Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2013, 15:11   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Ribbelstroken tegen peloton "wierterroristen".

Zo worden de normale fietsers natuurlijk ook gestraft ... dacht ik op het eerste zicht... of toch niet lees ik er is 0,5 m L en R vrijgelaten zonder ribbels , soit bijna hetzelfde verhaal maar al xx jaren als bij de onnodige (vele onwettige) drempels en plateaus voor het pesten van auto´s en andere voertuigen (bus, vrachtwagens), zelfs fietsers.

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...-afremmen.aspx

Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen (oproep)

Met tientallen ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde verklaart de Vlaamse overheid de oorlog aan grote groepen wielertoeristen. De "pelotonremmers" moeten een einde maken aan een reeks klachten over voorbijrazende "wielerterroristen". Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard donderdag.
De kamikazes van de Schelde worden ze ook wel genoemd: een mix van oud-renners, geschorste dopingzondaars, amateurs, profrenners en beloftevolle jongeren. Ze bestaan al dertig jaar en noemen zichzelf het "Scheldepeloton". In peloton rijdt de groep al jaar en dag het jaagpad af tegen een erg hoge snelheid. 53 kilometer per uur is zelfs geen uitzondering.

Sinds dinsdag wordt het parcours ontsierd door tientallen snelheidsdrempels die de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal aanbracht. Over een afstand van 23 kilometer, tussen Zwijnaarde en Eine, werden om de kilometer brede witte ribbelstroken voor fietsers aangebracht. Met uitzondering van een halve meter langs weerszijden van het pad moeten de fietsers over tien drempels van bijna anderhalve centimeter hoog rijden.

Vooral het Scheldepeloton, dat vaak het als een roekeloze bende cowboys wordt omschreven, voelt zich nu erg geviseerd. Er kwamen al tal van klachten van mensen die zeiden dat er grote groepen wielrenners gevaarlijk snel voorbij raasden.

"Ik kreeg net nog een klacht binnen van iemand wiens dochtertje omver werd gereden", zegt Hugo Leroy, burgemeester van Gavere. "Wielerterroristen zijn het. Ze zouden beter op het circuit van Zolder rijden, want ze fietsen als zotten."
Tja hopelijk helpt het... of gaat "het terrorpeloton" zich langgerekt splitsen en op die 0,5 breedte L en R vlammen... "maak plaats we komen eraan" !

poll:
Citaat:
Bedankt voor uw stem!
Goede maatregel om 'wielerterroristen' af te stoppen 81.84%

Puur pestgedrag t.a.v. wieleramateurs 18.16%

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2013 om 15:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 16:10   #2
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wij hebben daar in de regio ook jarenlang problemen mee gehad. Elk weekend kwam hier massa's al dan niet wannabees' Sven Nijs en consoorten in peleton rondjes doen. Er zijn er een paar door wagens omvergereden, de gemeente heeft twee vluchtheuvels aangelegd (waar een wagen wel vlot over kan) en ze kwamen regelmatig controleren + beboeten. Maar niets hielp. Tot op een moment een tiental buurtbewoners duimspijkers zijn beginnen gooien. Veel platte banden later is de grote massa weg gebleven. En zelfs de echte Sven Nijs heeft andere plaatsen gezocht waar hij wel onnozel mocht doen
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 16:23   #3
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Enkele bemerkingen, zelf een wieler liefhebber zijnde..
An sich heb ik er geen problemen mee met die ribbels, op voorwaarde dat die 'normaal' fietsverkeer ( < 30 km/h) niet hinderen.

Ten tweede : het verbeteren van fietspaden waardoor jaarlijks ettelijke (bejaarde) fietsers van de dood gered worden is blijkbaar minder 'dringend'

Ten derde: voor iedere wielerterrorist zijn er 2 gestoorde automobilisten in het verkeer..niet vergeten..

Ten vierde: kakken op wielerterroerisme is na het kakken op allochtonen de 2de populairste sport op het HLN online...
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 16:32   #4
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Deels akkoord met wat je zegt. En ik heb er ook geen probleem mee dat er wieltoeristen zijn. Maar als er een mooi fietspad ligt, maar met om de zoveel meter een uitzettingsvoeg, waarom rijden dan de Eddy Merckx'en dan toch nog op de rijweg? Omdat hun bandjes de kleine schokken niet kunnen opvangen? Moeten automobilisten dan op het fietspad gaan rijden telkens er een put in de straat is? Van mij mogen ze op straat rijden. Maar ik ga geen meter op het ander rijvak rijden. Als dan een spiegel een elleboog raakt stop ik ook niet. En waarom kunnen ze niet achter elkaar rijden? In dorpen mag er met een fiets naast elkaar gereden worden. Maar op wegen buiten de dorpen waar 70 km/uur mag gereden worden niet!
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 16:41   #5
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Deels akkoord met wat je zegt. En ik heb er ook geen probleem mee dat er wieltoeristen zijn. Maar als er een mooi fietspad ligt, maar met om de zoveel meter een uitzettingsvoeg, waarom rijden dan de Eddy Merckx'en dan toch nog op de rijweg? Omdat hun bandjes de kleine schokken niet kunnen opvangen? Moeten automobilisten dan op het fietspad gaan rijden telkens er een put in de straat is? Van mij mogen ze op straat rijden. Maar ik ga geen meter op het ander rijvak rijden. Als dan een spiegel een elleboog raakt stop ik ook niet. En waarom kunnen ze niet achter elkaar rijden? In dorpen mag er met een fiets naast elkaar gereden worden. Maar op wegen buiten de dorpen waar 70 km/uur mag gereden worden niet!
U bent zo'n type dat zijn gelijk wil aantonen met een 2 ton zwaar wapen ?
En dan komen klagen als men u fysiek of verbaal wil aanpakken ?

Ten eerste : de helft van de fietspaden zijn bagger
Ten tweede : als er wielertoeristen in het midden van de baan rijden terwijl er een deftig fietspad ligt mag u rustig claxoneren om u ongenoegen te uiten . Chauffeurs die dreigbewegingen uitvoeren of rakelings passeren ram ik vol op de muil als ik de kans krijg..u bedreigt namelijk mijn leven dan..

Bold: krijg ik een eurocent voor elke keer als een auto van het fietspad gebruik maakt om uit te wijken of te keren of te parkeren ?
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 16:48   #6
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Dubbele draad: http://forum.politics.be/showthread.php?t=188976
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 20:02   #7
Stingray
Banneling

Standaard

Ze het vol met flitspalen en maak nog wat boetes, dan verdient de overheid er nog wat aan en wordt er wat minder CO2 in de lucht gepompt door de longen van die 'beloften'.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 06:58   #8
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Laat je op zondag het hondje uit
let dan op elk aansuizend geluid
en wijk bescheiden
of je landt beiden
ondersteboven tussen 't onkruid !

A�*t maane wég !!! Grrr....
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 07:15   #9
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Als je wil sporten moet je dat maar op een daarvoor geschikte en bestemde plaats gaan doen, de openbare weg dient om zich te verplaatsen. Voor voetbal of basket sluiten ze ook de ganse straat niet af om vervolgens de lijnen te trekken en de wedstrijd op straat te laten plaatsvinden. Voor georganiseerde wielerwedstrijden kan men nog een uitzondering maken maar de zondag-wielerdag-terroristen moeten maar op een piste gaan koersen of zich, op het fietspad, aan de regels van individueel fietsen, houden.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 09:06   #10
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick de Dubbel Bekijk bericht
Bold: krijg ik een eurocent voor elke keer als een auto van het fietspad gebruik maakt om uit te wijken of te keren of te parkeren ?
Krijg ik dan een eurocent voor elke wielerterrorist die zonder geldige reden vertikt om gebruik te maken van een berijdbaar fietspad?

Laatst gewijzigd door lohabra : 12 juli 2013 om 09:11.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 19:28   #11
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Mogen wij hier eigenlijk nog iets doen in dat kloteland

Zelfs wielertoerisme wordt nu al aangepakt, manmanman

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 19:29   #12
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht

Zelfs wielertoerisme wordt nu al aangepakt, manmanman
2

Die wielrenners die asociaal hard rijden moeten gewoon aangepakt worden door mensen die daar lopen.

Lynchpartijen ftw ! Who the .. is kenia? Hier komt Nederland en Belgie !
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 21:01   #13
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
2

Die wielrenners die asociaal hard rijden moeten gewoon aangepakt worden door mensen die daar lopen.

Lynchpartijen ftw ! Who the .. is kenia? Hier komt Nederland en Belgie !
Waarom mag het Scheldepeloton geen 50 km/u per uur rijden, waar kan dat anders nog in Vlaanderen ? Ik ben akkoord dat dat niet in de dorpskernen moet gebeuren of op drukke punten, maar langs een rivier is dat toch ideaal ?

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 21:20   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom mag het Scheldepeloton geen 50 km/u per uur rijden, waar kan dat anders nog in Vlaanderen ? Ik ben akkoord dat dat niet in de dorpskernen moet gebeuren of op drukke punten, maar langs een rivier is dat toch ideaal ?
Op het jaagpad geldt max 30 kmh. Wet is wet ook voor de fietsers.

bron:
Citaat:
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/...Jaagpaden.aspx

Wat zijn jaagpaden?

Jaagpaden zijn de verharde of onverharde trekwegen langs weerszijden van de kanalen. Het gebruik van het jaagpad is geregeld in het ‘algemeen en bijzonder scheepvaartreglement’ (koninklijk besluiten van 15 oktober 1935 en 7 september 1950).

Het jaagpad is een private dienstweg of exploitatieweg die nv De Scheepvaart toelaat om de decretale opdrachten vlot en efficiënt te kunnen vervullen, zoals het toezicht op de scheepvaart en het beheerde domeingoed, het onderhoud en de bouw van nieuwe infrastructuur (kaaimuren, bruggen …) de waterbeheersing, baggerwerken, bermbeheer enz.

Opgelet! Het jaagpad is geen fietspad zoals aangelegd langs openbare wegen, niettegenstaande bepaalde trajecten van het verharde jaagpad deel uit maken van de provinciale of gemeentelijke fietsroutenetwerken of plaatselijk in functionele fietsnetwerken zijn geïntegreerd (weg van en naar school of werk). Zoals aangegeven is het jaagpad immers een exploitatieweg waarop ook motorvoertuigen kunnen worden toegelaten.

Om deze reglementering kenbaar te maken werd aan de toegang tot een jaagpad in hoofdzaak de onderstaande signalisatie geplaatst. Het politioneel toezicht wordt uitgeoefend door het daartoe aangesteld personeel van nv De Scheepvaart en de federale en lokale politiediensten.
In het kader van recreatieve evenementen, zoals triatlons en watersportorganisaties, kan het jaagpad ook deel uitmaken van het parcours of worden afgesloten voor de duur van de wedstrijden. Sommige onverharde jaagpaden kunnen ook in ruiternetwerken worden opgenomen.

Wie mag op het jaagpad komen?

Het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van haar opdrachten met dienstvoertuigen op het jaagpad rijden, maar kan hun functie niet aanwenden om het jaagpad te gebruiken als alternatief voor het woon- werkverkeer of als sluiproute om files te vermijden.

De werknemers van bedrijven die in opdracht van nv De Scheepvaart werken uitvoeren, krijgen onder bepaalde voorwaarden een vergunning om op het jaagpad te rijden.

In het kader van watergebonden activiteiten kunnen werknemers van bedrijven een vergunning krijgen om met voertuigen over een beperkte afstand op het jaagpad te rijden.

Er kan een vergunning verleend worden aan actieve schippers, scheepsbevrachters, rederijen, scheepsherstellers en bevoorraders, binnenvaartorganisaties, nutsmaatschappijen (VMW, Infrax, IVEKA, PIDPA, Belgacom, Infrabel ...) voor aanleg en toezicht op leidingen, openbare diensten en administraties zoals de Afdeling Natuur en Bos, de Vlaamse Milieumaatschappij enz.

Een bijzondere categorie zijn de minder-valide hengelaars die onder bepaalde strikte voorwaarden een vergunning kunnen krijgen om met hun voertuig over een beperkte afstand op het jaagpad te rijden vanaf de dichtst bijgelegen openbare weg tot de visplaats.

Geen vergunning nodig: voetgangers, fietsers en de bromfietsers (klasse A).

Hoe snel mag ik rijden op het jaagpad?

De maximum toegelaten snelheid op het jaagpad bedraagt 30 km/u.

De gebruikers, ook fietsers en bromfietsers en het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van hun functie, moeten hun snelheid aanpassen o.a. wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, het zicht, de staat van de weg en moeten zij voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis.
Hou er ook altijd rekening mee dat de plaatselijke signalisatie steeds voorrang heeft op de vergunning. Zo kan het verkeer op het jaagpad tijdelijk of definitief worden omgeleid voor los- of laadactiviteiten aan de kaaimuren.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juli 2013 om 21:23.
Oud 12 juli 2013, 22:03   #15
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker.. maar wielrenners die doorjagen terwijl ze een groep spelende kinderen zien verdienen het aller ergste in mijn ogen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 05:49   #16
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jazeker.. maar wielrenners die doorjagen terwijl ze een groep spelende kinderen zien verdienen het aller ergste in mijn ogen.
GAS-boetes om te beginnen ...
Oud 13 juli 2013, 05:51   #17
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Zolang je de wetten en de verkeerscode respecteert, ja. Anders is dit land geen kloteland meer maar een jungle.
Oud 13 juli 2013, 07:52   #18
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom is dat ideaal langs een rivier ? Er zijn daar nog andere weggebruikers hoor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2013, 08:49   #19
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Waarom is dat ideaal langs een rivier ? Er zijn daar nog andere weggebruikers hoor.
Er zal eerst een rolstoelgebruiker in de Schelde moeten geknotst worden voor dat men die gejaagde nietsontzieners zal beteugelen.
Oud 13 juli 2013, 12:21   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn zeker (gepassioneerde) wielertoeristen die pro ribbelstroken zijn op een jaagpad en uitleggen waarom:

Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...-Schelde.dhtml

Pro of contra de ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde?

OPINIE − 12/07/13, 09u40

Ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde, de zogenaamde pelotonremmers, moeten een einde maken aan klachten over 'wielerterroristen'. Jonas Heyerick (contra) en Björn Rzoska (pro) verschillen alvast van mening over dit initiatief van de Vlaamse overheid.

PRO: JE BENT NU EENMAAL NIET ALLEEN

"Het zal u misschien verwonderen, maar ik ben voor. Ondanks het feit dat ik graag in een peloton rij dat snelheid ontwikkelt. Maar een jaagpad is iets anders", schrijft Björn Rzoska (Groen), Vlaams Parlementslid en gepassioneerd wielertoerist.

Ik beken. Ook ik bestijg minimaal één keer per week een koersfiets. In een glitterpakje, jawel. En maal dan graag op zijn minst 100 kilometer. Liefst met wat klimwerk. Tegen een aanvaardbaar tempo.

Ik beken nog iets. Ook ik ben bezig met de laatste nieuwe ontwikkelingen op vlak van versnellingsapparaten, kaders van carbon en wetenschappelijke trainingsmethoden.

Nog een bekentenis. Ook ik geniet van koersen in een peloton. Op de flanken van de Berendries, de Rozier of Alpe d'Huez. En ik besef maar al te goed dat wielertoeristen - sommigen gebruiken consequent het veroordelende 'wielerterroristen' - geen al te beste reputatie hebben als het aankomt op rekening houden met andere weggebruikers. Of met het verkeersreglement.

Afdwingen

Rammelstroken godbetert. Op de jaagpaden. Het zal u misschien verwonderen, maar ik ben voor. Ondanks het feit dat ik graag in een peloton rij dat snelheid ontwikkelt. Maar een jaagpad is iets anders. Daar ontmoeten verschillende gebruikers elkaar, zeker op het moment dat de zon van de partij is. Op dat moment mijd ik als wielertoerist de jaagpaden. Om wandelaars niet te storen. En als het dan toch niet anders kan, dan pas ik mijn snelheid aan. Logisch, gezien ik ook verwacht dat een autobestuurder rekening houdt met een peloton op de weg.

Weinig wielertoeristen weten dat je niet sneller dan 30 kilometerper uur mag op een jaagpad. En dat mag je afdwingen. De rammel- of ribbelstroken zijn bovendien ook een instrument om de groeiende groep elektrische fietsers wat binnen de perken te houden. Begrijp me niet verkeerd, niets tegen een elektrische fiets. Dankzij de elektrische fiets kan een hele groep mensen opnieuw fietsen en dat juich ik toe. Maar we mogen ook niet blind zijn voor de andere kant van de medaille: nog deze week op het jaagpad in Temse langs de Schelde, kruiste ik een jongedame op een elektrische fiets die meer dan 30 per uur reed. Ik had overigens de indruk dat het meer de fiets was die met de bestuurster reed dan andersom. Die groeiende groep nieuwe weggebruikers verdient een duidelijk kader in de wegcode, om ongelukken te vermijden.

Dan maar naar Nederland
Langs de andere kant heb ik begrip voor de vele wielertoeristen die in het jaagpad een uitnodiging zien om eens door te trekken. Welke alternatieven hebben ze? Weinig of geen. Er is immers één rode draad doorheen de vele georganiseerde toertochten die vele duizenden wielertoeristen in het koersseizoen rijden. De kwaliteit van de wegen en de fietspaden in Vlaanderen laat vaak te wensen over. Als ik met de koersfiets naar Brussel rij, dan kan ik over een afstand van 60 kilometer zonder probleem een lijstje geven van fietspaden die ik onderweg trotseer en overleef, waar een automobilist, mochten het rijstroken zijn, nooit over zou willen rijden.

Ik beken nog een laatste iets. Zelf trek ik vaak naar Nederland. Eerst rammel ik tien kilometer op slechte fietspaden, maar eens op grondgebied Axel rij ik als het ware in een fietsparadijs: wegen zonder putten, afgescheiden fietspaden die aangenaam bollen en stroken waar je als wielertoerist zonder problemen de gashendel kunt opentrekken.

Zonder andere weggebruikers te hinderen. Minister Crevits belooft al jaren beterschap, maar mijn ervaring als fietser is dat er op dit terrein in Vlaanderen nog een pak werk is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be