Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 23 februari 2014, 17:53   #21
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

The_Belgian_Kurd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Verdikke, de Koerden stonden ook nog niet in die knipsel, de meest menselijke groep in heel het conflict dan nog. Ik was wel verrast dat ze net als Iran niet uitgenodigd waren bij de vredesgesprekken, die gesprekken waren echt wel gedoemd om te mislukken.
Citaat:
De enige die ik eventueel het regime zouden kunnen vervangen zijn de Koerden, maar dat is toch geen oplossing want dat zal de oorlog toch niet stoppen. Er zijn gewoon veel te veel losstaande groepen aan beide kanten.
Dat de Koerden niet uitgenodigd waren was een zet van Turkije, ze wouden geen aparte Koerdische delegatie, ze wouden dat de Koerden voor Geneve zich aansloten bij de Syrian National Council (SNC), zodat er geen sprake kon zijn van Koerden die onafhankelijkheid eisen of autonoom wordrn, maar het is al gebeurd. Ach ons maakt het eigenlijk niet veel uit wat er met de rest van Syrië gebeurd, het enige waar de wij nu op hopen is dat de Turkmeense delegatie in Istanboel hun rug keert tegen Erdoğan en al hun strijders zich voegen aan de YPG, als dat gebeurt kunnen de Koerden noord-Latakia innemen, wat betekent dat een Koerdische droom werkelijkheid wordt : Toegang tot de Middellandse zee om niet langer landlocked te zijn.

http://www.al-monitor.com/pulse/orig...-al-qaeda.html
Oud 23 februari 2014, 21:38   #22
BonBon
Banneling

Standaard

Noord Latakia die voorlopig nog door het regime gecontroleerd wordt of het stuk van Turkije?

Het staakt het vuren opzeggen lijkt me niet slim en Turkije aanvallen nog minder want dan komt de Navo in actie, al valt er met een sterk leger best te onderhandelen denk ik, Assad heeft de Koerden liever te vriend dan nog een front te openen. Een uitweg naar de zee zal geen probleem zijn.

.
http://www.bbc.co.uk/news/special/pa...1378382738.jpg
BonBon is offline  
Oud 23 februari 2014, 23:04   #23
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

Thumbs down

Citaat:
Noord Latakia die voorlopig nog door het regime gecontroleerd wordt of het stuk van Turkije?

Het staakt het vuren opzeggen lijkt me niet slim en Turkije aanvallen nog minder want dan komt de Navo in actie, al valt er met een sterk leger best te onderhandelen denk ik, Assad heeft de Koerden liever te vriend dan nog een front te openen. Een uitweg naar de zee zal geen probleem zijn.

.
http://www.bbc.co.uk/news/special/pa...1378382738.jpg
Latakia ligt in Syrië hoor. Zuid-Latakia is samen met Tartous de thuisbasis van Assad en de Alawieten en het is samen de Koerdische gebieden de enige regio waar er niet echt sprake is van oorlog. Turkmenen leven verspreid over Syrië, een tactiek van de Assad-clan om hun zo intern te verdelen. Noord-Latakia is zo'n plaats, waar de regering nog weinig controle over heeft en waar Islamitische strijders en de Turkmenen het gebied controleren. En van Turkije zijn we niet echt bang, ja Turkije is superieur qua leger en uitrusting, maar van de PKK zullen ze NOOIT de oorlog winnen omdat het Turkse leger simpelweg geen steun geniet van de Koerdische bevolking, iets waarvan de PKK wél geniet en das ook de reden waarom Turkije de PKK niet kon/kan vernietigen.
Oud 23 februari 2014, 23:32   #24
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_Belgian_Kurd Bekijk bericht
Latakia ligt in Syrië hoor. Zuid-Latakia is samen met Tartous de thuisbasis van Assad en de Alawieten en het is samen de Koerdische gebieden de enige regio waar er niet echt sprake is van oorlog. Turkmenen leven verspreid over Syrië, een tactiek van de Assad-clan om hun zo intern te verdelen. Noord-Latakia is zo'n plaats, waar de regering nog weinig controle over heeft en waar Islamitische strijders en de Turkmenen het gebied controleren. En van Turkije zijn we niet echt bang, ja Turkije is superieur qua leger en uitrusting, maar van de PKK zullen ze NOOIT de oorlog winnen omdat het Turkse leger simpelweg geen steun geniet van de Koerdische bevolking, iets waarvan de PKK wél geniet en das ook de reden waarom Turkije de PKK niet kon/kan vernietigen.
Ik wist niet dat Turkmenen ook in Syrië redelijk aanwezig zijn en een connectie hebben met de Koerden, nog een groep erbij. Het wordt echt wel ingewikkeld, het lijkt me wel dat Turkmenen zowel bij Assad, de rebellen of de Koerden kunnen vechten. Het zijn meestal Soenitische moslims en hoe die dan weer verschillen van de rest is me nog minder duidelijk, iedereen vecht daar tegen iedereen lijkt me.
BonBon is offline  
Oud 24 februari 2014, 00:11   #25
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat Turkmenen ook in Syrië redelijk aanwezig zijn en een connectie hebben met de Koerden, nog een groep erbij. Het wordt echt wel ingewikkeld, het lijkt me wel dat Turkmenen zowel bij Assad, de rebellen of de Koerden kunnen vechten. Het zijn meestal Soenitische moslims en hoe die dan weer verschillen van de rest is me nog minder duidelijk, iedereen vecht daar tegen iedereen lijkt me.
Sunni Islam is best makkelijk te verdelen. Je hebt de gewone matige, wat de meeste moslims aanhangen en je hebt het salafisme en wahabisme.

Salafisme --> is een stroming die een eigen interpretatie heeft van de Islam en de Koran, en hun interpretatie is de geweldadige versie. Iedereen, moslim of geen moslim, die niet akkoord gaan met hun interpretatie, is een kufar in hun ogen of een 'ongelovige'

Wahabisme --> Is ongeveer hetzelfde als Salafisme, met het verschil dat zij vinden dat Arabieren echte moslims zijn en de rest nie. Sommige gaan nog verder en vinden dat alleen inwoners van Mekka moslim zijn.
Oud 24 februari 2014, 02:25   #26
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overzicht:
Koerden vechten in het noorden -bekend als Rojava in het Koerdisch, verwijzing naar West-Koerdistan, maar rojava betekent gewoon 'westen'- tegen Islamitische rebellen, FSA ,het Vrije Syrische leger en tenslotte nog Assad. De Koerden hebben wel een wapenstilstand met Assad, waardoor de Koerden zich kunnen concentreren op Islamisten en FSA. De YPG, de grootste Koerdische rebellengroep, zou bestaan uit ongeveer 60,000 strijders. Vele kleine rebellenbewegingen hebben zich aangesloten bij de YPG, waaronder de Syriac Militairy Council (SMC) , die uit ongeveer 1000 rebellen bestaat en vecht tegen de Islamisten om de Assyrische christenen te beschermen. Daarnaast is er de El-Ekrad front, een voornamelijke Arabische rebellengroep die vroeger deel uitmaakte van het FSA, maar ze konden en er zoch niet in vinden en ze zeggen dat Koerden de enige zijn die vrijheid en democratie naar Syrië kunnen brengen. Dan zijn er nog de Turkmenen, die zich langzaam maar aan aansluiten bij de YPG, maar onderdruk van Turkije wordt dit ontkent. Door het feit dat de YPG geen misdaden pleegt en bijna iedere bevolkingsgroep vertegenwoordigd, heeft het enorme successen geboekt en heeft het Rojava autonoom kunnen verklaren. De YPG krijgt militaire steun van Iraaks Koerdistan, politieke steun van alle Koerdische partijen buiten de PDK van Barzanî, omdat hij de banden met Turkije niet in gevaar wil brengen, alhoewel de YPG ook militaire steun krijgt van Barzani.

Voor de rest van Syrië:
Assad vecht tegen iedere groep en wordt gesteund door Hizboallah,Sjietische milities uit Irak,Yemen,Iran,Libanon en ook nog eens de Russen en de Druzen in het zuiden.
Beste @The_Belgian_Kurd,

Mag ik U vragen regelmatig hier op dit forum Uw standpunt en nieuwe ontwikkelingen kenbaar te maken. Uw postings worden met aandacht gelezen.

Hartelijk dank,

zb
HIER
zonbron is offline  
Oud 24 februari 2014, 02:29   #27
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verdikke, de Koerden stonden ook nog niet in die knipsel, de meest menselijke groep in heel het conflict dan nog. Ik was wel verrast dat ze net als Iran niet uitgenodigd waren bij de vredesgesprekken, die gesprekken waren echt wel gedoemd om te mislukken.
2!

In opdracht van de MB-broeder Soetaro zelf.

Kerry, de eikel, voert uit wat hem verteld wordt. Die man weet beter, maar is 100% uitverkocht.
HIER
zonbron is offline  
Oud 24 februari 2014, 02:34   #28
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de Koerden niet uitgenodigd waren was een zet van Turkije, ze wouden geen aparte Koerdische delegatie, ze wouden dat de Koerden voor Geneve zich aansloten bij de Syrian National Council (SNC), zodat er geen sprake kon zijn van Koerden die onafhankelijkheid eisen of autonoom wordrn, maar het is al gebeurd. Ach ons maakt het eigenlijk niet veel uit wat er met de rest van Syrië gebeurd, het enige waar de wij nu op hopen is dat de Turkmeense delegatie in Istanboel hun rug keert tegen Erdoğan en al hun strijders zich voegen aan de YPG, als dat gebeurt kunnen de Koerden noord-Latakia innemen, wat betekent dat een Koerdische droom werkelijkheid wordt : Toegang tot de Middellandse zee om niet langer landlocked te zijn.

http://www.al-monitor.com/pulse/orig...-al-qaeda.html

Zo denkt een volk dat naar soevereiniteit streeft, nooit opgeven en volharden. Daar kunnen vele Europeanen een puntje aan zuigen...

edit: Maar voor de Alewieten is Latakia ook hun thuis!
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 24 februari 2014 om 02:46.
zonbron is offline  
Oud 24 februari 2014, 09:19   #29
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht

Zo denkt een volk dat naar soevereiniteit streeft, nooit opgeven en volharden. Daar kunnen vele Europeanen een puntje aan zuigen...

Ja maar alewieten, seculieren en Koerden kunnen makkelijk samenleven, als de Koerden het noorden van Syrië kunnen bevrijden is dat maar een kleine prijs. Ik denk niet dat de alewieten nog steeds baas willen spelen over heel Syrië, dat scenario is voorbij.

Oliepijpleidingen zijn ook zo'n element, hoe dat juist in elkaar zit weet ik niet meer.
BonBon is offline  
Oud 24 februari 2014, 20:08   #30
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Beste @The_Belgian_Kurd,

Mag ik U vragen regelmatig hier op dit forum Uw standpunt en nieuwe ontwikkelingen kenbaar te maken. Uw postings worden met aandacht gelezen.

Hartelijk dank,

zb
Haha dankje wel man, is fijn om te horen!
Maar ik ben helaas zeer druk ik de weer door men werk en gezin. Ik moet bovendien ook nog "naar" bijscholing gaan. Ik zal proberen regelmatig te posten, als ik geen overuren moet doen tenminste
Oud 24 februari 2014, 20:20   #31
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Om correct te zijn: Zuid-Latakia en Tartous. Noord-Latakia wordt bijna uitsluitend bewoond door Turkmenen en Koerden, hoewel de Arabisering zijn sporen daar heeft achtergelaten. En wij geven idd nooit op, dat is ooi de reden waarom het geen enkele land in het Midden-Oosten gelukt is om de Koerden te assimileren. Integendeel, de Koerdische identiteit is ee sterker opgeworden en Koerden zijn er erg trots op. De Koerden zijn ondertussen één van de machtigste spelers in het Midden-Oosten, en wie de Koerden. Aan hun zijde kan krijgen heeft gewonnen wordt er gezegd.
Citaat:
Ja maar alewieten, seculieren en Koerden kunnen makkelijk samenleven, als de Koerden het noorden van Syrië kunnen bevrijden is dat maar een kleine prijs. Ik denk niet dat de alewieten nog steeds baas willen spelen over heel Syrië, dat scenario is voorbij.

Oliepijpleidingen zijn ook zo'n element, hoe dat juist in elkaar zit weet ik niet meer.
Hier moet ik je ongelijk geven. Koerden kunnen veel makkelijker samenleven met een Syriac dan een Arabier, omdat de Arabieren ons veel hebben aangedaan, of het een seculiere Arabier is of een alawiet. Alawieten en seculiere Arabieren behoren toe tot het kamp van Assad, de kamp die de Koerden verachten. Wij hebben onze eigen versie van secularisme, is ook de reden waarom je Koerden nooit zult zien vechten over religie. Bij ons nemen vrouwen een zeer belangrijke plaats in, zo bestaat het Koerdische leger voor 40% uit vrouwen, het parlement uit 40% vrouwen en elke partij heeft een vrouwenafdeling.
Over olie: De Koerden hebben zeer strategische plaatsen in Syrië veroverd. In Rojava liggen bijna alle olieresevoirs van Syrië, wat kan leiden tot de situatie zoals in Irak: Het Koerdische noorden wordt welvarend en veilig terwijl het zuiden oorlog en vernieling kent.
Oud 24 februari 2014, 20:57   #32
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haha dankje wel man, is fijn om te horen!
Maar ik ben helaas zeer druk ik de weer door men werk en gezin. Ik moet bovendien ook nog "naar" bijscholing gaan. Ik zal proberen regelmatig te posten, als ik geen overuren moet doen tenminste
HIER
zonbron is offline  
Oud 24 februari 2014, 21:35   #33
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier moet ik je ongelijk geven. Koerden kunnen veel makkelijker samenleven met een Syriac dan een Arabier, omdat de Arabieren ons veel hebben aangedaan, of het een seculiere Arabier is of een alawiet. Alawieten en seculiere Arabieren behoren toe tot het kamp van Assad, de kamp die de Koerden verachten. Wij hebben onze eigen versie van secularisme, is ook de reden waarom je Koerden nooit zult zien vechten over religie. Bij ons nemen vrouwen een zeer belangrijke plaats in, zo bestaat het Koerdische leger voor 40% uit vrouwen, het parlement uit 40% vrouwen en elke partij heeft een vrouwenafdeling.
Over olie: De Koerden hebben zeer strategische plaatsen in Syrië veroverd. In Rojava liggen bijna alle olieresevoirs van Syrië, wat kan leiden tot de situatie zoals in Irak: Het Koerdische noorden wordt welvarend en veilig terwijl het zuiden oorlog en vernieling kent.
Als er geen oorlog is lukt dat wel, ze zijn westers genoeg maar het blijven inderdaad arabieren. Naast elkaar leven dan, dat is ook al een overwinning.

De Alawieten hebben wel het kustgebied wat ook wel een economische troef is, de rest van het land is/wordt inderdaad een Iraaks scenario. Eigenlijk is er nu al niet zoveel verschil behalve de intensiteit van de gevechten.

Dat de Koerden zoveel vrouwen in het leger en de politiek hebben is fenomenaal, dat zie je letterlijk nergens. Respect!
BonBon is offline  
Oud 24 februari 2014, 22:33   #34
pegasus6869
Banneling

Standaard

Gooi er een paar waterstof bommen op dat middeleeuws volk ......zaak opgelost !!
pegasus6869 is offline  
Oud 3 maart 2014, 12:15   #35
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Koerden zijn idd niet zo beestachtig bezig tegen hun vijanden.
Wurg- en onthoofding-filmpjes heb ik niet van ze gezien.
Dat moet je van koerden ook niet verwachten, zeker niet die van de strekkingen die bij Öcalan aanleunen. Je moet zijn ideeën over basisdemocratie en confederalisme maar eens nalezen, wat andere koek dan het gelul hier in Europa en in Belgique.

Ik geloof dat de onlangs autonoom geproclameerde West-Koerdische regio ook bewust koos voor een 'multicultureel' staatsconcept, waar de andere etnieën in het gebied een plaats hebben. Ik weet niet juist hoe het zat, met vrijheid van onderwijs en taal enz., maar de Europese staten komen lang zo ver niet.
Bolleke Wol is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be