Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2014, 08:50   #21
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ja met die Walen hebben ze wel 10.000 potentiële stakers binnengehaald als hen iets niet zint.
Die durven dat, maar ja als ze staken en ze bereiken iets, profiteren de fiere, voor iedere baas hun hoofd buigende Vlamingen, toch mee.

De Roemenen en Bulgaren mogen daarentegen van jouw Europa steunende partij als schijn zelfstandige, hier je werk of zelfstandig beroep overnemen, aan de helft van de prijs.

Ik wist niet dat je zo solidair was.
gaan die walen dan niet beter naar Roemenië en Bulgarije ?
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 09:12   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Met zo'n cijfers gaat het niet alleen over Vlamingen die in Wallonië leven.
Neen, gelukkig niet.

Het bewijst dat samenwerking over de grenzen heen kan werken als er goede wil is van beide kanten.
Maar dan moeten er natuurlijk eerst grenzen getrokken worden en heb je de juiste mensen op de juiste plaats nodig.

Wie is er weer minister van Werk in de Vlaamse regering?
Oud 8 januari 2014, 09:16   #23
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Hoeveel van die Walen spreken Nederlands? Is dat al onderzocht?
daar knijpt het schoentje.

Vlamingen worden niet aangeworven want die moeten minstens drietalig zijn. Franstaligen worden aangeworven want de vlamingen zullen wel Frans spreken met hen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 13:21   #24
vlaams realist
Banneling

Standaard

Overheid betaalt tweetaligheidspremie aan ééntaligen(150 euro per maand)
Als je ze nodig hebt moet je GRATIS Frans praten,ze verstaan nx anders.
Bron;ik.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 13:30   #25
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Overheid betaalt tweetaligheidspremie aan ééntaligen(150 euro per maand)
Als je ze nodig hebt moet je GRATIS Frans praten,ze verstaan nx anders.
Bron;ik.
D�*t is waar ik zo boos van word. Wij zouden hier toch eens paal en perk aan moeten stellen. De tijd van "jij bent Vlaming dus zie je wel je kan wèl Frans praten" (zie het filpje van Astrid Bryan waarbij ze het kind verplichtten om op acht jaar Frans te spreken en er dan de commentaar bij te geven dat d�*t de manier is waarop we "en Belgique" met elkaar konden communiceren, moet DRINGEND gestopt worden!

Een kennis van me is zo al drie jobs misgelopen omdat ze buiten perfect tweetalig NL/ENG persé ook FR moest kennen, want Belgique is toch tweetalig nietwaar?

We mogen dat niet meer zo verder laten gaan, en overal eens beginnen duidelijk te maken dat in Vlaanderen NEDERLANDS wordt gesproken.

Gisteren op Reyers Laat, die mijnheer die in Tunesië in de cel geraakte wegens homo-zijn: die kreeg GEEN NEDERLANDSTALIGE TOLK/ADVOKAAT want in Belgique, dat is Frans.

En d�*t is de grove fout van onze regeringen die vooral ééntalige Franstalige diplomaten op de postjes zetten. Ook in ambassades is de nederlandse taal niet te vinden. Zijn wij tweederangsburgers dan? JA!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 8 januari 2014, 13:58   #26
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
daar knijpt het schoentje.

Vlamingen worden niet aangeworven want die moeten minstens drietalig zijn. Franstaligen worden aangeworven want de vlamingen zullen wel Frans spreken met hen.
Het decreet Vandezande (1974), ook wel eens het septemberdecreet genoemd stipuleert dat in alle bedrijven gevestigd op Vlaams grondgebied de voertaal op de werkvloer verplicht het Nederlands is. Een uitzondering wordt gemaakt voor nota's of mededelingen die op een prikbord worden uitgehangen. Die nota's mogen buiten het Nederlands ook van een anderstalige tekst voorzien zijn voor zover de vakbonden aktief in het bedrijf er unaniem om vragen. Bij betwisting primeert de originele Nederlandstalige tekst.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 01:45   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Vraag ik mij ook af... Dat is toch positief ?
Zeer positief zelfs!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 08:50   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Het decreet Vandezande (1974), ook wel eens het septemberdecreet genoemd stipuleert dat in alle bedrijven gevestigd op Vlaams grondgebied de voertaal op de werkvloer verplicht het Nederlands is. Een uitzondering wordt gemaakt voor nota's of mededelingen die op een prikbord worden uitgehangen. Die nota's mogen buiten het Nederlands ook van een anderstalige tekst voorzien zijn voor zover de vakbonden aktief in het bedrijf er unaniem om vragen. Bij betwisting primeert de originele Nederlandstalige tekst.
Nooit geweten dat het over de voertaal op het werk ging. Het is wel zo dat alle documenten en richtlijnen aan het personeel in het Nederlands moeten zijn, contracten, procedures, specificaties etc... Maar de taal die de werknemers onder elkaar spreken staat me dunkt nergens gespecifieerd. Zo spraken wij Engels onder elkaar als anderstaligen aanwezig waren. Franstaligen moesten bij ons Nederlands spreken (was ook deel van hun opleiding), maar ik kan me voorstellen dat dit niet overal het geval was. Met een Franse Plant Manager spraken we Engels.

Oud 9 januari 2014, 09:37   #29
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Zijn er geen uitzonderingen voorzien voor bedrijven die zich niet naar de Vlaamse markt richten ?

Het zou me enorm verbazen dat dit in de praktijk zou afgedwongen kunnen worden. Graag had ik wat meer actuele juridische duiding over dit decreet.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 09:50   #30
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zijn er geen uitzonderingen voorzien voor bedrijven die zich niet naar de Vlaamse markt richten ?

Het zou me enorm verbazen dat dit in de praktijk zou afgedwongen kunnen worden. Graag had ik wat meer actuele juridische duiding over dit decreet.
Het gaat over personeel in Vlaamse vestigingen op Vlaams grondgebied. Dat is gewoon wet hoor. Alle correspondentie met personeel is verplicht in de Nederlandse taal.
Het gaat hem niet over de markt waar het bedrijf zich op richt, noch over de correspondentie met klanten of leveranciers.

Laatst gewijzigd door circe : 9 januari 2014 om 09:51.
Oud 9 januari 2014, 22:43   #31
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daar gaan we weer...
Het verbaast mij totaal niet dat een belgicist zo'n vraag stelt.
Om uit te dagen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 23:29   #32
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Welneen, tekorten kunnen soms heel regionaal zijn, en dat kan dan tot vreemde situaties leiden. Bv in Kortrijk is er al jarenlang een tekort aan arbeiders daar waar er net over de taalgrens in Moeskroen een hoop werkzoekenden zijn. Bleek toen dat de forem aan waalse kant geen enkele vacature doorgaf aan die mensen. Door die zaken beter te organiseren stroomlijn je vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.
Ik woon op de taalgrens. Bv bij Utexbel heeft men een permanent gebrek aan textiel arbeiders. Die recruteren met veel plezier waalse arbeiders.

Wat "de mening van de doorsnee vlaming" daar mee te maken heeft is me al helemaal niet duidelijk...
werk jij ook in de textiel, je weet precies goed hoe het gaat in Utexbel heb ik de indruk!
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 23:43   #33
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Zijn wij tweederangsburgers dan? JA!
Zijn we zelfs überhaupt burgers? Vandaag mocht ik weeraleens op RFI (radio France international) horen dat België een Francofoon land is.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 23:55   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ok, U kan daar een probleem mee hebben of niet, toch is en blijft het weer stof tot nadenken.
Euh, om welke reden zouden "we" daar een probleem mee hebben?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 00:01   #35
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
werk jij ook in de textiel, je weet precies goed hoe het gaat in Utexbel heb ik de indruk!
Neen, maar ik ken een van de direct reports van Gribomont.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 00:13   #36
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

In 2007 is dat nog met een nogal tot de verbeelding sprekend voorbeeld naar voor gekomen. Een bedrijf van 125 man waar er 70 anderstaligen waren. De journalist van Trends vroeg professor Blanpain zijn mening over de toepassing van het taaldecreet. Zijn antwoord was zeer duidelijk : integraal toe te passen.
http://trends.knack.be/economie/nieu...4637084136.htm
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be