![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014 |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en niet per wijk,per provincie,per Gewest of per land? Dat zijn toch ook democratische basisprincipes of bestaat de democratie enkel op gemeentelijk niveau volgens U? |
|
![]() |
![]() |
#23 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik begrijp de aversie enigszins wel, maar los van alle gevoeligheden, is dat niet de beste oplossing? |
|
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar hoeveel Walen komen genoeg in aanraking met het Nederlands in het dagelijkse leven om het te kunnen oefenen? hoeveel Nederlandstalige muzikanten staan in jullie top 50? hoeveel Nederlandstalige kranten worden er verkocht? hoeveel Nederlandstalige programma's (ev ondertiteld, niet gedubd) worden er bekeken? Hoeveel Nederlandstalige schrijvers zijn er gekend in Wallonië? en hoeveel ervan worden in het Nederlands gelezen? Hoeveel Nederlandstalige stand-up comedians doen hun act in het Nederlands en verkopen toch tickets?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
#25 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Geen morzel grond gaat nog naar uw volk.
|
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Meneer le wallon,
Ikzelf woon diep in Wallonië in de provincie Luxemburg. Vindt u het normaal dat ik hier zou eisen dat ik mijn papieren in het Nederlands krijg, alhoewel er hier toch ook wel heel wat Vlamingen en Nederlanders wonen? Ik respecteer de eigenheid van mijn gemeente, heb respect voor hun taal en gewoonten, probeer er zoveel mogelijk deel van uit te maken en ben lid van verscheidene comités. Immers, ik heb zelf gekozen om hier te komen wonen en kan dus niet verlangen, laat staan eisen, dat zij zich aan mij aanpassen. Ik blijf echter een Vlaming, dat kan niemand mij verbieden. Mijn man en ik spreken Nederlands en wij volgen de Vlaamse Tv-uitzendingen, maar ook de interessante uitzendingen op RTBF. Waarom kunnen de Franstalige Brusselaars dat ook niet doen? Zij mogen thuis gerust Frans spreken, Franse televisiezenders volgen en zich nog altijd Brusselaar voelen, maar ze hebben wel zelf gekozen om naar Vlaanderen te verhuizen. Is het dan echt zoveel gevraagd om zich daar aan te passen?? Laatst gewijzigd door omaplop : 3 juni 2014 om 13:01. |
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
emotie en pragmatiek moeten altijd samenvallen trouwens, emoties zijn de basis van ons mens-zijn. (niet dat dit bij dieren niet bestaat, natuurlijk).
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
#29 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
In Brussel wordt meer Arabisch gesproken dan andere talen. In torremolinos wonen meer Duitsers en Belgen dan Spanjaarden. Dat is de realiteit. Het vasthouden aan middeleeuwse grondbeginselen maakt dat dit land niet meer vooruit gaat. Alle respect voor uw verzuchtingen. Ik weet niet of u het gemerkt hebt, maar ik richt me tot u in meer dan behoorlijk Nederlands. Ik wil dat dit land vooruit gaat, en dat men het kind met het badwater niet weggooit. De juiste oplossing voor het juiste probleem. En weg met de heraldiek en de symbolen. |
|
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke meerwaarde heeft die papiermolen voor U ? Wat gaat er beter voor U persoonlijk doordat de papiermolen "Belgische staat" is, en niet twee aparte administraties ? Maakt het U iets uit als bijvoorbeeld de elektriciteitsmaatschappij waar U klant van bent, gesplitst wordt zodat U meer inspraak hebt in het deel dat U bedient, en minder moet afhangen van wat anderen beslissen die het andere deel bedient ? Bent U emotioneel gebonden aan de administratieve structuur van een elektriciteitsmaatschappij ? Welnu, de Belgische staat is niks anders dan ook zo een administratieve constructie. Die veranderen in twee structuren die beter kunnen werken, ik zie niet waarom men dat zou tegenwerken. En verwar vooral het land niet met de staat.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2014 om 13:04. |
|
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Wie zou en kan iemand verbieden om zich Vlaming, Brusselaar of Waal te voelen?? Niemand verlangt dat. Het getuigt enkel van respect als iemand in een ander taalgebied gaat wonen; hij zich ook in die taal kan uitdrukken.
De Franstalige Brusselaars die in de Vlaamse rand gaat wonen,mag zich nog altijd Brusselaar voelen, maar hij woont wel in Vlaanderen. |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door omaplop : 3 juni 2014 om 13:05. |
![]() |
![]() |
#33 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ok, dat laatste is in feite de splitsing van het land vragen, maar dat heb je dan met het weggooien van een symbool, in kwestie de Franstalige dominantie in België.
|
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en met respect voor de talen.
|
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Eventjes off-topic, meneer, een pluim voor je Nederlands .Ik kan er niets op aanmerken. Waren alle Franstalige Brusselaars nog maar voor een tiende zo taalvaardig, er zou veel minder discussie zijn. Kan u de anderen niet overtuigen een beetje respect op te brengen voor de taal van hun landgenoten?
|
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het punt is dat zolang jij als Vlaming niet gedwongen wordt iemand anders in zijn taal te woord te staan er geen probleem is he en dat die gast dan zijn plan trekt. Als hij zich kan behelpen zonder Nederlands te spreken is dat zijn zaak. Het punt is dat 'em dan zijn plan moet trekken. Als dat lukt, is dat ook goed.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2014 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
#39 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar we rijden ons vast in platitudes, zowel aan franstalige als aan nederlandstalige kant. |
|
![]() |
![]() |
#40 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |