Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2013, 13:00   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Aan een onafhankelijk Vlaanderen zijn ook nadelen verbonden.

Een nadeel is dat alles veel kleiner word.
Veel mensen die nu een buitenverblijf hebben in Wallonie, krijgen dan plots een buitenverblijf in het buitenland en zijn bang dat het dan in waarde zal dalen.
Hoezo? Om welke reden zal een eigendom in Wallonië in waarde dalen als men eigen staatkundige wegen gaat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 13:02   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Gewoon. Ik leef in een vrij land, met verschillende culturen en talen, met goede voorzieningen, met verdraagzaamheid, met wel wat communautair gehakketak maar dat stoort me niet want ik zou het zelfs missen, een culinair hoogstaand land, met de zee of de wouden of cultuursteden, alle nodige intellectuele- en ontspanningsmogelijkheden, een land met een relativeringsvermogen en dat heeft geleerd zich niet ernstiger te nemen dan het is, een soms wat anarchistisch land wars van te veel regelneverij , een rijk land waar 70% van de mensen een eigen woonst heeft, een land met..., kortom een land waar het goed is te leven.

En ik laat me dat land niet afpakken door schreeuwende Vlaams-nationalisten die tot nu toe maar zéér weinig gepresteerd hebben.
Wat valt hiervan weg eens Vlaanderen onafhankelijk wordt? Worden op bevel van BdW dan alle restaurants gesloten? Zullen onze voorzieningen plotseling minder worden? Zal er geen stromend water meer zijn? Zullen toneelzalen en schouwburgen gesloten worden? Zal ieder arm worden en zich geen woning meer kunnen veroorloven?

Kortom, wat zal "men" u dan wel "afpakken" bij een onafhankelijk Vlaanderen?
Oud 4 november 2013, 13:06   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. De Belg is zeer vrijheidslievend en vaak wat anarchistisch ingesteld zijn. Kijk naar de stijl van de huizen bij ons bijvoorbeeld. Men vindt er wat van alles tussen). Nu wordt dit wat meer aan banden gelegd door Europa, maar dat is nog niet zo heel lang geleden. Een land met grote regelneverij is bijvoorbeeld zeker Nederland.
Anarchistisch? Wie eens rondkijkt, merkt dat "de" Belg juist niet anarchistisch is maar heel traditioneel op vlak van woningbouw. Bij ons krioelt het van de fermettes, pastoriewoningen, bungalows en heel traditioneel ogende huizen met twee verdiepingen.

De tijd dan alles kon en mocht in de woningbouw is trouwens al lang gedaan. Dat ligt niet aan Europa in de eerste plaats, maar aan de eerst verstrengde regels op Belgisch en later Vlaams niveau.

Over "grote regelneverij" gesproken: probeer maar eens een huis te bouwen over de taalgrens, in het "Pays des Collines". U krijgt te maken met een hele bibliotheek soms heel stringente en strikte voorschriften.
Oud 4 november 2013, 13:06   #24
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik vind het vooral vreemd dat er zo weinig linkse Vlaams-nationalisten zijn.
Misschien omdat discrimineren op basis van taal per definitie rechts is.
Oud 4 november 2013, 13:10   #25
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Misschien omdat discrimineren op basis van taal per definitie rechts is.
Discrimineren? Ik denk niet dat Vlamingen Walen discrimineren, ze mogen best alles hebben wat hen toebehoort. Net als Vlamingen alles mogen hebben wat hen toebehoort.
Oud 4 november 2013, 14:14   #26
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat valt hiervan weg eens Vlaanderen onafhankelijk wordt? Worden op bevel van BdW dan alle restaurants gesloten? Zullen onze voorzieningen plotseling minder worden? Zal er geen stromend water meer zijn? Zullen toneelzalen en schouwburgen gesloten worden? Zal ieder arm worden en zich geen woning meer kunnen veroorloven?

Kortom, wat zal "men" u dan wel "afpakken" bij een onafhankelijk Vlaanderen?
Ik vind het goed zoals het nu is. Het is goed te leven in België en ik zie niet in waarom men heel de boel weer overhoop zou moeten gooien. De deelstaten bovendien krijgen ruime bevoegdheden, maar we blijven toch één land. België is ook internationaal gekend, en met de Rode Duivels binnenkort op het wereldkampioenschap voetbal, zal dat des te meer uitspringen. Diegenen die denken dat een onafhankelijk Vlaanderen alles zaligmakend is, vergissen zich deerlijk. Kijk naar Nederland, dat doet het heus niet beter. Bovendien vind ik het fijn en verrijkend dat ik leef in een land met verschillende culturen en talen. Tenslotte hou ik helemaal niet van dat Vlaams-nationalistisch gedoe en ik huiver bij de gedachte dat mensen zoals Jambon, De Wever en Ben Zwets het voor het zeggen zouden hebben. Neen, geef mij maar België. Dat is misschien niet het volmaakte merk, maar wel een degelijk merk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2013, 16:02   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het goed zoals het nu is. Het is goed te leven in België en ik zie niet in waarom men heel de boel weer overhoop zou moeten gooien.
U somt een aantal zaken op die u verbindt met het bestaan van België. Alleen zie ik niet in hoe al die zaken plotseling zouden verdwijnen door het totstandkomen van een onafhankelijk Vlaanderen.

Wat u nu gewoon zegt, is "ik wil dat alles bij het oude blijft, omdat ik mij daar goed bij voel". Een louter sentimenteel standpunt. Dat mag natuurlijk best, maar het kan niet verantwoord worden door de elementen die er dan bijhaalt.
Oud 4 november 2013, 16:03   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Diegenen die denken dat een onafhankelijk Vlaanderen alles zaligmakend is, vergissen zich deerlijk. Kijk naar Nederland, dat doet het heus niet beter.
Dat begrijp ik eventjes niet. U poneert zomaar de stelling "het zal zeker niet goed zijn in een onafhankelijk Vlaanderen, want in Nederland gaat het niet beter." Wat heeft het een met het ander te maken?
Oud 4 november 2013, 16:05   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien vind ik het fijn en verrijkend dat ik leef in een land met verschillende culturen en talen.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zult u dan geen Franstalig tijdschrift, boek of kracht kunnen kopen? Zult u niet langer kunnen genieten van een weekeindje Ardennen?

Ik bedoel daarmee: wat heeft de staatsstructuur met deze mogelijk culturele verrijking te maken? Niets toch?!
Oud 4 november 2013, 16:06   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tenslotte hou ik helemaal niet van dat Vlaams-nationalistisch gedoe en ik huiver bij de gedachte dat mensen zoals Jambon, De Wever en Ben Zwets het voor het zeggen zouden hebben.
Wat moeten we nu eigenlijk begrijpen onder "Vlaams-nationalistisch gedoe"? Waarom is het trouwens "gedoe"?

De N-VA drukt toch nu al zijn stempel op het regeringswerk: het zit immers op Vlaams niveau in de meerderheid. Is Vlaanderen sedertdien dan onleefbaar geworden of zo?
Oud 4 november 2013, 16:41   #31
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vind het goed zoals het nu is. Het is goed te leven in België en ik zie niet in waarom men heel de boel weer overhoop zou moeten gooien. De deelstaten bovendien krijgen ruime bevoegdheden, maar we blijven toch één land. België is ook internationaal gekend, en met de Rode Duivels binnenkort op het wereldkampioenschap voetbal, zal dat des te meer uitspringen. Diegenen die denken dat een onafhankelijk Vlaanderen alles zaligmakend is, vergissen zich deerlijk. Kijk naar Nederland, dat doet het heus niet beter. Bovendien vind ik het fijn en verrijkend dat ik leef in een land met verschillende culturen en talen. Tenslotte hou ik helemaal niet van dat Vlaams-nationalistisch gedoe en ik huiver bij de gedachte dat mensen zoals Jambon, De Wever en Ben Zwets het voor het zeggen zouden hebben. Neen, geef mij maar België. Dat is misschien niet het volmaakte merk, maar wel een degelijk merk.
Ik vind de huidige staatsstructuur helemaal niet goed. Er is zelden zoveel politieke instabiliteit in België geweest, op het dramatische af. Die instabiliteit verarmt België constant.
Oud 4 november 2013, 17:10   #32
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind de huidige staatsstructuur helemaal niet goed. Er is zelden zoveel politieke instabiliteit in België geweest, op het dramatische af. Die instabiliteit verarmt België constant.
Ik zie nergens politieke instabiliteit. En het buitenland blijkbaar ook niet. Want de internationale financiële markten zijn België zelden zo gunstig geweest.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2013 om 17:10.
Oud 4 november 2013, 17:18   #33
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat begrijp ik eventjes niet. U poneert zomaar de stelling "het zal zeker niet goed zijn in een onafhankelijk Vlaanderen, want in Nederland gaat het niet beter." Wat heeft het een met het ander te maken?
Dat heeft te maken met de illusie die sommigen koesteren dat omdat we geen communautair gekrakeel meer zouden hebben, dat dan alles op wieltjes zou lopen. Nederland, een land vergelijkbaar met het België heeft geen communautair gekrakeel, maar doet het daarom nog niet beter dan België.
Oud 4 november 2013, 17:48   #34
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zie nergens politieke instabiliteit. En het buitenland blijkbaar ook niet. Want de internationale financiële markten zijn België zelden zo gunstig geweest.
Dat was in november 2011 wel even anders en er is geen enkele garantie dat die dramatische toestand zich niet meer gaat voordoen. Integendeel, het drama van na de verkiezingen van 2014 wordt bijna elke dag aangekondigd.
Oud 4 november 2013, 17:50   #35
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat heeft te maken met de illusie die sommigen koesteren dat omdat we geen communautair gekrakeel meer zouden hebben, dat dan alles op wieltjes zou lopen. Nederland, een land vergelijkbaar met het België heeft geen communautair gekrakeel, maar doet het daarom nog niet beter dan België.
Het communautair gekrakeel kost België aanzien en veel geld, om van het taalfederalisme zelf nog maar te zwijgen. Nederland heeft er in elk geval geen last van en is in tegenstelling tot België nog altijd een AAA-land, d.w.z. met de hoogste kredietwaardigheid.
Oud 4 november 2013, 17:51   #36
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was in november 2011 wel even anders en er is geen enkele garantie dat die dramatische toestand zich niet meer gaat voordoen. Integendeel, het drama van na de verkiezingen van 2014 wordt bijna elke dag aangekondigd.
Welk drama. Het enige drama dat nu al vaststaat omdat het zich steeds weer herhaalt, zal de verkiezingsuitslag zijn in 2014 van de B.U.B. . En voor de rest is het koffiedik kijken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2013 om 17:53.
Oud 4 november 2013, 18:39   #37
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het communautair gekrakeel kost België aanzien en veel geld, om van het taalfederalisme zelf nog maar te zwijgen. Nederland heeft er in elk geval geen last van en is in tegenstelling tot België nog altijd een AAA-land, d.w.z. met de hoogste kredietwaardigheid.
Mag zo wel zijn, maar ondertussen zit de Nederlander tot over zijn oren in de hypotheekschulden, is de huizenmarkt in mekaar gezakt, worden de niet-geïndexeerde pensioenen gekort, stijgt de werkloosheid en heeft een miljarden € budgettaire schuld. De enige reden waarom Nederland een AAA-rating heeft, is te wijten aan het feit dat Nederland niet zo'n hoge openbare schuld heeft. Maar die is ook al van de 60% - enige decennia terug - geklommen tot nu ver in de 70% en kruipt gestadig naar de 80%.
Oud 4 november 2013, 18:40   #38
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Welk drama. Het enige drama dat nu al vaststaat omdat het zich steeds weer herhaalt, zal de verkiezingsuitslag zijn in 2014 van de B.U.B. . En voor de rest is het koffiedik kijken.
Doe niet onnozel.
Oud 4 november 2013, 18:41   #39
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe niet onnozel.
Is het niet waar wat ik zeg misschien?
Oud 4 november 2013, 18:41   #40
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mag zo wel zijn, maar ondertussen zit de Nederlander tot over zijn oren in de hypotheekschulden, is de huizenmarkt in mekaar gezakt, worden de niet-geïndexeerde pensioenen gekort, stijgt de werkloosheid en heeft een miljarden € budgettaire schuld. De enige reden waarom Nederland een AAA-rating heeft, is te wijten aan het feit dat Nederland niet zo'n hoge openbare schuld heeft. Maar die is ook al van de 60% - enige decennia terug - geklommen tot nu ver in de 70% en kruipt gestadig naar de 80%.
Dat is niet goed voor Nederland inderdaad. Maar wat heeft dat met België te maken?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be