Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2014, 14:48   #21
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat cloud-gedoe vind ik ook een vervelende ontwikkeling.
Op win8 is er al geen system image backup meer. Dus, als je systeem op zeep is en je terug moet vertrekken van een resauratie disk kan je al je software en updates opnieuw gaan installeren. Rationale van de verkoper : Met de "cloud" installeer je toch niets meer op je eigen HD dus heb je dat niet meer nodig.

Blijkbaar is het niet meer van deze tijd om te vinden dat je PC "van jou" is. Geef alles maar in handen van "welwillende" bedrijven die jouw data en applicaties beheren.
Ik ben ook uitgeweken naar een externe HD. No way dat ik al mijn bestanden op het net zwier.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 14:54   #22
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Cloud is een optie, geen verplichting.
Zolang het nog mogelijk is een PC van het internet los te koppelen. Anders verlies je die controle.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 15:00   #23
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cloud is een optie, geen verplichting.
Nog niet, maar de evolutie naar het "huren" van software paketten (office 365, photoshop) ipv kopen en lokaal gebruik lijkt onomkeerbaar.
Om niet te spreken over de honderden gratis foto-albums waarmee je voortdurend om de oren geslagen wordt.

Edit : Ook games, zelfs die je lokaal tegen de computer speelt, vereisen nu dikwijls dat je een internet verbinding hebt met een server zoals steam om te kunnen spelen.

Laatst gewijzigd door Zucht : 1 oktober 2014 om 15:07.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 15:13   #24
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rodent Bekijk bericht
"uitgeweken"?
Een 2de schijf intern te moeilijk? Ik heb er 5
Een SSD met je OS en software en data op de gewone schijven.

Oh ja...nog interessant onderzoekje gelezen over betrouwbaarheid.
Niet WD RED maar de Toshiba's zijn veel beter

http://www.zdnet.com/who-makes-the-m...ts-7000034008/
Ja, want als je HD de geest geeft (als fysieke entiteit) zal je veel baat hebben bij je partities.
Oud 1 oktober 2014, 15:15   #25
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Waar maken jullie je dik over!
Wie wil nu vrijwillig ook maar iets van Microsoft gebruiken op zijn pc?
Linux rulez
Oud 1 oktober 2014, 15:18   #26
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog niet, maar de evolutie naar het "huren" van software paketten (office 365, photoshop) ipv kopen en lokaal gebruik lijkt onomkeerbaar.
Kan ik begrijpen. Lightroom & Photoshop Elements koop ik liever ook dan huren.

Office huren is voor mij de betere keuze.

beste is dat men de keuze blijft geven ivm huren of kopen.

Citaat:
Om niet te spreken over de honderden gratis foto-albums waarmee je voortdurend om de oren geslagen wordt.
Rommel, beste is via cloud of nas gesorteerd in mappen.

Citaat:
Edit : Ook games, zelfs die je lokaal tegen de computer speelt, vereisen nu dikwijls dat je een internet verbinding hebt met een server zoals steam om te kunnen spelen.
Good Old Games
Oud 1 oktober 2014, 15:42   #27
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Ja, want als je HD de geest geeft (als fysieke entiteit) zal je veel baat hebben bij je partities.
Heu, ik heb drie HD's 1 in mijn comp en 2 backups, drie HD's met identieke inhoud.
OS is volledig gratis samen met een 33000 andere programma's.
Oud 1 oktober 2014, 15:51   #28
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Heu, ik heb drie HD's 1 in mijn comp en 2 backups, drie HD's met identieke inhoud.
Mijn OS is ook praktisch gratis en heeft ook duizenden programma's.

OneDrive, Nas en Externe harde schijf doen het ook.

Linux is leuk tot er iets mis gaat, kwestie van office en fotoverwerking niet echt alternatieven.
Oud 1 oktober 2014, 15:54   #29
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een RAID-systeempje neem ik aan?
Weet dat dit géén volwaardige backup is en een vals gevoel van veiligheid geeft.
Oud 1 oktober 2014, 15:55   #30
Hoomer

Standaard

Citaat:
Mijn OS is ook praktisch gratis en heeft ook duizenden programma's.

OneDrive, Nas en Externe harde schijf doen het ook.

Linux is leuk tot er iets mis gaat, kwestie van office en fotoverwerking niet echt alternatieven.
Wat vertel jij nu allemaal.
Libreoffice en Gimp,
Oud 1 oktober 2014, 15:56   #31
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik houd geen drie identieke HD's in mijn laptop, wel een identieke externe HD. Bij verlies, defect of wat dan ook, is een andere partitie of aparte fysieke drive in hetzelfde toestel nutteloos als back up. Wat je nodig hebt is een tweede fysieke locatie, zeg maar een privé cloud.
Oud 1 oktober 2014, 16:00   #32
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Linux is leuk tot er iets mis gaat,
Hoezo?
Er zijn niet veel euvels in Linux waar een herinstallatie de enige oplossing is.
Zelden wordt dan ook op fora voor Linux een herinstallatie aangeraden als pechverhelping.
Als ik één Euro-cent zou krijgen voor elk verstrekt advies om Windows te herinstalleren om het euvel te verhelpen (over de jaren heen), dan hoefde ik niet meer te werken.

Citaat:
kwestie van office en fotoverwerking niet echt alternatieven.
Welke functie(s) in die alternatieven ontbreken?
Oud 1 oktober 2014, 16:09   #33
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat vertel jij nu allemaal.
Libreoffice en Gimp,
Gimp is geen alternatief voor lightroom. Darktable mag dan gratis zijn, op gebied van gebruiksvriendelijkheid en fotoweergave is lightroom een pak beter.

Ipv Gimp zou ik eerder gaan voor lightzone. Gebruiksvriendelijker dan Gimp en voldoende voor de meeste. Echter, PSE nog gebruiksvriendelijker en iets meer mogelijkheden voor de occasionele gebruiker.

Libreoffice, een ramp. Voldoende om een brief mee te typen maar als het meer moet zijn dan is MSoffice de enigste keuze. Excel en PowerPoint zijn echt een meerwaarde.

Nee, ik kijk niet naar het gratis verhaal. Voor goede software betaal ik. En dat is wat er scheelt bij Linux gebaseerde OS'en. Moest men daar betaalde software gebruiken dan gaat de kwaliteit van de programma's omhoog.
Oud 1 oktober 2014, 16:10   #34
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Ik houd geen drie identieke HD's in mijn laptop, wel een identieke externe HD. Bij verlies, defect of wat dan ook, is een andere partitie of aparte fysieke drive in hetzelfde toestel nutteloos als back up. Wat je nodig hebt is een tweede fysieke locatie, zeg maar een privé cloud.
Allee ik heb er 1 in mijn comp en 1 externe aangesloten met usb en 1 in mijn bureauschuif die ik er wekelijks uithaal om het werk van de afgelopen week op te zetten.
Dus ik sla op op mijn comp kopiëer naar de steeds aangesloten HD en 1 maal per week haal ik de derde uit mijn schuif en kopiëer daar alles van de voorbije week op, dus ik heb 3 kopies van elke foto en/of document. pffff
Oud 1 oktober 2014, 16:13   #35
Hoomer

Standaard

Citaat:
Gimp is geen alternatief voor lightroom. Darktable mag dan gratis zijn, op gebied van gebruiksvriendelijkheid en fotoweergave is lightroom een pak beter.

Ipv Gimp zou ik eerder gaan voor lightzone. Gebruiksvriendelijker dan Gimp en voldoende voor de meeste. Echter, PSE nog gebruiksvriendelijker en iets meer mogelijkheden voor de occasionele gebruiker.

Libreoffice, een ramp. Voldoende om een brief mee te typen maar als het meer moet zijn dan is MSoffice de enigste keuze. Excel en PowerPoint zijn echt een meerwaarde.

Nee, ik kijk niet naar het gratis verhaal. Voor goede software betaal ik. En dat is wat er scheelt bij Linux gebaseerde OS'en. Moest men daar betaalde software gebruiken dan gaat de kwaliteit van de programma's omhoog.
Tja, wens je dan toch microsoftshit te gebruiken is er nog steeds Wine ( minder goed) en crossover (betaald 25$ per jaar)
Oud 1 oktober 2014, 16:25   #36
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja, wens je dan toch microsoftshit te gebruiken is er nog steeds Wine ( minder goed) en crossover (betaald 25$ per jaar)
Dus betalen om betalende programma's te kunnen gebruiken.

Als Ubuntu of Mint dezelfde gebruikservaring kunnen aanbieden en de software even goed zou zijn, dan zou ik eventueel erover nadenken.
Oud 1 oktober 2014, 16:32   #37
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat cloud-gedoe vind ik ook een vervelende ontwikkeling.
Op win8 is er al geen system image backup meer. Dus, als je systeem op zeep is en je terug moet vertrekken van een resauratie disk kan je al je software en updates opnieuw gaan installeren. Rationale van de verkoper : Met de "cloud" installeer je toch niets meer op je eigen HD dus heb je dat niet meer nodig.

Blijkbaar is het niet meer van deze tijd om te vinden dat je PC "van jou" is. Geef alles maar in handen van "welwillende" bedrijven die jouw data en applicaties beheren.
Ik heb op één van de pc's eens een Win8 Pro draaien gehad. Ik was er vrij snel mee weg met de 'nieuwigheden' maar kon mij er verder toch niet in vinden in de zin van bepaalde dingen zoals u ook al wist te schrijven die zich heel opdringerig gaan voorstellen, u moet dit, u moet dat ...

Als je dan een superknoeier bent zoals ik die al eens in het register durft te gaan klooien of in de services dan is het helemaal FUN!

Een voorbeeld: Gebruik je een eigen viruspack + firewall, het moet niet echt omdat in veel gevallen die software de Win Firewall al uitzet maar ik zet die nog eens extra uit in 'services.msc' en dan komt de kat op de koord als je App's zou willen upgraden, downloaden want Win8 eist dat die aanstaat.

En zo zijn er nog wel enkele leuke dingen in Win8.

Hier staan ze allemaal terug op Win7 Pro of Ultimate.

Puur gericht op tablet, apps, aanraakschermen Win8 ... maar als je daar geen boodschap aan hebt

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 oktober 2014 om 16:34.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 16:34   #38
Hoomer

Standaard

Citaat:
Dus betalen om betalende programma's te kunnen gebruiken.

Als Ubuntu of Mint dezelfde gebruikservaring kunnen aanbieden en de software even goed zou zijn, dan zou ik eventueel erover nadenken.
Tja je koopt een OS van microsoft of je gebruikt bv Ubuntu gratis en als je echt wil adobe gebruiken koop je crossover of download je gratis wine.
Wine vraagt wel een beetje kennis en Crossover werkt zonder dat je eigenlijk iets moet instellen.
En geloof het of niet Ubuntu is gebruiksvriendelijker dan Wind8.
En geloof het of niet, Linux wordt professioneel meer gebruikt dan het amateuristische Microsoft en ik bedoel bij NASA, satelieten enz. Ik durf er zelfs om te wedden dat je smartfoon ook linux gebruikt onder het mom van Android dan.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 1 oktober 2014 om 16:36.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 16:48   #39
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik heb op één van de pc's eens een Win8 Pro draaien gehad. Ik was er vrij snel mee weg met de 'nieuwigheden' maar kon mij er verder toch niet in vinden in de zin van bepaalde dingen zoals u ook al wist te schrijven die zich heel opdringerig gaan voorstellen, u moet dit, u moet dat ...

Als je dan een superknoeier bent zoals ik die al eens in het register durft te gaan klooien of in de services dan is het helemaal FUN!

Een voorbeeld: Gebruik je een eigen viruspack + firewall, het moet niet echt omdat in veel gevallen die software de Win Firewall al uitzet maar ik zet die nog eens extra uit in 'services.msc' en dan komt de kat op de koord als je App's zou willen upgraden, downloaden want Win8 eist dat die aanstaat.

En zo zijn er nog wel enkele leuke dingen in Win8.

Hier staan ze allemaal terug op Win7 Pro of Ultimate.

Puur gericht op tablet, apps, aanraakschermen Win8 ... maar als je daar geen boodschap aan hebt
Win 8.1 pro, geen enkel probleem tot nu toe.

Ik ga dan ook geen bepaalde instellingen wijzigen.

Desktop staat altijd aan. Modern is uitstekend als "start", sneller dan de oude start.
Oud 1 oktober 2014, 17:19   #40
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja je koopt een OS van microsoft of je gebruikt bv Ubuntu gratis
Bij elke nieuwe pc of laptop is een OS aanwezig. Het zit in de prijs inbegrepen.

Citaat:
en als je echt wil adobe gebruiken koop je crossover of download je gratis wine.Wine vraagt wel een beetje kennis en Crossover werkt zonder dat je eigenlijk iets moet instellen.
Of men gebruikt een OS dat dit kan.

Citaat:
En geloof het of niet Ubuntu is gebruiksvriendelijker dan Wind8.
"Wine vraagt wel een beetje kennis"

Iets downloaden en installeren is zowel op OSX als Windows gemakkelijker dan op Ubuntu.

Apt-get noem ik nu niet echt een voorbeeld van gebruiksvriendelijkheid.

Er is een store maar dat heeft elke OS tegenwoordig.

Citaat:
En geloof het of niet, Linux wordt professioneel meer gebruikt dan het amateuristische Microsoft
Ik wist niet dat de meeste kantoorsoftware Ubuntu, Gimp en Libreoffice zijn.

Citaat:
en ik bedoel bij NASA, satelieten enz
.

Aangepaste versies, we spreken niet over Ubuntu of Mint. Nasa zal geen Satteliet 15 by Adobe gebruiken op ubuntu.

Servers is ook iets anders dan een desktop-OS voor kantoor en thuis. We spreken over dit laatste.

Citaat:
Ik durf er zelfs om te wedden dat je smartfoon ook linux gebruikt onder het mom van Android dan.
Het tofste is wat men windows verwijt wel aanvaard bij Android. Ubuntu gaat nooit succesvol zijn als Android. juist omwille van de aanpak.

WP 8.1 gebruik ik.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be