Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2013, 23:17   #21
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik betwist ook niet dat mensen die architectuur nog steeds appreciëren, maar het blijft "erfgoed". Het is als het oude vel van een slang: dat vel vertelt ons iets over de slang die enkele eeuwen geleden in onze contreien leefde, maar bitter weinig over de identiteit van die slang anno 2013. De cultuurschok die iemand beleeft als hij werkelijk naar de hoogdagen van de barok zou reizen, zou niet kleiner zijn dan de cultuurschok die hij beleeft als hij zich vandaag naar een gemiddeld islamitisch land begeeft. Ik begrijp het gedweep van Vrolijk Op Vrijdag met die bouwstijlen uit het verleden dan ook niet. Hoe wil hij dat we de Europese cultuur - cultuur als een vitalistisch gegeven van hier en nu - omarmen als hij daarvoor een beroep moet doen op een dood verleden?
De parabel van het Vel en de Slang, door Den Duisteren Duikboot.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 23:20   #22
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen, er zit ongelooflijk veel nep tussen die kastelen. In de loop van de 19e eeuw werd er in het VK ongelooflijk veel verbouwd. Dat was de tijd van de Oxfordbeweging, het opnieuw waarderen van de gotiek... Heel wat "lords" lieten dan ook hun kasteel naar de normen van de neogotiek aanpassen.

Het is als Brugge: het oogt mooi, maar het is nep. Deze gebouwen geven ons geen beeld van de middeleeuwse architectuur, maar wel van het romantisch beeld dat de 19e eeuwse mensen hebben van die kunstvorm.
Inderdaad Jan, maar toch zijn ze mooie stijlen, en ze vertellen dan wel niks over de middeleeuwse gothiek, ze vertellen des te meer over de toenmalige periode (de romantiek). Als ik in Antwerpen Centraal kom, vind ik dit veel mooier dan dat moderne station in Luik.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 23:25   #23
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Inderdaad Jan, maar toch zijn ze mooie stijlen, en ze vertellen dan wel niks over de middeleeuwse gothiek, ze vertellen des te meer over de toenmalige periode (de romantiek). Als ik in Antwerpen Centraal kom, vind ik dit veel mooier dan dat moderne station in Luik.
Hmm, de Romantiek...
Ik krijg zin om daar eens een draad over te starten.
Oud 22 september 2013, 23:30   #24
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik had graag gehad dat onze bouwstijlen, kledingstijlen en meubelstijlen wat meer op die van toen geleken. Toen kleedde men zich stijlvol. Nu is het zoals Bart De Wever ooit in een column schreef: "wie tegenwoordig rebels wil zijn, moet een maatpak aandoen en naar klassieke muziek luisteren." Grappig genoeg, wat zien we nu: veel jeugd kleed zich weer chiquer, sjofel is niet zo in meer.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 11:04   #25
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Helblinghaus, Innsbruck

J. Pachelbel - Kanon und Gigue in D-Dur für drei Violinen und Basso Continuo

Kasteel Eggenberg, Graz

Oud 25 september 2013, 10:28   #26
Dennis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen, er zit ongelooflijk veel nep tussen die kastelen. In de loop van de 19e eeuw werd er in het VK ongelooflijk veel verbouwd. Dat was de tijd van de Oxfordbeweging, het opnieuw waarderen van de gotiek... Heel wat "lords" lieten dan ook hun kasteel naar de normen van de neogotiek aanpassen.

Het is als Brugge: het oogt mooi, maar het is nep. Deze gebouwen geven ons geen beeld van de middeleeuwse architectuur, maar wel van het romantisch beeld dat de 19e eeuwse mensen hebben van die kunstvorm.
Het is niet nep, het is ECHT. Echt 19de eeuws, echte neo-stijlen. Waarom zou iets uit de Middeleeuwen moeten stammen om 'echt' te zijn.
Is renaissancearchitectuur ook nep omdat het bouwelementen ontleend aan de klassieke oudheid?
Het neo-classicisme bv. La Madeleine in Parijs zal u dan al wel helemaal een neppe bouwstijl vinden.
Hoe staat u dan tegenover het eclecticisme?

En is het dan nog wel te verantwoorden om heden ten dagen BAUHAUS architectuur neer te poten, want dat is ook al zijn tijd voorbij.

Laatst gewijzigd door Dennis : 25 september 2013 om 10:29.
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2013, 11:31   #27
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Het is niet nep, het is ECHT. Echt 19de eeuws, echte neo-stijlen. Waarom zou iets uit de Middeleeuwen moeten stammen om 'echt' te zijn.
Is renaissancearchitectuur ook nep omdat het bouwelementen ontleend aan de klassieke oudheid?
Het neo-classicisme bv. La Madeleine in Parijs zal u dan al wel helemaal een neppe bouwstijl vinden.
Hoe staat u dan tegenover het eclecticisme?

En is het dan nog wel te verantwoorden om heden ten dagen BAUHAUS architectuur neer te poten, want dat is ook al zijn tijd voorbij.
Madeleine heeft voor mijn gevoel lelijke verhoudingen. Waarom zou een kerk de vorm moeten hebben van een Griekse tempel? Het is nabootsing om verkeerde redenen en dus kitsch.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2013, 21:31   #28
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Oud 30 september 2013, 21:42   #29
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Slot Augustusburg, Brühl, Rijnland (D).

Alessandro Scarlatti - Toccata voor clavecimbel in G mineur (de witte pruiken en baljurken moet u er zelf bij denken).

Oud 6 oktober 2013, 14:29   #30
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Om die reden zou de dodelijke saaiheid en grauwe verveling van onze eigentijdse betonnen constructies van gewapend beton wel eens het gevolg kunnen zijn van het ontbreken van cultuurbepalende factoren als inspiratie en verbeeldingskracht die tegelijk met de opium, het moederkoorn en de hennep uit het dagelijkse leven zijn verdwenen. Slaapsteden, Vinex-wijken, torenflats, winkelharten, universiteitscentra, academische ziekenhuizen en kantoorparken zin treurige producten van de verdorde geesten die het al een tijdlang met uitsluitend koffie, tabak en alcoholische dranken - incidenteel uitgebreid met het geestverhardende cocaïne of 'witte neus' - hebben moeten doen. Klukhuhn

't Wordt tijd dat er terug moederkoorn in't brood gedraaid word zoals weleer. De rechtelijnenfetisch zal rap over zijn. dagelijkse dosis LSD

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 6 oktober 2013 om 14:40.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 20:22   #31
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=Kpqm1hxgH-w

Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 12:06   #32
Thuleander

Standaard

Intussen voeren de Modernen de strijd tegen de authentieke Europese cultuur uit het pre-multiculturele tijdperk weer wat op.
In Zweden moet een Barok schilderij eraan geloven.
Aanstootgevend want te naakt, te vrouwelijk, te dit, te dat en wellicht vooral te blank.

http://www.thecommentator.com/articl...ts_and_muslims

Of het barokke schilderij vervangen zal worden door een modern, politiek correct kunstwerk zoals een pot mosselen of een cloacamachine werd nog niet bevestigd.
Oud 27 december 2013, 22:48   #33
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Weer een "Vroeger was het Velen Beter" draad...
Dat is het punt niet. Het gaat gewoon om waardering. Het punt is trouwens, dat we nog veel kunnen leren uit Europa's rijke geschiedenis. En dat is ook belangrijk om de situatie vandaag juist te kunnen inschatten. Als je de rijke geschiedenis van Europa niet kent, dan kan je niet begrijpen wat er vandaag allemaal gebeurt.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 22:55   #34
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Ik had graag gehad dat onze bouwstijlen, kledingstijlen en meubelstijlen wat meer op die van toen geleken. Toen kleedde men zich stijlvol. Nu is het zoals Bart De Wever ooit in een column schreef: "wie tegenwoordig rebels wil zijn, moet een maatpak aandoen en naar klassieke muziek luisteren." Grappig genoeg, wat zien we nu: veel jeugd kleed zich weer chiquer, sjofel is niet zo in meer.
Awel, daarnet zag ik op deredactie.be een heel mooie foto. Het ging over mannen die "slachtoffer" zijn van vrouwen die gaan shoppen. Er stond een foto bij van iemand die heel mooi gekleed was, vond ik. Dat wat kledij betreft. Wat betreft klassieke muziek... Tja... Jammer genoeg zenden TMF en JIM TV gewoonlijk rommel uit. Nu waardeer ik klassieke muziek meer dan vroeger, bij gebrek aan iets beters op T.V.
Oud 27 december 2013, 22:56   #35
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Intussen voeren de Modernen de strijd tegen de authentieke Europese cultuur uit het pre-multiculturele tijdperk weer wat op.
In Zweden moet een Barok schilderij eraan geloven.
Aanstootgevend want te naakt, te vrouwelijk, te dit, te dat en wellicht vooral te blank.

http://www.thecommentator.com/articl...ts_and_muslims

Of het barokke schilderij vervangen zal worden door een modern, politiek correct kunstwerk zoals een pot mosselen of een cloacamachine werd nog niet bevestigd.
Heb een tijdje geleden die foto gezien van Dresden. Als ik mij goed herinner was 't een foto van Dresden. In ieder geval, ze hebben nu een moderne brug... En vorig jaar was er natuurlijk die kerstboom op de grote markt in Brussel...
Oud 27 december 2013, 23:02   #36
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik betwist ook niet dat mensen die architectuur nog steeds appreciëren, maar het blijft "erfgoed". Het is als het oude vel van een slang: dat vel vertelt ons iets over de slang die enkele eeuwen geleden in onze contreien leefde, maar bitter weinig over de identiteit van die slang anno 2013. De cultuurschok die iemand beleeft als hij werkelijk naar de hoogdagen van de barok zou reizen, zou niet kleiner zijn dan de cultuurschok die hij beleeft als hij zich vandaag naar een gemiddeld islamitisch land begeeft. Ik begrijp het gedweep van Vrolijk Op Vrijdag met die bouwstijlen uit het verleden dan ook niet. Hoe wil hij dat we de Europese cultuur - cultuur als een vitalistisch gegeven van hier en nu - omarmen als hij daarvoor een beroep moet doen op een dood verleden?
Wel, die gebouwen, dat is wat overblijft. Voor de rest... Herinner mij wel de komische reeks "You rang my lord?" Voor mij is dat iets dat ik alleen maar ken van op T.V., maar zoiets (met die verschillende klassen of standen), dat heb ik nooit meegemaakt. Tegenwoordig verandert er zoveel op korte tijd...
Oud 27 december 2013, 23:04   #37
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
t'is niet echt mijn ding, maar dat waren nog eens architecten !!!!!!
Vroeger bestond er nog "kwaliteit", maar nu...
Oud 27 december 2013, 23:10   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Is symmetrie zo'n belangrijk kenmerk van de barok?, vraag ik me af. (zie lijstje van de OP)

Rubens is niet symmetrisch, en de symmetrie in de barokarchitectuur die zag men in eerdere perioden toch ook in Europa. De symmetrie is iets wat de architectuur, ook onder de barok, bleef kenmerken. Is dat niet correcter gezegd? De golvende lijn van de barok lijkt me juist stap in de richting van de vrijheid die de niet symmetrische, de minder gecontroleerde, geest kenmerkt.

Het woord barok zou blijkbaar ook terug te brengen zijn op het Spaanse barrueco, een onregelmatig gevormde parel.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 december 2013 om 23:11.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 23:35   #39
Stefanie
Minister-President

Standaard

Lap. Ik zie hier juist dat bord op de Brouckère in Brussel. Op dat bord tellen ze af tot 2014. Het contrast met die gevel is nogal groot. Da's het minste dat je kan zeggen.
Oud 28 december 2013, 00:09   #40
Thuleander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Is symmetrie zo'n belangrijk kenmerk van de barok?, vraag ik me af. (zie lijstje van de OP)

Rubens is niet symmetrisch, en de symmetrie in de barokarchitectuur die zag men in eerdere perioden toch ook in Europa. De symmetrie is iets wat de architectuur, ook onder de barok, bleef kenmerken. Is dat niet correcter gezegd? De golvende lijn van de barok lijkt me juist stap in de richting van de vrijheid die de niet symmetrische, de minder gecontroleerde, geest kenmerkt.
Misschien werd de symmetrie nog nadrukkelijker dan voorheen.
Vooral in tuinen en gevels van paleizen (bijv. Versailles).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be