![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je confederalisme een bond van onafhankelijke staten vindt (onlangs nog zo gelezen in artikel van VVB) hoeft confederalisme niet voorafgegaan te worden door separatisme (staten zijn niet soeverein). Het is dan wel geen bond van soevereine staten, mits er nog een Belgisch gezag is (vb: Koning)... De nuance is klein. Separatisme kan uiteraard ook voor confederalisme geschieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
![]() Citaat:
Overigens draait u de zaken om: Canada is soeverein, maar behoort tot het Commonwealth, wat in feite een zeer, zeer, zeer losse statenbond is. Canada is dus niet onafhankelijk in de strikte zin van het woord. Een voorbeeld van een onafhankelijk land tov het UK is de USA. Het Commonwealth is het etiket confederatie overigens nauwelijks waardig. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op die manier ontkent u trouwens het zo vaak herhaalde zinnetje uit jullie Bubbelmond dat de koning boven alles staat. Indien hij echter deel uitmaakt van de drie machten, dan is nog maar de vraag hoe hij boven dit alles kan staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De federale wetgevende macht wordt gezamenlijk uitgeoefend door de Koning, de Kamer van volksvertegenwoordigers en de Senaat. <LI>Art. 37 De federale uitvoerende macht, zoals zij door de Grondwet is geregeld, berust bij de Koning. Art. 40 De rechterlijke macht wordt uitgeoefend door de hoven en rechtbanken. De arresten en vonnissen worden in naam des Konings ten uitvoer gelegd. 62.De Koning heeft het recht de Kamers in buitengewone zitting bijeen te roepen. Art. 45 De Koning kan de Kamers verdagen. Evenwel mag de verdaging, zonder instemming van de Kamers, de termijn van een maand niet overschrijden, noch gedurende eenzelfde zitting worden herhaaldArt. 46 De Koning heeft enkel het recht de Kamer van volksvertegenwoordigers te ontbinden enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Soevereiniteit is etymologisch afkomstig van "suprema potestas", of opperste macht. Logisch dus dat een koning of koningin een soeverein genoemd wordt. Soeverein is hier een zelfstandig naamwoord. Soevereiniteit wil echter ook zeggen, in de verhoudingen tussen staten, waar de grootste macht zit. Ligt die soevereiniteit bij de deelstaten, de hoogste macht bij de deelstaten, dan zijn die deelstaten soeverein, en bestaat de bond bij gratie van de deelstaten, dan hebben we een confederatie. Ligt de hoogste macht, de suprema potestas, de soevereiniteit echter bij de bond, dan bestaan de deelgebieden slechts bij gratie van de bond. Dat is dan een unitaire staat met decentralisatie. Er is een tussenoplossing, waarbij zowel deelgebieden en de bond soeverein zijn en een constitutioneel recht hebben van bestaan. Dit is een federatie. Hier is soeverein een bijvoegelijk naamwoord en is het zelfstandig naamwoord soevereiniteit. De volgende keer ga ik geld beginnen vragen om jou bijlessen te geven ![]()
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() 't is zielig aan't worden ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() IK ben zielig aan het worden: ik geef gratis politieke opvoeding, terwijl ik daar verdomme geld voor zou kunnen vragen
![]()
![]() |
#34 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Jaja, Tantist ![]() Citaat:
De internationale definitie van soevereiniteit verschilt echter van die binnen een staat. Soevereiniteit van de deelstaten van de VSA betekent inderdaad ook de machten die zij los van het federaal gezag kunnen uitoefenen. dit: Citaat:
Een derde component van het verhaal is de vraag bij wie de soevereiniteit ligt in een staat: bij het volk, de monarch (absolutisme) enz |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Allez, we halen er eens de woordenbijbel van de Engelsen bij, Webster: Sovereignty: 2 a : supreme power especially over a body politic b : freedom from external control : [size=-1]AUTONOMY[/size] c : controlling influence Independence: 1 : not dependent: as a (1) : not subject to control by others : [size=-1]SELF-GOVERNING[/size] (2) : not affiliated with a larger controlling unit De twee liggen nauw bij elkaar, dat geef ik toe, en velen -zeker jij als unitarist- kunnen het onderscheid niet meer maken door de teloorgang van confederaties. Neem nu de EU. Elke lidstaat is niet meer onafhankelijk. Ze moeten hun wetgeving schikken naar Europese regels (a larger body), en doen dat ook. Ze hebben echter wel de hoogste macht, suprema potestas, supreme power, de soevereiniteit over het politieke lichaam dat hun land is, en hebben de vrijheid van externe controle. De EU kan wel vies kijken en rechtzaken aanspannen als België iets niet flink doet, maar er is geen enkele macht die België kan dwingen, bv een leger of zo.
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
En ja, ik heb ook Latijn gedaan. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bruno232 : 27 september 2004 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Geen probleem,
Heel die materie is trouwens uiterst complex, begrijpelijk dus. Ik heb ook lang gedacht dat die twee gelijk waren, dusse...