Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2013, 20:52   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er zijn zeker (gepassioneerde) wielertoeristen die pro ribbelstroken zijn op een jaagpad en uitleggen waarom:
'n Witte raaf. Ik daag iedereen uit een onderzoek te verrichten bij tien wielerclubs en me te vertellen wat de resultaten zijn. Ik voorspel het nu al: een absolute meerderheid tegen die ribben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 21:06   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
'n Witte raaf. Ik daag iedereen uit een onderzoek te verrichten bij tien wielerclubs en me te vertellen wat de resultaten zijn. Ik voorspel het nu al: een absolute meerderheid tegen die ribben.
Dus zijn er ook een (kleine) minderheid wielertoeristen vóór die ribbelstroken, wat anders bedoelde ik ook niet.

Wielerclubs je zegt het, lijkt me héél logisch dat de meesten tegen zijn.

Maar het gaat om alle weggebruikers (die het jaagpad gebruiken) en de grote meerderheid zijn vóór ribbelstroken als maatregel ( om de wet van 30 kmh op een jaagpad te respecteren).

Een poll van de lezers:
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...-afremmen.aspx

Wat vindt u van de plannen om ribbelstroken aan te leggen op het jaagpad langs de Schelde ?

Goede maatregel om 'wielerterroristen' af te stoppen 80.14%
Puur pestgedrag t.a.v. wieleramateurs 19.86%

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2013 om 21:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 21:09   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wielerclubs je zegt het, lijkt me logisch dat de meesten tegen zijn.

Maar het gaat om alle weggebruikers en de grote meerderheid zijn vóór ribbelstroken als maatregel ( om de wet van 30 kmh op een jaagpad te respecteren).
Neen, daar ging het niet om. U vermeldde zelf:

Citaat:
Er zijn zeker (gepassioneerde) wielertoeristen die pro ribbelstroken zijn op een jaagpad ...
Daarnaast ben ik, als gepassioneerd fietser zonder wielertoerist te zijn, helemaal geen voorstander van deze ribben op een jaagpad. 't Is een ware aanslag op ons rijcomfort. Je zal maar eens rijden met een fietskar met een baby erin bijvoorbeeld. Of met een fiets met anderaan in het zitje een kind.

Daarenboven zullen die stroken aanzetten tot dat berucht slalom rijden, iets wat je zo goed als overal ziet waar er paaltjes, hekkens, e.d. geplaatst worden. Waar het mogelijk is, gaan mensen dan gewoon in de berm rijden.
Oud 13 juli 2013, 21:12   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, daar ging het niet om. U vermeldde zelf:

...
Citaat:
Dus zijn er ook een (kleine) minderheid wielertoeristen vóór die ribbelstroken, wat anders bedoelde ik ook niet.

De meeste weggebruikers of tenminste de lezers van dat onlineartikel zijn vóór ribbelstroken daar, lijkt wel een probleem voor jou ?

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2013 om 21:14.
Oud 13 juli 2013, 21:13   #25
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Die wielerclubs lijkt me iets als de gumball rally voor auto's. Snelheid ten koste van alles. De openbare weg is daarvoor gewoonweg niet geschikt. Spijtig dat die dat zelf niet inzien.
Oud 13 juli 2013, 21:16   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Wij fietsen regelmatig op het jaagpad naast de Schelde, maar dan tussen pakweg Wetteren en Temse. Snelheid: zo'n 17-18 km/u, maw traag maar zeker.

Er hebben al van die stroken gelegen en dat was een ramp. Je kan daar niet over rijden zonder een accident te riskeren. Hoeveel fietsen die daarop kapot gereden zijn, door gewone mensen die Max 20 km/u rij de, ze zijn niet te tellen.

Dus aub, doe dit weg.
Oud 13 juli 2013, 21:22   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Die wielerclubs lijkt me iets als de gumball rally voor auto's. Snelheid ten koste van alles. De openbare weg is daarvoor gewoonweg niet geschikt. Spijtig dat die dat zelf niet inzien.
Het zijn meestal voorstanders voor de vele 30/50/70 kmh limieten voor motorvoetuigen als zij maar snelheid ten koste van alles kunnen halen.

Enkele autobestuurders rijden al hinderend voor zulke pelotons neem ik aan (zie ander topic: te traag rijden...).

Nog enkele jaren en fietsers maken 50 % uit van de werkelijke verkeersdoden.

In Nederland beseffen ze al een tijdje het probleem, en de Belgen lezen mee...
Citaat:
http://www.swov.nl/rapport/r-2012-08.pdf

Van fietsongeval naar maatregelen: kennis en hiaten

Dr. M.C.B. Reurings, dr. W.P. Vlakveld, drs. D.A.M. Twisk, dr. ir. A. Dijkstra & drs. W. Wijnen

R-2012-8

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2013 om 21:26.
Oud 13 juli 2013, 21:40   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste weggebruikers of tenminste de lezers van dat onlineartikel zijn vóór ribbelstroken daar, lijkt wel een probleem voor jou ?
Ik hecht geen enkele waarde aan dergelijke internetpolls. Een enquête onder bijvoorbeeld de fietsers van Okra beschouw ik als echt valabel.
Oud 13 juli 2013, 21:42   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wij fietsen regelmatig op het jaagpad naast de Schelde, maar dan tussen pakweg Wetteren en Temse. Snelheid: zo'n 17-18 km/u, maw traag maar zeker.

Er hebben al van die stroken gelegen en dat was een ramp. Je kan daar niet over rijden zonder een accident te riskeren. Hoeveel fietsen die daarop kapot gereden zijn, door gewone mensen die Max 20 km/u rij de, ze zijn niet te tellen.

Dus aub, doe dit weg.
Inderdaad, ik geloof dat ze ergens in 2009 werden aangebracht. Na vele klachten en ronduit vernietigde kritiek van de recreanten heeft men uiteindelijk besloten ze terug te verwijderen.

Dat W&Z nu plotseling weer op de proppen komt met die ribben, is een volkomen raadsel. Ze weten maar al te best dat de recreatieve fietser geen vragende partij is voor een dergelijk obstakel op een mooi jaagpad.
Oud 13 juli 2013, 21:43   #30
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hecht geen enkele waarde aan dergelijke internetpolls. Een enquête onder bijvoorbeeld de fietsers van Okra beschouw ik als echt valabel.
Tja, er zijn normale mensen en ivorentoren-denkers hé. Met hete pek en rotte eieren in de aanslag. Op tijd gooien hé !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 21:50   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had ook niets anders verwacht van jou.
Oud 13 juli 2013, 21:59   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had ook niets anders verwacht van jou.
Leg mij dan even uit wat de waarde is van zo'n poll. Immers, aan die poll kan iedereen deelnemen. Ook mensen die nooit op een fiets rijden, maar wel, als automobilist, negatieve ervaringen hebben met groepen wielertoeristen. In mijn ogen is die internetpoll eerder een uiting van een bepaalde malaise tegenover wielertoeristen, dan wel een appreciatie van die stroken.
Oud 13 juli 2013, 22:55   #33
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Waarom is dat ideaal langs een rivier ? Er zijn daar nog andere weggebruikers hoor.
Weet jij een andere plaats in Vlaanderen waar het Scheldepeloton nog eens ongedwongen hard kan gaan. Bovendien is het langs een rivier vaak veel rustiger.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 22:59   #34
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Een gewone openbare weg niet neen, een breed jaagpad is dat wel. Bovendien is een 30km/u beperking te belachelijk voor woorden. Zelfs een beetje geoefende wielertoerist haalt dat alleen die snelheid.

Zowel op de fiets als met de auto zou ik mij graag aan de snelheidsbeperkingen houden, maar deze zijn in België zo absurd laag, dat het gewoonweg niet mogelijk is, dan maar constant uitkijken waar er een flitspaal staat of mobile controle en coyote aanschaffen.

Oud 13 juli 2013, 23:12   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Een gewone openbare weg niet neen, een breed jaagpad is dat wel. Bovendien is een 30km/u beperking te belachelijk voor woorden. Zelfs een beetje geoefende wielertoerist haalt dat alleen die snelheid.

Zowel op de fiets als met de auto zou ik mij graag aan de snelheidsbeperkingen houden, maar deze zijn in België zo absurd laag, dat het gewoonweg niet mogelijk is, dan maar constant uitkijken waar er een flitspaal staat of mobile controle en coyote aanschaffen.
Ik heb geen enkele moeite met de snelheidsbeperkingen. 't Is dan ook een eeuwigheid geleden dat ik nog eens een boete voor onjuiste snelheid in de bus kreeg.

Mij gaat het hier niet zozeer om de snelheid, dan wel om een infrastructuurelement dat het comfort van iedere fietser - ongeacht of die nu recreant, forens, wielertoerist, trekker, randonneur... of wat dan ook is - zwaar naar beneden haalt.
Oud 14 juli 2013, 02:26   #36
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Laat je op zondag het hondje uit
let dan op elk aansuizend geluid
en wijk bescheiden
of je landt beiden
ondersteboven tussen 't onkruid !

A�*t maane wég !!! Grrr....
Het ligt dus niet alleen aan Nederland... Verder zou ik aan de Belgen willen vragen aan hun imago te denken.

Verder zijn een aantal van die klagers ook niet hypocriet? Wie van klagers op HLN juicht wel als een Vlaming/Belg (kies wat je wilt) een grote koers wint? Immers die gasten moeten ook ergens beginnen. Zelf vind ik vaak fiets (niet wieler) toeristen die als zondagsrijders vaak breed het pad blokkeren irritanter op fietspaden. Op binnendoor wegen houd ik ook altijd rekening met coureurs, maar van de snelweg blijven ze af...
Oud 14 juli 2013, 08:19   #37
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Leg mij dan even uit wat de waarde is van zo'n poll. Immers, aan die poll kan iedereen deelnemen. Ook mensen die nooit op een fiets rijden, maar wel, als automobilist, negatieve ervaringen hebben met groepen wielertoeristen. In mijn ogen is die internetpoll eerder een uiting van een bepaalde malaise tegenover wielertoeristen, dan wel een appreciatie van die stroken.
En ik hecht nu 's geen enkele waarde aan een poll, die enkel onder de leden van OKRA gehouden wordt, zoals u suggereert. Hou dan tenminste een poll onder alle gebruikers van dat jaagpad, ipv enkel de ouderen. Of toch minstens onder alle mogelijke fietsers op dat jaagpad.

Citaat:
Dermate selectieve poll heeft nul komma nul waarde. Ofwel hou je een onderzoek onder iedereen die van dat jaagpad gebruik maakt, ofwel doe je helemaal géén onderzoek. Enkel een zogenaamd onderzoek houden onder dat bewuste deel van de gebruikers waarvan je hun antwoord zo goed als zeker op voorhand kent en die je toevallig het beste uitkomt, slaat nergens op. Dan hecht ik nog 1000x meer waarde aan die internetpoll, neem me niet kwalijk.

Laatst gewijzigd door lohabra : 14 juli 2013 om 08:26.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 08:30   #38
Max van Dietschland

Standaard

Kris Peeters gaat de ribbels herbekijken, dat is toch al goed nieuws. Ik wist wel dat Peeters hiervoor gevoelig zou zijn, want hij is zelf fervent wielertoerist en weet maar al te goed in welke slechte staat de Vlaamse fietspaden zijn en dat de jaagpaden één van de weinige alternatieven zijn. Goede werk van de profrenners Iljo Keisse en Thomas De Gendt die dit dossier hebben aangetrokken. Hopelijk doet de politiek hier iets mee.

Oud 14 juli 2013, 09:23   #39
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet jij een andere plaats in Vlaanderen waar het Scheldepeloton nog eens ongedwongen hard kan gaan. Bovendien is het langs een rivier vaak veel rustiger.
Het valt op hoe je de andere weggebruikers systematisch negeert.

Blijkbaar ben jij het van type dat vindt dat dergelijke paden toch het voorrecht zijn van de "sportieve fietser", en dat de rest van de weggebruikers, of het nu voetgangers of andere fietsers zijn, maar kunnen opkrassen, of op zijn minst klaar moeten staan om weg te duiken als er een horde derderangscancellara's aan komt rijden.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 10:03   #40
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Kris Peeters gaat de ribbels herbekijken, dat is toch al goed nieuws. Ik wist wel dat Peeters hiervoor gevoelig zou zijn, want hij is zelf fervent wielertoerist en weet maar al te goed in welke slechte staat de Vlaamse fietspaden zijn en dat de jaagpaden één van de weinige alternatieven zijn.
Je vergeet nog de voornaamste reden waarom hij hier gevoelig voor is. Hij wil maar al te graag laten zien wie er in Vlaanderen den baas in 't kot is: hij en hij alleen.

Spierballen laten rollen, noemt men dat.

Laatst gewijzigd door lohabra : 14 juli 2013 om 10:04.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be