![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementslid
|
![]() ja, ik heb het even ingezien, maar is even teveel info nu.
Behoordt het niet te zijn: although I have of although I've te zijn. En met een afkorting zoals I've moet het dan ook met hoofdletter zijn of mag het alszijnde i've geschreven worden. Maar alleen in het Engels is het met hoofdletter en in het Amerikaans niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Gelijk waar die "I" in de zin staat, 't moet met hoofdletter. Waar heb je dat gezien dat het in 't Amerikaans (Amerikaans-Engels) zonder hoofdletter zou zijn ? (P.S. 't is 'behoort' ... behoren...het behoort..... ![]()
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementslid
|
![]() Geen idee waar ik het haal?
Waar heb je dat gezien dat het in 't Amerikaans (Amerikaans-Engels) zonder hoofdletter zou zijn ? Staat tegenwoordig op denken dat iets behoord een straf met betrekking tot Nederlandse grammatica? Laatst gewijzigd door g_z : 23 november 2013 om 20:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergeet de 't' niet in 't kofschip of 't fokschaap!
En dan nu de gouden raad van nonkel Staaf: Veeg uw gat aan al die spellingregels. Schrijf op een wijze waarvan je meent dat ze jouw ideeën het best overbrengen. Laat je niet opleggen hoe jij moet schrijven door een stelletje geleerden in een ivoren toren. Wij bepalen hoe taal zich ontwikkelt. De geleerden mogen toekijken en registreren wat er gebeurt. Ze hebben het recht niet om ons op te leggen hoe wij spreken en schrijven.
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Jouw post : Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Waar kan ik die juf bereiken voor privé les of moet dit via die artiestenboekingen ![]() ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Verleden tijd: Nooit met extra 't'.
* Bv 'Hij vond het goed.' Tegenwoordige tijd: Met extra 't' bij 'je' en 'hij/zij/het/iets...' * Bv 'Iemand wordt gek.' * Tenzij in een zin waar 'je' en het werkwoord omgedraaid zijn (bv Vind je het goed?) Voltooid deelwoord: - Met 't' achteraan als infinitief zonder de laatste 'en' eindigt op T/K/O/F/S/C/H/I of P. * Bv. De hond heeft geblaft. (blaff- eindigt op F) - Met 'd' achteraan als de infinitief op een andere letter eindigt * Bv. 'Hij werd goed behandeld' (behandel- eindigt op L)
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() Nu we toch over de Nederlandse taal bezig zijn, weet iemand nog hoe dit zit?
Vroeger werd op school verteld dat bij het begin van een zin met een afkappingsteken de volgende letter een hoofdletter werd, in praktijk zie ik dat nergens meer. Voorbeeld: 's Avonds loopt er heel wat schorriemorrie rond. en niet: 'S avonds loopt...
![]() |
#30 |
Parlementslid
|
![]() Nee niks, Zipper begon op een juiste manier met uitleg vanaf niveau 1 en toen begonnen sommigen ineens vanaf niveau 5 of 6 en mede hierdoor blijf ik nu voor een groot deel ongeletterd.
Iedereen zijn zin nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() Tussen haakjes, ik heb net in een andere draad een nogal ingewikkelde tekst van jou gelezen waar geen enkele fout in staat. Ik besluit dan ook dat je hier aan 't trollen bent ![]()
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 24 november 2013 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het kofschip: bedoeld om te weten of een werkwoord op d, op t of of dt eindigt.
Zet het werkwoord in de "IK-vorm". bv:WANDELEN : ik wandel. Laatste letter van IK wandel= L. Deze letter komt niet voor in KOFSCHIP. Dat betekent dus: ge-wandelD. Ander voorbeeld: SCHRAPPEN. IK-vorm= ik schraP. Laatste letter van IK schrap is "p". Deze letter komt WEL voor in kofschip. Betekent: ge-schrapT. Altijd werkwoord in IK-vorm zetten, en naar laatste letter kijken. Wel in kofschip = +T, niet in kofschip = + D.Let wel: kofschip geldt alleen voor werkwoorden die NIET van klank veranderen in de verleden tijd, dus niet zoals "liegen-ik loog". Of "stelen-ik stal". |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
=> verleden tijd mét t. Uw uitleg is dus al ab initio naar de kloten.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Er bestaat nochtans een eenvoudige oplossing die de begrijpbaarheid nooit in het gedrang brengt. Eén regel: we schrijven nooit tussen 'n' want in het algemeen Nederlands wordt ze nooit uitgesproken, en toch begrijpt iedereen waarover het gaat. Zelfde kan toegepast worden op dt gevallen: schrijf d of t naargelang de infinitief van het werkwoord. Klaar is keest.
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Gouverneur
|
![]() bhe ej la nens gpometkr dta lsa ej la ed tterls nva ed orwdne tgnem nee kste coht sleberaa lftjib ?
Laatst gewijzigd door R.Verhiest : 24 november 2013 om 17:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer niet. Voor de rest zal je mij nooit iemand zien afkammen omwille van een spellingfout. Lees trouwens liever eens mijn standpunt over spelling alvorens ge me gewoontegetrouw en andermaal zonder reden uitschijt.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 24 november 2013 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is "'t kofschip" niet gewoon kofschip. het kan natuurlijk ook " 't fokschaap" worden. zolang je de T er maar bijneemt.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pas maar op of NieuwNoors zet u ook op uw plaats, omdat ge een of andere welweter corrigeert.
![]() |