Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2014, 22:11   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De hefboom was er zolang de symmetrie een noodzaak zou zijn en de NVA tegelijk 'psychologisch' onvermijdbaar zou zijn op Vlaams niveau. Dan zou de PS er uit liggen op federaal vlak.
Welneen. De MR was de overwinnaar van de verkiezingen. Welnu, bij de PS was er niet de minste scrupules te vinden om deze winnaar uit te sluiten. Net zo heeft de PS er geen enkel probleem mee de N-VA eraf te rijden.

U baadt echt wel in naïviteit...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2014, 22:12   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu de NVA toont ook lak te hebben aan de symmetrie ...
De N-VA heeft al altijd lak aan die beoogde symmetrie. Juist daarom dat BdW zijn voorstel lanceerde.
Oud 9 juni 2014, 22:15   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu de NVA toont ook lak te hebben aan de symmetrie zet men de geïsoleerde PS terug op de kaart. Vlaanderen zou misschien beter het spel 'correct' spelen en wachten met de Vlaamse regering (alhoewel ondertussen onderhandelen geen kwaad kan natuurlijk). Dan blijft de PS geïsoleerd en komt het federale niveau in zicht voor de NVA.
Waar haalt u het vandaan dat de PS geïsoleerd staat...? In Brussel als in Wallonië heeft ze haar slag thuisgehaald en wist ze rond zich een schoothondje of twee te verzamelen. En de overwinnaar van de verkiezingen werd netjes in de hoek geduwd.
Oud 9 juni 2014, 22:21   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welneen. De MR was de overwinnaar van de verkiezingen. Welnu, bij de PS was er niet de minste scrupules te vinden om deze winnaar uit te sluiten. Net zo heeft de PS er geen enkel probleem mee de N-VA eraf te rijden.
Het gaat er om wat de Vlaamse partijen vinden van de 'onvermijdelijkheid' van de NVA. Zeker voor CD&V was het lastig aangezien hun openlijk standpunt aangaande de symmetrie. Het zuiden besefte dat het niet zonder de NVA kon volgens de ingesteldheid van de Vlaamse partijen. Anders had de PS haar maneuver niet nu en niet op deze wijze gedaan m.i.

Citaat:
U baadt echt wel in naïviteit...
Toch niet over de bedoelingen van de PS. Dat is een pure machtspartij die geen zier in zit met België. Maar ik vermoed dat zelfs nu een deel van de Vlamingen dat nog niet begrepen hebben...o.a. Eyskens.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2014, 22:24   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat er om wat de Vlaamse partijen vinden van de 'onvermijdelijkheid' van de NVA. Zeker voor CD&V was het lastig aangezien hun openlijk standpunt aangaande de symmetrie. Het zuiden besefte dat het niet zonder de NVA kon volgens de ingesteldheid van de Vlaamse partijen. Anders had de PS haar maneuver niet nu en niet op deze wijze gedaan m.i.
Bij mijn weten heeft de CD&V niet gesproken over symmetrie; dat deed de Open VLD immers. Wel had de CD&V een bepaalde visie op de regeringsvorming: eerst het federale niveau dan de rest.

De PS ziet helemaal niet in dat het "de" Vlaamse partijen het niet zonder de N-VA willen doen. Mag ik trouwens eens vragen welke Vlaamse partij dit heeft verklaard?
Oud 9 juni 2014, 22:27   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar haalt u het vandaan dat de PS geïsoleerd staat...? In Brussel als in Wallonië heeft ze haar slag thuisgehaald en wist ze rond zich een schoothondje of twee te verzamelen. En de overwinnaar van de verkiezingen werd netjes in de hoek geduwd.
Geïsoleerd in de federale onderhandelingen door haar manuever. Maar als de Vlamingen nu een NVA -CD&V regering vormen verliezen ze dat voordeel. Dat is wat ik hier poog te zeggen. Dan kan de PS zelfs zeggen dat het de Vlamingen zijn die de (weliswaar opgelegde) symmetrie niet gerespecteerd hebben. Eigenlijk zou men beter het er zo dik mogelijk in wrijven wat de PS gedaan heeft zodat ook Eyskens niet anders kan dat zeggen dat een regering met de PS 'not done' is gezien hun verraad aan België. Nu is het blijkbaar al bijna vergeten. En dat laten gebeuren lijkt me niet slim.

Website
Oud 9 juni 2014, 22:28   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geïsoleerd in de federale onderhandelingen door haar manuever.
Helemaal niet. De CdH is er nog altijd. En als het moet, zal ook het FDF we bijspringen.
Oud 9 juni 2014, 22:29   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geïsoleerd in de federale onderhandelingen door haar manuever. Maar als de Vlamingen nu een NVA -CD&V regering vormen verliezen ze dat voordeel. Dat is wat ik hier poog te zeggen. Dan kan de PS zelfs zeggen dat het de Vlamingen zijn die de (weliswaar opgelegde) symmetrie niet gerespecteerd hebben.
Wie sprak er, aan Vlaamse kant dan wel buiten de Open VLD, over een noodzakelijke symmetrie?
Oud 9 juni 2014, 22:32   #29
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft de CD&V niet gesproken over symmetrie; dat deed de Open VLD immers. Wel had de CD&V een bepaalde visie op de regeringsvorming: eerst het federale niveau dan de rest.

De PS ziet helemaal niet in dat het "de" Vlaamse partijen het niet zonder de N-VA willen doen. Mag ik trouwens eens vragen welke Vlaamse partij dit heeft verklaard?
Het gaat om interpretaties natuurlijk. Men doet ermee wat men wil. Maar als de PS nu nog toch haar weg naar het federale niveau weet te vinden zou men zich misschien eens dienen af te vragen of men op deze actie van de PS tactisch wel juist gereageerd heeft door haar te imiteren.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 juni 2014 om 22:33.
Oud 9 juni 2014, 22:35   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie sprak er, aan Vlaamse kant dan wel buiten de Open VLD, over een noodzakelijke symmetrie?
Laat die schoolmeester nu effe thuis aub. Het gaat hier niet om een wedstrijdje geschiedenis.

Ook de CD&V werd uiteindelijk in de rug gestoken door de PS.

Website
Oud 9 juni 2014, 22:37   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat om interpretaties natuurlijk. Men doet ermee wat men wil. Maar als de PS nu nog toch haar weg naar het federale niveau weet te vinden zou men zich misschien eens dienen af te vragen of men op deze actie van de PS tactisch wel juist gereageerd heeft door haar te imiteren.
Ik heb al eerder aangegeven dat voor een verdere uitbouw van het confederalisme het wel zo kan zijn dat PS en N-VA elkaars objectieve bondgenoten zijn.
Oud 9 juni 2014, 22:38   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook de CD&V werd uiteindelijk in de rug gestoken door de PS.
Dat ging evenwel niet over de symmetrie.
Oud 9 juni 2014, 22:40   #33
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb al eerder aangegeven dat voor een verdere uitbouw van het confederalisme het wel zo kan zijn dat PS en N-VA elkaars objectieve bondgenoten zijn.
Het zijn beide regionaal nationalistische partijen. Alleen komt de NVA daar openlijk voor uit en voor die eerlijkheid krijgt het het verwijt racistisch te zijn.

Website
Oud 9 juni 2014, 22:41   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn beide regionaal nationalistische partijen. Alleen komt de NVA daar openlijk voor uit en voor die eerlijkheid krijgt het het verwijt racistisch te zijn.
De PS houdt ervan tegenstanders te diaboliseren. Dat doet ze al vele jaren ook met de MR, maar dan onder andere benamingen natuurlijk.
Oud 9 juni 2014, 22:42   #35
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat ging evenwel niet over de symmetrie.
Ik dacht dat het ook om de symmetrie ging voor de CD&V en niet alleen over de 'volgorde'. Ik kan me vergissen maar beide standpunten lijken me op elkaar aan te sluiten. Als symmetrie niet van belang is, is namelijk de volgorde van de onderhandelingen ook niet van belang lijkt me.

Website
Oud 9 juni 2014, 22:46   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het ook om de symmetrie ging voor de CD&V en niet alleen over de 'volgorde'. Ik kan me vergissen maar beide standpunten lijken me op elkaar aan te sluiten. Als symmetrie niet van belang is, is namelijk de volgorde van de onderhandelingen ook niet van belang lijkt me.
Beke heeft dat nochtans niet zo geduid. Hij benadrukte de noodzaak van een bepaalde volgorde, maar liet niets uitschijnen over een mogelijke symmetrie.
Oud 10 juni 2014, 01:00   #37
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beke heeft dat nochtans niet zo geduid. Hij benadrukte de noodzaak van een bepaalde volgorde, maar liet niets uitschijnen over een mogelijke symmetrie.
VLD en CD&V hebben hier eenzelfde strategie op een andere manier verwoord. Meer niet. Waarom denkt u dat de CD&V anders eerst een federale regering wou? Dat is toch om zogezegd het land 'bestuurbaar' te houden door die regering op Vlaams niveau naderhand over te doen. Lijkt me toch een voor de hand liggende verklaring.

Website
Oud 10 juni 2014, 04:45   #38
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VLD en CD&V hebben hier eenzelfde strategie op een andere manier verwoord. Meer niet. Waarom denkt u dat de CD&V anders eerst een federale regering wou? Dat is toch om zogezegd het land 'bestuurbaar' te houden door die regering op Vlaams niveau naderhand over te doen. Lijkt me toch een voor de hand liggende verklaring.
Omdat het spelen was op verschillende niveaus met partijen die elkaar onderling niet vertrouwen.
CD&V bevond zich op het eerste zicht in een comfortabele zetel, maar niets was absoluut zeker en al zeker de postjes niet. Voor PM-schap kon/kan het alle richtingen uit, maar ook het postje van MP was absoluut onzeker. In dat geval zouden ze hun goudhaantje verliezen.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2014, 06:48   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gelijktijdigheid v.d. onderhandelingen is van belang voor de belgicisten.
Die hebben in de CDV nog veel te zeggen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2014, 08:33   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De gelijktijdigheid v.d. onderhandelingen is van belang voor de belgicisten.
Die hebben in de CDV nog veel te zeggen.
Dat is zeker zo. Meer bepaald de dominerende ACW-vleugel blijft hardnekkig vastklampen aan de Belgicistische filosofie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be