![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het is nog niet langer dan deze ochtend geleden dat ik een dame op weg naar school een rood verkeerslicht zag negeren. (Weinig fraai voorbeeld al in the first place). Kindje was wél gestopt voor het rode licht. Had ik niet geroepen, was mama wellicht aan de schoolpoort toegekomen (500 meter verderop), om zich pas daar af te vragen waar haar oogappel gebleven was.... Voor 't zelfde geld wil de kleine alsnog naar mama fietsen op het ogenblik dat het dwarsverkeer al op gang komt. Mama die voorop fietst, zal 't in ieder geval niet in de gaten hebben. Maar het kindje wordt toch zo veilig naar school gebracht, meneer. Mét een fluohesje en een helm..... Laatst gewijzigd door lohabra : 12 september 2014 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En inderdaad, als het kind achterop fietst, krijgt die echte begeleiding en kan die zich meer concentreren op jouw fouten als volwassene. Liever jij die evt klappen voorop zelf opvangt (en nog kan overleven) dan het broze lichaam van een kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Op de radio gisteren (Hautekiet) was er een Nederlander die beweerde dat dodehoekongevallen in Nederland nagenoeg niet voorkomen, om de simpele reden dat de verkeerslichten daar totaal anders ingesteld worden: het wordt eerst groen alleen voor de fietsers, dan wordt het rood voor de fietsers, en dan pas wordt het groen voor het andere verkeer.
Ik kan maar 1 nadeel zien: een volledige rood/groen cyclus zal in Nederland langer duren, en dat is waarschijnlijk de reden dat het men het hier niet toepast, om een "betere doorstroming" te bekomen, met de gekende gevaren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wel. Ik heb hier thuis een halve schoolklas leren fietsen. Het is bij mij altijd zo geweest dat de jongste kinderen altijd voor mij rijden. Dan kan ik zien wat ze doen. In tegenstelling tot wat u denkt, betekent dit niet dat het kind zelf moet bepalen of zelf een richting moet uitgaan. Als vader geef ik mijn kinderen instructies. Ze moeten die volgen en daar ben ik, omwille van de veiligheid, bijzonder streng op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik fiets altijd achter de jonge kinderen, maar dan wel veel meer naar het midden van de weg. De kinderen rijden uiterst rechts. Op die manier ben ik het natuurlijk obstakel voor iets te agressieve automobilisten.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 september 2014 om 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een kind van 6 moeten afgeven kom je nooit te boven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Ze kunnen nu toch moeilijk alles op rood zetten en enkel de fietsers groen geven zeker?
Ziet ge zoiets al gebeuren in Deurne tijdens de spits? Of tijdens de werken op de Bredabaan, Antwerpse leie? Of toen tijdens Laundry Day dat iedereen moest omrijden? Op dat vlak staan de lichten nog redelijk goed afgestemd in BE. Wat mij wel opvalt is dat in NL eerst de fietsers groen krijgen en iets later de auto's. Je kan dus meestal direct afdraaien als auto bij groen omdat de fietsers dan al overgestoken zijn. Het probleem bij onze lichten is vooral als iemand groen krijgt en 100m verderop zijn ook lichten, is het gewenst bij aankomst ook groen te krijgen. En niet rood. Ik ken hier zone 50 waar ge enkel tegen snel optrekken naar 70 nog net voorbij oranje kunt. Ge kunt zeggen, de automobilist moet maar vertragen. Maar als ge vanuit de spits in de stadsdrukte met slecht geregelde lichten komt is het wel zéér enerverend. Heel soms regelen agenten wel het verkeer bij drukte, maar het wordt toch eens tijd voor ringland. En niet enkel ringland, kijk eens in onze buurlanden hoeveel wegen elkaar overlappen en hoeveel tunnels er zijn. Ik kan 24/7 mezelf vlot verplaatsen in buitenland, maar in Antwerpen is dat een zeldzaamheid. En dat is er enkel maar erger op geworden met de jaren. Ik zou eens aan de konijnenpijp dat kruispunt in Linkeroever moeten filmen als de E17 vast zit richting Antwerpen. Prijsloos!!!! Laatst gewijzigd door Peche : 13 september 2014 om 07:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik schermde het kind af en was er tevens dichtbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik las ook in de pers dat de bewuste camion reed in opdracht voor Colruyt, en dat die eisen, èn controleren, èn opleiding geven, over de verschillende spiegels èn de camera die er moet zijn. Mijn conclusie op basis van gazettenpapier: een moment van onaandachtzaamheid van de chauffeur; gecombineerd met onvoldoend alert zijn van de papa (als ge niet zeker zijt dat ge die camion in roodfase voorbij kunt steken, dan blijft ge er achter; of gaat te voet over op het voetpad). Ik ken, van wat dichter en van wat verder, een aantal gezinnen die een kind verloren. Niemand komt dat ooit te boven. Hoe ouder het kindje, hoe heviger het is om dragen. Uw ouders naar hun graf dragen is erg, maar het is menselijk: iedereen maakt het mee. Uw kind naar zijn grafje dragen is onmenselijk. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Schepen
|
![]() Ik beweer niet dat de chauffeur zulks zou beweren. Ik reageer daarmee op wat er hier geschreven wordt. Namelijk op posters die zulke excuus-truzen zoeken om het rijgedrag van de chauffeur goed te praten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Onder het motto: het bord/verkeerslicht staat er, dus respecteer het maar. Verkeersveiligheid is nooit iets geweest waar men van wakker ligt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nee, in een stad waar er al problemen zijn met autoverkeer, moeten kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers hun ogen openen voor de realiteit. Als een volwassene op de fiets zich niet helemaal veilig zou voelen in 't verkeer, moet die er ook geen kind bij sleuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar gaat je (drog)redenering.... Laatst gewijzigd door lohabra : 16 september 2014 om 23:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- Een kind van 6j hoort de dag van vandaag met de fiets niet deel te nemen aan het verkeer en zeker niet in de stad. Vader voor of achter ... whatever. Vader is verantwoordelijk en chauffeur vrachtwagen. - Vind U het kind van een BV soms belangrijker dan een kind van een ander ? Bent U daarom verontwaardigd dat er niet over gesproken word ? - Shit happens dus een aparte draad erover is erover.. Een vermelding zonder meer op HLN zou voldoende moeten zijn. Wat niet wegneemt dat het erg is voor de vader. - En terwijl hier eenmaal shit happens op 24h zijn er dank zij en door moslimbarbaren al een paar honderdtal doden gevallen over de hele wereld. Doet gij daar iets aan ? - Ik heb geen kinderen dus kan men mij niets toewensen in de aard van "het zouden uw ...", en kan ik dit posten zonder vooringenomenheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kind van zes kan perfect, onder begeleiding, deelnemen aan het verkeer. Een trieste samenloop van omstandigheden heeft ervoor gezorgd dat dit kind veel te jong deze wereld heeft moeten verlaten. Had daar een kind van 10 gereden of een volwassene, ook zij zouden het tijdelijke met het eeuwige hebben moeten wisselen. Moeten we nu allemaal, in een hysterische bui, het fietsverkeer bannen? Ik denk het niet hoor. We kunnen er wel uit leren, zeer veel uit leren zelfs. |
|
![]() |
![]() |