Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2014, 16:38   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Dit zijn misbruiken, goedkoop cliëntisme dat er gegarandeerd de komende jaren uit zal vliegen. In deze tijd is dit niet meer verantwoord. Dergelijke maatregelen stammen nog uit de tijd dat het niet op kon, en er geen grenzen waren aan de groeiende welvaart. Die periode van zo'n twintig, maximum dertig jaar na de tweede wereldoorlog heeft de toekomst van de komende generaties ernstig gehypothekeerd. Natuurlijk ga je in deze tijd van extreem individualisme geen ambtenaar vinden die zijn eigen verkregen absurde voordeeltjes gaat afvallen.
Er gaat veel gestaakt worden de komende jaren, maar het zal niks uithalen...
Ik ken persoonlijk geen mensen die graag één van hun voordeeltjes graag laten vallen....? En of die nu in privé bedrijven of in openbare dienst werken blijft klak hetzelfde.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 oktober 2014 om 16:40.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 16:44   #22
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ken persoonlijk geen mensen die graag één van hun voordeeltjes graag laten vallen....? En of die nu in privé bedrijven of in openbare dienst werken blijft klak hetzelfde.
Wat een onzin, in de privé heb je zoveel verlof niet en al zeker geen gecumuleerd ziekteverlof.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 16:53   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Wat een onzin, in de privé heb je zoveel verlof niet en al zeker geen gecumuleerd ziekteverlof.
In de privé ga je naar de ziekenkas zolang je ziek bent.En een ambtenaar heeft niet meer verlof dan een bediende.Hier in mijn straat woont een bankbediende en die heeft ook 38 dagen per jaar ....de meeste ambtenaren hebben dat niet.
Een kennis van mij werkte bij AGFA (gewoon bediende)....is sinds zijn 54 met brugpensioen (hij beweert dat hij meer dan 1600 euro per maand had ?)....en is nu bijna 65.Hij woonde al die tijd al in Thailand.
Nu gaat hij ongeveer 1500 euro pensioen krijgen en volgens zijn zeggen 100.000 euro ontvangen via een groepsverzekering.

En Vincent Kompany die speelt in de privé en heeft zijn ganse leven verlof...Vraag die eens of hij ambtenaar zou willen worden ? Je hebt privé en privé he.....De rekkenvuller in de viswinkel om de hoek werkt in de privé maar de CEO van Delhaize ook.

Dat is toch allemaal te zot om los te lopen vind je niet ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 oktober 2014 om 17:04.
Oud 1 oktober 2014, 17:06   #24
Don Quichote
Banneling

Standaard

Brugpensioen is gelijkgesteld aan werken aangaande pensioenberekening.

Dus de man heeft virtueel tot 65 gewerkt.

Bij Agfa als bediende ... is goed betaald geweest.
Ook goede extra pensioenregeling.

De bedragen lijken me juist.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 17:10   #25
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Het gaat niet om privé vs ambtenarij
klassieke polarisatie en tegen mekaar opzetten om vh werkelijke probleem af te dwalen

Belgie heeft in de EU het grootste aantal werklozen zowel bij de jongeren (-25) als bij de oudjes (+50). om die te schonen heeft men allerlei structuren opgezet en die kost moet gefinancierd worden door de 25-50j en jonkies oudjes geraken door die kost niet meer aan de bak, dat gaat dus niet en zal kraken.

alleen heeft niemand het lef om der werkegelegenheidspolitiek eens kritisch te herbekijken.
dan pak je natuurlijk bepaalde rechten af en is miserie voorgeprogrammeerd
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 17:40   #26
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vertel mij nu eens waar iemand het recht vandaan haalt om ziekte dagen te kunnen opsparen.
Ik wil aan mijn werkgever wel even gaan vertellen dat ik 30 dagen per jaar ziek mag zijn en hij dan mijn loon moet blijven doorbetalen.
30 dagen betekend 6 weken afwezig zijn op zijn kosten.
Zelfs als bediende heb je maar 20 werkdagen gewaarborgd inkomen bij ziekte en arbeider in de privé slechts 10 dagen. En die dagen kan je niet opsparen en nemen naar volgend jaar als je dit jaar niet ziek bent.

Daarnaast mag je dan ook nog eens antwoorden op de vraag waarom een ambtenaar die na zijn 60ste ziek word op pensioen word gesteld en iemand uit de privé gewoon op ziekenkas moet gaan en na zijn ziekte terug moet gaan werken?

Maar je uitleg geeft dus duidelijk aan dat een ambtenaar vanaf zijn 55ste gewoon eerst op ziekte verlof kan gaan en daarna vanaf zijn 60ste op pensioen, hij/zij moet enkel zorgen dat ze genoeg ziekte dagen opsparen en even uitrekenen dat hij/zij de dag van zijn/haar 60ste verjaardag nog steeds op ziekte verlof is.
Ik denk dat je je vergist. Een bediende heeft een gewaarborgd maandloon, dus is hij een maand ziek is dat integraal ten laste van de werkgever. Bij een arbeider is dat wettelijk een week, maar bij nationaal bindend verklaarde CAO is dat op een maand gebracht. De carensdag die er vroeger was, is in vorige legislatuur weggevallen.

En uiteraard kan je niets 'opsparen'...

Realiteit is dat er nu véél mee controles zijn dan vroeger op arbeidsverzuim dat toegedekt is met ziektebriefjes. De veelvuldig voorkomende maandag-ziekte probeert men met systematisch controle artsen te sturen tegen te gaan. Ook is er veel meer aandacht voor plotse stijgingen in ziekteverzuim bij vrouwen met schoolgaande kinderen als er vakantieperiodes zijn.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 17:42   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht

Bij Agfa als bediende ... is goed betaald geweest.
Ook goede extra pensioenregeling.

De bedragen lijken me juist.
Ik gun het hem graag....maar dat sommigen hier dan ophouden met te beweren dat alleen ambtenaren voordelen hebben en mensen uit de privé alleen kommer en kwel te beurt valt.
Oud 1 oktober 2014, 17:56   #28
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik gun het hem graag....maar dat sommigen hier dan ophouden met te beweren dat alleen ambtenaren voordelen hebben en mensen uit de privé alleen kommer en kwel te beurt valt.
Er zijn wel voordelen van de ambtenaren die men nergens in de privé terugvind (perekwatie...). Verder is het voor vele mensen uit de privé helaas kwel en kommer, ondanks dat ze zich gans hun leven doodgewerkt/blauw betaalt, hebben.
BTW Agfa staat wel aan de afgrond, voornamelijk door zijn hoge pensioenkosten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 18:02   #29
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Er zijn wel voordelen van de ambtenaren die men nergens in de privé terugvind (perekwatie...). Verder is het voor vele mensen uit de privé helaas kwel en kommer, ondanks dat ze zich gans hun leven doodgewerkt/blauw betaalt, hebben.
BTW Agfa staat wel aan de afgrond, voornamelijk door zijn hoge pensioenkosten.
Dat is waar ...maar voor en nadelen zullen er wel altijd zijn.Klein voorbeeldje...Toen een dertig tal jaren geleden mensen tot 10 % intrest moesten betalen voor een hypothecaire lening.....betaalde mijn neef die bij KBC werkte 2,5 % intrest ....Enig idee van welk een voordeel dat toen was ??
Oud 1 oktober 2014, 19:07   #30
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is waar ...maar voor en nadelen zullen er wel altijd zijn.Klein voorbeeldje...Toen een dertig tal jaren geleden mensen tot 10 % intrest moesten betalen voor een hypothecaire lening.....betaalde mijn neef die bij KBC werkte 2,5 % intrest ....Enig idee van welk een voordeel dat toen was ??
Mijnheer, iemand die in de privé werkt moet uw loon en uw pensioen en uw opgespaarde ziektedagen en uw voordelige 5 jaar berekening ipv 45j en uw perekwatie betalen ... en kan elke dag afgedankt worden en zal slechts de helft van uw pensioen krijgen.
Zie je de anomalie?
Zie je de onbetaalbaarheid?
Zie je de perversheid?
Uw ambtenarensoort heeft ons tot slavendom veroordeeld!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 19:10   #31
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht

Mijn (ex-)werkgever betaalt 600 Euro per maand rsz tot aan mijn pensioen.
Dit is geen virtueel geld en zeker geen gemeenschapsgeld.
Dit betekent hoe dan ook 50% inlevering aan levensstandaard. Indien een vastbenoemde ambtenaar hier problemen mee heeft mag hij zijn benoeming voor het leven onmiddellijk inleveren en gaan werken in de privé!
Oud 1 oktober 2014, 19:20   #32
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Dit geldt niet voor statutaire ambtenaren!
Zij hebben werkzekerheid tot 65 jaar maar kunnen daar 5 jaar vanaf pitsen via "opgespaarde ziektedagen".
Zij krijgen gemiddeld 600.000 Euro pensioen uitgekeerd!
Een ontslagen 50+er uit de privé is uitgerangeerd.
Niet produktief meer voor een werkgever.
Ge moogt die mensen aktiveren tot hun 65ste of tot na hun dood als je wenst, ze zijn afgeschreven voor de maatschappij.
5 jaar afpitsen ? Voor zover ik weet: 2 jaar !!!
600.000 € pensioen ??? Gemiddeld is het NETTO pensioen v.e. ambtenaar (per jaar) 22.000 € ! ! !
Gepensioneerde ambtenaren betalen per jaar +/- 94 € (3790 oude B.Fr) voor "begrafenisvergoeding en solidariteitsbijdrage". Jij ook ?
Praktisch IEDEREEN is afgeschreven voor de maatschappij aan 65.
Voor de kinderen & kleinkinderen zijn ze bijlange NIET afgeschreven !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 19:25   #33
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn (ex-)werkgever betaalt 600 Euro per maand rsz tot aan mijn pensioen.
Dit is geen virtueel geld en zeker geen gemeenschapsgeld.
Dit betekent hoe dan ook 50% inlevering aan levensstandaard. Indien een vastbenoemde ambtenaar hier problemen mee heeft mag hij zijn benoeming voor het leven onmiddellijk inleveren en gaan werken in de privé!
Bijlange niet alle ambtenaren zijn "benoemd voor het leven" ! ! !
Oud 1 oktober 2014, 19:33   #34
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bijlange niet alle ambtenaren zijn "benoemd voor het leven" ! ! !
Die 500.000 die ts nu en 2020 vertrekken wel!
Oud 1 oktober 2014, 19:36   #35
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
onjuist !!!
Oud 1 oktober 2014, 19:36   #36
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
onjuist !!!
Oud 1 oktober 2014, 19:36   #37
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
600.000 € pensioen ??? Gemiddeld is het NETTO pensioen v.e. ambtenaar (per jaar) 22.000 € ! ! !
!
Opvallend is dat de meeste mensen hun toekomstige pensioen flink overschatten. Een zelfstandigenpensioen schatten ze op 912 euro. Het gemiddelde is 758 euro. Een loontrekkende verwacht 1.192 euro. Het gemiddelde is 1.077 euro. Alleen ambtenaren onderschatten hun pensioen. Ze verwachten 1.547 euro maar krijgen gemiddeld 2.273 euro.

http://www.humo.be/humo-archief/2411...ensioenenquete
Oud 1 oktober 2014, 19:39   #38
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Gepensioneerde ambtenaren betalen per jaar +/- 94 € (3790 oude B.Fr) voor "begrafenisvergoeding en solidariteitsbijdrage". Jij ook ?
U bent netto-ontvanger en kunt nooit meer geld in de schatkist leggen dan er reeds inzat. Maw, U betaalt geen Eurocent belastingen.
Uw "begrafenisvergoeding en solidariteitsbijdrage" wordt betaald door mensen uit de privé. Zij worden steeds minder in aantal en wij kunnen jullie niet onderhouden omdat jullie a/met veel te veel zijn en b/veel te duur zijn.
Oud 1 oktober 2014, 19:42   #39
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik heb dat recht op ziektedagen altijd al totaal misplaatst gevonden; Zelf had ik recht op 18 maanden vol loon indien ik ziek werd. Dat was geen "opgespaard" recht, dat diende enkel indien ik écht ziek werd. Ik hoor leerkrachten steeds maar zeggen dat ze nog x of Y aantal opgespaarde ziektedagen mogen nemen. Hoezo? griep op bestelling dan? of gaat het over de standaard "burnout-mythe"? Zo ken ik er ook eentje: dagelijks een paar flessen wijn achterover kappen, 's morgens te laat of halfzat naar school en mijnheer kreeg een "burnout".
Zeg maar dat het ronduit een schandaal is. Ik heb eigenlijk nooit begrepen op wat (een wet? een paritaire overeenkomst? een "stilzwijgende" gewoonte?) dergelijk gesjoemel eigenlijk steunt. Het komt a.h.w. neer op "Ik heb recht om ziek te zijn". Gewoon beschamend. Ik denk dat dit weer een van die typisch Belgische excessen is afgedwongen door de (boven alle kritiek en elke verantwoordelijkheid staande) vakbonden. Ik denk niet dat dergelijk schandaal in de ons omringende landen ooit ingang heeft gevonden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 19:59   #40
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Later heeft de regering de ontlenende banken en verzekeringsmaatschappijen verplicht om al die mensen een fiche te bezorgen van voordeel in natura zodat ze uiteindelijk toch nog hun grote voordeel kwijtraakten. Dat moet je er wel bij vertellen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be