Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2013, 23:28   #21
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dempers opmerking is terecht, daar dergelijke initiatieven illustreren dat bepaalde mensen uit West-Vlaanderen zich willen voordoen als mensen die intellectueel niet in staat zijn een bepaalde standaardtaal zich eigen te maken. M.a.w. het toont een zeker defaitisme aan.
Ik kan mij als Westvlaamstalige voorstander van een Westvlaams streektaalstatuut nochtans goed uitdrukken in het Nederlands, hoor.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 oktober 2013 om 23:28.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 23:28   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
In het beste geval is Nederlands een mengdialekt van (West)Vlaams, Brabants en Hollands. Dat Westvlaams een dialekt van het Nederlands is, is een belgicistisch/flamingantisch dogma.
Algmeen Nederlands is geen mengvorm, maar een in de geschiedenis ontwikkelde standaardtaal.

Dat West-Vlaams een dialect is van het de Nederlandse taal is een algemeen aanvaard gegeven door de taalkundigen, ongeacht hun nationaliteit of politieke overtuiging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 23:29   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan mij als Westvlaamstalige nochtans goed uitdrukken in het Nederlands, hoor.
Ik ook.

Dus is er geen nood aan initiatieven waarbij men doet alsof West-Vlamingen geen AN met anderstaligen zouden weten te spreken.
Oud 2 oktober 2013, 23:31   #24
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Algmeen Nederlands is geen mengvorm, maar een in de geschiedenis ontwikkelde standaardtaal.

Dat West-Vlaams een dialect is van het de Nederlandse taal is een algemeen aanvaard gegeven door de taalkundigen, ongeacht hun nationaliteit of politieke overtuiging.
In het Westvlaams worden werkwoorden anders vervoegd dan in het Nederlands. en in het Westvlaams kun je -in tegenstelling tot het Nederlands- de woorden "joa" (ja) en "nè" (nee) vervoegen. reden genoeg om het als een aparte streektaal te beschouwen. Taalkundigen zeggen trouwens zelf dat een taal een dialekt met een leger en een vloot is : het is het dialekt van een heersende elite.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 oktober 2013 om 23:32.
Oud 2 oktober 2013, 23:32   #25
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Wat zijn de andere redenen?
Ik zou u daar een uitgebreide bloemlezing over kunnen geven, maar daar heb ik momenteel geen zin in. Het is kort samen te vatten als "het klikt niet", maar dan op alle vlakken. Ze hebben een bepaalde mentaliteit die ik niet kan verdragen. Een gigantische dikke nek en een ego van gewapend beton. Door en door vals, achterbaks en hebzuchtig. Overal waar ze opduiken in mijn leven ontstaan er problemen. Het is eigenlijk best wel bizar te noemen.

Raar maar waar, West-Vlamingen duiken ook geregeld op in de multiculturele problematiek. Een school in Kortrijk die actie voert voor Navid. Een West-Vlaamse werkgever die Navid terug naar België wil halen met een werkvergunning. Doe daar bovenop de interne problemen van het Vlaams Belang van een tijdje geleden, waar een voorzitter een partij wil verruimen vanuit zijn bed. Ik lust dat volk niet.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 23:34   #26
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het Westvlaams worden werkwoorden anders vervoegd dan in het Nederlands.
En keer op keer bewijs je mijn stelling met deze achterlijke prietpraat. Er is toch werkelijk een defect in het hoofd van die arrogante strontboeren. West-Vlamingen zijn knettergek.
Oud 2 oktober 2013, 23:35   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het Westvlaams worden werkwoorden anders vervoegd dan in het Nederlands. en in het Westvlaams kun je -in tegenstelling tot het Nederlands- de woorden "joa" (ja) en "nè" (nee) vervoegen. reden genoeg om het als een aparte streektaal te beschouwen. Taalkundigen zeggen trouwens zelf dat een taal een dialekt met een leger en een vloot is : het is het dialekt van een heersende elite.
Neen, dat is geen reden genoeg. Kijk maar eens naar de verschillen binnen het Duitstalig gebied. Daar is de taalafstand tussen bijvoorbeeld de standaardtaal en pakweg het dialect van Wallis honderdmaal groter dan tussen West-Vlaams en AN (u blijft "Nederlands" verwarren met "AN" - ondertussen een uiting van slechte wil). Toch zien ook de Zwitsers zich als sprekers van het Duits.

AN is al lang niet meer "het dialect van een heersende elite". In onze tijden van democratisering is de standaardtaal veel meer verspreid dan weleer. U blijft ergens hangen in de tijd.
Oud 2 oktober 2013, 23:36   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
En keer op keer bewijs je mijn stelling met deze achterlijke prietpraat. Er is toch werkelijk een defect in het hoofd van die arrogante strontboeren. West-Vlamingen zijn knettergek.
Waarom velt u zo'n oordeel? Hoe pas ik, als West-Vlaming, in dat beeld van u?
Oud 2 oktober 2013, 23:39   #29
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom velt u zo'n oordeel? Hoe pas ik, als West-Vlaming, in dat beeld van u?
Jij hebt in de draad over de wielerterroristen al ruimschoots bewezen dat je West-Vlaming bent.
Oud 2 oktober 2013, 23:45   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij hebt in de draad over de wielerterroristen al ruimschoots bewezen dat je West-Vlaming bent.
Hoezo? De Fietsersbond keurde die ribbelstroken af. Is de voorzitter van de Fietsersbond dan een West-Vlaming?

Ik zie geen enkel verband.
Oud 2 oktober 2013, 23:49   #31
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou u daar een uitgebreide bloemlezing over kunnen geven, maar daar heb ik momenteel geen zin in. Het is kort samen te vatten als "het klikt niet", maar dan op alle vlakken. Ze hebben een bepaalde mentaliteit die ik niet kan verdragen. Een gigantische dikke nek en een ego van gewapend beton. Door en door vals, achterbaks en hebzuchtig. Overal waar ze opduiken in mijn leven ontstaan er problemen. Het is eigenlijk best wel bizar te noemen.
Je zou ook kunnen stellen dat Westvlamingen niet onderdanig zijn en ondernemingszin hebben door hun geschiedenis van verre vorsten die er hun oorlogen kwamen uitvechten, en de plaatselijke bevolking belastingen lieten betalen om hun paleizen en oorlogen te betalen terwijl de plaatselijke bevolking honger leed. Voor de toenmalige heersers waren de opstandige Westvlaamse boerkes de allochtonen van toen waarop ze neerkeken. Alleen door hard werken konden ze overleven, want niemand gaf om hen. Daarom hebben Westvlamingen een centrumfobie en ondernemingszin. Als ze wantrouwig zijn komt dit omdat ze daar in hun geschiedenis ook reden toe hadden.

Citaat:
Raar maar waar, West-Vlamingen duiken ook geregeld op in de multiculturele problematiek. Een school in Kortrijk die actie voert voor Navid. Een West-Vlaamse werkgever die Navid terug naar België wil halen met een werkvergunning. Doe daar bovenop de interne problemen van het Vlaams Belang van een tijdje geleden, waar een voorzitter een partij wil verruimen vanuit zijn bed. Ik lust dat volk niet.
Westvlamingen waarderen hard werken. Daarom kunnen ze uiteindelijk meer respekt opbrengen voor een hardwerkende vreemdeling die zijn steentje bijdraagt dan voor een OCMW-nazi of een andere autochtoon die op zijn lui gat zit. Westvlamingen weten trouwens uit hun eigen geschiedenis wat het is om te worden gediskrimineerd of vluchteling te zijn. Veel Westvlamingen ontvluchtten de armoede en de oorlog door elders een nieuw bestaan op te bouwen. Daarom hebben ze ook begrip voor vluchtelingen van elders die hier een nieuw bestaan willen opbouwen.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 3 oktober 2013 om 00:02.
Oud 2 oktober 2013, 23:53   #32
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo? De Fietsersbond keurde die ribbelstroken af. Is de voorzitter van de Fietsersbond dan een West-Vlaming?

Ik zie geen enkel verband.
Nee, je verdedigde wielerterroristen omdat je zelf geregeld op een fiets kruipt.

Doe daar bovenop je schoolmeester mentaliteit op dit forum en de cirkel is rond.
Oud 2 oktober 2013, 23:55   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, je verdedigde wielerterroristen omdat je zelf geregeld op een fiets kruipt.
Ik verdedigde geen enkele wielerterrorist. Wel verdedigde ik de gewone, correct rijdende wielertoerist. Niet "omdat", maar wel om de leugens te weerleggen die u rondspuide.
Oud 2 oktober 2013, 23:57   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Westvlamingen waarderen hard werken. Daarom kunnen ze uiteindelijk meer respekt opbrengen voor een hardwerkende vreemdeling die zijn steentje bijdraagt dan voor een OCMW-nazi of een andere autochtoon die op zijn lui gat zit. Westvlamingen weten trouwens uit hun eigen geschiedenis wat het is om te worden gediskrimineerd of vluchteling te zijn. Veel Westvlamingen ontvluchtten de armoede en de oorlog door elders een nieuw bestaan op te bouwen. Daarom hebben ze ook begrip voor vluchtelingen van elders die hier een nieuw bestaan willen opbouwen.
In het Vlaanderen van de 19e eeuw gold dit niet alleen voor West-Vlaanderen. Uit alle streken van Vlaanderen zijn er mensen weggetrokken.
Oud 3 oktober 2013, 00:03   #35
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het Vlaanderen van de 19e eeuw gold dit niet alleen voor West-Vlaanderen. Uit alle streken van Vlaanderen zijn er mensen weggetrokken.
Doe geen moeite, Jan. Dit is net wat ik nodig heb in deze draad. Een West-Vlaming die zijn West-Vlaamse superioriteit komt verkondigen.
Oud 3 oktober 2013, 00:08   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe geen moeite, Jan. Dit is net wat ik nodig heb in deze draad. Een West-Vlaming die zijn West-Vlaamse superioriteit komt verkondigen.
Superioriteit? Waar moge dan wel de superioriteit zitten in het afwijzen van die ribben langs het jaagpad?
Oud 3 oktober 2013, 00:09   #37
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Superioriteit? Waar moge dan wel de superioriteit zitten in het afwijzen van die ribben langs het jaagpad?
Nu bewijs je opnieuw dat je een West-Vlaming bent. Je denkt dat de evenaar door je gat loopt.

Ik had het over Doomy.
Oud 3 oktober 2013, 00:10   #38
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar in West-Vlaanderen toch nog meer dan in de rest van Vlaanderen.
En verder terug in tijd -tijdens de Spaanse Inquisitie- kwamen de Westvlaamse boerkes in opstand tegen de Spaanse heersers. De Westhoek was een kalvinistisch bolwerk met hagepreken, waar de beeldenstorm heftig woedde. Als reaktie heeft het Spaanse leger de Westhoek geplunderd en uitgemoord. De helft van de toenmalige Westhoek-bevolking was vermoord, verhongerd of gevlucht (vooral naar Leiden). Pas anderhalve tot twee eeuwen later bereikte de Westhoek weer het bevolkingspeil van voor de beeldenstorm. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Westhoe...ische_regio%29

westhoek.jpg
Oud 3 oktober 2013, 00:10   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu bewijs je opnieuw dat je een West-Vlaming bent. Je denkt dat de evenaar door je gat loopt.

Ik had het over Doomy.
Bij mijn weten reageerde u op een bericht van mij.
Oud 3 oktober 2013, 00:11   #40
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten reageerde u op een bericht van mij.
Wist je dat artisjok ook van Kortrijk is? Daar viel ook niet mee te praten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be