Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 19 mei 2014, 11:25   #21
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb maar één probleem met die peiling : 600 lijkt toch echt wel minimaal te zijn...
Pandareus is offline  
Oud 19 mei 2014, 11:28   #22
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Net niet. Als je at random werkt kun je nooit een representatief staal krijgen en dan kun je de uitslag niet extrapoleren naar de totale populatie.
Je moet je populatie definiëren natuurlijk.
Pericles is offline  
Oud 19 mei 2014, 11:33   #23
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb maar één probleem met die peiling : 600 lijkt toch echt wel minimaal te zijn...
Inderdaad en hoe werden die 600 geselecteerd? Zulke peilingen zeggen volgens mij erg weinig... we weten enkel dat ze via internet werden gecontacteerd... is dit uit de abonnees van De Morgen? Als je een peiling doet via e-mail dan kan ik mij voorstellend dat je 6000 e-mails moet zenden om 600 antwoorden te krijgen.

Ik herinner mij dat DE MORGEN een week voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 een peiling publiceerde dat Bart De Wever de verkiezingen in Antwerpen zou verliezen. Nu gebeurt hetzelfde...

Laatst gewijzigd door Hoera : 19 mei 2014 om 11:35.
Hoera is offline  
Oud 19 mei 2014, 11:39   #24
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Uit de laatste peiling van DE STANDAARD blijkt dat CD&V opeens even groot zou worden als NVA in de Europese verkiezingen met een verzuurd vrouwmens als Marianne Thyssen als lijsttrekker. Hoe kan dit? Manipulatie...

In de peiling van DE MORGEN haalt SPA opeens 17 procent in West-Vlaanderen. Dat zou mij erg verbazen.
Hoera is offline  
Oud 19 mei 2014, 11:50   #25
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Tegenwoordig krijgen we elke dag peilingen naar kiesintenties naar ons hoofd gesmeten.
Tientallen en over een periode van 10 jaar wellicht een paar honderd.
Statistisch zou het zo moeten zijn dat een aantal van de leden op dit forum al ooit naar hun kiesintenties gevraagd werd.
Wie zijn die mensen ?
Heeft hier iemand al ooit een telefoontje ter zake gekregen ?
Ik nog nooit.
Ik vind het merkwaardig dat u deze bedenking nooit maakt wanneer de NVA goed scoort.
Het Oosten is offline  
Oud 19 mei 2014, 12:17   #26
stevensterk
Lokaal Raadslid

stevensterk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net niet. Als je at random werkt kun je nooit een representatief staal krijgen en dan kun je de uitslag niet extrapoleren naar de totale populatie.
Juist wel dat is hoe dat statistiek werkt.

In het meest ideale geval zou je als je een peiling hebt van 1000 mensen, een database moeten hebben van alle stemgerechtigden in Vlaanderen en daar lukraak uit moeten kiezen. Dit is de beste manier om statistisch gezien een representatieve peiling te hebben.
stevensterk is offline  
Oud 19 mei 2014, 12:47   #27
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Uit de laatste peiling van DE STANDAARD blijkt dat CD&V opeens even groot zou worden als NVA in de Europese verkiezingen met een verzuurd vrouwmens als Marianne Thyssen als lijsttrekker. Hoe kan dit? Manipulatie...

In de peiling van DE MORGEN haalt SPA opeens 17 procent in West-Vlaanderen. Dat zou mij erg verbazen.
In de periode dat die peiling is afgenomen, kreeg ik een folder in de bus die bijna enkel over Thyssen ging. Ik was dat mens al helemaal vergeten en dacht: "Ach ja, die doet ook nog mee". Misschien kan dit (ten dele) een verklaring zijn?
Miauw! is offline  
Oud 19 mei 2014, 13:39   #28
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik vind het merkwaardig dat u deze bedenking nooit maakt wanneer de NVA goed scoort.
Ik stem niet voor de N-VA
Pericles is offline  
Oud 19 mei 2014, 13:44   #29
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stevensterk Bekijk bericht
Juist wel dat is hoe dat statistiek werkt.

In het meest ideale geval zou je als je een peiling hebt van 1000 mensen, een database moeten hebben van alle stemgerechtigden in Vlaanderen en daar lukraak uit moeten kiezen. Dit is de beste manier om statistisch gezien een representatieve peiling te hebben.
Inderdaad, maar ik had geen zin om dat te weerleggen.
De steekproef is niet willekeurig, de foutenmarge te groot en het waarschijnlijkheidsinterval te klein.
Dus waardeloos.
Manipulatie is dan niet veraf, nietwaar ?
Pericles is offline  
Oud 19 mei 2014, 13:53   #30
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Net wel bedoel je. Indien je sampling size groot genoeg is, maakt de 'verdeling' van je populatie niet uit. Het is net omdat ze hun sampling size klein houden (600) dat ze de populatie moeten indelen en daar uit een aantal stemmen per groep gaan halen zodanig dat ze met een extrapolatie naar de hele bevolking, min of meer geloofwaardige cijfers zullen hebben.

De eerste manier is natuurlijk veel correcter.
Athelas is offline  
Oud 19 mei 2014, 13:59   #31
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Net wel bedoel je. Indien je sampling size groot genoeg is, maakt de 'verdeling' van je populatie niet uit. Het is net omdat ze hun sampling size klein houden (600) dat ze de populatie moeten indelen en daar uit een aantal stemmen per groep gaan halen zodanig dat ze met een extrapolatie naar de hele bevolking, min of meer geloofwaardige cijfers zullen hebben.

De eerste manier is natuurlijk veel correcter.
Als het dan nog een populatie van lezers betreft van een blad met een bepaalde te verwachten politieke strekking? En om van daaruit dan nog uitspraken te doen over de ganse populatie van kiesgerechtigden.
Dat ruikt niet naar manipulatie , dat stinkt naar manipulatie.
Pericles is offline  
Oud 19 mei 2014, 14:01   #32
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik stem niet voor de N-VA
Dat zal het oosten veel plezier doen. Maar de opmerkzame forummer weet dit al geruime tijd, alleen het oosten weet dit niet. Limburgers zijn nu éénmaal niet van de rapste, laat staan de slimste.

Weet je feitelijk al zelf voor wie je gaat stemmen? Het kan me niet schelen maar ik wil je toch een goede raad meegeven. Stem voor het VB, een partij in moeilijkheden en bovendien je eerste partij. Toch?
robert t is offline  
Oud 19 mei 2014, 14:05   #33
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dat zal het oosten veel plezier doen. Maar de opmerkzame forummer weet dit al geruime tijd, alleen het oosten weet dit niet. Limburgers zijn nu éénmaal niet van de rapste, laat staan de slimste.

Weet je feitelijk al zelf voor wie je gaat stemmen? Het kan me niet schelen maar ik wil je toch een goede raad meegeven. Stem voor het VB, een partij in moeilijkheden en bovendien je eerste partij. Toch?
Ik stem voor Annemans en voor Joris van Houthem en voor de kamer kleur ik het bovenste bolletje.
Mijn zoon die net mag gaan kiezen gaat net hetzelfde doen, mijn vrouw ook.
Pericles is offline  
Oud 19 mei 2014, 14:47   #34
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Limburgers zijn nu éénmaal niet van de rapste, laat staan de slimste.
Het is altijd weer lachen als sommigen een denigrerend waarde-oordeel over anderen menen te moeten geven. Maar daarmee vooral hun gebrek aan kennis etaleren.

Tip: toontaal, sleeptonen en stoottonen, ontwikkeling op jonge leeftijd, absoluut gehoor enz....
Als ge niet slim genoeg zijt om verschillen in tonen te horen en er de bijhorende betekenis aan te geven, dan denkt ge dat dit enkel met rap of langzaam te maken heeft.

Citaat:
Zo blijken de hersenen van mensen
met absoluut gehoor relatief meer ontwikkeld aan de linker
(taal)kant.

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 mei 2014 om 15:00.
pajoske is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be