Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2014, 12:57   #21
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avsjo Roger Bekijk bericht
De spanning tussen individu en de groep is het fundamentele (familie, clan, roedel, stam, volk, natie....). De democratie ontwikkelde zich vanuit het vastleggen van voorrechten
van één groep of diverse groepen binnen een stad/staat. De verantwoording van deze voordelen werd gelegd bij een goddelijke tussenkomst. Jahweh was "de god van Israël" en zeker niet de enige God van iedereen !

Intussen is de evolutie naar diversiteit en erkenning van individuele rechten onomkeerbaar. Circe's uitleg over de ene onwijzigbare orthodokse Islam op basis van de ene waarachtige Koran bestaat niet. Om te beginnen zijn er niet minder dan 5 verschillende versies van de Koran, reeds in de Middeleeuwen werd dit onderkent door een schriftgeleerde die het probleem gewoon oploste door te stellen dat de versie van de koran die men ter goeder trouw aanneemt volstaat om een goede moslim te zijn.

We moeten overigens niet ver zoeken : de burgeroorlog in Algerije die honderduizenden doden kostte was er een tussen Moslims ... De recente doodsvonnissen in Egypte zijn door Moslims tegen Moslims uitgesproken. Op het TV nieuws zag ik een geddelte van de toespraak van de grootmoefti (met excuus voor het verkeerd quoten van zijn officiële titulatuur) die men gerust kan klasseren als een voorbeeld voor zgn. "europese versie van de moslims"

Ik zal waarschijnlijk open deuren intrappen als ik wijs op passages in de bijbel die openlijk een genocide bevelen aan "het ware volk" & inderdaad zijn er nog mensen die dit een goddelijk gebod vinden - binnen en buiten "gevstigde" godsdiensten...

Maar de tijd is niet aan hun zijde : het vast geloof in dwalende profeten neemt af
en ook de saoedische vrouwen grijpen naar het stuurwiel van hun auto's en "mogen" nu in fabrieken gaan werken....
Daar ben ik het alvast niet mee eens, de bescherming van het individu lag vroeger in de groep, wat familie, afkomst, sociale klasse kon betekenen, democratie gaf juist basisrechten aan iedereen, ongeacht het behoren tot een groep.
Er is trouwens maar één koran , met daarop gebaseerde " scholen" die er andere meningen op nahouden, maar allemaal de koran als basis zien.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 13:04   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tirannus Bekijk bericht
Ik moest denken aan de film : Manon des Sources met de overheerlijke Emmanuelle Béart

http://www.moviemeter.nl/film/4560
om eerlijk te zijn: ik ook.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 13:11   #23
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De onveranderlijke koran, die het rechtstreekse woord is van Allah verhindert dit. Moslimsvrouwen hebben géén rechten, zijn NIET evenwaardig aan de man, en mogen worden afgeklopt.

Begin er maar aan.
Een in dit land(?) aanvaarde godsdienst...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 13:44   #24
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tirannus Bekijk bericht
Dan moet daar wel deze bij vermeld worden. De prequel Jean de Florette.
Straks een van het net vissen

jaja allebei. of waren het er geen drie? Heb ze ooit gezien op VRt of zo. Op één avond? twee avonden? ik weet het niet meer.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 2 april 2014, 14:45   #25
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Een in dit land(?) aanvaarde godsdienst...
Ja...vreemd genoeg wel, ookal is de inhoud van deze religie in strijd met mensenrechten en onze wetgeving, en dit op nogal wat punten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 15:24   #26
vlaams realist
Banneling

Standaard

Och,de meeste vrouwen van mijn leeftijd betalen nu om op een loopband te mogen staan,er bestaan ook trappen machines om de indruk te geven dat ze omhoog gaan.En stilstaande fietsen met scherm,zodat ze bijna echt kunnen fietsen.Niets praat de ongelijkheid en dwang goed.
Maar als dat een therapie is.Dan gaan ze allemaal water halen.Alleen gaan ze het weggieten voor ik er een druppel van drink.
Rare wereld.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 12:55   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik hoop dat andere forummers de film ook zagen en ben benieuwd hoe zij denken over de kinderen en kleinkinderen van deze dorpsgeneraties die nu deel uitmaken van de samenleving hier.
Had er niet veel meer moeten gebeuren om de religieuze en culturele kloof te overbruggen, en zo ja, wat dan?
Alice,
Ik heb de film gezien, zoals toch niet weinigen. Een boek, een film, interpreteer je zoals je wilt. Wat was de bedoeling van de filmmaker ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 13:07   #28
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. Bekijk bericht
Als er één groep is, waarop 'vastgeklonterd' van toepassing is, dan zijn het wel de religioten.
Ga dus voor eigen deur vegen.

Of lees eens een paar berichten van de katholieken binnen onderwerpen als bijvoorbeeld deze, of deze. Dan heb je meteen een voorbeeld van hoe 'gelijkheid voor iedereen' valt te rijmen met christelijke waarden ...
Sinds wanneer zijn katholieken Christenen?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 13:30   #29
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard La source des femmes

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Sinds wanneer zijn katholieken Christenen?
Giserke. Zijn de rooms katholieken dan geen christenen ? Ben benieuwd naar je antwoord.
Het antwoord mag het onderwerp uiteraard niet in de weg staan.

Laatst gewijzigd door Rudy : 3 april 2014 om 13:33. Reden: La source des femmes
Oud 3 april 2014, 13:34   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Sinds de honden blaffen ...
stom dat een interessant onderwerp op een simplistische manier wordt verkracht
Oud 3 april 2014, 13:49   #31
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Giserke. Zijn de rooms katholieken dan geen christenen ? Ben benieuwd naar je antwoord.
Het antwoord mag het onderwerp uiteraard niet in de weg staan.
Er is een groot verschil tussen wat een religieus boek verkondigd, en een instelling die pretendeert die religie te vertegenwoordigen.

Hierbij kan ik alleen vaststellen dat de handel en wandel van de katholieke kerk niet strookt met wat de bijbel verkondigd als filosofie.
Het zelfde kan men zeggen over Jehova's getuigen, Mormonen en andere sektes.

Gewoon de 10 geboden nemen als basisprincipes voor het oordelen of een organisatie de basis filosofie hanteert of niet..

Laatst gewijzigd door giserke : 3 april 2014 om 13:50.
Oud 3 april 2014, 14:12   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een groot verschil tussen wat een religieus boek verkondigd, en een instelling die pretendeert die religie te vertegenwoordigen.

Hierbij kan ik alleen vaststellen dat de handel en wandel van de katholieke kerk niet strookt met wat de bijbel verkondigd als filosofie.

Gewoon de 10 geboden nemen als basisprincipes voor het oordelen of een organisatie de basis filosofie hanteert of niet..
Katholieke Christenen volgen dan ook de bijbel niet, maar wel het Nieuwe Testament.

Oud 3 april 2014, 14:13   #33
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je bent vrij lectuur te interpreteren zoals je wilt. De kunst is de interpretatie te kennen van de auteur. Dit geldt zowel voor de "bijbel", "koran" als de "leeuw van vlaanderen".
Oud 3 april 2014, 14:20   #34
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Katholieke Christenen volgen dan ook de bijbel niet, maar wel het Nieuwe Testament.
Ook de handel en wandel van de kerk strookt niet met het nieuwe testament.
Oud 3 april 2014, 14:22   #35
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent vrij lectuur te interpreteren zoals je wilt. De kunst is de interpretatie te kennen van de auteur. Dit geldt zowel voor de "bijbel", "koran" als de "leeuw van vlaanderen".
"Gij zult niet doden"
"Gij zult niet stelen"
"Gij zult geen andere goden dienen"
"heb Uw naasten lief"

Ik weet niet hoeveel interpretaties je daaraan kunt geven.

Maw, met alleen al die 4 uitspraken in de Bijbel kun je de kerk in zijn bloten zetten.

Laatst gewijzigd door giserke : 3 april 2014 om 14:23.
Oud 3 april 2014, 14:24   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Circe, vooral niet beginnen zeveren. Dit belet niet dat katholieke christenen werden (of worden) geconfronteerd met het oude testament. Zo oud ben ik nog niet, en je bent niet jonger dan ik. Destijds werd het scheppingsverhaal in geuren en kleuren verteld tijdens de godsdienstles op de lagere school. Verhalen uit het oude testament maakten deel uit van de katholieke godsdienstles. Adam en Eva zou ik nooit hebben gekend.
Oud 3 april 2014, 14:26   #37
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Giserke is een gissend autoditactje ...
Gelieve U niet te moeien indien je niet in staat bent enige inhoudelijke commentaar te leveren.

Ik wil maar zeggen, U hoeft hier niet uw bijzondere blijk van intelligentie te etaleren.
Oud 3 april 2014, 14:27   #38
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Gij zult niet doden"
"Gij zult niet stelen"
"Gij zult geen andere goden dienen"
"heb Uw naasten lief"

Ik weet niet hoeveel interpretaties je daaraan kunt geven.

Maw, met alleen al die 4 uitspraken in de Bijbel kun je de kerk in zijn bloten zetten.
Giserke. Start een draad tegen de HR Kerk.
Topicstarter Alice zou wel een Rooms Christelijk mens kunnen zijn.
Oud 3 april 2014, 14:34   #39
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Giserke is een gissend autoditactje ...
SWTP. Maakt momenteel niets uit. Ik vind dat als je rancuneus bent dit best in het gezicht zegt van de persoon in kwestie duidelijk maakt, en niet achter de rug tegen derden zoals tegen mij, bijvoorbeeld.
Ik ben oud genoeg om zelf mijn conclusies te trekken.
Oud 3 april 2014, 14:42   #40
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
SWTP. Maakt momenteel niets uit. Ik vind dat als je rancuneus bent dit best in het gezicht zegt van de persoon in kwestie duidelijk maakt, en niet achter de rug tegen derden zoals tegen mij, bijvoorbeeld.
Ik ben oud genoeg om zelf mijn conclusies te trekken.
Heeft hij last van rancunes?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be