![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bovendien speelt in het geval van Brussel de taalgrens een belangrijke rol: we zien een uitwaartse demografische pressie - de "olievlek" - vanuit een gebied met een tweetalig statuut (in de praktijk zelfs dominant Franstalig) naar een rand die (in hoofdzaak) eentalig-Nederlands wordt geacht te blijven. Zelfs indien men het gewest uitbreidt, niet uitbreidt of afschaft, blijft de vraag of het huidige taalgebied Brussel-Hoofdstad nog aan de realiteit van vandaag voldoet en waarom het voor sommigen volstaat dat ze aan de realiteit van '63 blijft voldoen (wat ze ook al niet deed, maar soit). Citaat:
Het doet me denken aan wat van slaven vroeger werd gezegd als ze van hun meesters wilden vluchten. Zij leden aan "drapetomanie": de ziekelijke drang om te vluchten. Een mentaliteitsprobleem.... Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 7 maart 2014 om 17:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
België overkwam/overviel ons in 1830.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 maart 2014 om 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() dat is iets van het verleden. Actueler is herontfransing/hernederlandsing/internationalisering.
![]() |
#25 |
|
![]() Irrelevant. Waar het om gaat is dat mensen geconfronteerd worden met structuren die ze hebben geërfd uit het verleden, waar ze persoonlijk part noch deel aan hadden en die noch aan het heden, noch aan de toekomst zijn aangepast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De tijd staat niet stil. De visies van nu zijn niet langer die van zoveel jaren geleden. Kijk maar eens hoe verschillend we nu denken over mobiliteit in vergeiljking met de jaren tachtig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik word gekonfronteerd met strukturen die ik heb geërfd uit het verleden, waar ik persoonlijk part noch deel aan had en die noch aan het heden, noch aan de toekomst zijn aangepast. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 maart 2014 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tja, hoe erg toch. Even erg dan de Onckelinxen, Venderbiesten, Coolsen en Vancauenberghen die hun Nederlandstaligheid moesten opgeven omdat ze geen faciliteiten kregen in Wallonië. Net zoals trouwens de Vlamingen die momenteel naar Wallonië gaan wonen in verband met de immobiliënuittocht na de industriële en de agrarische uittocht. Citaat:
Citaat:
De slogan wat we zelf doen, doen we beter is dus écht niet aan mij besteed. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx Duikboot, wat een voor mij duistere renden ligt eraan ten grondslag dat gij onversneden FDF-standpunten verdedigt, zoals de afschaffing van de bestuurlijke tweetaligheid van Brussel en die vervangen, als ik u goed begrijp, door een Franse ééntaligheid omdat dat beter beantwoord aan de realiteit ? Een Nederlandstalige die merkwaardigerwijs pleit voor verdere verfransing.Vanwaar die identifkatie met de Francité? Zijt gij tweetalig opgevoed of zo..? Leg eens uit, want ik vind dat best wel een interessant fenomeen waar we even moeten bij stilstaan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 maart 2014 om 23:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 maart 2014 om 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het was ietwat spottend bedoeld. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 9 maart 2014 om 11:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik pleit evenmin voor "verfransing" van de rand. Als de situatie het negatief was van vandaag (een nederlandstalige meerderheid in de kern, een franstalige meerderheid in de rand) had ik evengoed gepleit voor een aanpassing van de taalpolitiek van de rand aan die van de kern. Ten slotte identificeer ik mij ook niet met de "francité". Ik ben eentalig Nederlands opgevoed in de Antwerpse rand. Ik probeer - meer dan een poging is het niet, maar toch - een "helicopterperspectief" in te nemen. Blijven hangen in het eenzijdige perspectief van hetzij Nederlands-, hetzij Franstaligen vind ik steriel en weinig uitdagend. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
La Belgique is geen "natie-staat" om de eenvoudige reden dat er geen Belgische natie bestaat. Het is doodeenvoudig het resultaat van het ondemocratisch samenpersen van stukken grond met bevolkingen die etnisch-cultureel en mentaal behoren bij respectievelijk de Franse, de Duitse en de Nederlandse natie. Het enige dat kan helpen is dit feit te erkennen en er politiek dan ook consequent naar te handelen. Die deel-naties kunnen slechts in één artificiële staat worden bijeengehouden op voorwaarde dat ze elk afzonderlijk over een zo groot mogelijke graad van autonomie beschikken. Maar dat hebt u blijkbaar nog steeds niet begrepen. Overigens, u wilt het niet begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() In Vaals is 38 procent van de bevolking Duitser, Vaals en Aken zijn elkaar vastgegroeid en autochtone Nederlanders maken een minderheid van de bevolking uit. Toch zijn er in Vaals geen partijen actief die pleiten voor een Anschluss met Duitsland of Duitsers die pleiten voor een overheveling naar Duitsland. De Franstaligen in de Vlaamse rand doen dat wel. Daar zit het pijnpunt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar nu dat principe zich tegen hen keert zouden we de spelregels moeten veranderen. ![]() Want dat is precies wat dreigt te gebeuren zo lang België voortwoekert. You 're kidding, Duikboot! Ik ben er heilig van overtuigd dat als ooit de miljardentransfer in omgekeerde richtig zal lopen, dat aan Vlaamse kant zal moeten betaald worden met toegevingen op het vlak van taalpolitiek. Enkel en alleen reeds daarom moet België gestopt worden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 maart 2014 om 14:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat geldt ook voor migranten. Wat is uw alternatief ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk mag u ze in vraag stellen. Alleen is het een beetje vreemd om toekomst te willen schrijven door naar het verleden te verwijzen. Daar gaat het over: u grijpt terug naar het verleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Argumenten? |
|
![]() |
![]() |