Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortus moord : ja of neen
ja 12 23,53%
neen 21 41,18%
ieder zijn goesting 6 11,76%
in bepaalde omstandigheden wel... 12 23,53%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2004, 13:44   #21
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
8) Picture this : Je zestienjarige dochter komt thuis met het "heuglijke" nieuws : "papa/mama ik ben zwanger" (en ze is niet "zeker" wie de vader is) .........................Ik verwed er mijn maandloon op dat je 's anderendaags al een "afspraak" maakt met een gyneacoloog, voor een abortus.8) (en terecht, mijn gedacht)
Over mijn dochter moet jij zwijgen om te beginnen ! uw insinuatie over het niet weten wie de vader is , bevalt me hoegenaamd niet !

Ten tweede zal ik proberen ze op te voeden zodanig dat ze bewust is van de "gevaren " (gevaren zoals gij 8) , in alle betekenissen)
Moest er toch iets fout aflopen , dan zal ik zeker nooit! een afspraak maken met een gyneacoloog !!! en verder zal ik proberen mijn dochter hetzelfde respect voor het nieuwe leven bij te brengen !
Laudi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 13:50   #22
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laudi
Onvoorstelbaar , dat reeds 50% in deze peiling moord zonder boe of ba goedkeurd !
als het enkel maar te definiëren valt als "moord", denk je dan niet dat het een heel andere uitslag zou zijn?

wat ik maar wil bedoelen, is dat het een ethische kwestie is, die veel gecompliceerder is dan "ja" of "nee" en "moord" of niet.
getuige daarvan is de wereldwijde verdeeldheid over abortus.

om maar één (vaak aangehaald) voorbeeld te noemen:
moéten bevallen van een verkrachting, en elke dag van de rest van je leven geconfronteerd worden met het resultaat ervan, is d�*t dan menselijk?
en voor er weer iemand "adoptie" roept: there is no quick-fix answer.

ik vind het onmogelijk die hele ethische kwestie in één zin samen te vatten, en sta dan ook heel kritisch tov wie dat wél probeert.
daarom ga ik ervan uit dat personen die zich in die situaties bevinden beter kunnen oordelen dan wie dan ook, en ik vind niet dat zij voor hun keuzes veroordeeld moeten worden.

het is trouwens ook niet alsof abortus "de nieuwe anticonceptie" is, hé.
mensen die denken dat "effe neuke -oeps- effe abortere" een realiteit zou zijn, hebben naar mijn bescheiden mening nog niet echt nagedacht aan de impact die een abortus fysiek én mentaal achterlaat...
Oud 1 september 2004, 13:58   #23
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baktru
Dus u beweert dat een eicel of een zaadcel niet leven ?

Heb jij al ooit gehoord van een eicel of zaadcel die uitgroeide tot .... om het even wat ?
Ongeslachtelijke voortplanting is iets wat bij planten voortkomt : ben jij ook ontloken uit een knopje onder de oksel van uw ma , misschien ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baktru
En in uw interpretatie is de morning-after pil dus ook moord ?
Daar is al uitgebreid over gediscuteerd in nen andere draad , ik heb de goesting niet om te zoeken.
Na de sexuele daad zijn er nog een aantal dagen nodig om tot conceptie te komen !
Oud 1 september 2004, 14:12   #24
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Niet dat ik pro of contra ben/wil zijn.
Ik ben er namelijk zelf nog niet uit, wil ik toch even duidelijk maken dat uw reactie hol was...
Uw 'vergelijking' is echter wel niet correct en Raf had wel gelijk. Bij een moord is er immers een duidelijk aan te wijzen slachtoffer, of dat bij abortus ook het geval is? Ik betwijfel of de ei- en zaadcellen er veel pijn of nadelige gevolgen van ondervinden dat ze niet mogen uitgroeien tot een levend wezen.
Waarom ben ik dan van oordeel dat Raf gelijk heeft? Omdat de bepaling vanaf wannneer er sprake is van leven afhangt van iemands persoonlijke visie meer dan dat het een objectieve bepaling is of kan zijn. Bijgevolg is het nogal pervers om uw mening voor waarheid op te leggen aan een ander en hem te verplichten om te handelen volgens uw overtuiging, laat met andere woorden ieder voor zich maar uitmaken vanaf wanneer er sprake is van 'leven'.

Aan al de "abortus is moord" verkondigers stel ik de vraag: wat met technieken zoals IVF en therapeutisch klonen?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 14:26   #25
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
als het enkel maar te definiëren valt als "moord", denk je dan niet dat het een heel andere uitslag zou zijn?

wat ik maar wil bedoelen, is dat het een ethische kwestie is, die veel gecompliceerder is dan "ja" of "nee" en "moord" of niet.
getuige daarvan is de wereldwijde verdeeldheid over abortus.

moéten bevallen van een verkrachting, en elke dag van de rest van je leven geconfronteerd worden met het resultaat ervan, is d�*t dan menselijk?

Ja , het is menselijker om een ongeboren kind de nek om te wringen.

Dit is nu net wat ik denk over abortus : quick-fix solution

ik vind het onmogelijk die hele ethische kwestie in één zin samen te vatten, en sta dan ook heel kritisch tov wie dat wél probeert.

Je kan heel goed in 1 zin samenvatten wat het resultaat is : het ongeboren kind is dood !

daarom ga ik ervan uit dat personen die zich in die situaties bevinden beter kunnen oordelen dan wie dan ook, en ik vind niet dat zij voor hun keuzes veroordeeld moeten worden.
Opnieuw : igv verkrachting gaat het over vrouwen die 9 op 10 nog in shock zijn . Ook in andere gevallen : jonge tieners , vrouwen die "er niet op rekenen", ... kan je niet zeggen dat er nuchter over nagedacht wordt

Hoeveel vrouwen die abortus laten uitvoeren , denken er jaren later nog aan terug met een gevoel van : " hoe zou ie eruit zien " of " had ik nu toch maar" ...

mensen die denken dat "effe neuke -oeps- effe abortere" een realiteit zou zijn, hebben naar mijn bescheiden mening nog niet echt nagedacht aan de impact die een abortus fysiek én mentaal achterlaat...
Wat me wel zou interesseren zijn cijfers over :
aantallen abortus tgv verkrachting
aantallen abortus tgv gevaar voor de moeder
etc
Oud 1 september 2004, 14:42   #26
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Uw 'vergelijking' is echter wel niet correct en Raf had wel gelijk. Bij een moord is er immers een duidelijk aan te wijzen slachtoffer, of dat bij abortus ook het geval is? Ik betwijfel of de ei- en zaadcellen er veel pijn of nadelige gevolgen van ondervinden dat ze niet mogen uitgroeien tot een levend wezen.
Waarom ben ik dan van oordeel dat Raf gelijk heeft? Omdat de bepaling vanaf wannneer er sprake is van leven afhangt van iemands persoonlijke visie meer dan dat het een objectieve bepaling is of kan zijn. Bijgevolg is het nogal pervers om uw mening voor waarheid op te leggen aan een ander en hem te verplichten om te handelen volgens uw overtuiging, laat met andere woorden ieder voor zich maar uitmaken vanaf wanneer er sprake is van 'leven'.

Aan al de "abortus is moord" verkondigers stel ik de vraag: wat met technieken zoals IVF en therapeutisch klonen?
Ongeloofelijk , je slaagt er in om me nog meer te overtuigen van het feit dat abortus moord is !
Het is pervers om mijn mening op te leggen aan iemand anders , maar het is niet pervers om een pro-abortus mening op te leggen aan een ongeboren kind ?

Het slachtoffer is niet een eicel of een zaadcel , maar een foetus !!
Waar ligt de grens wat betreft mens-zijn ?
Wettelijk ligt de grens wat betreft mens-zijn op ... ? de geboorte of een aantal maanden ( 3 , 5 ... ) Ik weet het niet juist
In ieder geval , jouw nieuwe technieken tonen aan dat het mens-zijn meer en meer het samensmelten van 2 cellen benadert !
Misschien is het binnen 10 jaar mogelijk om na 2 weken een foetus te laten uitgroeien , buiten de baarmoeder , tot een mens , het zal iets meer vergen dan een couveuse maar toch : de wet zal er dan moeten op aangepast worden.
De ethiek errond is echter nu al belangrijk : het is niet omdat de mens het niet kan , dat het niet mogelijk is
Oud 1 september 2004, 14:43   #27
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door doggy

Ja , het is menselijker om een ongeboren kind de nek om te wringen.
ga dat dan maar eens aan zulke slachtofres vertellen.
ze zullen je graag zien komen.

nogmaals:

Je kan heel goed in 1 zin samenvatten wat het resultaat is : het ongeboren kind is dood !

zie hierboven...
Opnieuw : igv verkrachting gaat het over vrouwen die 9 op 10 nog in shock zijn . Ook in andere gevallen : jonge tieners , vrouwen die "er niet op rekenen", ... kan je niet zeggen dat er nuchter over nagedacht wordt

Hoeveel vrouwen die abortus laten uitvoeren , denken er jaren later nog aan terug met een gevoel van : " hoe zou ie eruit zien " of " had ik nu toch maar" ...

daarom ook dat ik zeg dat ik helemaal niet de pretentie heb om te beslissen in die mensen hun plaats. Je maakt gissingen ("9 op 10 zijn nog in shock") en ik vrees dat jij, noch ik, daardoor gemachtigd zijn om de persoonlijke beslissing uit iemands handen te trekken, of op te laten leggen door eender welke overheid.

Wat me wel zou interesseren zijn cijfers over :
aantallen abortus tgv verkrachting
aantallen abortus tgv gevaar voor de moeder
etc
ik zou die cijfers ook wel graag weten.
maar ik vraag me tegelijk ook wel af of cijfers iets kunnen betekenen in deze uiterst moeilijke vragen, en vaak onmogelijke beslissingen.

er is naar mijn mening geen enkele manier om hiervoor een menselijke en algemeen aanvaardde oplossing te geven,
aangezien het om levensbelangrijke individuele vragen en situaties gaat.
Oud 1 september 2004, 14:50   #28
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongeloofelijk , je slaagt er in om me nog meer te overtuigen van het feit dat abortus moord is !
Het is pervers om mijn mening op te leggen aan iemand anders , maar het is niet pervers om een pro-abortus mening op te leggen aan een ongeboren kind ?
kun je eens uitleggen wat "pro-abortus" is?
alsof iemand abortus een goede zaak vindt, en voor méér abortussen ijvert?!
denk je dat er ooit iemand blij is met een abortus??

Citaat:
Het slachtoffer is niet een eicel of een zaadcel , maar een foetus !!
Waar ligt de grens wat betreft mens-zijn ?
Wettelijk ligt de grens wat betreft mens-zijn op ... ? de geboorte of een aantal maanden ( 3 , 5 ... ) Ik weet het niet juist
als ik me niet vergis is dit 26 weken, wanneer de hersenen zich beginnen te ontwikkelen, maar alsjeblief, "correct me if i'm wrong".
Citaat:
In ieder geval , jouw nieuwe technieken tonen aan dat het mens-zijn meer en meer het samensmelten van 2 cellen benadert !
Misschien is het binnen 10 jaar mogelijk om na 2 weken een foetus te laten uitgroeien , buiten de baarmoeder , tot een mens , het zal iets meer vergen dan een couveuse maar toch : de wet zal er dan moeten op aangepast worden.
De ethiek errond is echter nu al belangrijk : het is niet omdat de mens het niet kan , dat het niet mogelijk is
ik denk wat Dies bedoelt is;
bij IVF en kloningstechnieken wordt slechts een fractie van de bevruchte eicellen ingeplant. worden de niet-gebruikte dan ook gezien als "vermoord" of geaborteerd?
@Dies: correct me if i'm wrong, please.
Oud 1 september 2004, 15:05   #29
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy

als ik me niet vergis is dit 26 weken, wanneer de hersenen zich beginnen te ontwikkelen, maar alsjeblief, "correct me if i'm wrong".
bij IVF en kloningstechnieken wordt slechts een fractie van de bevruchte eicellen ingeplant. worden de niet-gebruikte dan ook gezien als "vermoord" of geaborteerd?
Alleen over hetgeen in vet staat : al je andere argumenten zijn er geen , je draait rond de pot , probeert woorden in mijn mond te leggen en je probeert met mijn argumenten jouw gelijk te halen ...... soit

Wat in vet staat : absoluut akkoord dat daar ook regels nodig zijn : bvb geen bevruchte eicellen invriezen of meerdere bevruchten om ze daarna te "vermoorden" , etc ...
Oud 1 september 2004, 15:12   #30
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin, alsof voor een vrouw abortus vanzelfsprekend zou zijn. Nog afgezien van de emotionele knoop die moet doorgehakt worden, is er de reële kans dat de ingreep leidt tot onvruchtbaarheid. Hoezeer tegenstanders van abortus dus ook argumenten poneren als zou de ingreep totaal lichtzinnig gebeuren, echt geloofwaardig komt dat allemaal niet over.

Citaat:
Heeft zo een 'ongeboren kind' dan al een mening? Neen toch, bijgevolg is het ook onmogelijk om het een mening op te leggen.

Citaat:
Het slachtoffer is niet een eicel of een zaadcel , maar een foetus!
En waarom is een foetus een levend wezen en een ei- en zaadcel niet? Dat is volkomen arbitrair en niet meer waard dan eerder welke andere mening.

Citaat:
Kan je dit wat duidelijker uitleggen, ik begrijp namelijk hoegenaamd niet wat je wil zeggen?! Wat u betreft zijn IVF en therapeutisch klonen dus uit den boze?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 1 september 2004, 15:17   #31
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin, alsof voor een vrouw abortus vanzelfsprekend zou zijn. Nog afgezien van de emotionele knoop die moet doorgehakt worden, is er de reële kans dat de ingreep leidt tot onvruchtbaarheid. Hoezeer tegenstanders van abortus dus ook argumenten poneren als zou de ingreep totaal lichtzinnig gebeuren, echt geloofwaardig komt dat allemaal niet over.

Heeft zo een 'ongeboren kind' dan al een mening? Neen toch, bijgevolg is het ook onmogelijk om het een mening op te leggen.

En waarom is een foetus een levend wezen en een ei- en zaadcel niet? Dat is volkomen arbitrair en niet meer waard dan eerder welke andere mening.

Kan je dit wat duidelijker uitleggen, ik begrijp namelijk hoegenaamd niet wat je wil zeggen?! Wat u betreft zijn IVF en therapeutisch klonen dus uit den boze?
Zo wordt fatsoenlijk discuteren natuurlijk onmogelijk !!
Oud 1 september 2004, 15:35   #32
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een nieuw leven onstaat bij de conceptie , niet bij de ovulatie !

Al uwe flauwe zever slaagt dus nergens op
Sorry, maar strikt genomen zijn sommige voorbehoedsmiddelen abortief.

En neen, een spermacel of eicel wordt niet als levend wezen beschouwd.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 15:51   #33
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

[quote=Fieseler]Sorry, maar strikt genomen zijn sommige voorbehoedsmiddelen abortief.

En neen, een spermacel of eicel wordt niet als levend wezen beschouwd.juist
[/QUOTE]

Welke zijn dan abortief ? (en waarom) Woordelijk is het alleszins tegenstrijdig

Laatst gewijzigd door Laudi : 1 september 2004 om 15:54.
Oud 1 september 2004, 16:00   #34
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat het vanzelfsprekend is voor een vrouw , wel dat het als uitweg wordt aanzien ! en dat vind ik verkeerd
Lichtzinnig ga ik er alleszins niet over !!
Oud 1 september 2004, 16:13   #35
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Denkt ge nu echt dat abortus niet meer gaat voorkomen als het verboden wordt?

De meningen zijn duidelijk verdeeld, laat de keuze dus bij het individu.
Oud 1 september 2004, 16:15   #36
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Als abortus moord is, is afrukken dat ook.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 16:31   #37
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo wordt fatsoenlijk discuteren natuurlijk onmogelijk !!
Daar ben ik het mee eens, de essentie van een discussie is immers dat men argument aanbrengt en daar stopt u op dit ogenblik duidelijk mee.
Oud 1 september 2004, 16:41   #38
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

voila, en zo moeilijk is da toch niet?

ik denk niet dat ikzelf ooit een abortus zou laten doen, maar ik vind wel dat vrouwen het recht hebben zelf deze beslissing te maken.

laudi, niemand zegt dat je abortus moet laten doen. maar ik wil wel de keuze hebben. als de wet het mogelijk maakt, kan iedereen voor zichzelf beslissen. ik ben nog altijd baas over mijn eigen lichaam, wie ben jij om daar over te beslissen?!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 16:42   #39
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Vwalla, de statistieken, hebben trouwens aangetoond, dat sinds de wetsversoepeling, NIET MEER abortussen werden uitgevoerd als voordien, met dat verschil, dat ze nu onder deskundige controle gebeuren. En iedere vrouw, moet voor zichzelf uitmaken wat haar beslissing zal zijn.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 16:56   #40
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door doggy

Alleen over hetgeen in vet staat : al je andere argumenten zijn er geen , je draait rond de pot , probeert woorden in mijn mond te leggen en je probeert met mijn argumenten jouw gelijk te halen ...... soit
nogmaals:
ik heb absoluut de pretentie niet een sluitend antwoord over de hele abortusproblematiek te geven. daarom stel ik vragen om jou standpunt beter te proberen begrijpen.
dat is iets anders dan "woorden in de mond leggen" wat jij ervan maakt.

en ik probeer dus zeker niet "Mijn Gelijk" te halen, want dat is nu net wat niemand van ons hier ooit kan hebben.
moest dat wél zo zijn, was de hele kwestie opgelost niet?
Citaat:
Wat in vet staat : absoluut akkoord dat daar ook regels nodig zijn : bvb geen bevruchte eicellen invriezen of meerdere bevruchten om ze daarna te "vermoorden" , etc ...
dat is nu eenmaal het nadeel van de techniek, om het slaagpercentage van bevruchting te bevorderen. dan creëer je een heel nieuw probleem als je het aantal bevruchte eicellen wil indijken, bijvb...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be