Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 3 juni 2014, 12:49   #21
Un_Wallon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
in het basisonderwijs. Maar onderzoek wijs uit dat ze dat voordeel kwijt spelen eens ze naar het middelbaar gaan.
Daar heeft u het mis, in Jodoigne bieden alle humaniora-scholen immersie-onderwijs aan. En ik kan het weten, mijn kinderen zitten er...
Un_Wallon is offline  
Oud 3 juni 2014, 12:49   #22
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Un_Wallon Bekijk bericht
Uiteraard. Als de meerderheid van een Waalse gemeente stemt om bij Vlaanderen te horen en verder ééntalig Vlaams verder te gaan, dan is dat hun keuze. Waarom negeert u democratische basisprincipes? En ben ik een imperialist...

Waarom mag er volgens U enkel per gemeente gestemd worden
en niet per wijk,per provincie,per Gewest of per land?

Dat zijn toch ook democratische basisprincipes
of bestaat de democratie enkel op gemeentelijk niveau volgens U?
Witte Kaproen is offline  
Oud 3 juni 2014, 12:53   #23
Un_Wallon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
of bestaat de democratie enkel op gemeentelijk niveau volgens U?
Voorlopig is dat de kleinste eenheid in het Belgische systeem. Ik zie niet in waarom dit niet -op democratische wijze- kan veranderd worden.

Ik begrijp de aversie enigszins wel, maar los van alle gevoeligheden, is dat niet de beste oplossing?
Un_Wallon is offline  
Oud 3 juni 2014, 12:55   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heeft u het mis, in Jodoigne bieden alle humaniora-scholen immersie-onderwijs aan. En ik kan het weten, mijn kinderen zitten er...
uitzonderingen zijn er altijd.

maar hoeveel Walen komen genoeg in aanraking met het Nederlands in het dagelijkse leven om het te kunnen oefenen?

hoeveel Nederlandstalige muzikanten staan in jullie top 50? hoeveel Nederlandstalige kranten worden er verkocht? hoeveel Nederlandstalige programma's (ev ondertiteld, niet gedubd) worden er bekeken? Hoeveel Nederlandstalige schrijvers zijn er gekend in Wallonië? en hoeveel ervan worden in het Nederlands gelezen? Hoeveel Nederlandstalige stand-up comedians doen hun act in het Nederlands en verkopen toch tickets?
Oud 3 juni 2014, 12:59   #25
Yarisken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Geen morzel grond gaat nog naar uw volk.
Yarisken is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:00   #26
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Meneer le wallon,

Ikzelf woon diep in Wallonië in de provincie Luxemburg. Vindt u het normaal dat ik hier zou eisen dat ik mijn papieren in het Nederlands krijg, alhoewel er hier toch ook wel heel wat Vlamingen en Nederlanders wonen?

Ik respecteer de eigenheid van mijn gemeente, heb respect voor hun taal en gewoonten, probeer er zoveel mogelijk deel van uit te maken en ben lid van verscheidene comités. Immers, ik heb zelf gekozen om hier te komen wonen en kan dus niet verlangen, laat staan eisen, dat zij zich aan mij aanpassen.

Ik blijf echter een Vlaming, dat kan niemand mij verbieden.
Mijn man en ik spreken Nederlands en wij volgen de Vlaamse Tv-uitzendingen, maar ook de interessante uitzendingen op RTBF.

Waarom kunnen de Franstalige Brusselaars dat ook niet doen?
Zij mogen thuis gerust Frans spreken, Franse televisiezenders volgen en zich nog altijd Brusselaar voelen, maar ze hebben wel zelf gekozen om naar Vlaanderen te verhuizen.

Is het dan echt zoveel gevraagd om zich daar aan te passen??

Laatst gewijzigd door omaplop : 3 juni 2014 om 13:01.
omaplop is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:00   #27
Un_Wallon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
maar hoeveel Walen komen genoeg in aanraking met het Nederlands in het dagelijkse leven om het te kunnen oefenen?
Volledig akkoord, en dat is eerder een gigantische handicap voor de eentaligen. Maar dan nog, het gaat eigenlijk niet over taal, maar over identiteit. Een Brusselaar die Frans spreekt is nog altijd een Brusselaar, en geen Waal. En of de Brusselaar nu Frans spreekt of Catalaans, dat doet er niet toe. Brussel heeft specifieke grootstedelijke problemen die alleen opgelost kunnen worden als de structuren juist aangepast zijn. Taalgrenzen evolueren, culturen evolueren. In de noordrand van België zitten er meer Nederlanders dan Vlamingen, in het Noorden van Frankrijk zitten meer Belgen dan Fransen. Kunnen we de emotie achterwegen laten en naar pragmatieke oplossingen zoeken?
Un_Wallon is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:03   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord, en dat is eerder een gigantische handicap voor de eentaligen. Maar dan nog, het gaat eigenlijk niet over taal, maar over identiteit. Een Brusselaar die Frans spreekt is nog altijd een Brusselaar, en geen Waal. En of de Brusselaar nu Frans spreekt of Catalaans, dat doet er niet toe. Brussel heeft specifieke grootstedelijke problemen die alleen opgelost kunnen worden als de structuren juist aangepast zijn. Taalgrenzen evolueren, culturen evolueren. In de noordrand van België zitten er meer Nederlanders dan Vlamingen, in het Noorden van Frankrijk zitten meer Belgen dan Fransen. Kunnen we de emotie achterwegen laten en naar pragmatieke oplossingen zoeken?
dus de noordrand van Vlaanderen moet naar Nederland gaan en het noorden van Frankrijk is te verdelen onder Vlaanderen en Wallonië?

emotie en pragmatiek moeten altijd samenvallen trouwens, emoties zijn de basis van ons mens-zijn. (niet dat dit bij dieren niet bestaat, natuurlijk).
Oud 3 juni 2014, 13:04   #29
Un_Wallon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Is het dan echt zoveel gevraagd om zich daar aan te passen??
In uw eigen Vlaanderen zijn er meer Engelstalige affiches en enseignes dan Nederlandstalige.
In Brussel wordt meer Arabisch gesproken dan andere talen. In torremolinos wonen meer Duitsers en Belgen dan Spanjaarden.

Dat is de realiteit. Het vasthouden aan middeleeuwse grondbeginselen maakt dat dit land niet meer vooruit gaat.
Alle respect voor uw verzuchtingen. Ik weet niet of u het gemerkt hebt, maar ik richt me tot u in meer dan behoorlijk Nederlands. Ik wil dat dit land vooruit gaat, en dat men het kind met het badwater niet weggooit.
De juiste oplossing voor het juiste probleem. En weg met de heraldiek en de symbolen.
Un_Wallon is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:04   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik houd van dit land. Ik houd van de verscheidenheid aan landschappen en inzichten. In die mate ben ik dus niet echt een voorstander van de splitsing van België, net zoals de meeste van mijn mede - Walen.
Het idee is niet om het "land" België te splitsen he. Enkel maar de Belgische staat. Ik ben ook tegenstander van een muur, prikkeldraad en mijnenvelden. Ik ben voorstander ervan dat U nog altijd de verscheidenheid van landschappen mag bewonderen in gans het land Belgie. Ik zie alleen niet in waarom we de slecht draaiende papierwinkel die "Belgische staat" heet, moeten behouden.

Welke meerwaarde heeft die papiermolen voor U ? Wat gaat er beter voor U persoonlijk doordat de papiermolen "Belgische staat" is, en niet twee aparte administraties ?

Maakt het U iets uit als bijvoorbeeld de elektriciteitsmaatschappij waar U klant van bent, gesplitst wordt zodat U meer inspraak hebt in het deel dat U bedient, en minder moet afhangen van wat anderen beslissen die het andere deel bedient ? Bent U emotioneel gebonden aan de administratieve structuur van een elektriciteitsmaatschappij ?
Welnu, de Belgische staat is niks anders dan ook zo een administratieve constructie. Die veranderen in twee structuren die beter kunnen werken, ik zie niet waarom men dat zou tegenwerken.

En verwar vooral het land niet met de staat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2014 om 13:04.
patrickve is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:05   #31
omaplop
Minister-President

Standaard

Wie zou en kan iemand verbieden om zich Vlaming, Brusselaar of Waal te voelen?? Niemand verlangt dat. Het getuigt enkel van respect als iemand in een ander taalgebied gaat wonen; hij zich ook in die taal kan uitdrukken.

De Franstalige Brusselaars die in de Vlaamse rand gaat wonen,mag zich nog altijd Brusselaar voelen, maar hij woont wel in Vlaanderen.
omaplop is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:05   #32
omaplop
Minister-President

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door omaplop : 3 juni 2014 om 13:05.
omaplop is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:06   #33
Un_Wallon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het idee is niet om het "land" België te splitsen he. Enkel maar de Belgische staat. Ik ben ook tegenstander van een muur, prikkeldraad en mijnenvelden. Ik ben voorstander ervan dat U nog altijd de verscheidenheid van landschappen mag bewonderen in gans het land Belgie. Ik zie alleen niet in waarom we de slecht draaiende papierwinkel die "Belgische staat" heet, moeten behouden.
Volstrekt akkoord. Ik pleit niet voor het Belgique �* Papa. Ik pleit voor doordachte oplossingen. En die zijn er, mits de juiste dosis durf.
Un_Wallon is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:07   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het perfect met U eens hoor. Vandaar dat ik een ultra-liberaal ben. De staat wordt dan tot het strikte minimum herleid, en de enige diensten zijn politie en rechtspraak. En dan doet het er niet veel toe bij welk staatsbedrijf je die diensten koopt.
Oud 3 juni 2014, 13:08   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In uw eigen Vlaanderen zijn er meer Engelstalige affiches en enseignes dan Nederlandstalige.
In Brussel wordt meer Arabisch gesproken dan andere talen. In torremolinos wonen meer Duitsers en Belgen dan Spanjaarden.

Dat is de realiteit. Het vasthouden aan middeleeuwse grondbeginselen maakt dat dit land niet meer vooruit gaat.
Alle respect voor uw verzuchtingen. Ik weet niet of u het gemerkt hebt, maar ik richt me tot u in meer dan behoorlijk Nederlands. Ik wil dat dit land vooruit gaat, en dat men het kind met het badwater niet weggooit.
De juiste oplossing voor het juiste probleem. En weg met de heraldiek en de symbolen.
idd, weg met symbolen. maw, geen annexaties, geen uitbreidingen, gewoon de huidige grenzen respecteren en vooral respect vragen voor de verschillende talen in het land.

ok, dat laatste is in feite de splitsing van het land vragen, maar dat heb je dan met het weggooien van een symbool, in kwestie de Franstalige dominantie in België.
Oud 3 juni 2014, 13:09   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volstrekt akkoord. Ik pleit niet voor het Belgique �* Papa. Ik pleit voor doordachte oplossingen. En die zijn er, mits de juiste dosis durf.
die zijn er idd. confederalisme is daar de beste voor, in mijn ogen. met behoud van een sokkel voor de sociale zekerheid dan wel.

en met respect voor de talen.
Oud 3 juni 2014, 13:11   #37
omaplop
Minister-President

Standaard

Eventjes off-topic, meneer, een pluim voor je Nederlands .Ik kan er niets op aanmerken. Waren alle Franstalige Brusselaars nog maar voor een tiende zo taalvaardig, er zou veel minder discussie zijn. Kan u de anderen niet overtuigen een beetje respect op te brengen voor de taal van hun landgenoten?
omaplop is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:11   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wie zou en kan iemand verbieden om zich Vlaming, Brusselaar of Waal te voelen?? Niemand verlangt dat. Het getuigt enkel van respect als iemand in een ander taalgebied gaat wonen; hij zich ook in die taal kan uitdrukken.
Dat is een Vlamen complex he: iedereen moet onze taal spreken, en zij die dat niet proberen hebben geen respect voor ons Ik denk niet dat de gemiddelde Japanner of Duitser zich tegen de borst gestoten voelt als je in Duitsland geen Duits kan, of in Japan geen Japans. Je bent dan gewoon een sukkelaar.

Het punt is dat zolang jij als Vlaming niet gedwongen wordt iemand anders in zijn taal te woord te staan er geen probleem is he en dat die gast dan zijn plan trekt. Als hij zich kan behelpen zonder Nederlands te spreken is dat zijn zaak. Het punt is dat 'em dan zijn plan moet trekken. Als dat lukt, is dat ook goed.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2014 om 13:14.
patrickve is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:11   #39
Un_Wallon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
ok, dat laatste is in feite de splitsing van het land vragen, maar dat heb je dan met het weggooien van een symbool, in kwestie de Franstalige dominantie in België
Mijnheer of Mevrouw: de franstalige dominantie interesseert mij niet. Wat voor mij belangrijk is is de toekomst van mijn kinderen. Zij zullen meertalig zijn, want anders halen ze het niet in een zo snel evoluerende wereld.
Maar we rijden ons vast in platitudes, zowel aan franstalige als aan nederlandstalige kant.
Un_Wallon is offline  
Oud 3 juni 2014, 13:14   #40
Un_Wallon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En wat als men het badwater weggooit zonder kind (=Vlaams geld)?
Daar raakt u inderdaad een goed punt aan. Eigenlijk zouden wij het Vlaamse geld niet nodig moeten hebben. En dat is een groot probleem dat wij moeten oplossen.
Un_Wallon is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be