![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mutatis mutandis geldt dat in zekere zin trouwens ook voor de andere drie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België surrealistisch? Nu hebt u pech. En uitgerekend vandaag. Want deze morgen was er een geschiedkundig programma op de radio op VRT1, Interne Keuken.
Het ging over Napoléon. De voormalige journalist Johan Op de Beeck schreef een boek met als titel: 'De laatste 100 dagen van Napoleon'. Op een gegeven ogenblik viel de naam ‘België’. Op de Beeck, die vele archieven napluisde voor zijn boek, is formeel: België bestond wel degelijk. Toen al. Nog niet als staat, maar wel in de documenten, in de brieven, in de verslagen, enz. Het was dus in die tijd een duidelijk omschreven gebied. België werd als land reeds duidelijk vermeld en even duidelijk onderscheiden van Holland. En eigenlijk is er dus niets artificieels aan België, laat staat 'surrealistisch'... Integendeel zelfs, want toen het Zuiden zich afscheurde van het Noorden , noemde men de nieuwe staat 'België', gewoon omdat dit land ‘de facto’ al bestond. Zoals ik al zo vaak heb moeten herhalen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 april 2014 om 20:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In het Markermeer moet er nog een scheepswrak liggen ,een verloren gegaan schip van de zeeslag tussen de Saksen en de Friezen ,in die tijd Zuiderzee . http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelderse_Oorlogen Laatst gewijzigd door cato : 12 april 2014 om 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
http://home.tiscali.nl/%7Ewr2777/NederlandOudres.JPG Betekent niet dat de staat Belgie bestond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 april 2014 om 22:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread....86#post7095586 Dat onderstaande gevolgtrekking die ge maakt is echter uit den boze: Citaat:
U beweert echter dat Nederland artificieel is en België niet. Maar goed, leg het onderscheid dan eens uit bij wijze van voorbeeld van wat een natuurlijke en een kunstmatige staat is. EN geef eens een algemene definitie van beide. 2. Citaat:
Pas tijdens de Franse tijd kwam het Nederlandstalige "België" opzetten. Betekenisvol is echter het kantelpunt of -jaar na te gaan wanneer de N-termen in minderheid gebezigd werden ten voordele van de B-termen. En dat kanteljaar lijkt 1830 te zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 april 2014 om 22:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 april 2014 om 23:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zie 1815-1830/1839 eeder, als het definitief mislukken, nadat ze het in 1815 een keer proberen. Helaas als Noord Brabander liggen de grenzen alleen niet logisch.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 april 2014 om 09:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen de Republiek werd opgericht en later de zogenaamde 'staatslanden' erbij werden gevoegd, hadden deze laatst bijgekomen streken volstrekt geen zeggingschap in de calvinistische republiek. Deze zuiderse gebieden met hun bevolking werden niet vertegenwoordigd in de Staten Generaal van de Republiek. In de feiten speelden deze gebieden niet eens mee in uw Republiek en maakten zij geen 'echt' deel uit van de Republiek. Deze staatsgebieden werden immers opgevat als een soort buffer tegen een eventuele nieuwe aanval van de katholieken uit het zuiden. En hun bevolking werd tenzeerste gewantrouwd want ze bestond uit overwegend katholieken. "Geen sprake van", zo oreerden, de Calvinistische machthebbers "dat deze onbetrouwbare katholieke inwoners deel zouden uitmaken van onze staat: zij moeten integendeel onder de knoet worden gehouden! En daarom sluiten we ze uit en mogen ze geen deel uitmaken van de Staten-Generaal." D�*t was de realiteit. Men heeft ocharme moeten wachten op de Fransen, die komaf hebben gemaakt met deze grove onrechtvaardigheid in deze kunstmatige staat die men de 'Republiek' noemt. De Fransen hieven de vermolmde Republiek meteen op, zonder pardon, en voortaan werden �*lle gebieden vertegenwoordigd in de Staten-Generaal, en niet alleen de Noordelijke gebieden. Zo zit het in mekaar. Het zijn eigenlijk dus de Fransen die gemaakt hebben dat Nederland er nu zo uitziet. En zij zijn het die heel deze kunstmatig in mekaar geflanste Republiek wat minder kunstmatig hebben gemaakt. Want als het aan de calvinisten had gelegen dan waren de generaliteitslanden, bij manier van spreken, misschien nu nog uitgesloten van het bestuur van uw land. En dus, in uw plaats zou ik maar maar niet te fier zijn op de calvinistische Hollanders en op uw zogenaamde Republiek. Integendeel, ik zou me schamen moet ik in uw plaats zijn! P.S. En bedenk wel, dan heb ik het nog niet eens gehad over de Friezen, die tot en met gediscrimineerd werden door de Hollanders. En dit tot in de jaren...1950!! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 april 2014 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat niet alleen nu maar ook nog binnen vierhonderd jaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beweer alleen dat Nederland maar even kunstmatig is als België. En ik toon dat ook aan. Dat u dit niet bevalt, dat weten we wel ondertussen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 april 2014 om 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Elders hebt ge echter beweerd dat aan België niets kunstmatigs is en Nederland daarentegen een volledig kunstmatig is. Op deze pagina in # 23 luidt het: Citaat:
Citaat:
Ofwel zijt ge geen eerlijke debater maar een kronkelaar die zijn ongelijk niet wil toegeven en als hij in het nauw gedrongen wordt, dan maar terugvalt op een tweede stelling: namelijk, beide landen zijn even kunstmatig terwijl ge vooraf het tegendeel beweerde. En dat alles dus om niet toe te geven dat Nederland geen kunstmatig land is maar België wel. Ofwel lijdt ge aan geheugenverlies. Aan het tweede is misschien nog iets te doen. Aan het eerste niets vrees ik. Maar goed, het enige wat ik wil is U begrijpen en daarom vraag ik nogmaals en voor de zoveelste keer: geef nu eens eindelijk een definitie van een kunstmatige en een natuurlijke staat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 april 2014 om 11:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met andere woorden: NU is Nederland geen kunstmatige staat meer maar België nog steeds.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als ik zeg dat België 'niet kunstmatig' is (want mensen zoals u komen altijd af met dit nietszeggend argument: België is een 'artificieel' land), dan steun ik me op het feit dat België 'de facto' reeds bestond als land. Al lang voordat het het een staat werd. Zo getuigt trouwens ook Johan Op de Beeck, die tot deze conclusie komt na onderzoek in archieven en het bestuderen van verschillende documenten uit die tijd. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 april 2014 om 11:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom gaat ge niet in op mijn vraag ?
Geef nu eens eindelijk een definitie van een kunstmatige en een natuurlijke staat. Mooi geïllustreerd met voorbeelden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 april 2014 om 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb u dat ooit eens gezegd. De meeste staten zijn kunstmatig gegroeid. België zo goed als Nederland. Maar... ook Nederland zo goed als België. En dat laatste wilt u blijkbaar niet snappen. |
|
![]() |
![]() |