Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2013, 14:27   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yuan Ching Hsu Bekijk bericht
Er was een tijd dat Vlamingen trots waren op hun talenknobbel. Kortzichtig regionalisme dreigt ons dommer te maken. We hebben drie landstalen. Ik vind dat alle Belgen alle drie de talen zouden moeten leren. Engels kan men er nog bij nemen als vierde taal.

Als ik me in internationaal gezelschap bevind, ben ik trots dat ik naast mijn moedertaal behoorlijk wat Frans en Duits en Engels spreek.
Laat maar. Met het Vlaams-Nationalisme moeten we geen rekening nemen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:28   #22
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vic Van Aelst is een bekrompen man die Franstaligen niet kan verdragen. Op de VRT zei hij dat zich "ongerust" met al die Franstaligen in Asse, Zellik, Ninove, Aalst, enz.................voelde - "Ze zitten overal" - alsof dit het einde van de wereld was. Wat een Van Aelst moet begrijpen, is dat iedereen het recht heeft te gaan leven waar hij/ze wil.
Feit: niet iedereen kan zomaar gaan leven waar hij wil.

Van Aelst doelde op de verfransing, Franstaligen verlaten steeds meer Brussel en komen in de rand terecht. Als ze daar komen wonen moeten ze Nederlands leren en dat doen ze vaak niet, omdat de Franstalige politici hen daar niet toe aansporen, in tegendeel, de Franstalige partijen willen al die gemeenten annexeren.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:29   #23
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Er was een tijd dat Vlamingen trots waren op hun talenknobbel. Kortzichtig regionalisme dreigt ons dommer te maken. We hebben drie landstalen. Ik vind dat alle Belgen alle drie de talen zouden moeten leren. Engels kan men er nog bij nemen als vierde taal.

Als ik me in internationaal gezelschap bevind, ben ik trots dat ik naast mijn moedertaal behoorlijk wat Frans en Duits en Engels spreek.
Groot gelijk.
En voor de Franstaligen volstaat natuurlijk het Frans.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:32   #24
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En wordt er van u verwacht dat u Nederlands in Duitsland en Frankrijk spreekt? Dat vooral Franstaligen zelfs geen interesse tonen in andere talen is natuurlijk niet kortzichtig.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:32   #25
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
Groot gelijk.
En voor de Franstaligen volstaat natuurlijk het Frans.
Uw onderschrift is grappig. Hebben ze hem toevallig niet gevraagd hoeveel succes de films met hem in Wallonië hebben?

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 7 september 2013 om 14:33.
Oud 7 september 2013, 14:34   #26
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Door de blinde haat vanwege een bepaalde Vlaanderen tegenover het Frans en de Franstaligen?
Grapjas! De haat zit aan Franstalige kant..

Zoals in de op aangehaald, Franstaligen zullen dan niet anders kunnen dan Nederlands leren als ze zich komen vestigen in Vlaanderen. Verboden instellen om aan loketten Frans te spreken is onzin en op termijn totaal onhoudbaar.

Het federale niveau verliest zijn relevantie. Het is voor de Vlamingen van morgen geen noodzaak om goed Frans te kennen. Engels en Spaans zijn belangrijker in de wereld van morgen.
Oud 7 september 2013, 14:35   #27
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Door de blinde haat vanwege een bepaalde Vlaanderen tegenover het Frans en de Franstaligen?
neen, gewoon omdat je met Engels heel de wereld kan rondreizen, je overal verstaanbaar kan maken. Met Frans kan je door Frankrijk trekken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:36   #28
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Als dat zo zou zijn dan zouden we geen Frans leren van in de kleuterklas, de walen daarentegen ...
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:38   #29
Yuan Ching Hsu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En wordt er van u verwacht dat u Nederlands in Duitsland en Frankrijk spreekt? Dat vooral Franstaligen zelfs geen interesse tonen in andere talen is natuurlijk niet kortzichtig.
Het gaat niet over wat van mij wordt verwacht. Als jij geen Frans spreekt, dan heeft een Waal die de moeite niet heeft gedaan om Nederlands of Engels te leren pech. Ik verwacht niet dat jij als Vlaming Frans spreekt.

Lees nog eens mijn reactie. Ik vind dat iedere Belg alle landstalen zou moeten leren. Ik merk dat er meer interesse komt voor het Nederlands in Wallonië. Vijftien jaar geleden kwam ik amper Franstaligen tegen die Nederlands spraken. Dat is vandaag wel anders, dat terwijl Nederlandstaligen minder en minder Frans spreken.

Je hebt het vooral over trots. Je ben te trots om Frans te spreken, zoals veel Franstaligen het te min vinden om Nederlands te spreken. Ik vind dat belachelijk. Meerdere talen spreken is een verrijking, een voordeel, iets positiefs.
Yuan Ching Hsu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:39   #30
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Grapjas! De haat zit aan Franstalige kant..

Zoals in de op aangehaald, Franstaligen zullen dan niet anders kunnen dan Nederlands leren als ze zich komen vestigen in Vlaanderen. Verboden instellen om aan loketten Frans te spreken is onzin en op termijn totaal onhoudbaar.

Het federale niveau verliest zijn relevantie. Het is voor de Vlamingen van morgen geen noodzaak om goed Frans te kennen. Engels en Spaans zijn belangrijker in de wereld van morgen.
We leven in België en in België heeft men drie landstalen, waaronder het Frans. Het is dus heel belangrijk voor Vlamingen Frans te kennen. Zo simpel is het.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:42   #31
Yuan Ching Hsu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
neen, gewoon omdat je met Engels heel de wereld kan rondreizen, je overal verstaanbaar kan maken. Met Frans kan je door Frankrijk trekken.
Dat is waar, alhoewel je met Engels natuurlijk niet ver komt in Frankrijk De alomtegenwoordige kennis van het Engels wordt overschat. Ga maar eens op reis naar Oost- of Zuid-Europa. Zodra je de grote steden verlaat spreekt amper iemand een tweede taal.

Met Frans kan je wel ook door Afrika trekken.
Oud 7 september 2013, 14:47   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We leven in België en in België heeft men drie landstalen, waaronder het Frans. Het is dus heel belangrijk voor Vlamingen Frans te kennen. Zo simpel is het.
Belgie heeft drie gewesten met ieder hun eigen ENIGE officiële taal.

Ik hoef helemaal geen Frans te spreken omdat ik Belg ben, net zomin als de Waal voor mijn part Nederlands moet spreken omdat hij Belg is. Raar dat U dat ook niet vindt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 7 september 2013, 14:48   #33
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met Frans kan je wel ook door Afrika trekken.
Ik bezoek liever de voormalige Engelse koloniën...

Oud 7 september 2013, 14:49   #34
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik bezoek liever de voormalige Engelse koloniën...
En de voormalige Portugese dan?
Oud 7 september 2013, 14:54   #35
Yuan Ching Hsu
Vreemdeling

Standaard

ik vind het gewoon raar en vooral erg dat het beheersen van een tweede taal als iets slechts wordt gezien. Meerdere talen kunnen spreken is positief. Wees daar nu toch eens trots op. Het lijkt wel of sommigen hier zich schamen omdat ze Frans kunnen spreken.
Oud 7 september 2013, 14:56   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een Vlaming in Europa en in de wereld spreekt drie of vier talen.

Punt aan de lijn.

Waarom het Frans al tweede taal behouden in het onderwijs? Omdat we om die taal aan te leren meer moeite moeten doen dan voor het Engels.

Of het zal helpen om drietalig te blijven?
Ik betwijfel het.

't Schijnt dat het Frans van Turtelboom echt beneden alle peil is.
Hou je maar vast voor komende jongere ministers.

Zijn we echt zo goed in Engels ?
Ik zal mijn white hemd eens aandoen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 14:58   #37
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vind het gewoon raar en vooral erg dat het beheersen van een tweede taal als iets slechts wordt gezien. Meerdere talen kunnen spreken is positief. Wees daar nu toch eens trots op. Het lijkt wel of sommigen hier zich schamen omdat ze Frans kunnen spreken.
Dat is idd héél raar.. Hoe komt het toch dat Franstalige Belgen geen tweede taal willen kennen? En dan nog de taal van de meerderheid van de bevolking van het land waar ze zo van houden? Ik snap het niet..

Laatst gewijzigd door mvd : 7 september 2013 om 14:59.
Oud 7 september 2013, 15:00   #38
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is idd héél raar.. Hoe komt het toch dat Franstalige Belgen geen tweede taal willen kennen? En dan nog de taal van de meerderheid van de bevolking van het land waar ze zo van houden? Ik snap het niet..
Goede vraag.

Maar ja, den domme Vlamingk met zijn talenknobbel ook.
Oud 7 september 2013, 15:02   #39
Yuan Ching Hsu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het is een algemene uitspraak. Het geldt voor iedereen. Een tweede en zelfs een derde taal spreken is iets positiefs, iets om trots op te zijn of je nu Vlaming, Waal of Spanjaard bent.
Oud 7 september 2013, 15:17   #40
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Natuurlijk krijgen ze geen Nederlandse les, meestal enkel in het middelbaar als keuzevak. In Vlaanderen krijgen we Frans vanaf de kleuterklas.

Nederlanders begrijpen dat niet als ik ze dat zeg, voor hen zou het logisch zijn dat beide kanten elkaars taal zou leren.
Dan is het toch niet moeilijk? Gewoon geen Frans onderwijs meer op de lagere scholen in Vlaanderen en als keuzevak op de middelbare scholen. Frans eventueel vervangen door het Engels op de lagere scholen.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be