Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2004, 22:37   #21
kira
Vreemdeling

kira's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
in Marokko kan u met uw opleiding zeker een goede job vinden.
Sorry mijn Arabisch is niet zo goed als mijn Nederlands.
kira is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 22:45   #22
kira
Vreemdeling

kira's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik probeer een verklaring te vinden en dan zou een hoofddoek mogelijks wel iets uitmaken.
Misschien vreest een werkgever wel dat iemand die sterk gelovig is ook andere eisen zou gaan stellen of bepaalde opdrachten zou weigeren in naam van zijn godsdienst.
Ah ja zoals met mannen telefoneren of erger met hen samenwerken.:lol:

Hallo ???

Ik ga heus geen eisen gaan beginnen stellen hoor. Daarbij ik ken nergens moslims die hun werk neerleggen om te gaan bidden of hun vasten te verbreken tijdens de ramadan.
Oud 11 september 2004, 22:51   #23
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kira
Sorry mijn Arabisch is niet zo goed als mijn Nederlands.
wel leer dan Arabisch.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 22:55   #24
kira
Vreemdeling

kira's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel leer dan Arabisch.
Ik kan het genoeg om mezelf uit te drukken. Daarbij ik beschouw dat als een grote troef vooral in zo'n internationaal beroep als expediteur.

Misschien moet jij het ook leren.

Naar Marokko gaan zal ik zeker niet doen. Ik ben hier geboren en heb het hier naar mijn zin.
Oud 11 september 2004, 23:11   #25
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
wel leer dan Arabisch.
u bent waarschijnlijk een verzuurde zeurpiet die enerzijds klaagt dat moslims zich niet integreren, maar als ze dat wel doen is het ook niet goed voor u, nietwaar?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat

Laatst gewijzigd door Seba : 11 september 2004 om 23:11.
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 23:14   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ja zoals met mannen telefoneren of erger met hen samenwerken.

Hallo ???

Ik ga heus geen eisen gaan beginnen stellen hoor. Daarbij ik ken nergens moslims die hun werk neerleggen om te gaan bidden of hun vasten te verbreken tijdens de ramadan.
Sorry hoor, het was maar een idee.
Ergens moet toch een reden zijn, ik kan moeilijk geloven dat alle werkgevers zouden discrimineren.
In elk geval, ik hoop dat ge vlug een goede job zult vinden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 12:33   #27
heet-manneken
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf een vrouw van 21 van Marokkaanse origine. Ik ben dit jaar afgestudeerd aan de Hogeschool in de richting expeditie en transport.

Ik dacht dat het niet moeilijk zou zijn om een job te vinden aangezien er weinig mensen zijn die in mijn richting afstuderen.Daarbovenop is het ook nog een knelpuntberoep.

Als ik ga solliciteren wordt mijn talenkennis onmiddellijk getest. Ik moet dan het gesprek verderzettten in het Engels of het Frans. Ik doorsta die testen altijd heel goed want ik kan mij vloeiend uitdrukken in die talen. Mijn talenkennis is mijn grootste troef en een heel belangrijke in de transportsector.

Toch kan ik geen job vinden.

Aanvankelijk dacht ik dat het kwam door mijn gebrek aan ervaring. Twee zaken hebben mij duidelijk gemaakt dat dat niet enkel dat kon zijn.

1. Als ik hoor bij mijn klasgenoten, dan hebben die allemaal snel een job kunnen vinden in de transportwereld. Nochtans hebben zij net als ik ook die maand stage als enige ervaring op hun cv staan.

2. Ik heb verscheidene malen gesolliciteerd naar een functie waar ze specifiek vroegen naar schoolverlaters, voor de voordelen van een startbaanovereenkomst. Meestal gaat het om vacatures die dringend ingevuld moeten worden. Het resultaat is dat ik de volgende dag al mag komen solliciteren maar er uiteindelijk niets meer van hoor. Nochtans staan die vacatures nog altijd op de jobsites vermeld.

Ik weet dus niet wat ik er juist van moet denken. Normaal gezien ben ik de laatste persoon die bij zulke zaken aan discriminatie zou denken. Toch kan ik er mij niet van ontdoen dat waar mijn diploma de deur opendoet mijn vreemde naam die deur onmiddellijk sluit.

Ik voel nu pas echt mee met mensen die met vooroordelen te kampen hebben zoals gehandicapten en holebi's
Trek gewoon een minirokje aan als je gaat solliciteren. Succes verzekerd.
heet-manneken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 13:56   #28
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Ah ja zoals met mannen telefoneren of erger met hen samenwerken.

Hallo ???

Klopt, waar ik werkte waren heel wat Marrokaanse mannen en vrouwen (al dan niet met hoofddoek) geen enkele deed moeilijk over uit te voeren taken, was tenslotte kantoorwerk, en geen enkele heeft het werk onderbroken om te bidden of deden 'raar' tijdens de ramadan.
Integendeel, toen die over was brachten die met z'n allen lekkere hapjes mee om te tracteren

Laatst gewijzigd door oriana : 12 september 2004 om 13:57.
oriana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 14:07   #29
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy

@wolf: "discriminatie" is hier nergens als goedkoop uitvluchtje gebruikt, en in het laatste voorbeeld van kira (de vacature die wonderbaarlijk vervuld is, en plots toch weer niet) wel degelijk van discriminatie kunt spreken.
Is ook mijn vrouw al overkomen, moet zij zich nu ook gediscrimineerd voelen? Ze is momenteel al drie maand op zoek naar een job, doch zonder succes.
Oud 12 september 2004, 14:20   #30
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Beste Wolf

Ik duw mij helemaal niet in een slachtofferrol. Ik som hier gewoon feiten op.
Ik ben al een tiental keren gaan solliciteren.En telkens is het noppes. Nochtans vind ik zelf dat de gesprekken telkens goed verlopen. Zoals ik al zei is mijn talenkennis mijn grootste troef. Iets wat van uiterst belang is in de transport. Vele van mijn oud-klasgenoten beheersten hun talen bijlange niet zo goed als ik, voornamelijk het Frans dan. En toch hadden ze na één of twee sollicitaties de job al beet. Sorry dat ik mij dan vragen ga beginnen te stellen.

Eergisteren ontving ik weer een mail waarin staat dat ik niet weerhouden werd en dat de vacature al afgesloten was. Er werd mij tijdens mijn sollicitatie gemeld dat ik binnen de twee dagen geïnformeerd zou worden. Ik had nog specifiek gevraagd om mij iets te laten weten ook als het negatief is, zodat ik zou weten waar ik stond.
Na een week had ik echter niets gehoord. Ik nam dan zelf het initiatief en stuurde tot driemaal toe een mail voor ik bovengenoemd antwoord kreeg.

De vacature staat in tegenstelling tot wat zij mij vertelden echter nog wel op de website.
Is ook mijn vrouw al overkomen en ook zij moet soms meerdere keren zelf contacteren om geïnformeerd te worden. Ze nu al drie maand op zoek naar een geschikte job, zonder succes. Ze zoekt iets richting kantoor en administratie, waar ze al heel wat ervaring in heeft. Zelfs dat pluspunt heeft haar nog geen voordeel opgeleverd. Er zijn momenteel gewoon minder vacatures beschikbaar, vooral voor vrouwen, ze zal dus nog wat geduld moeten hebben. Net als jij. Ik wens u alvast veel succes in het vinden van een job.
Oud 12 september 2004, 15:20   #31
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Sorry hoor, het was maar een idee.
Ergens moet toch een reden zijn, ik kan moeilijk geloven dat alle werkgevers zouden discrimineren.
In elk geval, ik hoop dat ge vlug een goede job zult vinden.
niemand zegt dat alle werkgevers discrimineren, maar het gebeurt wel degelijk, en meer dan we denken. niet altijd omdat ze racistische motieven hanteren, vaak gewoon omdat men bang is van de reactie van klanten. en daar zijn gemotiveerde, goed opgeleide jongeren de dupe van, wat zeer jammer is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 15:32   #32
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
niemand zegt dat alle werkgevers discrimineren, maar het gebeurt wel degelijk, en meer dan we denken. niet altijd omdat ze racistische motieven hanteren, vaak gewoon omdat men bang is van de reactie van klanten. en daar zijn gemotiveerde, goed opgeleide jongeren de dupe van, wat zeer jammer is.
De meeste mensen moeten dan ook van al dat multicultureel gezeik niks weten. Wie kan het hun trouwens kwalijk nemen?
Oud 12 september 2004, 16:00   #33
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
De meeste mensen moeten dan ook van al dat multicultureel gezeik niks weten. Wie kan het hun trouwens kwalijk nemen?
wat heeft een meisje dat hier geboren is, perfect nederlands spreekt, hier school gelopen heeft met 'multicultureel gezeik' te maken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 16:08   #34
kira
Vreemdeling

kira's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Spreek je jezelf hier niet tegen???

Eerst zeg je dat wij het woord discriminatie ten onrechte gebruiken. Je poneert daarmee het verhaal van je vrouw die ook geen job kan vinden. Ik vind dat heel erg voor haar want ik weet hoe ze zich moet voelen. Daarbij zeg je dat de jobs niet voor het rapen liggen. Gedeeltelijk akkoord.
Ik heb gestudeerd voor een knelpuntberoep. Dat wil zeggen dat ze hiervoor moeilijk gekwalificeerde mensen voor kunnen vinden. Sterker nog de overheid stimuleert door middel van premies mensen om die studies aan te vatten.

Ter informatie, ik heb die premie nooit aangevraagd want toen ik begon met studeren was dat er nog niet.

Tijdens mijn stage heb ik heel goed ondervonden dat in het bedrijf waar ik zat ze met een tekort zaten. Enkele werknemers gingen na een paar maanden weg omdat ze elders een beter aanbod kregen. Ze werden dus gewoon door een ander expeditiebedrijf weggeplukt. Op die tien man die daar werkten hadden er slechts 2 gestudeerd voor expediteur. Al die anderen hadden slechts een opleiding van het middelbaar onderwijs. Twee anderen zaten daar al enkele tientallen jaren.

Om nu terug te komen op je opmerking. Hierin geef je grif toe dat discriminatie wel bestaat en dat je er zelfs achter staat.

Nu ik ben er zeker van dat dat niet overal het geval is. Ik geef het niet op tot ik de job vind waarvoor dat het geval is.
Oud 12 september 2004, 16:43   #35
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
u bent waarschijnlijk een verzuurde zeurpiet die enerzijds klaagt dat moslims zich niet integreren, maar als ze dat wel doen is het ook niet goed voor u, nietwaar?
Nee, ik hou gewoon niet van die hele positieve discriminatiezever en anti-discriminatieleuterij. Er zijn genoeg mensen die een job niet krijgen omwille van even triviale redenen ( een baas kiest nog altijd wie hij / zij wil aannemen ), alleen als het ploseling om huidskleur of geloof gaat zou de overheid deze keuze willen gaan sturen. Dat is dan weer discriminatie voor de anderen die afgewezen worden voor niet-geloofs- en niet-huidskleur gebaseerde redenen.

Trouwens, waarom zou integratie gelijk moeten staan met een job krijgen, nooit meer met "vooroordelen" te maken krijgen ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 12 september 2004, 16:46   #36
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik kan het genoeg om mezelf uit te drukken. Daarbij ik beschouw dat als een grote troef vooral in zo'n internationaal beroep als expediteur.

Misschien moet jij het ook leren.

Naar Marokko gaan zal ik zeker niet doen. Ik ben hier geboren en heb het hier naar mijn zin.
Wel, je kan je uitdrukken in het Arabisch, prachtig. Een jaar werken en wonen in Marokko en je hebt een goed verdienend leven.

Ik kan trouwens ook wel wat Arabisch, maar ik zie niet in waarom ik het actief zou moeten onderhouden: dit is Vlaanderen, en noch voor mijn vaderland, noch voor mijn job heb ik een actieve kennis van het Arabisch nodig. In Vlaanderen spreken we Nederlands en de overheid zou er goed aan doen om dat zo te houden.
Oud 12 september 2004, 16:55   #37
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Wel, je kan je uitdrukken in het Arabisch, prachtig. Een jaar werken en wonen in Marokko en je hebt een goed verdienend leven.

Ik kan trouwens ook wel wat Arabisch, maar ik zie niet in waarom ik het actief zou moeten onderhouden: dit is Vlaanderen, en noch voor mijn vaderland, noch voor mijn job heb ik een actieve kennis van het Arabisch nodig. In Vlaanderen spreken we Nederlands en de overheid zou er goed aan doen om dat zo te houden.
kortzichtigheid troef heb ik de indruk.
Ten eerste is het niet aan jou om haar te zeggen dat ze best vertrekt, ik weet dat jij en je VB-vriendjes dat wel zouden willen maar tot nader order heb je 't nog altijd niet voor 't zeggen. Hopelijk mag dat zo blijven.
Ten tweede benevelt jouw afkeer voor alles wat Arabisch is jouw verstand heb ik de indruk. Dit is inderdaad Vlaanderen maar sinds wanneer is het kennen van een 2de, 3de of zelfs 4de taal onnodig hier om, door de band, een goede baan te vinden? Tenzij je met je handen werkt, en dan nog, heb je waarschijnlijk geen 2de taal nodig, anders....
Als wij een overheid zouden hebben die pleit voor 1 taal dan is dat wel een heel kortzichtige overheid.
Jouw opmerking slaat dus nergens op.
Oud 12 september 2004, 18:36   #38
kira
Vreemdeling

kira's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ga voor een internationale job. Met enkel mijn Nederlands zou ik zeker niets kunnen aanvangen in de expedite. Hoewel we in Vlaanderen leven, wordt er toch telkens gevraagd naar kennis van het Frans en het Engels.

België en daar hoort Vlaanderen ook bij,leeft van de export. Zonder die export was het een ontwikkelingsland, en dat kun jij niet ontkennen. Alleen kom je niet ver met enkel het Nederlands als taal. Ik weet dat je dit niet graag hoort maar het is de realiteit.
Ik zou dus moest ik een job kunnen vinden een belangrijke bijdrage leveren aan dit land, dat ook evengoed van u is als van mij.
Oud 12 september 2004, 20:55   #39
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Spreek je jezelf hier niet tegen???

Eerst zeg je dat wij het woord discriminatie ten onrechte gebruiken. Je poneert daarmee het verhaal van je vrouw die ook geen job kan vinden. Ik vind dat heel erg voor haar want ik weet hoe ze zich moet voelen. Daarbij zeg je dat de jobs niet voor het rapen liggen. Gedeeltelijk akkoord.
Ik heb gestudeerd voor een knelpuntberoep. Dat wil zeggen dat ze hiervoor moeilijk gekwalificeerde mensen voor kunnen vinden. Sterker nog de overheid stimuleert door middel van premies mensen om die studies aan te vatten.

Ter informatie, ik heb die premie nooit aangevraagd want toen ik begon met studeren was dat er nog niet.

Tijdens mijn stage heb ik heel goed ondervonden dat in het bedrijf waar ik zat ze met een tekort zaten. Enkele werknemers gingen na een paar maanden weg omdat ze elders een beter aanbod kregen. Ze werden dus gewoon door een ander expeditiebedrijf weggeplukt. Op die tien man die daar werkten hadden er slechts 2 gestudeerd voor expediteur. Al die anderen hadden slechts een opleiding van het middelbaar onderwijs. Twee anderen zaten daar al enkele tientallen jaren.

Om nu terug te komen op je opmerking. Hierin geef je grif toe dat discriminatie wel bestaat en dat je er zelfs achter staat.

Nu ik ben er zeker van dat dat niet overal het geval is. Ik geef het niet op tot ik de job vind waarvoor dat het geval is.
Heb je ooit al eens nagedacht waarom sommige mensen discrimineren? Als er iemand met de vinger moet gewezen worden is het uw eigen gemeenschap wel. Ik kan mijn eigen volk niet kwalijk nemen dat ze op den duur een afkeer krijgen van iets waar we alleen maar geweld en arrogantie van terugkrijgen. Ik heb niks tegen vreemdelingen op zich, als ze zich maar assimileren en hun aantal beperkt blijft heb ik daar geen probleem mee. Waar ik wel een probleem mee heb is dat vreemdelingen massaal naar hier worden gehaald om de belangen van linkse partijen te dienen, natuurlijk allemaal onder het mom van de multiculturele samenleving die een verrijking zou zijn. Vooral op gebied van criminaliteit, maatschappelijke segregatie, extremisme en sociaal profitariaat is ze best geslaagd te noemen.
Oud 13 september 2004, 02:35   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja, huidskleur weerhoud werkgevers er niet van geen vrouwen aan te werven.

Zeker niet als ze al een paar keer de zwangerschapsgrap aan hun broek hebben gehad.
Dat zijn vele maandjes betalen voor niks.

Da's ook discriminatie, maar niet op grond van ras of huidskleur, religie of taalgebruik,handicap of diploma.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be