Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2014, 17:29   #21
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De katholieke Kerk groeit. Jaar na jaar. De wereld is immers wel vele malen groter dan alleen het geseculariseerde West-Europa.
Dus de kerk groeit niet in ontwikkelde West-Europese landen.
Logisch.
Enkel in achterlijke streken staan ze nog open voor onzin zoals katholicisme en islam.

Dit gezegd zijnde zie ik dan nog liever de katholieke meute groeien als de islamitische.
Liefst van al zag ik dat de hele wereld al die religieuze derrie overboord gooide zodat overal de echte beschaving kon beginnen.
Blijven dromen zeker?
Oud 6 september 2014, 17:40   #22
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Logisch.
Enkel in achterlijke streken staan ze nog open voor onzin zoals katholicisme en islam.

Dit gezegd zijnde zie ik dan nog liever de katholieke meute groeien als de islamitische.
Liefst van al zag ik dat de hele wereld al die religieuze derrie overboord gooide zodat overal de echte beschaving kon beginnen.
Blijven dromen zeker?
Eigenlijk heb ik niets tegen een godsdienst. Zolang als die godsdienst het dagdagelijks leven maar niet gaat bepalen. Zoals dit nu vaak in de islamitische landen dit het geval is. En zoals het bij ons nog niet eens zo lang geleden het geval was. En zoals het in Israel en Turkije steeds meer het geval wordt...

Iedereen gelooft maar wat hij wilt. Gelukkig we hebben nu hier een seculiere staat. We hebben er lang voor moeten vechten, maar we willen het nu wel hier zo houden!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 01:50   #23
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe komt het? Wel, heel eenvoudig: ik vraag aan de beginposter wat zijn inhoudelijke bezwaren zijn tegen de brief en waarom hij geen vertrouwen heeft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En groot gelijk hebben ze. De mensen moeten zich aanpassen aan de leer en niet andersom. Indien ze dit niet willen doen kunnen ze beter de leer in zijn totaliteit verwerpen.
Citaat:
Wie zich niet weet te schikken naar de regels van een vereniging, kan maar beter de vereniging verlaten. De Kerk is nu eenmaal ook geen democratie.
Vwala:
Er is feitelijk geen betere verwoording ivm dit onderwerp !!
Join or leave 100% !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 8 september 2014 om 01:55.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2014, 00:55   #24
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

https://yahoo.skynet.be/nieuws/belgi...bisschop-bonny
Hier snap ik werkelijk geen fluit meer van !!
http://www.hln.be/hln/nl/15779/De-Pa...document.dhtml

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2014, 01:19   #25
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk moet je hem niet vertrouwen, het zijn de laatste stuiptrekkingen zoals Another jack al zei.

Het moet maar eens snel afgelopen zijn met deze pedofielen-vereniging.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2014, 07:10   #26
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Logisch.

Blijven dromen zeker?
Neen, blijven vragen en er niet van terugkomen.
Geloven hebben ons te lang gegijzeld en het zou pas een "independence day" zijn als we daar wereldwijd afstand van doen.

We leven in een land waar alle geloven vertegenwoordigt zijn, je kan daar geen macht over uitoefenen. Zoiets moet los van het systeem staan. De gelovige moet ten allen tijden zelf opdraaien voor zijn geloof.
Want opnieuw: waar blijft mijn erkenning en subsidie?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 13:40   #27
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Logisch.

Blijven dromen zeker?
U draait het om; als de echte beschaving begint zullen de godsdiensten verdwijnen, niet omgekeerd.

De godsdiensen zijn een gevolg van vroegere werelden en hebben op een bepaald moment in de ontwikkeling van de mensheid hun rol gehad.
Nu zijn ze meer een rem dan een aansporing tot verdere menswording; niet meer of niet minder.

Die verdere menswording, ongeacht het al of niet bestaan van de godsdiensten, zal er komen of de mens zal van de aardbodem verdwijnen.
De vraag is of de mens de moed en de kracht heeft om zich uit zijn oude schulp los te wringen.

Vroegere voorbeelden hebben al meer dan voldoende aangetoond dat indien de godsdienst met of zonder dwang verdwijnt (communisme, kapitalisme....) de mens daarom niet minder wreed en moordzuchtig is of zal zijn. De mens zelf zal moeten evolueren en anders leidt elke verandering tot een pak uit dezelfde stof; of tot meer van hetzelfde.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 06:34   #28
Peche
Banneling

Standaard

Ik denk dat bisschoppen, priesters, kardinalen etc beter van de scene verdwijnen.
Ze hebben niets meer te zeggen en hun vredesmissies zijn gekend, ze zetten een blaam op ons land. En niet de eerste.
Moesten er nu strenge tegensignalen in de pers volgen zouden ze in buitenland anders over ons kunnen denken. Ik denk dat buitenland een ander oog heeft op "pamperbeleid" als wij lokaal. Wij pamperen geen moslims, wij pamperen pedo's. Ze worden goed beschermd omdat mensen in hoge stoelen zelf handtastelijke pedo's zijn bij God.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 08:03   #29
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik denk dat bisschoppen, priesters, kardinalen etc beter van de scene verdwijnen.
Ze hebben niets meer te zeggen en hun vredesmissies zijn gekend, ze zetten een blaam op ons land. En niet de eerste.
Moesten er nu strenge tegensignalen in de pers volgen zouden ze in buitenland anders over ons kunnen denken. Ik denk dat buitenland een ander oog heeft op "pamperbeleid" als wij lokaal. Wij pamperen geen moslims, wij pamperen pedo's. Ze worden goed beschermd omdat mensen in hoge stoelen zelf handtastelijke pedo's zijn bij God.
Het enige dat wij altijd en consequent pamperen zijn de gevestigde machten en daar zit inderdaad ook nog altijd de gevestigde katholieke macht in; maar zij zit daar naast de gevestigde macht van het grootkapitaal, de gevestigde macht van de vakbonden, de gevestigde macht van de partijbonzen, de gevestigde macht van de officiele media, de gevestigde macht van justitie en al die gevestigde machten hebben, buiten misschien de gevestigde macht van het grootkapitaal niets maar dan ook niets meer te maken met hun achterban of het kind waarvoor ze werden opgericht en blijvend gehouden, te maken....

Heel die institutionele instructie zit daar enkel nog om zichzelf in stand te houden en dat gebeurt inderdaad 100% ten koste van de welvaart en het welzijn van het hele land.

Meer moet achter al die instellingen niet meer gezocht worden.
Vernieuwende krachten zijn er nog steeds in onze maatschappij, maar ze worden ofwel onmiddelijk opgeslorpt en genivelleerd door de kop van het systeem of anders verpletterd door diezelfde kop.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:03   #30
Pua
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
In het vrije Westen heeft toch iedereen het recht een mening te uiten of een bepaalde levensvisie naar voor te brengen?

Dus, waar zit nu eigenlijk het probleem? Wat staat u inhoudelijk tegen in wat de bisschop schrijft?
1) Een bisschop heeft te gehoorzamen aan Rome en als hem dat niet aanstaat moet hij opstappen. Hij is verkeerd geweest om deze brief openbaar te maken zonder eerst op een antwoord te wachten of in overleg te gaan met Rome (pure hoogmoed).
2) Waar haalt de Kerk het recht vandaan om zich de legitieme beoordeler te noemen van een natuurwet?
3) Ik hoop dat de "gelovigen" die de communie willen ontvangen zich door NIEMAND laten tegenhouden. Er is niemand die met dit verlangen rondloopt, die niet gelovig is want anders stelt hij zich die vraag niet.
4) Er staat duidelijk in het evangelie maar één voorwaarde om het eeuwig leven te beërven en dat is GELOVEN in Jezus Christus. Lees Joh6,29; Joh6,40 en Joh6,47.
Als alle mensen die twijfelen alleen maar die zinnetjes zouden lezen en geloven dan moeten ze geen gewetensproblemen hebben, integendeel.

Al diegenen die deze mensen aan het twijfelen brengen met HUN wetten en regeltjes... "een molensteen aanbinden" zou Jezus zeggen.

Ik ben gelovig maar VRIJ!!!
Pua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:11   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pua Bekijk bericht
1) Een bisschop heeft te gehoorzamen aan Rome en als hem dat niet aanstaat moet hij opstappen. Hij is verkeerd geweest om deze brief openbaar te maken zonder eerst op een antwoord te wachten of in overleg te gaan met Rome (pure hoogmoed).
Daar heb ik het totaal niet over. Lees toch even aandacht waarop ik reageer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:12   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2) Waar haalt de Kerk het recht vandaan om zich de legitieme beoordeler te noemen van een natuurwet?
Dit heeft niets met "natuurwet" te maken, wel met het sacramenteel aspect van het kerkelijk huwelijk.
Oud 14 september 2014, 21:13   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3) Ik hoop dat de "gelovigen" die de communie willen ontvangen zich door NIEMAND laten tegenhouden. Er is niemand die met dit verlangen rondloopt, die niet gelovig is want anders stelt hij zich die vraag niet.
U stelt in punt 1 dat een bisschop hoort te gehoorzamen of anders de Kerk maar moet verlaten, maar in punt 3 luidt het juist het omgekeerd. U roept gelovigen juist op niet te gehoorzamen.

Er zit alvast geen samenhang in uw denken.
Oud 14 september 2014, 21:14   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
4) Er staat duidelijk in het evangelie maar één voorwaarde om het eeuwig leven te beërven en dat is GELOVEN in Jezus Christus. Lees Joh6,29; Joh6,40 en Joh6,47.
Als alle mensen die twijfelen alleen maar die zinnetjes zouden lezen en geloven dan moeten ze geen gewetensproblemen hebben, integendeel.
Net zoals er ook in het NT staat dat geloof zonder werken dood is.
Oud 14 september 2014, 21:14   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben gelovig maar VRIJ!!!
Natuurlijk, want het geloof maakt ons vrij. Alleen denk ik dat die vrijheid van u een heel andere is dan wat ik daar bij in gedachten heb.
Oud 14 september 2014, 21:21   #36
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U stelt in punt 1 dat een bisschop hoort te gehoorzamen of anders de Kerk maar moet verlaten, maar in punt 3 luidt het juist het omgekeerd. U roept gelovigen juist op niet te gehoorzamen.

Nergens heeft Jezus dat ooit gezegd of ooit in die zin gesproken. De kerk heeft er een aardig potje van gemaakt, zeg het zo maar.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2014, 00:29   #37
Pua
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Een vertegenwoordiger van de Kerk is nog iets anders dan een lid van de Kerk.
Als je iets of iemand vertegenwoordigt dan mag je geen tegenstrijdige boodschappen geven.
Wat u zegt over de "werken"... dat staat inderdaad in de brief van Jakobus (niet in de evangeliën) en er staat ook bij dat het teken daarvan is dat ze "vruchten" dragen - goede vruchten en geen rotte - die vruchten zijn innerlijke vrede en liefde en geen verwarring, twijfel en angst zoals het nu vaak het geval is.
Als lid van de kerk neem ik de vrijheid om eerst het reglement (lees evangelie) te lezen en te onderschrijven en binnen die context te leven naar best vermogen.
Pua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2014, 15:11   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een vertegenwoordiger van de Kerk is nog iets anders dan een lid van de Kerk.
Als je iets of iemand vertegenwoordigt dan mag je geen tegenstrijdige boodschappen geven.
Wie lid is van een club, schikt zich ook naar de regels. Wie dat niet kan, zal meestal ook uit de vereniging worden gezet.
Oud 15 september 2014, 15:12   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als lid van de kerk neem ik de vrijheid om eerst het reglement (lees evangelie) te lezen en te onderschrijven en binnen die context te leven naar best vermogen.
Is er dan een andere weg?
Oud 15 september 2014, 15:20   #40
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
U blijft het verkeerd lezen. Het gaat om mensen die kerkelijk gehuwd zijn maar burgerlijk gescheiden en ondertussen ofwel burgerlijk hertrouwd zijn ofwel met een andere partner samenleven.
En hoe weten ze dat nu precies? Houden priesters dat bij in een groot boek alvorens de communie te verstrekken?
Ik begrijp, gelukkig, niks van al die arbitraire regeltjes om andermans leven toch maar te beïnvloeden.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be