Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2014, 19:27   #21
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Tot het wat regent of wat koud of wat glad is, dan neemt ie ook de wagen, maar dat zal ie hier niet komen vertellen.
Niet echt, met aangepaste uitrusting is dat perfect te doen. In winterse omstandigheden rijden ( sneeuw ) is zelfs leuk en je moet tenminste niet aanschuiven zoals je dat overal moet doen met de wagen als een sneeuwvlokje valt in Vlaanderen.

Klinkt misschien baanbrekend in België, maar zo bijzonder is dat niet.

Citaat:
80% of Copenhageners continue to ride through the winter.
Oud 6 augustus 2014, 14:10   #22
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ,stel voor om het rekeningrijden in te voeren voor buitenlanders.

Of, bij nader inzien zou een eenvoudig vignet gemakkelijker te arrangeren zijn.

Dit ter compensatie van die landen hun tolsystemen waar wij het slachtoffer van zijn.
Ik denk ook dat een wegenvignet - naar het voorbeeld van Zwitserland - het eenvoudigst in te voeren is, het minst kost en het meest kan opbrengen. Voor Belgische automobilisten vervangt het de verkeersbelasting. Voor buitenlanders komt het erbij. Dus, gezien wij een transitland bij uitstek zijn (minstens het rechter rijvak van onze autosnelwegen wordt quasi geneutraliseerd door de ononderbroken rij buitenlandse vrachtwagens erop), en er weinig goedkopere omwegen te vinden zijn, is het kassa!
Ik vermoed ook dat geen enkele Nederlander met zijn caravan via Duitsland gaat tuffen en xxx EUR meer benzine gaat opstoken om dat vignet te vermijden. Idem voor de vrachtwagens uit het Noorden & Oosten die naar Calais moeten.
Er zou ook een zekere rechtvaardigheid in de maatregel steken, want die vrachtwagens beschadigen het meest onze wegeninfrastructuur.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2014, 14:27   #23
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Waarom het zo moeilijk maken: verhoog gewoon de accijns op brandstof met 500 %.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2014, 14:31   #24
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Als 100% elektrisch rijder kan ik het alleen maar volmondig eens zijn met dit voorstel. "Maar is er wel een maatschappelijk draagvlak voor?", zullen velen zich nu laten ontvallen, vrees ik...
Oud 6 augustus 2014, 15:45   #25
Eurosceptic
Minister

Standaard

Ik heb zelf geen auto aangezien ik niet woon/werk in België, maar in de toekomst zou dat kunnen veranderen.

Kan er iemand mij een realistisch beeld geven van de kosten van een auto?
De aankoopprijs buiten beschouwing gelaten aangezien 1ste hands of 2de hands aan de koper zelf ligt.

Maar dan.. Verzekeringen. Voor jonge twintigers kost dat meer dan 1000 euro per jaar aangezien het een risicogroep is voor verzekeringskantoren.
Hoe veel winst die kantoren maken op die groep, dat zou ik graag willen weten.
Wat kost verzekering (verplicht) voor pakweg iemand van 35?

Benzine.. Laat ons veronderstellen dat iemand dagelijks 2x 30km naar zijn werk rijdt. Met 50 euro/ week zijn benzinekosten niet betaald. En het is niet vanzelfsprekend dat elke werkgever kilometervergoeding geeft.

Wat vergeet ik nog in de kosten? Wegentaks, onderhoud, parkeerkosten?
Ik denk dat je beter een modale verdiener kunt zijn die op een steenworp van zijn werk woont, dan iemand met een mooi salaris die ver weg woont en voor de kosten moet opdraaien

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 6 augustus 2014 om 15:50.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2014, 16:23   #26
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik heb zelf geen auto aangezien ik niet woon/werk in België, maar in de toekomst zou dat kunnen veranderen.

Kan er iemand mij een realistisch beeld geven van de kosten van een auto?
De aankoopprijs buiten beschouwing gelaten aangezien 1ste hands of 2de hands aan de koper zelf ligt.

Maar dan.. Verzekeringen. Voor jonge twintigers kost dat meer dan 1000 euro per jaar aangezien het een risicogroep is voor verzekeringskantoren.
Hoe veel winst die kantoren maken op die groep, dat zou ik graag willen weten.
Wat kost verzekering (verplicht) voor pakweg iemand van 35?

Benzine.. Laat ons veronderstellen dat iemand dagelijks 2x 30km naar zijn werk rijdt. Met 50 euro/ week zijn benzinekosten niet betaald. En het is niet vanzelfsprekend dat elke werkgever kilometervergoeding geeft.

Wat vergeet ik nog in de kosten? Wegentaks, onderhoud, parkeerkosten?
Ik denk dat je beter een modale verdiener kunt zijn die op een steenworp van zijn werk woont, dan iemand met een mooi salaris die ver weg woont en voor de kosten moet opdraaien
+- 250 euro per maand
Oud 6 augustus 2014, 16:51   #27
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Als 100% elektrisch rijder kan ik het alleen maar volmondig eens zijn met dit voorstel. "Maar is er wel een maatschappelijk draagvlak voor?", zullen velen zich nu laten ontvallen, vrees ik...
Voor een belasting is er nooit een maatschappelijk draagvlak....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2014, 18:36   #28
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een belasting is er nooit een maatschappelijk draagvlak....
Hij vergeet eenvoudigweg dat het hier enkel gaat om het geld en dat hij met zijn elektrisch geval er vroeger eerder dan laat ook aan zal moeten geloven. Trouwens een kilometerheffing betaal je ook met je elektrisch geval.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2014, 20:59   #29
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Hij vergeet eenvoudigweg dat het hier enkel gaat om het geld en dat hij met zijn elektrisch geval er vroeger eerder dan laat ook aan zal moeten geloven. Trouwens een kilometerheffing betaal je ook met je elektrisch geval.
En wat is een "elektrisch geval"???
Oud 7 augustus 2014, 20:05   #30
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is inderdaad simpel. Probleem is echter dat de mensen de feiten niet kennen. Die zijn als volgt; 70 % van de werknemers woont op minder dan de 20 km van het werk en bijna de helft van de werknemers op minder dan 10 km. Die 10 km is perfect met de fiets te doen en 20 km kan je gemakkelijk overbruggen met een elektrische fiets bijvoorbeeld. Als je het bekijkt in die context, kan je niet anders dan vaststellen hoe belachelijk die schreeuw "er zijn geen alternatieven" wel niet is.

Natuurlijk zullen die 70% werknemers niet allemaal met de fiets kunnen gaan om welke reden dat ook, maar dan kunnen ze misschien de bus nemen, of de trein - het hangt allemaal van de persoonlijke situatie. Kortom zo zie je maar welke potentieel er is als alternatief. Probleem is echter de tunnelvisie van de mensen die door mama en papa met de paplepel zijn ingegeven dat ze zich steeds met de auto moeten verplaatsen.

Ook in Brussel is de gemiddelde afstand tot de randgemeenten 8 tot 16 km.

Kwestie van alles een beetje in zijn perspectief te zien en de waarheid geen geweld aan te doen.
Dus jij fietst met plezier om 6 uur 's morgens op een spiegelglad fietspad? Beetje masochistisch als je 't mij vraagt. Bon, steek me gewoon niet aan met uw daaropvolgende verkoudheid. En hou uw zweetlucht ook ver van mij af. Ik wens je vanuit mijn warme knusse autootje veel succes en plezier toe midden in de winter!

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 7 augustus 2014 om 20:07.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2014, 20:08   #31
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat is een "elektrisch geval"???
Een elektrische auto. Volgens mij een veelbelovend concept, maar tot nu toe nog verre van praktisch en zeker geen volwaardig alternatief voor 'n traditionele auto.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2014, 20:14   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Een elektrische auto. Volgens mij een veelbelovend concept, maar tot nu toe nog verre van praktisch en zeker geen volwaardig alternatief voor 'n traditionele auto.
Bartjeuks Tesla S is wel degelijk een volwaardig alternatief. Een luxe berline met de prestaties van een supersportwager, de vrachtcapaciteit van een kleine oceaanstomer en dat allemaal op gratis electriciteit.

Natuurlijk komt dat wonder met een bijhorend prijskaartje.
Oud 8 augustus 2014, 07:38   #33
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Natuurlijk komt dat wonder met een bijhorend prijskaartje.
Een prijskaartje dat de R&D van Tesla dan wel gaat toelaten om binnen een paar jaar een betaalbaarder middensegment model te ontwikkelen.

Iemand moet zich durven opofferen, nietwaar
Oud 8 augustus 2014, 08:25   #34
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Accijns 500% alleen in België dan? Transitverkeer ga je daar niet mee treffen, die tanken dan in het buitenland.
Oud 8 augustus 2014, 08:30   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Een prijskaartje dat de R&D van Tesla dan wel gaat toelaten om binnen een paar jaar een betaalbaarder middensegment model te ontwikkelen.

Iemand moet zich durven opofferen, nietwaar
Ik ben dankbaar voor uw offer. Langs de andere kant, uw gesubsidieerde zonnepanelen..... ik betaal verrek mee voor uw speelgoed.

Nu moet ik toegeven, 'k zou het liever gedaan hebben via een kickstarter.
Oud 8 augustus 2014, 08:34   #36
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Dus jij fietst met plezier om 6 uur 's morgens op een spiegelglad fietspad? Beetje masochistisch als je 't mij vraagt. Bon, steek me gewoon niet aan met uw daaropvolgende verkoudheid. En hou uw zweetlucht ook ver van mij af. Ik wens je vanuit mijn warme knusse autootje veel succes en plezier toe midden in de winter!
Ten eerste is zoiets al heel uitzonderlijk, zeker met afgelopen winter in gedachten. We hebben het hier dan feitelijk over een paar dagen per jaar dat het “spekglad” kan zijn (ijzel – maar daar kan je ook niet op rijden met een auto ). In de sneeuw rijden is erg leuk mits aangepaste uitrusting; een mountainbike met speciale banden. Omwille van die reden halen veel mountainbikers hun fiets van stal om een toer te gaan doen. Heerlijk rijden doorheen de besneeuwde landschappen!

Maar je moet dat natuurlijk zelf weten, die paar dagen dat je het echt niet veilig acht, kan je nog steeds de auto of het OV nemen.

Door te fietsen verbeter je overigens je weerstand en algehele gezondheid waardoor je minder vaak afwezig bent door ziekte op het werk. Zweten is hoegenaamd geen probleem mits het dragen van aangepaste, ademende kledij.

U bevestigd hier een beetje het cliché van de bekrompen Belg die oordeelt op basis voor vooroordelen zonder enige kennis van zaken. Maar goed, u bent nog jong en onervaren, het is u dan ook vergeven.
Oud 8 augustus 2014, 08:40   #37
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Langs de andere kant, uw gesubsidieerde zonnepanelen..... ik betaal verrek mee voor uw speelgoed.
Gelieve u met dergelijke kritiek te willen wenden tot het genie dat die financiële constructie bedacht heeft. Haar vader werkt bij Optima...
Oud 8 augustus 2014, 16:16   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebt u nog andere geniale invallen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 17:31   #39
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik tip op een 15 á 20 cent duurdere diesel, eindelijk komt de dieselaccijns dan op hetzelfde niveau van de benzine (zoals andere landen in Europa).
(...)
De huidige dieselprijs in België is volledig in lijn met die van andere landen in Europa ( http://www.brandstofprijzen.info/bra...zen-europa.php ).
Alleen Noorwegen, Denemarken, de UK en Italië zitten er duidelijk boven. (in Noorwegen en Italië zijn alle brandstoffen duur maar diesel is ook daar beterkoop dan benzine)
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2014, 18:15   #40
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
(...)
Of het systeem een flop is, dat is een ander paar mouwen. Het verkeer nam blijkbaar wel af, de vraag is enkel of de verwachting gehaald werden.
(...)
Ik lees hier: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140730_01198465 dat het verkeer in de spits met nauwelijks 2% zou dalen, met andere woorden: verwaarloosbaar. Dat kan je moeilijk geslaagd noemen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be