnvesteerd in het industrieland Wallonië. De herleving van de Vlaamse economie -en de oude Vlaamse economisce eis van werk in eigen streek- werden nooit door België opgelost (laat staan Wallonië), maar door investeringen van Amerikaanse en Duitse multinationals. Sinds de teloorgang van de Société Generale (en zijn overname door de Franse (hoordem kommen?) groep Suez) hoeven we daar ook niet veel meer van te verwachten.

Andermaal belgicistisch en dus leugenachtig revisionisme.
Oud 13 augustus 2004, 21:40   #35
Tantist

Standaard

Dus we wachten nog op het voorbeeld van een actie van solidariteit van Wallonië met Vlaanderen...
Oud 16 augustus 2004, 11:17   #36
Tantist

Standaard

En wachten en wachten en wachten...
Oud 20 augustus 2004, 19:31   #37
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger

Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding

Standaard

We moeten de zaken ook niet helemaal verkeerd voorstellen: met het huidige stelsel zullen er geldstromen van Wallonië naar Vlaanderen gaan, als de economische evenwichten veranderen. Dat Wallonië echter geen enkele moeite doet om dit te veranderen, is echter het probleem.
Oud 21 augustus 2004, 17:37   #38
Tommy_
Schepen

Standaard

En we blijven wachten....
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 20:11   #39
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Neen. Gisteren geen voorbeeld gevonden. Vandaag niet en morgen vrees ik ook niet. Ik heb overigens NOOIT officiële gegevens of objectiveerbare (lees controleerbare) cijfers gezien over 'Waalse' solidariteit aan Vlaanderen over, zeg maar, de laatste 150 jaar...
En dus, beste vrienden, stel ik voor: wacht niet langer want de vraag is duidelijk. It's a clear and present .... (allemaal tegelijk) ...
Oud 22 augustus 2004, 12:28   #40
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
En de lkeugenpropaganda van de BUB gaat verder...
Uiteraard niet. Afschaffing van de contingentering is nog maar een VOORSTEL. Het is nog niet bewaarheid. Dus nu gebeurt de naleving van de afspraak nog correct. Men wenst overigens niet om de gemaakte afspraak incorrect na te leven, men wenst de afspraak ongedaan te maken. Er is een duidelijk verschil tussen contractbreuk en contractopzegging
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be