![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Abortus moord : ja of neen | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 23,53% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 41,18% |
ieder zijn goesting |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,76% |
in bepaalde omstandigheden wel... |
![]() ![]() ![]() |
12 | 23,53% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ten tweede zal ik proberen ze op te voeden zodanig dat ze bewust is van de "gevaren " (gevaren zoals gij 8) , in alle betekenissen) Moest er toch iets fout aflopen , dan zal ik zeker nooit! een afspraak maken met een gyneacoloog !!! en verder zal ik proberen mijn dochter hetzelfde respect voor het nieuwe leven bij te brengen ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
wat ik maar wil bedoelen, is dat het een ethische kwestie is, die veel gecompliceerder is dan "ja" of "nee" en "moord" of niet. getuige daarvan is de wereldwijde verdeeldheid over abortus. om maar één (vaak aangehaald) voorbeeld te noemen: moéten bevallen van een verkrachting, en elke dag van de rest van je leven geconfronteerd worden met het resultaat ervan, is d�*t dan menselijk? en voor er weer iemand "adoptie" roept: there is no quick-fix answer. ik vind het onmogelijk die hele ethische kwestie in één zin samen te vatten, en sta dan ook heel kritisch tov wie dat wél probeert. daarom ga ik ervan uit dat personen die zich in die situaties bevinden beter kunnen oordelen dan wie dan ook, en ik vind niet dat zij voor hun keuzes veroordeeld moeten worden. het is trouwens ook niet alsof abortus "de nieuwe anticonceptie" is, hé. mensen die denken dat "effe neuke -oeps- effe abortere" een realiteit zou zijn, hebben naar mijn bescheiden mening nog niet echt nagedacht aan de impact die een abortus fysiek én mentaal achterlaat...
![]() |
![]() |
#23 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Heb jij al ooit gehoord van een eicel of zaadcel die uitgroeide tot .... om het even wat ? Ongeslachtelijke voortplanting is iets wat bij planten voortkomt : ben jij ook ontloken uit een knopje onder de oksel van uw ma , misschien ? Citaat:
Na de sexuele daad zijn er nog een aantal dagen nodig om tot conceptie te komen ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom ben ik dan van oordeel dat Raf gelijk heeft? Omdat de bepaling vanaf wannneer er sprake is van leven afhangt van iemands persoonlijke visie meer dan dat het een objectieve bepaling is of kan zijn. Bijgevolg is het nogal pervers om uw mening voor waarheid op te leggen aan een ander en hem te verplichten om te handelen volgens uw overtuiging, laat met andere woorden ieder voor zich maar uitmaken vanaf wanneer er sprake is van 'leven'. Aan al de "abortus is moord" verkondigers stel ik de vraag: wat met technieken zoals IVF en therapeutisch klonen?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
aantallen abortus tgv verkrachting aantallen abortus tgv gevaar voor de moeder etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het is pervers om mijn mening op te leggen aan iemand anders , maar het is niet pervers om een pro-abortus mening op te leggen aan een ongeboren kind ? Het slachtoffer is niet een eicel of een zaadcel , maar een foetus !! Waar ligt de grens wat betreft mens-zijn ? Wettelijk ligt de grens wat betreft mens-zijn op ... ? de geboorte of een aantal maanden ( 3 , 5 ... ) Ik weet het niet juist In ieder geval , jouw nieuwe technieken tonen aan dat het mens-zijn meer en meer het samensmelten van 2 cellen benadert ! Misschien is het binnen 10 jaar mogelijk om na 2 weken een foetus te laten uitgroeien , buiten de baarmoeder , tot een mens , het zal iets meer vergen dan een couveuse maar toch : de wet zal er dan moeten op aangepast worden. De ethiek errond is echter nu al belangrijk : het is niet omdat de mens het niet kan , dat het niet mogelijk is |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
maar ik vraag me tegelijk ook wel af of cijfers iets kunnen betekenen in deze uiterst moeilijke vragen, en vaak onmogelijke beslissingen. er is naar mijn mening geen enkele manier om hiervoor een menselijke en algemeen aanvaardde oplossing te geven, aangezien het om levensbelangrijke individuele vragen en situaties gaat.
![]() |
![]() |
#28 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
alsof iemand abortus een goede zaak vindt, en voor méér abortussen ijvert?! denk je dat er ooit iemand blij is met een abortus?? Citaat:
Citaat:
bij IVF en kloningstechnieken wordt slechts een fractie van de bevruchte eicellen ingeplant. worden de niet-gebruikte dan ook gezien als "vermoord" of geaborteerd? @Dies: correct me if i'm wrong, please.
![]() |
![]() |
#29 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Wat in vet staat : absoluut akkoord dat daar ook regels nodig zijn : bvb geen bevruchte eicellen invriezen of meerdere bevruchten om ze daarna te "vermoorden" , etc ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En neen, een spermacel of eicel wordt niet als levend wezen beschouwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Schepen
|
![]() [quote=Fieseler]Sorry, maar strikt genomen zijn sommige voorbehoedsmiddelen abortief.
En neen, een spermacel of eicel wordt niet als levend wezen beschouwd.juist [/QUOTE] Welke zijn dan abortief ? (en waarom) Woordelijk is het alleszins tegenstrijdig Laatst gewijzigd door Laudi : 1 september 2004 om 15:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Lichtzinnig ga ik er alleszins niet over !! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Denkt ge nu echt dat abortus niet meer gaat voorkomen als het verboden wordt?
De meningen zijn duidelijk verdeeld, laat de keuze dus bij het individu.
![]() |
#36 |
|
![]() Als abortus moord is, is afrukken dat ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
ik denk niet dat ikzelf ooit een abortus zou laten doen, maar ik vind wel dat vrouwen het recht hebben zelf deze beslissing te maken. laudi, niemand zegt dat je abortus moet laten doen. maar ik wil wel de keuze hebben. als de wet het mogelijk maakt, kan iedereen voor zichzelf beslissen. ik ben nog altijd baas over mijn eigen lichaam, wie ben jij om daar over te beslissen?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik heb absoluut de pretentie niet een sluitend antwoord over de hele abortusproblematiek te geven. daarom stel ik vragen om jou standpunt beter te proberen begrijpen. dat is iets anders dan "woorden in de mond leggen" wat jij ervan maakt. en ik probeer dus zeker niet "Mijn Gelijk" te halen, want dat is nu net wat niemand van ons hier ooit kan hebben. moest dat wél zo zijn, was de hele kwestie opgelost niet? Citaat:
![]() |