![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben zelf een vrouw van 21 van Marokkaanse origine. Ik ben dit jaar afgestudeerd aan de Hogeschool in de richting expeditie en transport.
Ik dacht dat het niet moeilijk zou zijn om een job te vinden aangezien er weinig mensen zijn die in mijn richting afstuderen.Daarbovenop is het ook nog een knelpuntberoep. Als ik ga solliciteren wordt mijn talenkennis onmiddellijk getest. Ik moet dan het gesprek verderzettten in het Engels of het Frans. Ik doorsta die testen altijd heel goed want ik kan mij vloeiend uitdrukken in die talen. Mijn talenkennis is mijn grootste troef en een heel belangrijke in de transportsector. Toch kan ik geen job vinden. Aanvankelijk dacht ik dat het kwam door mijn gebrek aan ervaring. Twee zaken hebben mij duidelijk gemaakt dat dat niet enkel dat kon zijn. 1. Als ik hoor bij mijn klasgenoten, dan hebben die allemaal snel een job kunnen vinden in de transportwereld. Nochtans hebben zij net als ik ook die maand stage als enige ervaring op hun cv staan. 2. Ik heb verscheidene malen gesolliciteerd naar een functie waar ze specifiek vroegen naar schoolverlaters, voor de voordelen van een startbaanovereenkomst. Meestal gaat het om vacatures die dringend ingevuld moeten worden. Het resultaat is dat ik de volgende dag al mag komen solliciteren maar er uiteindelijk niets meer van hoor. Nochtans staan die vacatures nog altijd op de jobsites vermeld. Ik weet dus niet wat ik er juist van moet denken. Normaal gezien ben ik de laatste persoon die bij zulke zaken aan discriminatie zou denken. Toch kan ik er mij niet van ontdoen dat waar mijn diploma de deur opendoet mijn vreemde naam die deur onmiddellijk sluit. Ik voel nu pas echt mee met mensen die met vooroordelen te kampen hebben zoals gehandicapten en holebi's |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Erg jammer natuurlijk, maar ik vind het geen argument om 'positieve' discriminatie via quota in te voeren. Vanuit het standpunt van een bedrijf is het ronduit dom om te discrimineren op basis van afkomst, enkel individuele prestaties zijn belangrijk.
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() kira, veel succes met je zoektocht. niet opgeven is de boodschap, als je bekwaam bent, kom je er wel. alleen met mss wat meer obstructies onderweg.
ik vind het wel raar dat deze topic zo weinig reactie krijgt. waar zitten al die mensen die nog niet zo lang geleden in een andere thread beweerden dat die discriminatie niet bestond? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Niemand ontkent dat discriminatie bestaat.
Het is echter belangrijk dat we inzien dat je discriminatie niet kunt verbieden. Je kunt niemand verplichten om niet-racistisch te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de bekwame allochtonen het wel zullen maken. In Amerika kregen Joden/Oost-Europeanen e.d. in het begin ook af te rekenen met discriminatie. Kijk waar de Joden nu staan in de States.
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Beste Wolf
Ik duw mij helemaal niet in een slachtofferrol. Ik som hier gewoon feiten op. Ik ben al een tiental keren gaan solliciteren.En telkens is het noppes. Nochtans vind ik zelf dat de gesprekken telkens goed verlopen. Zoals ik al zei is mijn talenkennis mijn grootste troef. Iets wat van uiterst belang is in de transport. Vele van mijn oud-klasgenoten beheersten hun talen bijlange niet zo goed als ik, voornamelijk het Frans dan. En toch hadden ze na één of twee sollicitaties de job al beet. Sorry dat ik mij dan vragen ga beginnen te stellen. Eergisteren ontving ik weer een mail waarin staat dat ik niet weerhouden werd en dat de vacature al afgesloten was. Er werd mij tijdens mijn sollicitatie gemeld dat ik binnen de twee dagen geïnformeerd zou worden. Ik had nog specifiek gevraagd om mij iets te laten weten ook als het negatief is, zodat ik zou weten waar ik stond. Na een week had ik echter niets gehoord. Ik nam dan zelf het initiatief en stuurde tot driemaal toe een mail voor ik bovengenoemd antwoord kreeg. De vacature staat in tegenstelling tot wat zij mij vertelden echter nog wel op de website. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn meer werkgevers die allochtonen mijden. Wat ik gedeeltelijk begrijp.
Jongemannen van een bepaalde strekking zouden er bij mij ook niet in komen.Wegens dikwijls onbetrouwbaar. Vrouwen krijgen ook een kleinere kans in mijn fictieve firma. Die blijken telkens zwanger te worden.En dat kost "mij" handenvol geld als werkgever. Als voorbeeld, mijn eigen zusje. Die krijgt na een jaar proeftijd en tijdelijk contract een vaste aanstelling, en als weersomstuit is ze zwanger....En niet omdat de "baas" een bepaalde "voorwaarde" stelde aan het vaste contract.
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() waarom is het hier zo stil?
niet extreem genoeg? te realistisch? te dichtbij? ik hoop dat kira (welkom op het forum, trouwens!) ondanks al deze tegenslagen toch een job naar wens mag vinden. @wolf: "discriminatie" is hier nergens als goedkoop uitvluchtje gebruikt, en in het laatste voorbeeld van kira (de vacature die wonderbaarlijk vervuld is, en plots toch weer niet) wel degelijk van discriminatie kunt spreken.
![]() |
#12 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik ben nog niet van plan om het op te geven hoor! Ik wilde mijn situatie gewoon eens aankaarten omdat ik in dit forum vele posts vind waarin staat dat mensen met een buitenlandse afkomst met name Marokkanen, enkel op kosten van de sociale zekerheid willen leven, dat zij enkel naar hier komen om te profiteren van de hardwerkende Belg. Nu ik ben er zeker van dat dat in sommige gevallen zeker zo is, maar de meesten willen hier liefst van al een deftige job vinden en hun eigen kost verdienen. Ik heb echt geen zin om na mijn wachttijd te gaan stempelen hoor. Ik heb nie zo lang mij kapotgestudeerd om te gaan doppen en van de staat te leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Seba : 11 september 2004 om 20:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moeilijk te begrijpen dat een werkgever een bekwaam iemand zou weigeren op grond van zijn origine, zeker als het om een knelpuntberoep gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik een bijkomende vraag stellen ?
Draagt ge een hoofddoek ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() NOG een vraag; ben je moslim en zoja, hoe serieus neem je de Koran en de islam in't algemeen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien vreest een werkgever wel dat iemand die sterk gelovig is ook andere eisen zou gaan stellen of bepaalde opdrachten zou weigeren in naam van zijn godsdienst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |