Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2014, 17:57   #21
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ze zaten op twee aparte fietsen, toch? Dat bedoel ik met dat het kind alleen was in het verkeer. Het moest zich voorop autonoom een weg door het verkeer banen in het gezelschap van de vader. Leiding of begeleiding geef je nl. niet langs achter.
Neen, je fietst beter voorop. Zo zie je vooral niet wat je kind uitspookt, waar en hoe het rijdt, of het goed kijkt, enz .....

Het is nog niet langer dan deze ochtend geleden dat ik een dame op weg naar school een rood verkeerslicht zag negeren. (Weinig fraai voorbeeld al in the first place). Kindje was wél gestopt voor het rode licht. Had ik niet geroepen, was mama wellicht aan de schoolpoort toegekomen (500 meter verderop), om zich pas daar af te vragen waar haar oogappel gebleven was....

Voor 't zelfde geld wil de kleine alsnog naar mama fietsen op het ogenblik dat het dwarsverkeer al op gang komt. Mama die voorop fietst, zal 't in ieder geval niet in de gaten hebben.

Maar het kindje wordt toch zo veilig naar school gebracht, meneer. Mét een fluohesje en een helm.....

Laatst gewijzigd door lohabra : 12 september 2014 om 17:58.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 18:07   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Neen, je fietst beter voorop. Zo zie je vooral niet wat je kind uitspookt, waar en hoe het rijdt, of het goed kijkt, enz .....

Het is nog niet langer dan deze ochtend geleden dat ik een dame op weg naar school een rood verkeerslicht zag negeren. (Weinig fraai voorbeeld al in the first place). Kindje was wél gestopt voor het rode licht. Had ik niet geroepen, was mama wellicht aan de schoolpoort toegekomen (500 meter verderop), om zich pas daar af te vragen waar haar oogappel gebleven was....

Voor 't zelfde geld wil de kleine alsnog naar mama fietsen op het ogenblik dat het dwarsverkeer al op gang komt. Mama die voorop fietst, zal 't in ieder geval niet in de gaten hebben.

Maar het kindje wordt toch zo veilig naar school gebracht, meneer. Mét een fluohesje en een helm.....
Als de plaats er is, fiets je best met je voorwiel links naast het achterwiel van je kind.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 18:11   #23
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht

Nee, je rijdt best voorop zodat het kind jouw gedrag kan imiteren. Je laat je kind niet als een studieobject voorop rijden om het te zien sukkelen in het verkeer.
En inderdaad, als het kind achterop fietst, krijgt die echte begeleiding en kan die zich meer concentreren op jouw fouten als volwassene.
Liever jij die evt klappen voorop zelf opvangt (en nog kan overleven) dan het broze lichaam van een kind.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 19:36   #24
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Op de radio gisteren (Hautekiet) was er een Nederlander die beweerde dat dodehoekongevallen in Nederland nagenoeg niet voorkomen, om de simpele reden dat de verkeerslichten daar totaal anders ingesteld worden: het wordt eerst groen alleen voor de fietsers, dan wordt het rood voor de fietsers, en dan pas wordt het groen voor het andere verkeer.

Ik kan maar 1 nadeel zien: een volledige rood/groen cyclus zal in Nederland langer duren, en dat is waarschijnlijk de reden dat het men het hier niet toepast, om een "betere doorstroming" te bekomen, met de gekende gevaren.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 22:12   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind eerlijk gezegd dat zo'n jonge kinderen in de stad niet apart op een fiets moeten rijden. Kinderen worden tegenwoordig van jongsaf aan zoveel autonomie aangepraat, zoals "je bent al een grote jongen" of "dat kun je nu wel al zelf", dat er precies steeds minder ruimte is om nog kind te zijn. Veel ouders beschouwen een kind waarvoor ze moeten zorgen "een last" en willen dat het zo snel mogelijk opgroeit, terwijl het mentaal en fysiek nog niet rijp is voor de wereld van volwassenen. Waar is de tijd dat een kind van 6 nog de hand van papa of mama moest vastnemen? Dit zal voor bepaalde kringen geen correcte mening zijn, het zij zo.
Ik volg toch eventjes niet, hoor. Dat jongetje reed helemaal niet alleen. Uw uithaal richting de vader vind ik totaal ongepast, ook al omdat ik, als vader, al mijn kinderen vrij vroeg heb leren fietsen en samen met hen de rijweg ben opgegaan. Ik ervaar mijn kinderen trouwens niet als een last, verre van. Daarom ook hebben mijn vrouw en ik voor een groot gezin gekozen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 22:16   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zaten op twee aparte fietsen, toch? Dat bedoel ik met dat het kind alleen was in het verkeer. Het moest zich voorop autonoom een weg door het verkeer banen in het gezelschap van de vader. Leiding of begeleiding geef je nl. niet langs achter.
Ik weet niet of u kinderen hebt. Al evenmin of u ooit met jonge kinderen hebt gefietst.

Ik wel. Ik heb hier thuis een halve schoolklas leren fietsen. Het is bij mij altijd zo geweest dat de jongste kinderen altijd voor mij rijden. Dan kan ik zien wat ze doen. In tegenstelling tot wat u denkt, betekent dit niet dat het kind zelf moet bepalen of zelf een richting moet uitgaan. Als vader geef ik mijn kinderen instructies. Ze moeten die volgen en daar ben ik, omwille van de veiligheid, bijzonder streng op.
Oud 12 september 2014, 22:19   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als de plaats er is, fiets je best met je voorwiel links naast het achterwiel van je kind.
Ik fiets altijd achter de jonge kinderen, maar dan wel veel meer naar het midden van de weg. De kinderen rijden uiterst rechts. Op die manier ben ik het natuurlijk obstakel voor iets te agressieve automobilisten.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 september 2014 om 22:20.
Oud 12 september 2014, 22:20   #28
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Een kind van 6 moeten afgeven kom je nooit te boven.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2014, 22:22   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een kind van 6 moeten afgeven kom je nooit te boven.
Dit moet ronduit verschrikkelijk zijn. Ik mag het als vader gewoonweg niet gedroomd hebben.
Oud 12 september 2014, 22:25   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Op de radio gisteren (Hautekiet) was er een Nederlander die beweerde dat dodehoekongevallen in Nederland nagenoeg niet voorkomen, om de simpele reden dat de verkeerslichten daar totaal anders ingesteld worden: het wordt eerst groen alleen voor de fietsers, dan wordt het rood voor de fietsers, en dan pas wordt het groen voor het andere verkeer.

Ik kan maar 1 nadeel zien: een volledige rood/groen cyclus zal in Nederland langer duren, en dat is waarschijnlijk de reden dat het men het hier niet toepast, om een "betere doorstroming" te bekomen, met de gekende gevaren.
Bij ons weigeren de bevoegde diensten maar al te vaak een dergelijke regeling in te voeren. Zo heb ik al meermaals bij het Vlaams gewest schriftelijk een klacht neergelegd over bepaalde verkeerslichten hier in de streek. Doordat gemotoriseerd en fietsverkeer tegelijkertijd groen krijgt, ontstaan er gevaarlijke situaties. Iedere keer weer krijg ik als antwoord dat automobilisten maar de regels moeten kennen en dat de doorstroming belangrijk is. Schijnbaar is de veiligheid van de fietsers niet echt hun prioriteit.
Oud 13 september 2014, 06:57   #31
Peche
Banneling

Standaard

Ze kunnen nu toch moeilijk alles op rood zetten en enkel de fietsers groen geven zeker?
Ziet ge zoiets al gebeuren in Deurne tijdens de spits?
Of tijdens de werken op de Bredabaan, Antwerpse leie? Of toen tijdens Laundry Day dat iedereen moest omrijden?
Op dat vlak staan de lichten nog redelijk goed afgestemd in BE. Wat mij wel opvalt is dat in NL eerst de fietsers groen krijgen en iets later de auto's. Je kan dus meestal direct afdraaien als auto bij groen omdat de fietsers dan al overgestoken zijn.

Het probleem bij onze lichten is vooral als iemand groen krijgt en 100m verderop zijn ook lichten, is het gewenst bij aankomst ook groen te krijgen. En niet rood.
Ik ken hier zone 50 waar ge enkel tegen snel optrekken naar 70 nog net voorbij oranje kunt.
Ge kunt zeggen, de automobilist moet maar vertragen. Maar als ge vanuit de spits in de stadsdrukte met slecht geregelde lichten komt is het wel zéér enerverend.
Heel soms regelen agenten wel het verkeer bij drukte, maar het wordt toch eens tijd voor ringland.
En niet enkel ringland, kijk eens in onze buurlanden hoeveel wegen elkaar overlappen en hoeveel tunnels er zijn.
Ik kan 24/7 mezelf vlot verplaatsen in buitenland, maar in Antwerpen is dat een zeldzaamheid. En dat is er enkel maar erger op geworden met de jaren.
Ik zou eens aan de konijnenpijp dat kruispunt in Linkeroever moeten filmen als de E17 vast zit richting Antwerpen. Prijsloos!!!!

Laatst gewijzigd door Peche : 13 september 2014 om 07:00.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 07:24   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik fiets altijd achter de jonge kinderen, maar dan wel veel meer naar het midden van de weg. De kinderen rijden uiterst rechts. Op die manier ben ik het natuurlijk obstakel voor iets te agressieve automobilisten.
Zo bedoel ik het ook.
Ik schermde het kind af en was er tevens dichtbij.
Oud 13 september 2014, 07:35   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht

Zelfs dan nog kan een jong (of oud) fietserke de camion inhalen op het moment dat het al eventjes op groen staat ...

Ik las ook in de pers dat de bewuste camion reed in opdracht voor Colruyt, en dat die eisen, èn controleren, èn opleiding geven, over de verschillende spiegels èn de camera die er moet zijn.
Mijn conclusie op basis van gazettenpapier: een moment van onaandachtzaamheid van de chauffeur; gecombineerd met onvoldoend alert zijn van de papa (als ge niet zeker zijt dat ge die camion in roodfase voorbij kunt steken, dan blijft ge er achter; of gaat te voet over op het voetpad).

Ik ken, van wat dichter en van wat verder, een aantal gezinnen die een kind verloren.
Niemand komt dat ooit te boven.
Hoe ouder het kindje, hoe heviger het is om dragen.

Uw ouders naar hun graf dragen is erg, maar het is menselijk: iedereen maakt het mee.
Uw kind naar zijn grafje dragen is onmenselijk.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2014, 09:31   #34
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat heeft de chauffeur niet gezegd, ik kan het toch nergens lezen.
Ik beweer niet dat de chauffeur zulks zou beweren. Ik reageer daarmee op wat er hier geschreven wordt. Namelijk op posters die zulke excuus-truzen zoeken om het rijgedrag van de chauffeur goed te praten.
Oud 15 september 2014, 09:10   #35
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent aan het oordelen en aan het veroordelen zonder dat u de juiste feiten kent.

Een kind begeleid je het best door er achter te rijden.
Dat het kind zich letterlijk en figuurlijk een weg moest banen heeft u meer dan waarschijnlijk uit uw duim gezogen, ik heb er toch niets van gelezen.

Een kind van zes kan perfect zelfstandig naar school fietsen mits er een goede begeleiding is, een begeleiding die er in dit geval zeker was.
Een kindje van zes is nog zeer onervaren om in zo'n jungle , ik zie het ook zo hoor , maar ik zou een kind van zes nog niet in dit heden ten daags zwaar verkeer op de baan laten , eerlijk gezegd , ik zie het ook dagelijks sommige kleine kinderen slenteren zelfs alleen op baan in onze drukke gemeente dat is toch onverantwoord? akkoord het gaat hier niet om dat onderwerp van alleen op de baan , maar ik zie ook sommige ouders met 3 klein gasten met klein fietsjes tijdens de spits uur tussen al dat zwaar auto verkeer kriskrassen in de gemeente en denk soms mijn god... hoe gevaarlijk allemaal.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2014, 12:59   #36
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Bij ons weigeren de bevoegde diensten maar al te vaak een dergelijke regeling in te voeren. Zo heb ik al meermaals bij het Vlaams gewest schriftelijk een klacht neergelegd over bepaalde verkeerslichten hier in de streek. Doordat gemotoriseerd en fietsverkeer tegelijkertijd groen krijgt, ontstaan er gevaarlijke situaties. Iedere keer weer krijg ik als antwoord dat automobilisten maar de regels moeten kennen en dat de doorstroming belangrijk is. Schijnbaar is de veiligheid van de fietsers niet echt hun prioriteit.
Is al jarenlang zo. WegWANbeheer wordt zo goed als nooit aangepakt. Zelfs de soms flagrante inbreuken tegen de plaatsingsvoorwaarden worden doorgaans ongemoeid gelaten.

Onder het motto: het bord/verkeerslicht staat er, dus respecteer het maar.

Verkeersveiligheid is nooit iets geweest waar men van wakker ligt.
Oud 16 september 2014, 20:09   #37
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik volg toch eventjes niet, hoor. Dat jongetje reed helemaal niet alleen. Uw uithaal richting de vader vind ik totaal ongepast, ook al omdat ik, als vader, al mijn kinderen vrij vroeg heb leren fietsen en samen met hen de rijweg ben opgegaan. Ik ervaar mijn kinderen trouwens niet als een last, verre van. Daarom ook hebben mijn vrouw en ik voor een groot gezin gekozen.
Ik heb geen probleem met grote gezinnen of kinderen op de fiets. Waar ik wel een probleem mee heb is dat sommige mensen zich in steden als Antwerpen in een rustige weide of hun achtertuin wanen.
Nee, in een stad waar er al problemen zijn met autoverkeer, moeten kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers hun ogen openen voor de realiteit. Als een volwassene op de fiets zich niet helemaal veilig zou voelen in 't verkeer, moet die er ook geen kind bij sleuren.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 23:12   #38
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Nee, je rijdt best voorop zodat het kind jouw gedrag kan imiteren.
LEVENSGEVAARLIJKE ONZIN ! Je ziet niet wat je kind doet, en kan het dan ook niet bijsturen. Je kind kan GVD al verongelukt zijn onder je neus, zonder dat ge 't in de gaten hebt.

Citaat:
Je laat je kind niet als een studieobject voorop rijden om het te zien sukkelen in het verkeer.
Neen, en dat zeg ik ook niet. Je doet dat daarentegen wél omdat je zou kunnen corrigeren waar nodig VOORdat het te laat is.

Citaat:
Liever jij die evt klappen voorop zelf opvangt (en nog kan overleven) dan het broze lichaam van een kind.
Verkeer dat het dichtste bij zit, komt pertang van ACHTER mij. Achterliggers zitten dichter bij mij, dan tegenliggers.

Daar gaat je (drog)redenering....

Laatst gewijzigd door lohabra : 16 september 2014 om 23:13.
Oud 17 september 2014, 03:10   #39
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:

Trouwens, ik geloof best dat het noodlot ook meespeelde, zoals met alle ongelukken. Maar daarom mag ik me toch nog wel vragen stellen bij de manier waarop er aan het verkeer wordt deelgenomen. Ik heb hier al een paar dooddoeners gelezen van "hou je mond", terwijl ze zelf de eersten zijn om naar preventie te zoeken bij een ongeluk of oplossingen voor verkeerssituaties.
Efkes de draad de juiste toon geven ..

- Een kind van 6j hoort de dag van vandaag met de fiets niet deel te nemen aan het verkeer en zeker niet in de stad. Vader voor of achter ... whatever. Vader is verantwoordelijk en chauffeur vrachtwagen.
- Vind U het kind van een BV soms belangrijker dan een kind van een ander ? Bent U daarom verontwaardigd dat er niet over gesproken word ?
- Shit happens dus een aparte draad erover is erover.. Een vermelding zonder meer op HLN zou voldoende moeten zijn. Wat niet wegneemt dat het erg is voor de vader.
- En terwijl hier eenmaal shit happens op 24h zijn er dank zij en door moslimbarbaren al een paar honderdtal doden gevallen over de hele wereld. Doet gij daar iets aan ?
- Ik heb geen kinderen dus kan men mij niets toewensen in de aard van "het zouden uw ...", en kan ik dit posten zonder vooringenomenheid.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2014, 04:13   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Efkes de draad de juiste toon geven ..

- Een kind van 6j hoort de dag van vandaag met de fiets niet deel te nemen aan het verkeer en zeker niet in de stad. Vader voor of achter ... whatever. Vader is verantwoordelijk en chauffeur vrachtwagen.
- Vind U het kind van een BV soms belangrijker dan een kind van een ander ? Bent U daarom verontwaardigd dat er niet over gesproken word ?
- Shit happens dus een aparte draad erover is erover.. Een vermelding zonder meer op HLN zou voldoende moeten zijn. Wat niet wegneemt dat het erg is voor de vader.
- En terwijl hier eenmaal shit happens op 24h zijn er dank zij en door moslimbarbaren al een paar honderdtal doden gevallen over de hele wereld. Doet gij daar iets aan ?
- Ik heb geen kinderen dus kan men mij niets toewensen in de aard van "het zouden uw ...", en kan ik dit posten zonder vooringenomenheid.
Niet akkoord.
Een kind van zes kan perfect, onder begeleiding, deelnemen aan het verkeer.
Een trieste samenloop van omstandigheden heeft ervoor gezorgd dat dit kind veel te jong deze wereld heeft moeten verlaten.
Had daar een kind van 10 gereden of een volwassene, ook zij zouden het tijdelijke met het eeuwige hebben moeten wisselen.

Moeten we nu allemaal, in een hysterische bui, het fietsverkeer bannen?
Ik denk het niet hoor. We kunnen er wel uit leren, zeer veel uit leren zelfs.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be