Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2004, 18:30   #21
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Square Ambiorix, Square Meudon, Square Marie-Louise, Square Montgomery bijvoorbeeld. Hoe zou je dat vertalen?
Je kunt square vertalen met plein, met plaats, met plantsoen, genoeg mogelijkheden. Het ligt er ook aan hoe het eruit ziet: soms is het een pleintje met gras, zitjes en een fontein, soms staan er veel bomen en lijkt het eerder op een klein parkje. Maar hoe dan ook: square is geen Nederlands.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:36   #22
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wees gerust, in Voeren heeft de bevolking er ook geen problemen mee. Alleen wordt het een thema dat nu door de Waalsgezinden wordt bespeeld. Huub Broers en het Vlaamsgezinde meerderheidsbestuur doen het immers goed, en bijgevolg rest er de Waalsgezinden nog slechts over kleinigheiden amok te maken.
Het valt inderdaad op dat bij de laatste twee verkiezingen (Kamer/Senaat in 2003 en Vlaams/Europees in 2004) de meerderheid van de Voerense bevolking in Voeren ging stemmen en niet in Aubel, waar ze sinds eind jaren tachtig recht op hebben als ze op Franstalige partijen willen stemmen. In de jaren negentig was de opkomst in Voeren bij landelijke verkiezingen steeds rond de 45%, bij de Vlaamse verkiezingen dit jaar was dat ruim 54%. Blijkbaar heeft de meerderheid geen behoefte meer om in Aubel te gaan stemmen. En dan stemmen de Nederlanders nog niet eens mee!
Oud 2 september 2004, 20:43   #23
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
....én een zeer populair politicus in Wallonie. Hij is niet voor niks minister!
Waalse politici die zich duidelijk profileren tégen Vlaanderen zijn nu eenmaal populair in Wallonie.
Di Rupo is ook populair, maar profileert zich niet tégen het Vlaams Gewest, ook al is hij systematisch jullie kop van jut (niet de mijne).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 21:09   #24
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Di Rupo is ook populair, maar profileert zich niet tégen het Vlaams Gewest, ook al is hij systematisch jullie kop van jut (niet de mijne).
Di Rupo heeft zich ook populair willen maken in Vlaanderen wegens zijn ambities voor premièr, dat maakt dan voor u toch ook niet de PS de partij bij uitstek als er wordt geprofileerd voor een 'unitair België'?
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 21:15   #25
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet!
En daarmee de kip met de gouden eieren slachten zeker?

Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 08:12   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Je kunt square vertalen met plein, met plaats, met plantsoen, genoeg mogelijkheden. Het ligt er ook aan hoe het eruit ziet: soms is het een pleintje met gras, zitjes en een fontein, soms staan er veel bomen en lijkt het eerder op een klein parkje. Maar hoe dan ook: square is geen Nederlands.
Oh, alstublieft. Iets tegen de engelstalige termen nu? Als je zo begint, vervang e-mail door e-post, website door webstek en vervang ook alle sportnamen door vlaamse termen. Nee, serieus, who gives a fuck als we engelstalige termen gebruiken.

In elk geval, heb ik een e-mail adres en dit is een website voor mij.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 08:19   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah nee? Wie zei op 14 juli : "Bruxellois et Wallons doivent prendre leur destin plus complètement en main, avec l'ensemble des attributions d'une nation."? Ja wel, Elio Di Rupo. Het feit dat hij dat op 14 juli gezegd had, is natuurlijk geen toeval...........
Oud 3 september 2004, 08:32   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, alstublieft. Iets tegen de engelstalige termen nu? Als je zo begint, vervang e-mail door e-post, website door webstek en vervang ook alle sportnamen door vlaamse termen. Nee, serieus, who gives a fuck als we engelstalige termen gebruiken.

Zegt iemand die beweert in Frankrijk te wonen, een land waar de Académie Française er nauwlettend op waakt dat voor Engelse leenwoorden eigen Franse termen ingevoerd worden en waar er ook een wetgevende macht is die deze woorden vervolgens verplichtend oplegt aan de media, onderwijs en administratie...

Maar eigenlijk is het larie wat u schrijft: waarom zou men Engelse woorden als "square" moeten gebruiken? Er bestaan daar Nederlandse woorden voor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 08:44   #29
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daarom zegt de groot meerderheid van de Fransen "e-mail" en "website" om maar die twee voorbeelden te nemen.

En waarom zou ik Nederlandse termen gebruiken? Wees al blij dat ik uw taal kan spreken. Taal die ik-behalve hier-NOOIT gebruik.
Oud 3 september 2004, 08:48   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom zegt de groot meerderheid van de Fransen "e-mail" en "website" om maar die twee voorbeelden te nemen.
Heeft u misschien een grootschalig taalonderzoek gehouden?

Op meerdere persoonlijke Franse webstekken heb ik nochtans WEL "site", of "site web" of een paar keer "site d'internet" zien staan.
Oud 3 september 2004, 08:49   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou ik Nederlandse termen gebruiken? Wees al blij dat ik uw taal kan spreken. Taal die ik-behalve hier-NOOIT gebruik.
Jajaja, dat zal wel. Iemand die veel tijd op een Vlaams discussieforum doorbrengt en tegelijkertijd beweert dat hij in Frankrijk woont... Ik geloof het echt niet meer.
Oud 3 september 2004, 09:39   #32
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jajaja, dat zal wel. Iemand die veel tijd op een Vlaams discussieforum doorbrengt en tegelijkertijd beweert dat hij in Frankrijk woont... Ik geloof het echt niet meer.
Geloof wat je wil. Ta langue de blaireau, je la connais, ca tu ne peux pas le nier.
Oud 3 september 2004, 10:50   #33
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Goed zo Jan,, je hebt het ook door!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 15:59   #34
Dimitri

Standaard

Citaat:

Square is niet alleen Engels, maar ook Frans. In het Engels betekent het 'plein', in alle gevallen, in het Frans gaat het om een parkachtig plein, al dan niet met bomen (de Fransen zullen dat wel hebben afgekeken van de groene Londense pleinen). Het onderscheid tussen place en square bestaat alleen in het Frans. Het gaat in Brussel dus om de Franse betekenis van square. Vandaar dat je elders in Vlaanderen nauwelijks squares tegenkomt en in Nederland al helemaal niet, want daar worden parkachtige pleinen ook plein genoemd (net als in Engeland in feite), of anders plaats of plantsoen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be