Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2013, 06:57   #21
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Ik denk dat je het nog steeds niet door hebt hoor,
Het moet absoluut niet “gedreven” zijn, herlees gewoon nog eens patrickve's post hierboven, specifiek het deel over een heel groot universum.
Da's zo wat de samenvatting van de zwakke vorm van het antropisch principe.
Trouwens, tegenwoordig wordt dat "heel groot heelal" uitgebreid tot "heel veel heel grote heelallen" (in een multiversum).
De kans dat ergens in 1 van die heel grote helallen de condities juist zijn voor jou om te bestaan en jezelf te kunnen verwonderen over hoe goed het allemaal in elkaar zit is dus helemaal niet zo klein, het zou eerder vreemd zijn moest dit niet het geval zijn.

En dan heb je de sterke versie die zegt dat de vraag zelf zinloos is gezien de mogelijkheid om de vraag te stellen het antwoord is.
De sterke vorm wordt vaak geassocieerd met de Kopenhageninterpretatie van de kwantummechanica die zegt dat iets niet bestaat zolang het niet waargenomen wordt.
Ik zal dan maar slecht engels kunnen. Maar mijn vraag blijft open. Het hoeft niet persé gedreven te zijn, akkoord. Maar waar komt het dan vandaan?
Dat iets pas bestaat als we er naar kijken is naar mijn bescheiding mening zever. De stoel staat er altijd, ook als ik deze de rug toekeer. De meubelmaker heeft die stoel gemaakt en die zal er staan tot haar bittere eind.
Multiversa is een andere discussie die eigenlijk losstaat hiervan. Mij gaat het om synchroniciteit. Hoe dingen zo in mekaar kunnen lopen dat het in bepaalde situaties meer dan toeval alleen is. Is dat een kracht? Als mensen zich bewust worden van die kracht, wat kunnen ze ermee doen?

Er is een energie/kracht heftig bezig met zijn, we kunnen daar niet naastkijken. Ik wil daar dichterbij komen en desnoods het netvlies van mijn ogen verbranden.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be