Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2014, 12:02   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Kunnen we anders gelijk iedereen een camera op zijn hoofd en een gps chip onder zijn huid inplanten? Ik gruwel van al die controle die de overheid krijgt. Op een dag gaan we dit zwaar bekopen en beklagen.
Mij stoort ergens, de interpretatie de politie altijd zal geven, en een bende controlerende gastjes die u intimideren en een verklaringske afdwingen, terwijl jij nog onder de choc van het ongeval niet beseft of je nu in fout bent of niet;..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2014, 12:05   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wetten kunnen veranderen, als men ooit een puntenrijbewijs gaat invoeren zoals in andere landen al lang bestaat, zal men die databank gebruiken.

Een wet op een puntenrijbewijs bestaat al sinds 90´s in Be (wet van Dehaene), wel nooit uitgevoerd wegens het ontbreken van een degelijke databank... en de middelen toen en wie weet nu nog, de pakkans op bvb hoofdongevaloorzaken voorrang en veiligheidsafstand is gewoon een lachertje in ons land.
Daarbij is onze lappendeken-wegcode een lachnummer in het buitenland.
Men probeert als sinds 2004 de wegcode totaal nieuw op te bouwen, in het buitenland hebben ze dat jaren geleden al gedaan (NL in 1990), wij zitten hier nog met een slechte vertaling uit het Frans en anno 1975 te prutsen, (lappendeken KB 1975 genoemd http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode )...

ook:
het is nu niet omdat je tussen de flitspalen door 140 rijdt dat er geenpakkans is in Belgie.. Ik durf toch zeggen dat ik 70% van de tijd geen overdreven snelheid meer kan doen. Dus 70% van de tijd ben ik braaf, en dat is toch al heel verdienstelijk. Als ik dan eens per ongeluk nog geflitst wordt is dat toch volgens mij dat de pakkans weldegelijk realistisch is. Dus tussendoor zit ik nu precies ook niet altijd 30km/u te snel te cruisen. Maar stel u voor dat ik 70% van de tijd geremd wordt door flitspalen, en voor die 30% van de tijd geremd door druk verkeer, en hooguit 1% van de tijd heb ik nog de kans om eens te snel te rijden, waarvan ik daar dan misschien 10% van de tijd gebruik maak, en dan 1/1000 kans heb om geflitst te worden. Dat is niet veel maar dat is nu niet precies de bedoeling dat je de overheid met uw flitsboetes de begroting moeten redden. Het is de enige vorm van belasting die geen rekening houdt met uw inkomen, en die dus zwaarder aankomt voor mensen die minder verdienen. Uit het gelijkheidsbegindsel ga ik niet peiten voor hogere boetes voor rijkere mensen.

Waar ik wel voorstander van ben is gewoon algehele vrijheid van snelheid, maar gewoonweg rensponsabiliseren bij een ongeval, dus snelheid bepaalt uw franchise als het ware. En waar ik ook voorstander van ben, is niet penaliseren om een gedrag erin te drammen, maar wegen op maat van de vraag van de burger, als de burger geen tijd heeft en tijd wil winnen door snel te rijden, is er blijkbaar op die plaats een behoefte aan een snelweg...
En waar ik verder voorstander van ben is gewoon brandstof extra belasten, zodat snelheid gepenaliseerd wordt met een extra verbruik. Een kilometriek die het verbruik Euro/uur weergeeft. Zodat je uw waarde van uw tijd afmeet tegenover het verbruik.

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 januari 2014 om 12:12.
Oud 7 januari 2014, 12:17   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Nu zeg je iets, zou het niet ideaal zijn als verzekeringsmaatschappijen deze databanken mogen inzien?

Verzekeringsmaatschappijen zijn commerciële instellingen die winst willen maken. Dus zij zullen deze gegevens statistisch analyseren en een nauwkeuriger risicoprofiel per bestuurder kunnen opstellen. Verplichte blackboxen in de wagen zouden het helemaal compleet maken.

Immers, als dan blijkt dat te snel rijden / agressief optrekken en remmen / fout parkeren / door het rode licht rijden / ... een correlatie heeft met ongevallen, dan kunnen de premies omhoog voor deze mensen en omlaag voor de meer veilige bestuurders.
Veel bestuurders zijn ervan overtuigd dat snel rijden geen risico's inhoud, maar we zullen dan wel zien he...

Er hoeft dan minder van uitgegaan worden van leeftijd, geslacht of vermogen van de wagen.
Want ja, daar worden nu de correlaties gemaakt, de veilig rijdende twintiger moet mee opdraaien voor de leeftijdsgenoot die wegpiraat is...

En natuurlijk gaat een paar keer foutparkeren of die ene kleine snelheidsovertreding geen verhoging van de premie betekenen (eerder een verlaging).

Recidivisme keihard aanpakken met uiteindelijk gevangenisstraf lijkt me ook mooi.

Je rijgedrag heb je perfect in eigen handen, er is geen uitvlucht voor.
(Openbaar maken van medische databanken is een heel ander verhaal bv...)
En dit terwijl men echte moordenaars vrijuit laat gaan.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2014, 12:27   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het is nu niet omdat je tussen de flitspalen door 140 rijdt dat er geenpakkans is in Belgie.. Ik durf toch zeggen dat ik 70% van de tijd geen overdreven snelheid meer kan doen. Dus 70% van de tijd ben ik braaf, en dat is toch al heel verdienstelijk. Als ik dan eens per ongeluk nog geflitst wordt is dat toch volgens mij dat de pakkans weldegelijk realistisch is. Dus tussendoor zit ik nu precies ook niet altijd 30km/u te snel te cruisen. Maar stel u voor dat ik 70% van de tijd geremd wordt door flitspalen, en voor die 30% van de tijd geremd door druk verkeer, en hooguit 1% van de tijd heb ik nog de kans om eens te snel te rijden, waarvan ik daar dan misschien 10% van de tijd gebruik maak, en dan 1/1000 kans heb om geflitst te worden. Dat is niet veel maar dat is nu niet precies de bedoeling dat je de overheid met uw flitsboetes de begroting moeten redden. Het is de enige vorm van belasting die geen rekening houdt met uw inkomen, en die dus zwaarder aankomt voor mensen die minder verdienen. Uit het gelijkheidsbegindsel ga ik niet peiten voor hogere boetes voor rijkere mensen.

Waar ik wel voorstander van ben is gewoon algehele vrijheid van snelheid, maar gewoonweg rensponsabiliseren bij een ongeval, dus snelheid bepaalt uw franchise als het ware. En waar ik ook voorstander van ben, is niet penaliseren om een gedrag erin te drammen, maar wegen op maat van de vraag van de burger, als de burger geen tijd heeft en tijd wil winnen door snel te rijden, is er blijkbaar op die plaats een behoefte aan een snelweg...
En waar ik verder voorstander van ben is gewoon brandstof extra belasten, zodat snelheid gepenaliseerd wordt met een extra verbruik. Een kilometriek die het verbruik Euro/uur weergeeft. Zodat je uw waarde van uw tijd afmeet tegenover het verbruik.
Je hebt het enkel en alleen over snelheid-enkel-boven-de-limiet Paul, dat is nu het enige waar wel ruim voldoende pakkans is.
Hoe ongevaarlijk die gereden snelheid ook mag zijn volgens omstandigheden.

Wat met de 99 andere ongevaloorzaken Paul ?

1 vb hoe worden de bumperplakkers op de snelwegen eruit gevist ?
wat is de boete op aggressief gevaarlijk bumperplakken in Belgie ?
Is er een boetecatalogus in stappen door bvb bij 120 kmh op 1 meter van iemands bumper te hangen of op 30 meter ? Je weet het antwoord al.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2014, 13:08   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt het enkel en alleen over snelheid-enkel-boven-de-limiet Paul, dat is nu het enige waar wel ruim voldoende pakkans is.
Hoe ongevaarlijk die gereden snelheid ook mag zijn volgens omstandigheden.

Wat met de 99 andere ongevaloorzaken Paul ?

1 vb hoe worden de bumperplakkers op de snelwegen eruit gevist ?
wat is de boete op aggressief gevaarlijk bumperplakken in Belgie ?
Is er een boetecatalogus in stappen door bvb bij 120 kmh op 1 meter van iemands bumper te hangen of op 30 meter ? Je weet het antwoord al.
een bumperklever gaat toch altijd zichzelf penaliseren, want is altijd in fout... dus op zichzelf vind ik een bumperklever niet zo erg
daarom zou ik bij god niet weten waarom je het bumperkleven met een of andere wet illegaal zou makne, of waarom je daar überhaupt apparatuur zou voor kopen. Bovendien zie ik in een toekomst auto's automatisch bumperklevend treintje rijden om hun verbruik te minimaliseren; dan kun je straks die wet weer gaan afschaffen

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 januari 2014 om 13:10.
Oud 10 januari 2014, 11:48   #26
Danny'ke
Vreemdeling

Standaard

Om niet constant in de twee topics over de BMW bestuurder te zeveren stel ik hier ook een vraag.

Wat met bedrijfswagens van een vennootschap met een full leasing. Die wagens staan op naam van de leasingmaatschappij en zelfs niet op de vennootschap die ze leasen. Ik weet uit eigen professionele ervaring dat deze boetes gewoon door de rechtspersoon worden betaald en er nooit de identiteit van de bestuurder wordt doorgegeven. Sommige leasingmaatschappijen sturen zelfs enkel nog de inning zelf door. Het bedrag van de boetes wordt op een of andere manier intern aan de werknemers gerecupereerd. Dus de namen van de effectieve bestuurders zijn nooit openbaar gemaakt. Plus dat die bedrijfswagens na vier jaar terug naar de leasingmaatschappij gaan en er nieuwe wagens met nieuwe nummerplaten worden geleased.
Danny'ke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be