![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() Gesplitste sportbeleiden zijn zeker en vast contraproductief in een domein waar nu juist de eendracht en de teambuilding, de grootte van de "visvijver" om talent uit op te vissen, en een duidelijke sportondersteuning de grote springplanken zijn naar prestatie.
In Vlaanderen kan elke neut met een diploma 500m schoolslag zich opwerpen als trainer of als zwemleerkracht voor jonge kinderen. Tja, op die manier ga je natuurlijk geen professionalisme kweken... Verder worden de regels voor de sport internationaal vastgelegd. Een club kan zijn vrijheid in beleid even goed krijgen in een unitair als in een gesplitst stelsel. Alles bij elkaar genomen: een gesplitst sportbeleid heeft geen enkele meerwaarde t.o.v. een unitair. Middelen, slagkracht,... worden kleiner, en er wordt niet meer aangevangen met dat departement dan vroeger. België heeft nog lang te recupereren van het federaliseringsfiasco.
![]() |
#22 |
Schepen
|
![]() Tja das uw mening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Perfecte tweetaligheid is niet vereiste nummer één en moet dat niet worden. Kijk naar Justine. Sport is niet taalgebonden, dat doe je gewoon. Nog nooit voetbal gespeeld met anderstaligen? Dat werkt perfect.
Eén nationale school voor alle Belgische atleten uit dezelfde sporttak is wel een must voor een klein land. Frankrijk heeft nota bene al méér dan 20 medailles. En Nederland? Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 augustus 2004 om 14:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Public energy : 22 augustus 2004 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Van een kundige Franstalige trainer kan men veel meer leren dan van een klungelende Vlaamse kwalificatieloze amateur. Dhr. Rodriguez, coach van Henin-Hardenne, spreekt ook maar Frans met een zeer zwaar accent. De beste muziekleerkrachten vindt men meestal ook in het Oostblok of in Frankrijk. Ik heb reeds vele vrienden naar zulke leerkrachten zien trekken, niet om de taal, maar om de kundige bezieling. Daarvoor is geen taal nodig. Verschillende individuen vereisen een verschillende aanpak, inderdaad. Ga je dan ook om de splitsing van de Vlaamse sportbonden in gemeentelijke sportbonden pleiten? Het fantastische aan de mens is dat hij kan omgaan met verschillen. Een eenheid in verscheidenheid is nodig in sport, muziek, en andere disciplines, om daarin ook de nodige houvast, continuiteit, eenvormigheid in normen, etc... te bekomen. Maar niets houdt de Vlaming tegen om zich vrij te bewegen in België, om zich vrij een stijl in lesgeven of coaching aan te meten... wat was het probleem eigenlijk?
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard ga je op die manier het talent, dat al op jonge leeftijd opgevist moet worden, vaak niet tijdig kunnen opmerken en gepast ondersteunen... Wie zegt dat perfecte tweetaligheid in een unitair België vereiste wordt? Voor meertaligheid zal wel gezorgd worden in de scholen, dat zou genoeg moeten zijn om in de sport de nodige uitleg te kunnen doen aan de leerlingen. En ook als de leerlingen meerdere talen verstaan, is er dus geen probleem: men vindt wel een taal die men beide verstaat. En weet men niet onmiddellijk wat iets betekent, dan vraagt men verduidelijking en dan weet men het ook. We hebben het over coaching, niet over droog les krijgen in aula's van 1000 man.
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard versta je niet alles. Als je iets niet verstaat, dan vraag je uitleg aan je coach, of dan probeer je langs het Engels of het Duits jezelf duidelijk te maken. Het resultaat is hetzelfde. Verder draait het in sportcoaching, net zoals in de muziek, grotendeels ook om bezieling, een element dat geen taal vraagt. Nuances kan men veel beter leggen in gelaatsuitdrukkingen dan in woorden, wordt mij via mijn ervaringen in de muziek ook duidelijk. Ook al iets waarvoor men geen taal nodig heeft. En ik mag aannemen dat een aankomend sporttalent de termen die op zijn sport betrekking hebben, in verschillende talen kent. Een beetje muzikant weet ook dat een kruis een "dièse" is of een "sharp" of een "kreuz" of een "diesis".
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Public energy : 23 augustus 2004 om 02:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waaw. De keizer van china zit hier op het forum.
![]()
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Griekenland (10.647.529 ) b.v. heeft ongeveer evenveel inwoners als België (10.348.276) en 9 medailles waaronder 5 gouden. Hoe doen ze dat? Bron: http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |