Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2004, 13:46   #21
KeyserH
Lokaal Raadslid

KeyserH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de trein in de week: Ruim 2 uur
Met de auto: Ruim 1 uur en een 20 tal minuten.

Uitsparing kosten voor het bedrijf: 40 minuten!
Ik heb er geen idee van of er files zijn van gent naar sint truiden.
zoja, dan klopt uw tijdsberekening niet
zonee, dan is het een slecht voorbeeld, want dan hoeven er niet meer mensen met de trein naar sint truiden om files te verminderen.
Oud 11 augustus 2004, 13:46   #22
sfbtkm2
Lokaal Raadslid

sfbtkm2's schermafbeelding

Standaard

Bussen en treinen zijn er over heel Vlaanderen. We zijn simpelweg teveel gewoon, alles moet meteen. Er moet meteen een trein of bus klaarstaan en als die niet klaarstaat zijn we niet tevreden. Merken jullie nu zelf niet dat we onszelf een te groot ritme opleggen.
Een groot aantal mensen hebben inderdaad een auto nodig, maar een ander veel groter deel niet; als dit laatste deel met het openbaar vervoer zou reizen dan zou het mobiliteitsprobleem opgelost zijn.
En dan heb ik het nog niet over carpoolen.
Oud 11 augustus 2004, 13:49   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ja, maar die stipte uren, waar brengen je die?

Probeer maar eens 6-2 te werken in de vroege ploeg. Of wat overuren te doen als je 2-10 staat.

Of werk maar eens in een nieuwe KMO zone. Handig, die bushalte op 3 km.
Of woon maar in een klein dorp met maar 2 bussen per dag, 1 die vertrekt ,en die toekomt.

Wat betreft brandstof. Ik denk dat het bijna interessant word om op methanol te gaan rijden. Kan je zelf maken. Is niet meer dan snel gemaakte ondrinkbare alkohol.En er is al veel ervaring mee.
Biediesel van eigen kweek misschien een optie?Voor de alternativos -rijden op hasholie.
Oud 11 augustus 2004, 13:54   #24
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Hoeveel van de accijns op brandstof gaat naar de kosten van het verkeer voor de gemeenschap (aanleg en onderhoud van wegen, verkeerspolitie, etc...)? Heeft iemand daar cijfers van?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 14:11   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarschijnlijk niet veel.
En waarom betaald elke automobilist dan nog eens extra wegentaks?

De verkeersgestapo, die oetlullen die langs de autosnelwegen staan te flitsen, of aan een discotheek proberen mensen te pesten.Terwijl de echt gevaarlijke wegen niet gecontroleerd worden.

En cijfers in België. Als het al echte cijfers zijn,staan ze wel zodanig tussen alle andere leugens dat je er toch niks van kunt maken.
Oud 11 augustus 2004, 14:23   #26
MT
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Maak het openbaar vervoer zo efficiënt als je maar wil, er zal VEEL MEER nodig zijn, om de Belg uit "zijn auto" te krijgen. 8) . Zolang de mentaliteit niet verandert ("mijn auto, mijn vrijheid" ) sta je nergens 8) .
Héél verstandige uitleg.
Al eens geprobeerd na uw werk met de bus, op tijd uw kinderen van school te halen, direct erna, naar haar of zijn sportclub te gaan en vervolgens zorgen dat je op tijd thuis bent want er moet nog eten gemaakt worden en het huiswerk moet ook af zijn.
Vergeet ik nog te melden dat men aan de haven van Antwerpen enkele kilometertjes mag lopen naar een bushalte.
Doe het mij voor.
MT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 14:23   #27
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Zouden alleen de Belgen met 2 of 3 auto's per gezin hiertegen protesteren, en wie denkt er dan aan de gepensioneerden die van hun mager pensioen hun stookolie moet kopen?

Bovendien vraag ik mij af als het Vlaams Blok (we nemen maar aan dat Jan daar de spreekbuis van is) het verlies aan accijnzen zal compenseren als hij zijn zin zou krijgen?
Oud 11 augustus 2004, 14:27   #28
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MT
Héél verstandige uitleg.
Al eens geprobeerd na uw werk met de bus, op tijd uw kinderen van school te halen, direct erna, naar haar of zijn sportclub te gaan en vervolgens zorgen dat je op tijd thuis bent want er moet nog eten gemaakt worden en het huiswerk moet ook af zijn.
Vergeet ik nog te melden dat men aan de haven van Antwerpen enkele kilometertjes mag lopen naar een bushalte.
Doe het mij voor.
Ik vermoed, dat je dus in de haven werkt. Je werkgever zou bijv. een pendeldienst kunnen inrichten "van en naar" de dichtsbijzijnde bushalte 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 14:34   #29
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Zouden alleen de Belgen met 2 of 3 auto's per gezin hiertegen protesteren, en wie denkt er dan aan de gepensioneerden die van hun mager pensioen hun stookolie moet kopen?

Bovendien vraag ik mij af als het Vlaams Blok (we nemen maar aan dat Jan daar de spreekbuis van is) het verlies aan accijnzen zal compenseren als hij zijn zin zou krijgen?
Er zijn hier al ettelijke topics waarin de wijze waarop het Blok aan geld zou komen uitgelegd wordt.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 14:36   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
De stiptheid van de NMBS behoort tot de beste van Europa.
Dan heeft u in Duitsland en Zwitserland nog nooit de trein genomen. Daar zijn ze pas stipt! En niet alleen dat, hun spoorwegen - geprivatiseerde als openbare - zijn voorbeeldje van doeltreffendheid, soepelheid en klantvriendelijk. Alleen zaken die men de NMBS niet kan zeggen.

Ondergetekende, een heel regelmatige gebruiker van de NMBS-diensten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 14:43   #31
sfbtkm2
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dan heeft u in Duitsland en Zwitserland nog nooit de trein genomen. Daar zijn ze pas stipt! En niet alleen dat, hun spoorwegen - geprivatiseerde als openbare - zijn voorbeeldje van doeltreffendheid, soepelheid en klantvriendelijk. Alleen zaken die men de NMBS niet kan zeggen.

Ondergetekende, een heel regelmatige gebruiker van de NMBS-diensten.
In Groot-Brittanië zijn ze ook geprivatiseerd, daarom dat er daar zoveel treinongelukken zijn (slecht onderhouden,...).
Oud 11 augustus 2004, 14:49   #32
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Groot-Brittanië zijn ze ook geprivatiseerd, daarom dat er daar zoveel treinongelukken zijn (slecht onderhouden,...).
zoveel? Hoeveel?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 14:52   #33
sfbtkm2
Lokaal Raadslid

Standaard

Ongeveer 1 per jaar. Blijkbaar is dit vrij veel.

Citaat:
Er zijn vier mensen omgekomen en enkele tientallen gewond geraakt bij een spoorwegongeluk in Engeland op dinsdag 17 oktober 2000. Bij het ongeluk tussen Londen en Leeds liep een personentrein met een snelheid van ongeveer 200 kilometer uit de rails. Zeven van de elf wagons ontspoorden. Een werd als een blikje opengereten. De vermoeddelijk oorzaak is een beschadigde rail.
De directeur van Railtrack, de maatschappij die het Britse spoorwegnet beheert, heeft woensdag (de dag na het ongeluk) zijn ontslag ingediend, maar dat is door de raad van bestuur niet geaccepteerd. Het is het derde ernstige treinongeluk in Groot-Brittanië in drie jaar. Vorig jaar kwamen bij een treinongeluk bij het Londense station Paddington 31 mensen om, op het hetzelfde traject kwamen in 1997 bij een ongeluk zeven mensen om.
Oud 11 augustus 2004, 15:02   #34
MT
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik vermoed, dat je dus in de haven werkt. Je werkgever zou bijv. een pendeldienst kunnen inrichten "van en naar" de dichtsbijzijnde bushalte 8)
En alle wergevers hebben hier het kapitaal voor? Voor een bedrijf met de omvang van BASF is dat mogelijk ja.
Dan nog rekening houden dat er mensen op verschillende uren beginnen, en er maar om het uur een bus beschikbaar is. En wat met de andere voorbeelden die ik gaf? Gelieve alles te lezen en niet enkel te antwoorden op de vragen waar je al eens per toeval iets over gehoord hebt op het nieuws.
MT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 15:02   #35
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Want kritiek geven mag niet of zo? Gans het mobilteitsprobleem wordt uitgebuit door deze regering om haar sinterklaaspolitiek te kunnen doorvoeren! Want u vergeet dat de nmbs talloze stationen gesloten heeft waardoor talloze mensen verplicht werden hun auto te gebruiken en die worden er nu voor gestraft!
Dat de autobestuurder zo gepest wordt om hem te verplichten het openbaar vervoer te gebruiken is gewoon smeerlapperij! Zeker in het licht van het misdaadbeleid waar men de mond vol heeft van preventie die miljoenen euros kost men een minimumeffect hebben!
a) bij de recente cijfers werken ze met vertragingen van vijf minuten
b) de laatste staking was nogmaar van 2.5 weken geleden, niet zo lang dus.

kan je anders een uitleggen wat het clisuet systeem echt is, dan kan ik mijn eigen conclusies trekken, en ze vergelijken met deze die ik net las.

Verder zijn ook een deel van die accijnzen enkel en alleen al om het verbruik te drukken. De opec zit met de handen in het haar omdat de maximumproductie bijna bereikt wordt, als iedereen plots zou verbruiken bij benzine aan 60 cent dan was er een probleem. Ook milieuredenen zijn goed om het verbruik te drukken. Ooit al eens in Noorwegen geweest? Nu jou: daar zie je soms hele bossen waar elke boom dood is door de zure regen, iets wat mij meer zorgen baart dan de langzame opwarming van de aarde.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 15:18   #36
Dimitri

Standaard

Ik denk dat al die accijnzen toch wel onmisbaar zijn geworden voor de schatkist en ook een logische compensatie voor de luchtvervuiling die uitlaatgassen veroorzaken. Aan de andere kant zijn niet alle plaatsen even goed bereikbaar met het openbaar vervoer om altijd een goed alternatief te hebben voor de auto. Daarom zou het beter zijn om het autoverbruik zwaarder te belasten in gebieden waar wel goed OV bestaat. Een andere mogelijkheid is het op elkaar laten aansluiten van wegverkeer en OV door het maken van transferia (overstappunten) aan de rand van stedelijke gebieden, waar het OV een goed alternatief vormt, zodat in ieder geval een deel van autoverbruik wordt teruggedrongen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 15:22   #37
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat komt vooral doordat ook het beheer van de infrastructuur geprivatiseerd is. Dat had men niet moeten doen. Zolang alleen het treinverkeer (vervoer reizigers en goederen óver het spoor) geprivatiseerd wordt en het beheer van de sporen zélf door de overheid blijft gebeuren is het risico op achterstallig onderhoud als gevolg van winstmaximalisatie een stuk kleiner. Tenzij je een slechte overheid hebt natuurlijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 15:27   #38
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taxen en belastingen zijn nodig om sociale zekerheid, pensioenen, ruimtelijke ordening, politie, brandweer, subsidies voor partijen te betalen. Maar ja, aan betalen hebben de meesten een broertje dood.

Wie dit niet begrijpt verdient inderdaad een nominatie voor forumdebiel.
Ach natuurlijk, we zullen vanaf morgen 100% van uw loon taxeren om al die diensten te garanderen. Jan's kritiek is terecht.
Oud 11 augustus 2004, 16:17   #39
sfbtkm2
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ach natuurlijk, we zullen vanaf morgen 100% van uw loon taxeren om al die diensten te garanderen. Jan's kritiek is terecht.
Als men geen serieuze taxen int op benzine dan moedig je mensen ook niet aan om het openbaar vervoer te nemen. Bovendien is het broeikas effect voor het grootste deel te wijten aan de CO² uitstoot van auto's.
Mensen zouden eens moeten leren dat ze geen auto nodig hebben om naar de bakker om de hoek te moeten rijden.

Als Jan liever heeft dat morgen de pensioenen niet meer bestaan dan mag hij inderdaad pleiten voor de afschaffing van die taxen.

Als het met de overheid economisch minder gaat (en ze hun budget moet hebben) dan zullen ze een aantal taxen verhogen. Als we tegen de ene taks protesteren dan verhogen ze gewoon een andere taks. Hun geld hebben ze toch nodig.

Laatst gewijzigd door sfbtkm2 : 11 augustus 2004 om 16:27.
sfbtkm2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 16:30   #40
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Mischien een kleine maar nuttige hint...
Ik gebruik voor mijn woon-werkvervoer een moto.
Die verbruikt veel minder dan mijn auto.
De aankoopprijs kan je samen met zaken zoals kledij (motorvest, broek , laarzen,enz) simpelweg aftrekken van de belastingen... (om de 2 jaar mogelijk dacht ik)
Ook kan je DE VERBRUIKTE BENZINE mee inbrengen. Dit doen ze bij wagens niet omdat een motor nu eenmaal voordelen brengt in het verkeer. Minder vervuiling , minder file , etc.
In het julinummer van motoren en toerisme stond er een artikel over.
8)
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be