Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2013, 08:51   #21
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gazet = krant
http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...n#.UlZcXxA09g0

Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 08:52   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Effe zal er ook voor Nederlanders mee door kunnen. Ik vraag het eens aan een van mijn twee mijn Nederlandse vriendinnen, of aan allebei, zien hoe ze reageren. Misschien zegt er wel een: seffens.
Effe aan mijn vriend vragen, waarschijnlijk zal ik seffens een antwoord hebben.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 08:54   #23
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Effe aan mijn vriend vragen, waarschijnlijk zal ik seffens een antwoord hebben.
Efkes aan menne vriend vragen, weschijnlijk hemme kik sewwes een antwoord.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 08:56   #24
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke dialectwoorden gebruik jij onwillekeurig in je Nederlands?

Ik probeerde altijd al foute dialectwoorden uit mijn zo correct mogelijke Nederlands te weren, maar ze blijven erin sluipen.

Ik vermoed dat het voor veel Vlamingen (zelfs met hoge educatie) een probleem is.

Potloodscherper=> potloodslijper
Dialecten zijn de levende basis van elke levende taal. Zij zorgen voor extra kleur en grotere verscheidenheid in woordenschat.

Uw houding getuigt van verarming en rigoureuze verstilling van iets wat als "levend" moet worden beschouwd en gebruikt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:30   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dialecten zijn de levende basis van elke levende taal. Zij zorgen voor extra kleur en grotere verscheidenheid in woordenschat.

Uw houding getuigt van verarming en rigoureuze verstilling van iets wat als "levend" moet worden beschouwd en gebruikt.
In alle landen ter wereld die zichzelf cultureel respecteren spreken mensen met educatie een gecultiveerde standaardtaal. Als elk alleen zijn dialect spreekt is er alleen verbrokkeling en non-communicatie. . Alleen al het feit dat dialecten geen geschreven versie hebben haalt het cultuurniveau naar beneden. En dan nog het feit dat ze alleen lokaal belang hebben natuurlijk.

Bovendien is de werkelijkheid zo dat we op school allemaal Nederlands leren hanteren en spreken en geen dialect. Waarom zouden we het dan niet gebruiken in wijde kring?. Ik heb niets tegen dialecten. Niets. Integendeel, ik vind ze charmant. Maar het dient voor lokaal en familiaal gebruik. Ik sprak ook onwillekeurig West-Vlaams op bezoek of logement bij mijn moeder. Mijn moedertaal, weet je wel...Daar maakte ik eigenlijk dan een uitzondering voor. Maar in wijdere kring heb ik nooit zin gehad West-Vlaams te spreken, noch om voortdurend om te schakelen naargelang de omstandigheden.
En wat had ik bijvoorbeeld West-Vlaams gesproken met mijn Antwerpse echtgenote? Dan had ze al helemaal niets van mij begrepen....

Volgens jouw standpunt mag je dit forum dan ook gewoon opdoeken, want het wordt hoofdzakelijk in de standaardtaal gevoerd. Die jij ook gebruikt hier trouwens.

Ik merk in deze hier dus een ferm hiaat bij jou tussen (dialect-)woord en
(standaardtaal-)daad. Je spreekt maw ferm jezelf tegen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 oktober 2013 om 10:38.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:38   #26
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In alle landen ter wereld die zichzelf cultureel respecteren spreken mensen met educatie een gecultiveerde standaardtaal. Als elk alleen zijn dialect spreekt is er alleen verbrokkeling en non-communicatie. . Alleen al het feit dat dialecten geen geschreven versie hebben haalt het cultuurniveau naar beneden. En dan nog het feit dat ze alleen lokaal belang hebben natuurlijk.

Bovendien is de werkelijkheid zo dat we op school allemaal Nederlands leren hanteren en spreken en geen dialect. Waarom zouden we het dan niet gebruiken in wijde kring?. Ik heb niets tegen dialecten. Niets. Integendeel, ik vind ze charmant. Maar het dient voor lokaal en familiaal gebruik. Ik sprak ook onwillekeurig West-Vlaams op bezoek of logement bij mijn moeder. Mijn moedertaal, weet je wel...Daar maakte ik eigenlijk dan een uitzondering voor. Maar in wijdere kring heb ik nooit zin gehad West-Vlaams te spreken, noch om voortdurend om te schakelen naargelang de omstandigheden.
En wat had ik bijvoorbeeld West-Vlaams gesproken met mijn Antwerpse echtgenote? Dan had ze al helemaal niets van mij begrepen....

Volgens jouw standpunt mag je dit forum dan ook gewoon opdoeken, want het wordt hoofdzakelijk in de standaardtaal gevoerd. Die jij ook gebruikt hier trouwens.

Maw je spreekt ferm jezelf tegen
dikke zever. Ik pleit niet voor het alleen-gebruik van het dialect. Maar om alle leuke dialectwoorden zoveel mogelijk te weren en als "not done" te beschouwen, d�*t is verarming van de taal.

Ik heb er trouwens een probleem mee dat men tegenwoordig de verschillende dialecten als aparte talen gaat beschouwen. Binnenkort ben ik dan tien-talig!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 10 oktober 2013, 10:44   #27
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
dikke zever. Ik pleit niet voor het alleen-gebruik van het dialect. Maar om alle leuke dialectwoorden zoveel mogelijk te weren en als "not done" te beschouwen, d�*t is verarming van de taal.
Dikke zever jij. Als je de standaardtaal vrijuit gaat contamineren met dialectwoorden, schiet er in geen tijd helemaal niks meer van over. Dat noem ik dan ook een sluipend en subversief opblazen van de standaardtaal. Maar goed, ik ben purist en jij bent rekkelijk en daarbij zal ik het dan houden.

Citaat:
Ik heb er trouwens een probleem mee dat men tegenwoordig de verschillende dialecten als aparte talen gaat beschouwen. Binnenkort ben ik dan tien-talig!
Wat een taalgrap.

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 oktober 2013 om 10:46.
Oud 10 oktober 2013, 11:05   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dikke zever jij. Als je de standaardtaal vrijuit gaat contamineren met dialectwoorden, schiet er in geen tijd helemaal niks meer van over. Dat noem ik dan ook een sluipend en subversief opblazen van de standaardtaal. Maar goed, ik ben purist en jij bent rekkelijk en daarbij zal ik het dan houden.

Wat een taalgrap.
ik ga dan maar snel al mijn Nederlandstalige boeken de deur uitkieperen voor het geval ze gecontamineerd zijn door schrijvelarijen die niet direct beantwoorden aan de inhoud van het Groene boekje.

Ik vraag me altijd af welk beroep jij uitoefende tijdens je werkende leven. Je schrijft over je grote armoede, dus lang zal die carrière niet geduurd hebben. Ik twijfel tussen cipier, politieman en studiemeester.

Oud 10 oktober 2013, 11:06   #29
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn gelukkig veel gecultiveerde Vlamingen die graag een correct Nederlands willen hanteren.
En gelukkig zijn er ook nog genoeg gecultiveerde Vlamingen die het eigenlijk geen reet kan schelen.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 11:45   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
En gelukkig zijn er ook nog genoeg gecultiveerde Vlamingen die het eigenlijk geen reet kan schelen.
Zoals jij hier klinkt behoor jij daar duidelijk niet toe.
Oud 10 oktober 2013, 11:49   #31
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Bepaalde dialecten zijn aan 't verloren gaan. Schuld van de taalfanaten in de jaren 60-70 (hier spreekt men Nederlands: we moesten en zouden 'Hollandse' woorden gebruiken die niemand in Vlaanderen gebruikte. Dialect was voor de 'boerkes')

Heel spijtig; dialecten maken een taal waardevol en rijk.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 12:02   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ga dan maar snel al mijn Nederlandstalige boeken de deur uitkieperen voor het geval ze gecontamineerd zijn door schrijvelarijen die niet direct beantwoorden aan de inhoud van het Groene boekje.

Ik vraag me altijd af welk beroep jij uitoefende tijdens je werkende leven. Je schrijft over je grote armoede, dus lang zal die carrière niet geduurd hebben. Ik twijfel tussen cipier, politieman en studiemeester.
Het is NIET zo dat Nederlandse boeken vol dialect staan. Die bewering is volkomen uit de lucht gegrepen. Ze bevatten over het algemeen zelfs geen sporen van dialect. Het is bekend dat Vlaamse manuscripten naar het algemeen Nederlands hervertaald worden. Daar zijn schandalen over geweest. Het geval van de "herschrijver" van Vlaamse manuscripten Jeroen Brouwers is notoir.

Maar je moet zo nodig de denigrerende persoonlijke toer op.

Hier een gedeelte van mijn carrière:

Ik was verkoopingenieur en topverkoper van een paar worldleading multinationals gedurende 15 jaar. Met de CEO's onderhield ik mij in het Frans en Engels. In het zakenleven op het terrein in de industrie op dat niveau is dialect absolutely not done. Daar kom je nergens mee aan de bak. Tenzij bij de kleinere lokale aannemers .Maar zeker niet bij de grote internationale aannemers. Die zijn even gecultiveerd als jij en ik. Alhoewel over jouw gecultiveerd zijn ben ik niet goed ingelicht. Jouw bijwijlen racistische tirades kunnen ook recht uit de goot komen....

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 oktober 2013 om 12:10.
Oud 10 oktober 2013, 12:16   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat is het natuurlijk net.
Niet 'iedereen' kent 'alle' dialectwoorden.
Juist. Dialecten kunnen veelal onderling niet duidelijk verstaanbaar communiceren.
Oud 10 oktober 2013, 12:22   #34
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Rood driehoekje.
Citaat:
ik pik het niet langer dat ik als "racistisch" wordt omschreven. Dit is voor mij ondertussen een zeer zware belediging.
en sinds wanneer is de vergelijking met een cipier, een studiemeester of politieagent denigrerend als het over mensen gaat die iedereen steeds maar op de vingers kloppen?

Laatst gewijzigd door circe : 10 oktober 2013 om 12:41.
Oud 10 oktober 2013, 12:36   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar ben ik helemaal mee akkoord!
Als ex-West-Vlaming (gehuwd met iemand uit de Denderstreek) vind ik mijzelf daar volledig in terug.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 12:44   #36
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik was verkoopingenieur en topverkoper van een paar worldleading multinationals gedurende 15 jaar. Met de CEO's onderhield ik mij in het Frans en Engels. In het zakenleven op het terrein in de industrie op dat niveau is dialect absolutely not done. Daar kom je nergens mee aan de bak. Tenzij bij de kleinere lokale aannemers .Maar zeker niet bij de grote internationale aannemers. Die zijn even gecultiveerd als jij en ik. Alhoewel over jouw gecultiveerd zijn ben ik niet goed ingelicht. Jouw bijwijlen racistische tirades kunnen ook recht uit de goot komen....

... en dan de bittere armoede?
Het gaat je verbazen dat ikzelf ook +25 jaar in een grote multinational werkte, vooral omgeven door burgerlijk ingenieurs op alle niveaus en terreinen.
Vooraleer je mensen die bij zulke firma's werken in "armoede" terugvindt, moet er wel het een en ander gebeurd zijn. Ik heb er zo ook een paar weten "vertrekken".

Oud 10 oktober 2013, 12:57   #37
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... en dan de bittere armoede?
Het gaat je verbazen dat ikzelf ook +25 jaar in een grote multinational werkte, vooral omgeven door burgerlijk ingenieurs op alle niveaus en terreinen.
Vooraleer je mensen die bij zulke firma's werken in "armoede" terugvindt, moet er wel het een en ander gebeurd zijn. Ik heb er zo ook een paar weten "vertrekken".
Tja...

Intelligente mensen kunnen soms ook verkeerde beslissingen nemen. Er is nog steeds een verschil tussen intelligentie en wijsheid.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 12:57   #38
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En jij als gepensioneerd ingenieur gaat hier vanop een Spaans eiland iets komen vertellen over taalgebruik. Volgens mij ben je serieus aan het blazen vriend. Verkoopingenieur
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 13:54   #39
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat is het natuurlijk net.
Niet 'iedereen' kent 'alle' dialectwoorden.
Ook niet iedereen kent alle "algemeen Nederlandse" woorden. Ik zie nog steeds het probleem niet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 14:11   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar ben ik helemaal mee akkoord!
Als ex-West-Vlaming (gehuwd met iemand uit de Denderstreek) vind ik mijzelf daar volledig in terug.
Terecht. Wij West-Vlamingen, zelfs uit de verste westhoek vanachter den ijzer, zijn overal welkom, omdat we iedereen begrijpen. Behalve de Limburgers, maar daar bestaat een logica voor. Bij de lokale bakker en beenhouwer in Mechelen beginnen ze al een woordje Westvlaams te begrijpen. Ze begrijpen dat "gekapt" gewoonweg "gehakt" is.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be